Shakespeare og adaptasjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Advertisements

Barns rettigheter - personvern
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Levninger og beretninger Av Karsten Korbøl, Hartvig Nissen vgs
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Spill og fiksjon. En ekte eller fiktiv labyrint? Er Tetris virkelig?
Medlemsquiz Utdanningsforbundet Runde nr 4 – 1.Omgang.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Adaptasjoner og transmediale historier HR/JBI 26. april 2011.
Medlemsquiz Utdanningsforbundet Runde nr. 4 – 2.Omgang.
Forretningsideer & Markedsanalyser
UNICEF.
Elizabeth I.
Roman- og novelleanalyse
Austen og fankultur ABI – 5. april 2013 – HR.
Shakespeare og adaptasjonsteori
Austen Om fankultur LoB1 – HR. Forklar først hva en sederoman er (ca. 1 side). Vurder deretter hva slags verdi Jane Austens forfatterskap (med.
Shakespeare ABI – 12. mars 2013 – HR. I prologen til Henrik V: «This wooden O»
Grete Jamissen1 Digital historiefortelling 10. oktober 2007 Utfordringer og muligheter i formidling og læring Bakgrunnen for satsingen på HiO ”Formidlingsoppgaven”
Om Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004)
Bokpresentasjon Bergen
Seilflykonferansen 2010 Storefjell Resort Hotel
Kontroll med finansmarkedene Maria Walberg Rådgiver i samfunnspolitisk avdeling LO.
Av André og Renate 1aab.
USA – verdens mektigste land
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Polio – Historie og status
Undring Tro Viten.
«Siste timer før jul-jeopardy»
Litteraturhistorie
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 6: Naremores “Acting in the Cinema” Espen Ytreberg.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Kriminalitet i mediene - Fakta og fiksjon
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt
… Gud ikke er stor For opptak:
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Labov og Waletzky Narrativ analysis
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
MEST 2724: Dataspill i et mediekomparativt perspektiv Gruppeseminar, dag 1.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
* Vi jobber med: * Kulturforskjeller og hvordan de påvirker kommunikasjon * Internasjonale utdanningstilbud og arbeidsmuligheter * Engelskspråklige mediers.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Argumenterende tekster
Elvis Presley «King of rock & roll». Litt om livet hans Født 8.januar 1935 Død 16.august 1977, 42 år gammel. Hans fulle navn var Elvis Aaron Presley,
Adaptasjon Fra bok til film.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Kampen om virkeligheten og frykten for nå-øyeblikket.
Henrik Ibsen: EN FOLKEFIENDE
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
CAMPAIGNING From vision to action.
Hvordan forberede meg til tentamen?
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
1.
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Shakespeare og adaptasjoner LoB1 – 01.03.12 – HR

Joseph Paton

Edwin Henry Landseer

Helga Schmitt

Henrik 8. Konge av England 1509-47 Engelske skolebarn lærer denne reglen for å huske skjebnen til Henry 8.s seks koner: «divorced, beheaded, died, divorced, survived»

Elizabeth 1. Datter av Henrik 8. og Anna Boleyn Dronning av England 1558-1603

Shakespeare: 37 skuespill Litterær industri

Voltaire på 1700-tallet: Shakespeare mangler den finessen som kjennetegner den franske dramatikken Romantikken på slutten fra 1700-tallet USA på 1800-tallet

I prologen til Henrik V: «This wooden O»

Marcia Williams: Herr William Shakespeares skuespill (på norsk 1998)

S. ga underholdning til ulike sosiale lag Speiler samfunnet – maktkamp, overtro, verdslighet … Mye grusomhet Titus Andronicus

Den rasjonelle verden kollapser T. S. Eliot: «Hamlet er litteraturens Mona Lisa»

Hamlet tviler, nøler og spiller sinnssyk samtidig som er på grensen til å bli sinnssyk Oscar Wilde: «Er Hamlet-forskerne gale, eller later de bare som om de er det?»

Albert Camus: Myten om Sisyfos (1943): «Det er bare ett virkelig seriøst problem: selvmordet. Å ta stilling til om livet er verdt å leve eller ikke, det er å besvare filosofiens fundamentale spørsmål.»

