Lingvistikk på biblioteksfag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Advertisements

VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Gjennomgang av Einar Eggens artikkel
SYNTAKS
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Synger du sammen med meg
Fra læreplanen i norsk:
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Morfologi.
Språksystem og språkbruk
Morfologi.
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Språket som system.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Bevegelsesutvikling år F y s i s k f o s t r i n g
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Naturlig språk og gjenfinning
det første ordforrådet
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Ordklasser Inndelingen
Tiltak og tilrettelegging
S LÅR ALARM OM FATTIGE Side 27 – S VAR PÅ SPØRSMÅLENE MED UTGANGSPUNKT I TEKSTEN. 1. Hva er en slumstasjon? 2. Hvorfor slås det alarm om fattige.
afasiteamet, Bredtvet kompetansesenter
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
som lingvistisk disciplin
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Språktrekk i fagtekster LUT, Setningsstruktur  Enklere oppbygning  Ny informasjon presenteres til høyre i setningen  Presenteringer med ”Det..”
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Sammenheng i tekst Trinnforelesning A
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Morfologi – formlære - ord
Norsk som andrespråk LUB
Situasjonskonteksten
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Morfologi Astrid Granly
Morfologi A1A.
BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING
Morfologi.
EXFAC03-EURA Seminar 28–30 september 2010, lingvistikk seminargruppe 10, 11, 12 Kjetil Rå Hauge
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
S PRÅKFUNKSJONER Margareth Sandvik Jan Svennevig.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likskapar med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal sjå på både likskapar og skilnader.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper 5. forelesning
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
A1a: Sammenheng i tekst Hva en tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Dysleksi og spesifikke språkvansker
Leksikologi Fra Golden (1984): Hva vil det si å kunne et ord? I Hvenekilde, A. m.fl. «Kan jeg få ordene dine, lærer?» Oslo: Cappelen/LNU.
Kun karakterer skal telle
Substantiv Artikler og kjønn.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Utskrift av presentasjonen:

Lingvistikk på biblioteksfag

Lingvistikk på biblioteksfag 1. Forelesning: Introduksjon til lingvistikk 2. Forelesning: Ferdinand de Saussure 3. Forelesning: Kunnskapsorganisasjon og lingvistikk 4. Forelesning: Mikhail Bakhtin 5. Forelesning: Sosiolingvistikk

Hva er lingvistikk? Hvilke spørsmål skal lingvistikken besvare? Hvem driver med lingvistikk? Hvilken oppdeling har lingvistikken? Hvem har bruk for lingvistikk?

1. Forelesning: Hovedemner i lingvistikken Introduksjon Deldisipliner Fonetikk og fonologi Morfologi Syntaks Semantikk Pragmatikk, tekstlingvistikk, sosiolingvistikk Lingvistikk og biblioteksfag Språkteoretikere Ferdinand de Saussure Mikhail Bakhtin

Fonetikk og fonologi Språklydlære. Hvordan vi produserer og forstår språk. Kontraster og regelmessigheter i lydsystemer. Lydsystemene som benyttes av forskjellige språk.

Fonetikk og fonologi Distinktive trekk Hvorfor er /r/ og /l/ forskjellige lyder i norsk, men den samme lyden i kinesisk/mandarin? Hvorfor blir p-lydene i ”penn” og i ”skape” regnet som den samme i norsk, men som forskjellige lyder i andre språk?

Morfologi Ordenes oppbygning. De minste meningsbærende enhetene i språk. Eksempel: ”lur + ing + en” = ”luringen” Rot + avledningsformativ + bøyningsformativ.

Morfologi Et hovedskille går mellom uttrykk og betydning. Uttrykk: <sjiraffer> Leksikalsk betydning: ”pattedyr med lang hals” Grammatisk betydning: ”flertall, ubestemt”

Morfologi Varierer fra språk til språk. Agglutinerende: Forskjellige morfemer for hver grammatisk betydning. Flekterende: Samme morfem uttrykker flere betydninger.

Syntaks Setningsoppbygning. ”Fargeløse grønne ideer sover rasende” - syntaktisk korrekt, men litt vanskelig å tolke? Syntaktiske regler, eksempel: Norske hovedsetninger har verbet på andre plass.

Syntaks Hovedskille: Form og funksjon. Formelle kategorier: Substantiv, verb, adjektiv. Funksjonelle kategorier: Subjekt, objekt, verbal.

Semantikk Språkets innholdsside, betydningen. Betydning = en mental størrelse, til forskjell fra det fysiske (lydlige, skriftlige) uttrykket. Betydning = en abstrakt størrelse, det som aktiveres gjennom et uttrykk. Betydning = en sosial størrelse, knyttet til flere språkbrukere.

Semantikk: Homonymi ”organ på fisk” ”person fra Finland” <finne> Tilfeldig likhetsforhold der to betydninger har samme uttrykk.

Semantikk: Polysemi ”tøystykke” ”økonomisk ordning” <fallskjerm> Likhetsforhold der to beslektede betydninger har samme uttrykk

Semantikk: Synonymi ”voksen person av hunkjønn” <kvinne> <dame> Likhetsforhold der to uttrykk har lignende eller nesten lik betydning.

Bortenfor semantikken Sosiolingvistikk undersøker språk i samfunn, inkludert språkvariasjon. Diskursanalyse ser på språk og makt, og spesielle språkformer. Dessuten: Tekstlingvistikk, pragmatikk, retorikk m.fl.

Hjemmeoppgaver For repetisjon: Friskriving i ti minutter over lingvistikkens emner. Forklar begrepsparene form/funksjon og uttrykk/betydning. Som forberedelse: Forklar Saussures begrepspar langue/parole og språktegnets lydside / språktegnets innholdsside.