Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

Offentlige anskaffelser 7 Avslutning av konkurranser
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Av advokat Hanne S. Torkelsen
Universitets- og høgskolesektorens innkjøpsforum, 2. juni 2010
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
BYGGESAKSBEHANDLINGEN -fra den høye himmel til den dypeste fortapelse.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2013.
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Hvordan ønsker oppdragsgiver at KOFA skal fungere? Advokat Kristine Vigander, KS-Advokatene.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Leverandørseminar Innkjøpsreglement Lov og Forskrift Ivar Larsen
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2014
OSLO ・ BERGEN ・ LONDON ・ SINGAPORE ・ SHANGHAI ・ KOBE 1 NYTT HÅNDHEVELSESDIREKTIV BETYDNING FOR GJENNOMFØRING AV OFFENTLIGE ANSKAFFELSER REISESEMINAR 2010.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
3 Marius Stub.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
FORVALTNINGSRETT.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike delene av anskaffelsesforskriften Administrasjon og ledelse og.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Leiekontrakt eller bygge- og anleggskontrakt? Fagdag i offentlige anskaffelser Bergen 28. januar 2010 Rådgiver Bente Therese Brekken Sekretariatet.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes Høst 2016.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes.
3. november 2015, kl Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Advokat Morten Goller.
Offentlige anskaffelser 8 Forvaltningsloven og offentleglova mm – betydningen for anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Offentlige anskaffelser 11 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
3 Marius Stub.
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Offentlige anskaffelser 10 Rammeavtaler
5 Marius Stub.
Offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Offentlige anskaffelser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2017
Offentlige anskaffelser Håndhevelse av anskaffelsesregelverket
Offentlige anskaffelser Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Administrasjon og ledelse og organisasjon og ledelse
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
3 Marius Stub.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes

Oversikt over ulike overprøvingsorganer — Klage til oppdragsgiver — Klage til KOFA — Klage til ESA (få saker) — Mindre aktuelle - Klage til FAD - Klage til Sivilombudsmannen — (lovlighetsklage etter kommuneloven § 59 – forslag om bortfall av denne adgangen) — Domstolenes rolle

Sanksjoner (domstolene) — Før kontrakt er inngått – domstolene kan sette beslutninger truffet i prosessen til side, jf. lov om offentlige anskaffelser § 7 andre ledd for eksempel stoppe anskaffelsesprosessen ved midlertidig forføyning jf. § 8 — Etter at kontrakt er inngått – kun erstatning — Domstolene kan aldri gi dom på at en leverandør skal ha en kontrakt

KOFA — Regulert i offanskl. § 7a og forskrift om klagenemnda — sammensetning — kompetanse - i vanlige klagesaker se klageforskriften § 12 jf. § 1 - overtredelsesgebyr ved ulovlige direkte anskaffelser se loven § 7 b jf. klageforskriften § 1 jf. klageforskriften § 13a

Klage til KOFA — Hvem kan klage - i vanlige klagesaker se klageforskriften § 6, krav til ”saklig interesse” - overtredelsesgebyr ved ulovlige direkte anskaffelser ikke noe slikt krav, klageforskriften § 13a — Saksbehandling

Domstolsbehandling — Alminnelige søksmål — Midlertidig forføyning

Erstatningsreglene — Hvorfor erstatning? — Betydningen av offanskl. § 10 - rettspraksis — Hvilke betingelser må være oppfylt? - ansvarsgrunnlag - økonomisk tap - årsakssammenheng — Hva har en krav på å få dekket? - Positiv kontraktsinteresse, erstatning for tapt fortjeneste - Negativ kontraktsinteresse, erstatning for utgifter ved å delta i konkurransen — Bare domstolene kan gi erstatning, KOFA forsiktige med å uttale seg om erstatning

Positiv kontraktsinteresse — Tre sentrale dommer i HR - Rt 2001 s Nucleus – erstatning for positiv kontraktsinteresse første gang - Rt 2007 s. 983 Reno-Vest - erstatning - Rt 2008 s Rabatt - ikke erstatning — De to sistnevnte dommene er ikke omtalt i pensum

