Språksystem og språkbruk Barns språkutvikling Språksystem og språkbruk 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Språk og virkelighet 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Barns språkutvikling Hva er språk? Hvordan lærer barn språksystemet? Hvordan lærer barnet språkbruk? 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold System og bruk System grammatikk fonologi (lyder) morfologi (ord) syntaks (setninger) semantikk (betydning) Bruk kommunikasjon, tekst pragmatikk (språkbruk, ytringer) semiotikk (tegn, mening) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Språktilegnelse som samspill 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Språk, tekst og kontekst Kommunikasjonssituasjon (tid, sted, deltakere, medium) Kultur (normer, verdier, verdenssyn) Ytring / tekst mæmmæmmæmmæm 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Lydproduksjon 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Fonologisk utvikling Lære system av språklyder og lydproduksjon Fonemer vokaler konsonanter minimale par (hest/best, fine/Line, rar/tar, sur/lur) Utvikling vokalisering (1 mnd) systematisering av lyder (6 mnd) viljestyrt lydproduksjon (10-12 mnd) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Fonologisk utvikling Utfordringer mestring av uttale (f.eks friksjonslyder og konsonantforbindelser) Løsninger utelating av lyd erstatning av lyd tillegg av lyd ombytting av lyder 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Morfologisk utvikling Lære ordoppbygning og ordbøyning Morfemer leksikalske grammatiske Utvikling ordsamling, oppfattelse av ord som uanalyserte helheter (1-2 år) tilegnelse av system (2-3 år) ordlaging (3-8 år) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Morfologisk utvikling Utfordringer å ikke kunne mange nok ord å vite hvor ordgrensene går Løsninger ”verbing” og ”substantiving” saks (subst.) - sakse (verb) for ordet klippe rulle (verb) - ruller (subst.) for ordet kjevle lage sammensatte ord 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Syntaktisk utvikling Lære å sette sammen ord til setninger og lære å bygge ut setningsledd Syntaks (setning, subjekt, verbal, objekt) Utvikling Enkeltord (situasjonsavhengig betydning) Toordsytringer (18 mnd) mangel på funksjonsord (konjunksjoner, preposisjoner) Treordsytringer (3 år) utbygging av ledd behov for syntaktisk kompleksitet 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Syntaktisk utvikling Utfordringer Passivkonstruksjoner Hunden ble jaget av katten Handlingsrekkefølge Dere kan få is etter at dere har ryddet opp lekene 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Begrepsutvikling Tegnet: uttrykk, betydning og referent /sau/ + 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Fra signal til tegn 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold