Språksystem og språkbruk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fonologi.
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Språk og kommunikasjon
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
LING 1105 – Psykolingvistikk Språktilegnelse
Forenkling ”Barnets behov for å kommunisere overgår som regel ferdigheten i å uttale alle fonemene. Ofte er det en forbausende systematikk i de strategiene.
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
LING 1105 – Psykolingvistikk Språktilegnelse
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Sentrale begrep i fonologien
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Fra læreplanen i norsk:
Språkutvikling hos barn
Språktilegnelse hos barn
Lingvistikk på biblioteksfag
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Morfologi.
Morfologi.
Fonologi.
Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker
Språklig norm og variasjon
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Morfologisk utvikling
Språket som system.
Maja Michelsen Norsk november 2010
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Bevegelsesutvikling år F y s i s k f o s t r i n g
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Naturlig språk og gjenfinning
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
VG3 – norsk: Grunnleggende begreper
Ordklasser Inndelingen
Seniorrådgiver Espen Egeberg Avd. sammensatte lærevansker
Språkutvikling Kari-Anne B. Næss
om tospråklig utvikling når norsk er andrespråket
Talespråkets kjennetegn
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Sammenligning av morsmål, målspråk og mellomspråk
Morfologi – formlære - ord
Norsk som andrespråk LUB
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Muntlig språkutvikling
Info om barn og begreper
Morfologi A1A.
Munnleg og skriftleg.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper 5. forelesning
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Dysleksi og spesifikke språkvansker
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Utskrift av presentasjonen:

Språksystem og språkbruk Barns språkutvikling Språksystem og språkbruk 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Språk og virkelighet 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Barns språkutvikling Hva er språk? Hvordan lærer barn språksystemet? Hvordan lærer barnet språkbruk? 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold System og bruk System grammatikk fonologi (lyder) morfologi (ord) syntaks (setninger) semantikk (betydning) Bruk kommunikasjon, tekst pragmatikk (språkbruk, ytringer) semiotikk (tegn, mening) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Språktilegnelse som samspill 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Språk, tekst og kontekst Kommunikasjonssituasjon (tid, sted, deltakere, medium) Kultur (normer, verdier, verdenssyn) Ytring / tekst mæmmæmmæmmæm 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Lydproduksjon 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Fonologisk utvikling Lære system av språklyder og lydproduksjon Fonemer vokaler konsonanter minimale par (hest/best, fine/Line, rar/tar, sur/lur) Utvikling vokalisering (1 mnd) systematisering av lyder (6 mnd) viljestyrt lydproduksjon (10-12 mnd) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Fonologisk utvikling Utfordringer mestring av uttale (f.eks friksjonslyder og konsonantforbindelser) Løsninger utelating av lyd erstatning av lyd tillegg av lyd ombytting av lyder 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Morfologisk utvikling Lære ordoppbygning og ordbøyning Morfemer leksikalske grammatiske Utvikling ordsamling, oppfattelse av ord som uanalyserte helheter (1-2 år) tilegnelse av system (2-3 år) ordlaging (3-8 år) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Morfologisk utvikling Utfordringer å ikke kunne mange nok ord å vite hvor ordgrensene går Løsninger ”verbing” og ”substantiving” saks (subst.) - sakse (verb) for ordet klippe rulle (verb) - ruller (subst.) for ordet kjevle lage sammensatte ord 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Syntaktisk utvikling Lære å sette sammen ord til setninger og lære å bygge ut setningsledd Syntaks (setning, subjekt, verbal, objekt) Utvikling Enkeltord (situasjonsavhengig betydning) Toordsytringer (18 mnd) mangel på funksjonsord (konjunksjoner, preposisjoner) Treordsytringer (3 år) utbygging av ledd behov for syntaktisk kompleksitet 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Syntaktisk utvikling Utfordringer Passivkonstruksjoner Hunden ble jaget av katten Handlingsrekkefølge Dere kan få is etter at dere har ryddet opp lekene 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Begrepsutvikling Tegnet: uttrykk, betydning og referent /sau/ + 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Fra signal til tegn 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold