Hvordan støtte og vurdere studentenes utvikling av digital kompetanse i praksisperioden? Simon Michelet ALU, LUI, HiO Onsdag
Hvordan Vektlegge at øvingslærere og praksisveiledere må utnytte sin veilederkompetanse til å støtte studentenes bruk av IKT i praksisperiodene, selv om en ikke har spesialkompetanse i IKT Vektlegge at øvingslærere og praksisveiledere må utnytte sin veilederkompetanse til å støtte studentenes bruk av IKT i praksisperiodene, selv om en ikke har spesialkompetanse i IKT
Hvorfor Praktisk - ”Ikke i tillegg, ikke i stedet for, men måten å jobbe på …” Praktisk - ”Ikke i tillegg, ikke i stedet for, men måten å jobbe på …” Utdanningspolitisk nasjonalt - planer Utdanningspolitisk nasjonalt - planer Utdanningspolitisk lokalt – ledelse og AS Utdanningspolitisk lokalt – ledelse og AS Faglige begrunnelser – barn og unges oppvekst og læring Faglige begrunnelser – barn og unges oppvekst og læring –Literacy –Multiple literacies –Web 2.0 & New Literacy –Barn og unges deltakelse
Hva Digital kompetanse -> digital LÆRERkompetanse Digital kompetanse -> digital LÆRERkompetanse Digitale redskaper: Media, nettet, spill, redskapsprogrammer, sosiale ’programmer’ Digitale redskaper: Media, nettet, spill, redskapsprogrammer, sosiale ’programmer’
Hvordan – en gang til Vektlegge at øvingslærere og praksisveiledere må utnytte sin veilederkompetanse til å støtte studentenes bruk av IKT i praksisperiodene, selv om en ikke har spesialkompetanse i IKT Vektlegge at øvingslærere og praksisveiledere må utnytte sin veilederkompetanse til å støtte studentenes bruk av IKT i praksisperiodene, selv om en ikke har spesialkompetanse i IKT Støtte Støtte Vurdere Vurdere