Eugène Delacroix

Professor Jon Haarberg: Hamlet er en mann som «på postmodernistisk vis plages av sin egen teatrale tomhet og derfor fascineres av skuespillerens overbevisende illusjonskunst» (Haarberg, Selboe og Aarset 2007 s. 237) Kenneth Branagh, 1996

William Shakespeare er best kjent for tragedien Hamlet William Shakespeare er best kjent for tragedien Hamlet. Finn fram til to ulike tolkninger som forfattere, litteraturforskere eller andre har (eller hadde) av Hamlet. Presenter og sammenlign disse tolkningene. Avslutt med å drøfte om Hamlet er en aktuell tekst i 2007, gjerne med utgangspunkt i en av eller begge de to tolkningene. http://home.hio.no/~helgerid/tekstpraksiser/oppgave2_IngvildOdaMoss_A_paainnholdogform.pdf

«Helen Morton from the Three Bugs Fringe Theatre company performs Ophelia drowning in the Apex Hotel swimming pool during the Edinburgh Fringe Festival on August 11, 2009 in Edinburgh, Scotland. The play is inspired by Sir John Everett Millais' 1852 painting entitled 'Ophelia', depicting the character from Shakespeare's play 'Hamlet'.»

Tony Howard: Women as Hamlet: Performance and Interpretation in Theatre, Film and Fiction (2007) «The first Hamlet on film was a woman, Sarah Bernhardt (1900). Probably the first Hamlet on radio was a woman, Eve Donne (1923). […] Several of the most brilliant performances of the part in our time have been by women, and the issue of Hamlet’s ‘femininity’ has fascinated artists in all media. Crossing boundaries, contesting convention, disrupting or reflecting the dominant sexual politics, this regendering of Hamlet has involved repeated investigations into the nature of subjectivity, articulacy, and action – investigations with radically different consequences depending on the cultural situation.» (sitert fra nettsidene til Cambridge University Press; lesedato 15.04.10)

Hildegard Hammerschmidt- Hummel: Hamlet-illustrasjonene (1594-2000) (2003)

Gustave Courbet: Ophelia: Dødens forlovede (1842)

Odilon Redon: Ophelia mellom blomster (ca. 1900)

Antoine Préault: Ophélia (1850) – bronserelieff

André Masson: Ophelia (1937) Kritikk av den spanske borgerkrig

Hutton: Ophelia (1964) – inngravert på glass

http://www.teenreads.com/reviews/1582348014.asp

Hamlet, Revenge (1937) Personen som spiller Hamlets stefar Polonius drept i virkeligheten i løpet av framføringen av skuespillet

Adaptasjonstyper: Brukeradaptasjon Medieadaptasjon Sjangeradaptasjon Selvtilegnelsesadaptasjon

Medieadaptasjoner

Nye brukergruppers medier

1 – Overføringsimitasjon F.eks. Joe Wrights Pride & Prejudice (2005) 2 – Unntaksimitasjon F.eks. Patricia Rozemas Mansfield Park (1999) 3 – Fornyelsesimitasjon F.eks. Gurinder Chadhas Bride & Prejudice (2004) 4 – Innslagsimitasjon F.eks. Joel og Ethan Cohens O Brother, Where Art Thou (2000)

Filmatisering Spillmatisering Medienes forskjellighet: En filmversjon er en tolkning av bokversjonen, en «lesning», aldri «den fullstendige adaptasjonen»

Er forskjellen mellom bok og film som mellom gourmetmat og popkorn? Pygmalion-ideen: filmadaptasjon gir boka «liv» Buktaler-ideen: filmen gir «stemme» til de lydløse karakterene i boka

Anthony Del Col, Conor McCreery, Andy Belanger et al.: Kill Shakespeare (2010-) I dette universet opptrer Shakespeares største helter og skurker sammen i samme fortelling Othello, Juliet, Puck, Falstaff, Hamlet, Richard III, Macbeth og lady Macbeth osv.

Herkules-kaskaden i Kassel, Tyskland

Adaptasjonskaskade

«Novelization» Fra film til roman (bok) Fra dataspill til roman (bok) Fra-x-y: Frafilmbok Fradataspillbok

Sjangeradaptasjon

Transmedial historie: En sammenhengende historie som inkluderer mer enn ett medium, f.eks. en roman (bok) og et dataspill ”transmedia story” , “grand story arc” , “synergetic storytelling”, en flermedial ”meganarrative”

Transmedial historie

«En måned før Gears of War 2 kommer i spillhyllene får vi en Gears of War-tegneserie som skal fungere som en bro mellom eneren og toeren.» (Game reactor august 2008 s. 43)

Renée Toft Simonsen: Anthony Greenwood og den amerikanske præsident (2005) «Den gode historie fortsætter på computeren»

Historien kan være tomedial som i eksemplet med Gears of War, eller tremedial, firemedial osv. Historiene i de ulike mediene kan være plassert ulike steder på tidsaksen, f.eks. som oppfølgere (sequels), midtfølgere (midquels) eller førfølgere (prequels)

“Narrative closure”, relativ autonomi

Henry Jenkins: Convergence Culture: Where Old and New Media Collide (2006) Skaper en «totalitetserfaring» i en encyklopedisk verden

Reklameplakatene i bakgrunnen i filmene inneholder juksekoder for dataspillet Enter the Matrix (2003) Bilskilt påført DA203 or IS5416 osv.