Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen 29.05.2013 Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg Bodø kommune
Bodø kommune 10 sykehjem Hjemmebaserte tjenester – 9 virksomheter Fra 8 – 60 senger Langtidsplasser – 7 institusjoner Korttidsplasser – 2 institusjoner Rehabiliteringsplasser – 1 institusjon Hjemmebaserte tjenester – 9 virksomheter Fra 40 – 600 brukere Totalt ca 1900 brukere Rehabiliteringssenter Tildelingskontor
Kort historikk Oppstartsmøte med leverandør, leger, IKT og representanter fra PLO i mai 2011 Tekniske forberedelser / Installasjoner/ Test før sommerferien Opplæring 3 dager - oktober 2011 Prosjektperiode – (kort) Drift 28.nov. 2011 I dag er alle virksomhetene «på lufta» Åpen invitasjon til de som hadde lyst. Kom fram at vi måtte oppgradere Gerica Oversikt over hva krever dette av tekniske installasjoner osv.
Status pr i dag: Mottar og sender meldinger til 9 legekontor – 41 leger (4 legekontor gjenstår) Mottar meldinger fra NLSH Epikriser Labsvar Sender elektronisk vederlagstrekk til NAV I test med UNN og NLSH på PLO-meldinger Inn/utskriving
Pleie-og omsorg Gerica Legekontor WinMed WinMed 3 Visjon NLSH Dips Fagprogram Pleie-og omsorg Gerica Legekontor WinMed WinMed 3 Visjon NLSH Dips
Daglig drift og rutiner Meldingstyper PLO/Fastlege Forespørsel / Svar på forespørsel Helseopplysninger til lege Medisinske opplysninger Avviksmelding Meldingstyper NLSH/PLO Epikriser Svarrapport(labsvar) Vederlagstrekk til NAV
Daglig drift og rutiner Tjenestebasert adressering Sykepleietjenesten Rehabiliteringstjenesten Legetjenesten Saksbehandlertjenesten. Meldingene som kommer inn i Gerica knyttes direkte til pasienten:
Daglig drift og rutiner Tilgangene rollestyres Tilgang til bruker Tilgang til eLink Meldingstyper og tjenesteområder Ansatte med høgskole kan sende/behandle meldinger Den som sender melding har ansvaret for å sjekke at meldingen de sender kommer frem og at de får svar. Hjelpepl/omsorgsarb. har lesetilgang til meldingene
Daglig drift og rutiner Overordnet rutinebeskrivelse – hvordan gjør vi dette i Bodø kommune Interne rutiner i den enkelte virksomheten Ulike rutiner i sykehjem og hjemmetjeneste. Rutiner og ansvarsavklaringer mellom PLO og IKT Startet med gjennomgang av dagens rutiner for inn/utskriving i sykehuset
Avtaler med legekontorene Lager avtale med legekontorene Forutsetninger på begge sider Responstid Snarest og senest innen 3 virkedager. Erfaringen tilsier at man respondere raskere. Ved ø.hjelp må man ringe i tillegg Teknisk støtte Avvik Kontaktpersoner på legekontorene Gode rutiner også på legekontorene
Overvåking Meldingsansvarlige er definert i hver virksomhet. Det skal være en meldingsansvarlig på hver dagvakt og i helger. Meldingsansvarlig har det overordnede ansvar for alle «dagens» meldinger i virksomheten. Sjekke at meldingene er kommet frem Sjekke at meldinger blir behandlet innen fristen Melde fra ved feil
Overvåking I tillegg til de definerte meldingsansvarlige i virksomhetene: overvåkes meldingstrafikken av: systemansvarlig for Gerica en person på IKT
Utfordringer Vedlikehold/oppdatering av all informasjon i Gerica Oppfølging av rutiner i virksomhetene Korrekt bruk av meldingstyper Oppfølging av ubehandlede meldinger Opplæring og support
Utfordringer Jobber med at vår driftsleverandør skal overvåke meldingstrafikken. Må ha gode rutiner for formidling av feil: Systemansvarlig Analysere og melde videre til legekontor eller Tieto Ser behov for en teknisk systemansvarlig på IKT i tillegg til systemansvarlig på Gerica Ulike oppgaver innen drift/overvåking Tekniske og organisatoriske utfordringer Avhengig av stabil drift
Inn/ut-meldinger av leger Utfordringer Samarbeidspartnere må også følge opp og gjøre det de skal. F.eks ved oppgraderinger må de huske på å sjekke at vi fortsatt ligger inne som kom-partnere Inn/ut-meldinger av leger God og tett dialog om felles rutiner
Statistikk Meldingstrafikk i 2012
Statistikk Meldingstrafikk 2013
Takk for oppmerksomheten