Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elever og sosiale medier
Advertisements

HVA ER ?.
HVA ER ?.
Prosjekt: ”Bistand på ny arena ?” 2011 Hege Nilsen og Anne Liv Engbråten. Habiliteringsteamet for voksne.
© Fairtrade 2010 Project Title sits here Fairtrade-ukene 2013 © Fairtrade 2010.
Spennende Web 2.0-opplæring 23 ting (du burde lære om Web 2.0)
Nettsamfunnsvaner i Norge
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Sosiale nettverk Hvilke kjennetegn har de?
Søking og bruk av nettressurser Samfunnsfag og Historie Tirsdag 20. oktober 2009 Thrine Merethe Broch Bibliotekar
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Tilgang hjemmefra - Proxyløsning?
RYFYLKEBIBLIOTEKET • Samarbeid organisert i Ryfylke IKS • Felles tekniske løsninger • Samarbeid om arrangement • MM3 + BS Weblån • E-bøker fra desember.
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Spennende Web 2.0-opplæring 23 ting (du burde lære om Web 2.0)
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Biblioteksvar - en nasjonal svartjeneste
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
Ny Hovedvevside Betraktninger. VEV-arbeide er team-work – ingens enkeltarbeide.
Facebook Deling av applikasjoner, bilder, lenker, sider,videoer.
Hva er verdien av å ha biblioteksressurser representert i sosiale nettverk som f.eks Facebook?
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Helseinfo via folkebibliotek Forprosjekt : fra idé til første sving.
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Indikatorer som grunnlag for beslutninger i bibliotek Sammenlikning mellom humaniora- og samfunnsfagbibliotekene ved 5 universitetsbibliotek Harald Bøhn.
Innkjøpsordningene og e-bøker Bibliotekmøte i Stavanger,
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
EIT Oppgavetekst ” mulighet for tilgang på offentlige tjenester gjennom nye kanaler (tilknyttet trådløse Trondheim)” Vår problemstilling - Skissere en.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Opprette Gmail-konto Lage iGoogle-side
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
1 2 Utgangspunkt Definere hvilke behov for kompetanse UBiT vil ha behov for i framtiden Når disse er kartlagt er det mye enklere.

UBiT - veven
Min side Bakgrunn i UBIT2010 prosjektet Krav til funksjonalitet Mulighetsstudie Test av eksisterende profil-tjenester Konklusjon.
IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4.
1 Brukerveiledning for Klubben onlines medlemsarkiv – en enkel innføring.
PETS Sola mars 2012 Tor Jan Reke
PETS Kinsarvik mars 2011 Lars Nordbø Lars Nordbø 2250 District Internet Communication Officer District Internet Communication Officer.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
D EN DIGITALE DIMENSJONEN UTFORDRINGER OG MULIGHETER.
Struktur Nå Internett Uavhengig systemer bygd opp over tid.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Strategiweekend Vatnar Ungdomssenter Fredag 4. – 5. april 2008 Hjelpemidler for å få til en effektiv kommunikasjon.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Høgskolen i Oslo Biblioteksvar.no Høgskolen i Oslo 23. januar 2008 Marie Solum Hansen Jørn Helge B. Dahl
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
© USIT/SAPP/GT, Bård Jakobsen UNIVERSITETET I OSLO USIT :34 Side 1 FEIDE – BAS – Cerebrum v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO.
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL.
SOSIALE MediER 1 Selvfremstilling, språk og relasjoner.
Tjenester som er tilgjengelig når studentene ønsker det
Verving i vanskelig farvann
Gode venner som hjelper andre
Brukerundersøkelse, vår 2017
Bibliometri-startup i biblioteket
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010 Brukerstøtte 2.0 Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010

Deltakere Jenny Bakken Aslaksen jenny.b.aslaksen@gmail.com Lill Brattli lll@gmail.com Anne L. Lorange annelorange@gmail.com Charlotte Bye-Melum charl8bye@gmail.com Ingunn Østgaard ingunn.stgaard37@gmail.com Roar Storleer storroar@gmail.com

Innledning Twitter? Mail? YouTube? SMS? MMS? Glem det. Det er Facebook som gjelder. Hele åtte av ti studenter er på Facebook daglig, viser studmag-undersøkelsen 2010. Nesten ingen bruker twitter". Vi vet også at studenter og ansatte i mindre grad kommer til biblioteket for å få hjelp til databasesøk, kopibestilling,brukerveiledning, referanseverktøy osv., mange finner det de trenger selv. Men så har vi forskeren som ikke finner lånenummeret sitt når han skal bestille en artikkel, eller studenten som vil lese ei e-bok,

Har vært på Gmail Talk (group chat) Facebook (gruppe) Blogg (WordPress) Wiki

Hva er brukerstøtte? Vår definisjon: Det å kunne hjelpe våre brukere med å løse et behov/problem relatert til våre tjenester  - så raskt som mulig

Områder for brukerstøtte i dag Åpningstider og  priser Lån og  kopibestilling Orakel - hjelp til søking, finne ut hvorfor ting ikke virker Brukertilgang / LTID / låneregler/ opphavsrett Info om kurs og brukeropplæring Nye tjenester som Lesebrett, videokonferanse osv. Aksess til lisensierte ressurser/VPN Bruke høsteverktøy Open Access og NTNU egenpublisering : DIVA/Frida

Hvilke "kanaler" bruker UBiT for brukerstøtte i dag? Facebook Twitter E-post - Spør biblioteket SMS/Telefon VIKO - Veien til informasjonskompetanse Youtube Web Blogg

Hva har andre bibliotek gjort for å møte brukeren der han/hun er? Chat Second Life/Nettby/osv Virtuelle Rockheim

Ulike tilbud ved andre bibliotek Handelshøyskolen BI, biblioteket (Chat, fb) Trondheim folkebibliotek (biblioteksvar, chat, fb, twitter) Høgskolen i Oslo- læringssenteret (Spør en bibliotekar) Bibliotekene ved høgskolen i Telemark og Buskerud (fb) Biblioteket ved høgskolen i Sør-Trøndelag (Spør en bibliotekar , fb) Biblioteket ved høgskolen i Bodø og Universitetet i Agder (Spør en bibliotekar, RSS) Arizona State University med YouTube "Just a minute videos” med brukeropplæring YouTube *UB Bergen og UBiT (Real + Ark/Bygg……) Blogg (Hammerfest bibliotek synliggjør bibl ved blogg) Skype

Hva bør UBiT satse på? Brukeren er mest mulig selvhjulpen Enkelt å finne fram til hjelpen Høy grad av interaktivitet og synlighet Støttefunksjoner for umiddelbar ”online” hjelp (for eksempel Chat) Tilgjengelig på de plattformer brukeren beveger seg VIKO – et godt tilbud Facebook, Twitter, YouTube, Flickr… Satse på 2.0 tjenester der en ikke trenger en person i andre enden Viktig at alle forespørsler kanaliseres til en plass!!!

forts Hjemmesider (UBiTs plakat) Telefon (Skype?) (trivelig å høre en stemme) Mail (godt tradisjonelt verktøy)