Ansvarsgrunnlag – positiv kontraktsinteresse — Det må foreligge et brudd på regelverket — Av en viss grovhet, i Nucleus og i Reno-Vest uttrykt som et krav til vesentlig feil, i Reno-Vest sagt at kravet skal tolkes strengt — Momenter jf. Nucleus: størrelsen på feilen, type feil, hvor mye er oppdragsgiver å klandre — Krav til skyld (culpa)? Trolig ikke, men culpa kan komme inn i vurderingen av om feilen er vesentlig – se omtale av Strabagdommen i EF-domstolen senere — Kan rettsvillfarelse frita? Ja jf. Rabatt, forutsetningsvis også Nucleus Momenter: ikke opplagt løsning, ikke i kjerneområdet for forutberegnelighet — Kan det stilles mindre strenge krav til en liten oppdragsgiver enn en stor? I Rabatt fremheves det at vegvesenet er en stor aktør og det må stilles strenge krav, det samme gjøres i Nucleus (fylkeskommune) – betydning? — Også potensielle tilbydere kan ha krav på positiv kontraktsinteresse jf. Rt s. 982 (Catch)

To nye avgjørelser i EU-domstolen av betydning for ansvarsgrunnlaget — Strabag — Østerrike hadde nasjonale regler som krevet culpa for å få erstatning, men slik at det forelå en presumpsjon for at det forelå skyld og det var begrenset hvilke unnskyldningsgrunner som kunne påberopes — EU-domstolen sa at det er i strid med håndhevelsesdirektivet å oppstille krav om culpa 10

To nye avgjørelser i EU-domstolen fortsatt — Combinatie — EU-domstolen uttrykte at det følger av håndhevingsdirektivet at det skal være mulig å få erstatning, men direktivet oppstiller ikke nærmere regler om erstatning — Viser til effektivitetsprinsippet og grunnvilkårene for erstatning — Løfter fram at det skal foreligge et kvalifisert brudd — Er norsk rettspraksis i tråd med dommene? Ja i hvert fall med Combinatie, mer tvilsomt med Strabag 11

Ansvarsgrunnlag – negativ kontraktsinteresse — Det må foreligge et brudd på regelverket Kan det tenkes unntak? — Klar feil jf. Rt s. 574 (Fire-safe) - Krav om vesentlig feil? — Mindre krav til bruddet ved negativ kontraktsinteresse – ikke så kvalifisert brudd? Ikke avklart, men uttalelse i Rt s. 982 (Catch) er spørrende til det. I saken forelå det imidlertid en vesentlig feil. — Ikke krav til skyld, men også her kan culpa kan komme inn i vurderingen av feilen — Også potensielle tilbydere kan ha krav på erstatning for negativ kontraktsinteresse (utgifter ved å prøve å få stoppet en konkurranse) 12

Krav til økonomisk tap og årsakssammenheng — Økonomisk tap - positiv kontraktsinteresse - negativ kontraktsinteresse — Kravet til årsakssammenheng - ganske strengt ved erstatning for den positive kontraktsinteressen – for strengt? I Nucleus uttalt klar årsakssammenheng, kan bryte med EU-regelverket - mindre strengt ved erstatning for den negative kontraktsinteressen? — Konkret vurdering — Avhengig av om det er flere som har krav på erstatning ved negativ kontraktsinteresse? 13

Forslag om nye håndhevingsregler — Fast karenstid (10/15 dager) etter del III i foa, fortsatt «rimelig tid» etter del II — Domstolene skal håndtere brudd på anskaffelsesreglene som i dag — KOFA kun rådgivende organ, gebyrsakene til domstolene — Det skal bli enklere for forbigåtte leverandører å få kontrakten * klage skal automatisk ha oppsettende virkning * ny sanksjon uten virkning (ugyldighet) — Reglene skal bedre bidra til å forhindre grove brudd på regelverket, særlig brudd på kravet til konkurranse — Lagt seg på minimumskrav, lovforslag i hovedsak i tråd med utvalgets flertall skulle kommet før sommeren, men er blitt utsatt NOU 2010: 2 Håndhevelse av offentlige anskaffelser 14