Forprosjekt Meldingsovervåking

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Kartleggingen av meldingsutbredelse i kommunehelsetjenesten november 2012 Prosjektet Kommunal Utbredelse(KomUT) Norsk Helsenett SF SamUT møtet
Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
Forprosjekt Meldingsovervåking
Elektronisk samhandling
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til polikliniske pasientforløp? Prosjektgruppen.
Meldingsutbredelse Midt-Norge Møte Utskrivingsrapport Hvordan får vi til en god melding for begge parter? • Hjemmetjenesten trenger info om.
Elektronisk henvisning og epikrise
FUNNKe Teknisk.
Uavhentede meldinger og Meldingsteller
OSEAN Søk Oppslag Integrasjon Oppdatering Mappingløsning 2-nivå
Elektronisk samhandling Ahus - primærhelsetjenesten
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
PLO-meldinger v1.6 Planer fra RHF SamUT
Status Elektronisk meldingsutveksling Helse, Pleie & Omsorg.
Meldingsløftet i Hitra Kommune
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Drift og meldingsovervåking
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Pleie Rehabilitering Omsorg – Sentralt system - Informasjons Teknologi
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Meldingsutbredelse Kommunal utbredelse Sør-Trøndelag 20. mars, 2013 Sverre Fossen.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006.
Standardisering – hvorfor det?
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hva skal prioriteres på helseområdet nå?
Pilot av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Hovedsamarbeidskommune Line Nordgård, rådgiver IKT helse og omsorg Meldingsløftet i kommunen Prosjektleder ELIN-k Tromsø kommune Prosjektleder Meldingsløftet.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Elektronisk meldingsutveksling Rana kommune
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Nasjonal kartlegging Status i region nord Eirin Rødseth, prosjektmedarbeider Finnsnes
Hovedsamarbeidskommune
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Status i FUNNKe-prosjektet Nettverkskonferanse Fauske 7. mai 2014 Gerd Ersdal, prosjektleder.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Kommunenes behov nå – og i framtiden
Prosjekt FUNNKe Bodø kommune 25. januar 2011 Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST Lars Andreas Wikbo, HN-IKT.
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
E-læringsprogram FUNNKe Drift og meldingsovervåking Nettverksmøte Mosjøen, 17.juni 2014 Eirin Rødseth, prosjektmedarbeider FUNNKe.
Prosjekt FUNNKe modell for støtte til arbeidet i kommunene ved innføring av elektronisk meldingsutveksling i PLO-tjenesten Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Nøtterøy kommune ”Veien til elektronisk samhandling i pleie og omsorg, -fase 1” Erfaringer etter avsluttet forprosjekt Mål for videre fremdrift av prosjektet.
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet Erfaringer fra Samspillkommuneprosjektet Gjøvik kommune, Heidi Vifladt : »Hvordan starte med "blanke.
Overvåking Feilhåndtering
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Status i FUNNKe-prosjektet Nettverkskonferanse Mosjøen 17. juni 2014 Gerd Ersdal, prosjektleder.
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Indre.
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Personvern og Informasjonssikkerhet I en stadig mer kompleks hverdag Tor Ottersen.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Oppsummering av FOU - prosjekt
RIS-metoden for prosessforbedring
Oppsummering av FOU - prosjekt
Vi vil – og vi får det faktisk til!
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Utskrift av presentasjonen:

Forprosjekt Meldingsovervåking Et KommIT-prosjekt v/Prosjektleder Iver Olav Sunnset, Værnesregionen IT

Bakgrunn og hensikt Bakgrunn Hensikt Norsk Helsenett (NHN) program for meldingsutbredelse i norske kommuner startet i 2012. 280 kommuner sender og mottar meldinger i NHN i dag. Programmet for meldingsutbredelse er ferdig i 2015, og det er da viktig at kommunene har mulighet til å ivareta meldingsovervåking på en god måte KommIT og KNUIT observerer en bekymring fra norske kommuner for kvaliteten på meldingsovervåkingen knyttet til: Organisatoriske utfordringer i små kommuner Tekniske utfordringer i samhandlingskjeden Utfordring med utydelige roller og ansvar i forbindelse med feilsøk Problemstillinger knyttet til finansiering av samhandling Dette forprosjektet skal konkretisere problemstillingene rundt meldingsovervåking i helsenettet for norske kommuner Prosjektet skal videre skissere mulige løsninger for fremtidig drift KS og KommIT skal kunne benytte leveransene fra dette prosjektet til å forankre en omforent nåsituasjon for meldingsutvekslingsproblematikken i kommunesektoren, samt ta stilling til , og iverksette, detaljert utredning og design av fremtidig løsning på kort og lang sikt

Leveranser fra prosjektet Prosjektmandat Leveranser fra prosjektet Konkretisering og synliggjøring av problemstillingene: 1) Oversikt over aktører og aktørenes interesse i denne sammenheng 2) Konkretisering av problemstillinger knyttet til «verdikjeden» for meldingsutveksling - Hva feiler i dag? - Hvilke problemstillinger oppstår i forhold til roller/ansvar i kommunesektoren når noe feiler? - Hvilke konsekvenser oppstår i kommunesektoren som følge av problemer knyttet til meldingsovervåking? 3) Hvilke finansielle problemstillinger står kommunene ovenfor sett i forhold til ansvaret knyttet til meldingsovervåking i helsenettet? Mulighetsrom for løsning: Hvilke alternative løsninger eksisterer knyttet til meldingsovervåking i helsenettet for norske kommuner? Beskrivelse av mulige overordnede tilnærminger/driftsløsninger inkludert Overordnet arkitekturbilde Rolle/ansvarsdeling Modell for finansiering Mulighetsrom for løsning skal danne grunnlag for at KS iverksetter detaljert utredning av et eller flere alternativer

Helse-Norge er komplekst Helse-Norge er komplekst. Pasientinformasjon skal flyte mellom tjeneste- og forvaltningsnivåer Helse- og omsorgsdepartementet Helsedirektoratet Helseforetak Institusjoner Fylkeskommuner Tannhelse Kommuner Legevakts-ordning Helsestasjons- og skolehelsetjenesten Fastlege-ordningen Rus- og psykisk helsearbeid Habilitering, rehabilitering og fysioterapi Pleie- og omsorgs-tjenesten Sosiale tjenester NAV Fastleger Helse Sør-Øst Helse Vest Helse Midt Helse Nord Norsk Norsk Helsenett Private aktører

Elektronisk meldingsutveksling skal bidra til å bedre informasjonsflyten mellom tjenestene og forvaltningsnivåene Helse- og omsorgsdepartementet Helsedirektoratet Helseforetak Institusjoner Fylkeskommuner Tannhelse Kommuner Legevakts-ordning Helsestasjons- og skolehelsetjenesten Fastlege-ordningen Rus- og psykisk helsearbeid Habilitering, rehabilitering og fysioterapi Pleie- og omsorgs-tjenesten Sosiale tjenester NAV Fastleger Helse Sør-Øst Helse Vest Helse Midt Helse Nord Norsk Norsk Helsenett Private aktører Fase 2: To-veis meldingsutveksling mellom kommunene og helseforetaket Basismeldinger: Helseforetaket sender enveismeldinger til kommunene Fase 1: Kommunen sender meldinger til fastlege

