Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune Bruk av PLO-meldinger mellom fastleger og pleie- og omsorgstjenesten Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
Målsetting: Bedre samhandling Effektivisere og kvalitetssikre informasjonsoverføring og kommunikasjon Frigi mer tid til direkte pasientrettet arbeid
Meldingstyper fra lege Medisinske opplysninger Rapport etter konsultasjon Svar på forespørsel Opplysninger til søknad Forespørsel Tilstandsvurdering Tjenestetilbud Annen henvendelse Avviksmelding Orientering om død PLO-fagmelding PLO-dialogmeldinger PLO-logistikkmelding
Meldingstyper fra PLO Helseopplysning til lege PLO-fagmeldinger Tilstandsvurdering Ønske om legevurdering Orientering om tjenestetilbud Orientering om død Forespørsel Medisinske opplysninger IPLOS-rapportering Annen henvendelse Legemiddelopplysninger Time til undersøkelse/behandling Fornye resept Svar på forespørsel Avviksmelding PLO-fagmeldinger PLO-logistikkmelding PLO-dialogmeldinger
Adressering Nasjonalt vedtatt at kommunene skal benytte tjenesteadresser Viktig at dere tenker over: ”Hvem skal være mottaker på denne meldingen som jeg nå oppretter?”
Lenvik kommunes tjenesteadresser i PLO Sykepleietjenesten pleie/omsorg Hjemmesykepleien, tjenesten til psykisk utviklingshemmede, sykehjemmene Legetjenesten pleie/omsorg Tilsynslegene på sykehjemmene Saksbehandlertjenesten Tildelingskontoret vedrørende nye eller utvidelse av kommunale tjenester
Ruting av meldinger i PLO Man må ha tilgang til pasientens journal Man må være autorisert for å behandle/lese/opprette meldinger Sykepleier/vernepleier - Avdelingsledere Ergo-/Fysioterapeuter - Tilsynsleger Fagkonsulenter (saksbeh) Man må være autorisert på tjenesteadresse
Retningslinjer og rutiner for bruk av meldinger Generell regel på 3 dagers responstid (max) Akutt: send melding men ring i tillegg Samtykke Rutiner rundt fravær (intern fordeling?) Avvikshåndtering Meldingsovervåkning – når ting går galt Når det kommer nye leger ved kontoret
Framdrift Oppgradere til riktig versjon av WinMed (v 2.11) og Connect (v 2.11) leveres fra Profdoc som en del av service og vedlikeholdsavtalen legekontorets eget ansvar å oppgradere Gi kommunen oversikt over legene + HPR-nr Må inkludere alle legene ved legekontoret (eller ingen)
Fordeler Langt bedre enn å skrive brev! Lettere å få kontakt med hjemmetjenesten Enklere kommunikasjonsform enn telefon Særlige fordeler mtp samarbeid rundt kronikere INR marevandosering blodsukker insulindosering Kommer ikke i tillegg til, men som en erstatning