Overordnede problemstillinger for kommuner knyttet til meldingsovervåking Identifiserte problemstillinger Organisatoriske utfordringer: Meldingsovervåking krever teknisk og faglig kompetanse Det er for små IKT-miljøer i de fleste små og mellomstore kommuner til å håndtere meldingsovervåkingen på egen hånd IKT-samarbeider har ikke mulighet til å utføre meldingsovervåking på vegne av kommunene p.g.a. tekniske hindre for dette Tekniske utfordringer: Meldinger feiler p.g.a. utfordringer på både avsender og mottakers side samt i Norsk Helsenett Det er ikke satt felles krav til funksjonalitet og teknisk løsning ovenfor fag-systemleverandøren Dette hindrer blant annet muligheten for overvåking på tvers av flere kommuner med ulike fagsystemer Uklare roller og ansvarsforhold: Det er mange parter involverte; helseforetak, systemleverandører, kommuner, IKT-samarbeider, NHN, driftsleverandører med flere Når noe går galt, opplever kommunene at er det uklare ansvarsforhold for feilsøking og problemløsning Kommunenes IKT-avdelinger «kompenserer» for leverandørene Finansiering av samhandling Endel kommuner opplever at utgiftene knyttet til meldingsovervåking har oversteget faktiske øremerkede midler til meldingsløftet I tillegg til å tydeliggjøre roller og ansvarsforhold, er det viktig å avklare tydelig «hvor langt går kommunens ansvar - dekker finansieringen kommunens ansvarsområde».

Organisatoriske utfordringer i kommunene Små kommuner -små IKT-driftsmiljøer Meldinger fra/til Helseforetak og fra/til fastlegene kan feile. I de fleste kommuner oppstår det feil hver dag. Det er behøvelig med en overvåking for å forsikre at meldingene går som de skal I mange norske kommuner jobber det kun 2-3 personer med IKT, og åpningstiden er 8-4. Meldinger sendes hele døgnet… Teknisk kompetanse Meldingsovervåking krever teknisk kompetanse til feilsøk og driftsovervåking på tvers av ulike fagsystemer For både små og mellomstore kommuner er dette en særskilt utfordring De fleste kommuner ønsker ikke sitte på denne kompetansen og ansvaret Faglig kompetanse Det kreves personell med innsikt og forståelse for helsefaglig terminologi og kjennskap til helse-organisering for å løse problemene når noe feiler Lokalkunnskap er også viktig – hvor skal man henvende seg når en melding har stoppet for å sikre at pasienten mottar påkrevd behandling til tross for tekniske problemer

Organisatoriske utfordringer i kommunene Eksempler fra Trysil, Oslo og Grimstad Erfaringer fra Trysil kommune: Trysil kommune har 1 årsverk i IKT-avdelingen. Kommunen opplever meldingsutvekslingen som «kaotisk» og utfordrende kompetansemessig å følge opp. Det har vært spesielt krevende utfordringer å håndtere p.g.a. bytte av organisasjonsnumre i kommunen, stadig skiftende vikarleger samt turister uten personnummer. Alt dette gjør at meldinger feiler Kommunen ser at fastlegene ikke mottar nok støtte fra leverandørene, og forsøker å kompensere ved å bidra som brukerstøtte. Erfaringer fra Oslo kommune: I Oslo kommune utveksles det meldinger med alle helseforetak, og 73% av kommunens fastleger. Kommunen erfarer spesielt stor problematikk i.f.t. at meldinger feiler hos fastleger. Kommunen har tatt ansvar for overvåking på dagtid av meldinger på tvers av bydelene. To årsverk jobber med meldingsovervåking til/fra helseforetak og fastleger. Oslo opplever synes det er krevende å overvåke på tvers av alle ulike fagsystemer, og mener det burde vært mulig å outsource driftsovervåking. Dette er p.t. ikke mulig p.g.a. tekniske hindringer fra fagsystemleverandørene. Erfaringer fra Grimstad kommune: Grimstad har ganske nylig begynt med meldingsutveksling mellom kommune, helseforetak og fastleger Kommunen er en mellomstor har 3 årsverk i sin IKT-avdeling. Meldingsovervåking er utfordrende p.g.a. både manglende faglig og teknisk kunnskap. Grimstad er medlem av samarbeidet IKT-Agder, og dette IKT-samarbeidet utfører en del av driftsovervåkingen for Grimstad.

Tekniske utfordringer: Overordnet prosess for meldingsutveksling mellom avsender og mottaker (eksempelvis helseforetak) 1 2 3 4 5 Norsk Helsenett (NHN) Mottaker (eksempelvis legekontor) Overordnet prosess for meldingsutveksling 0: Avsenders fagsystem formatterer beskjed, fx i ebXML og gir til avsenderkomponent 1: Avsenders system slår opp mottagers adresse og sertifikat i NHNs adressebok 2: Avsenders system sender kryptert melding til mottakers postkasse på NHN 3: Mottager henter periodisk beskjeder fra postkassen 4: Mottagers system sender kvittering (en transport og en applikasjon) til avsenders postkasse på Helsenett 5: Avsenders system henter og fordeler kvitteringer

Eksempler på tekniske utfordringer i samhandlingskjeden Typer feil Tekniske og applikasjonsfeil Brukerfeil Validerer og formatterer fagsystemet data til avsendelse i overensstemmelse med ebXML spesifikasjon? Snakker komponentene godt sammen? Er adressaten riktig satt opp? Er det riktig type sertifikat (CA3)? Er sertifikatet utløpt? Er avtalen registrert? Reagerer mottaker på meldingen? Avsender Norsk Helsenett Mottaker Er sertifikatet korrekt installert? (spørsmålet gjelder også avsender) Er beskjeden i riktig format? Understøttes avsenders meldingstype? Forstår mottager-systemet avsendersystemets nyanser i språk? Har brugt open source ikoner fra https://www.iconfinder.com/icons/3698/female_lady_user_woman_icon#size=128 https://www.iconfinder.com/search/?q=database Identifiseres riktig mottager? Leses (og forstås) meldinger om feil? Er forbindelsen fra avsender til NHN i orden? (spørsmålet gjelder også mottager) Understøttes meldingstypen? Er beskjeden for stor til postkassen? Hentes beskjeden i rimelig tid?

Tekniske utfordringer i kommunene Eksempler på hyppige problemer i Trysil, Oslo og Grimstad Helseforetak Feil i meldingene fra HF-ene til kommunene Meldinger blir liggende u-avhentet Tekniske utfordringer med linjene fra NHN Norsk Norsk Helsenett Meldinger feiler pg.a. mangelfulle sertifikater, brukerfeil med mer Fastleger

Uklare roller og ansvarsforhold Det er beskrevet fra statlig hold at det må etableres gode rutiner for håndtering av meldinger som har feilet… …Men dette mangler i følge kommunene Det er utfordrende for kommunene at det mangler: En tydelig eier for hele prosessen Tydelig beskrivelse av hele prosessen for meldingsutveksling Rutiner for feilhåndtering Beskrivelse av hvordan varsling skal skje - Hvem skal kontaktes når noe feiler Hentet fra kith.no

Finansiering av samhandling Helse- og omsorgsdepartementet Helsedirektoratet Helseforetak Institusjoner Fylkeskommuner Tannhelse Kommuner Legevakts-ordning Helsestasjons- og skolehelsetjenesten Fastlege-ordningen Rus- og psykisk helsearbeid Habilitering, rehabilitering og fysioterapi Pleie- og omsorgs-tjenesten Sosiale tjenester NAV Fastleger Helse Sør-Øst Helse Vest Helse Midt Helse Nord Norsk Norsk Helsenett Private aktører Hvor langt går kommunenes ansvar? Harmonerer finansieringen til oppgaven?

Veien videre Prosjektet vil levere en rapport innen 31.12: Beskrivelse av overordnet problemstilling for kommunene Beskrivelse av mulige løsninger for kommunene på kort og lang sikt – organisatorisk, teknisk og finansielt KS vil ta stilling til hvilke løsninger som skal utredes på detaljert nivå KS vil senere innstille på foretrukket løsning for kommunene

Plan for arbeidet Aktiviteter Møter i prosjektgruppen Møte i referansegruppen Utarbeide konkretiserte problemstillinger Utarbeide mulighetsrom for løsning Aktiviteter Uke 51 Uke 52 Uke 48 Uke 49 Uke 50 26.11 13.12 27.11 13.12 Møte med rådmannsutv. i NT Overlevere rapport Møter og dato for møter eller milepæl