Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Advertisements

Internkontroll i kommuner
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Optimaliseringsprosjektet Samhandlingsmøtet.
9 prinsipper og 1 regneark:
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Status pågående aktivitet innen eksternt finansiert virksomhet EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
Status og utfordringer Presentasjon for UHR-B 25. februar 2008 NORA v/prosjektleder Jan Erik Frantsvåg.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Sjefersamling og videre ledersamlinger/-opplæring
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
IHR IT plangruppa USIT allmøte Medlemmer Ingar Pettersen, leder Kjetil Johnsen, sekretær Morten Dæhlen, instituttbestyrer, IfI Jan Gunnar Bjålie,
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Departementets styring og styrenes rolle
EFV-V ARBEIDSGRUPPE 5 - BEHOVSANALYSE
EFV-V Prosjektøkonomistyring Status på oppfølging av arbeidet i linjen Plangruppemøte 28.mai 2015.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Digital Eksamen Integrasjoner Snorre Løvås, Seniorrådgiver, UNINETT Trondheim,
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
Veikart lønn, økonomi og HR-system
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Dato: 9. mars 2015 Rammer og retningslinjer for eksternfinansiert virksomhet ved UiO Kursholdere: Terje Bakke og Thomas Kjensli.
Anbefalinger fra sekretariatet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Prosjekt: Bedre forskerstøtte Styringsgruppemøte
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
RIS-metoden for prosessforbedring
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Organisering av fagskolesektoren
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
IT-ledernettverket 18. april 2018
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Standardisering av IT-virksomheten
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Porteføljesøknader for Administrativ IT for 2018 runde 2 – vår 2018
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Utskrift av presentasjonen:

Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013

Overordnet målsetting om.. God bruk av prosjektleders og prosjekteiers tid Bedre finansiering ved bedre innsikt i ressursbruken Best mulig faglig uttelling for hver eksternt finansiert krone Dette krever… Sterk ledelsesforankring Realistisk ambisjonsnivå Vilje og evne til å gjennomføre prioriteringer Gode verktøy som tilgjengeliggjører informasjon på tvers av våre systemer Formidling på tvers av administrative fagområder Tverrfaglig administrativ kompetanse (personal, forskningsadministrasjon, system og økonomi) Et godt organisert støtteapparat med rett kompetanse (opplæring)

IT-utvikling sektoren Nasjonalt administrative fagsystemer BOT økonomi FS studier – anskaffelse rapportløsning Frida forskning – portal med rapportløsning Ut fra et rasjonale om hva er behovet innen det enkelte administrative område «silo» Departementet «større grad av felles digital forvaltning» Standardisering på flere nivåer (metadata, kontrakts- og malverk, prosesser og rutiner, plattformer og grensesnitt) Felleskomponenter på sektornivå (grunndata & digitalisering av datafangst samt støtteprosesser) Utvikling av tjenestesenterløsninger og kompetansebaser (tjenesteplattformer og brukervennlige og helhetlige sluttbrukergrensesnitt) Ut fra et rasjonale om en mer effektiv forvaltning!

Prosjekt- initiering Søknad- og kontrakt OppstartGjennomføringAvslutning Et felles system for prosjektleder? SYSTEMER UiO Hvordan brukes applikasjonene til å løse hvilke oppgaver i forskingsprosessen og av hvilke roller ?? Start hvor? Start hvor? Stopp hvor? Stopp hvor? Hva er ambisjonsnivået - hva skal løsningen dekke/omfatte ? Kartlegge oppgaver Prosjekt- leder Prosjekt- eier Prosjektkoordinator Forskningskonsulent Prosjektcontroller Økonomikonsulent Administrativ leder Kritisk god samhandling!

Veien skritt for skritt…ny prosjektportal Delprosjekt 1 1. Behovsanalyse Hva er behovet / ambisjonsnivået - hva skal løsningen dekke/omfatte og ikke? Hva finnes i dag av systemer ved UiO som kan dekke behov, ref. system ved OD? 2. Mulighetsstudie Hva finnes av systemer innen og utenfor sektoren? Kartlegging dagens systemportefølje Hvordan sette sammen og presentere informasjon fra ulike fagappl. / systemer? Avsjekk mot veikart Kortsiktige tiltak som løpende forbedringsarbeid Sjekklister Kontrakts- maler Policy og risiko- avklaringer Delprosjekt 2 1. Prosjektstyringsprosessen Definisjon og avgrensning Økonomi er gått opp – hva er den faglige forskningsadministrative delen av dette bilde? Ref. sluttrapport arbeidsgruppe 4 samt kartlegging IHR 2. Organisering og ansvar Mulige modeller for organisering av administrativ støtte knyttet til prosessen med definerte roller og ansvar Hvor støtter systemene i prosessen og håndteres av hvilke roller? Gapanalyse og nødvendige avklaringer Manglende systemstøtte, samt eventuell manglende integrering mellom disse Manglende standardisering av roller, ansvar og oppgaver i prosjektstyringsprosessen Ambisjonsnivå og avgrensning for nødvendig applikasjonsutvikling på eksisterende systemer og nødvendig grensesnitt mot portalløsning -> Klar for portalanskaffelse Utarbeide kravspesifikasjon og gjennomføre anskaffelsesprosess Gapanalyse og nødvendige avklaringer Manglende systemstøtte, samt eventuell manglende integrering mellom disse Manglende standardisering av roller, ansvar og oppgaver i prosjektstyringsprosessen Ambisjonsnivå og avgrensning for nødvendig applikasjonsutvikling på eksisterende systemer og nødvendig grensesnitt mot portalløsning -> Klar for portalanskaffelse Utarbeide kravspesifikasjon og gjennomføre anskaffelsesprosess

Videreføring EFV-prosjektet Estimat overordnet tidsramme Prosjekt- økonomi- styring Kontrakter & sjekklister Policy & risiko BEHOVSANALYSE PROSJEKTPORTAL HØSTEN 2013 Kompetanse: Operativ forsknings- administrativ og økonomifaglig, prosjektorganisering, Behovsanalyse Behov og prioritering Organisering modeller Opp- læring MULIGHETER & MODELL 2014 Kompetanse: Personaladministrasjon, system- og utvikling, organisasjon og roller Mulighetsstudie Kravspek og anskaffelse Implementering & opplæring Organisering og opplæring IMPLEMENTENTERING & OPPLÆRING Kompetanse: Anskaffelser, systemimplementering, opplæring og formidling

Arbeidsgruppe 5 Formål: Gjennomføre en behovsanalyse for en prosjektportal med sikte på en avgrensning av oppdragets omfang Mandat: I perioden – gjennomføre en behovsanalyse av behovet og ambisjonsnivået for en prosjektportal med sikte på konkretisering av innholdet i en fremtidig prosjektportal. –Hva har vi i dagens systemer, hva mangler?

Arbeidsgruppe 5 Sammensetning: –Leder, Vebjørn Bakken –Sekretariat, Jan Thorsen –Økonomi, Camilla Kuhlman –Forskningsadministrasjon sentralt, Katinka Grønli –Forskningsadministrasjon fakultet, Ingse Noremsaune –Prosjektleder, Jan Inge Faleide? –Prosjektleder ?? –Prosjekteier, ?? –Prosjektcontroller, Svein Arnesen Klin.med? –UHN fra OD

Arbeidsgruppe 5 Kompetanse: –Arbeidsgruppen må dekke fakultets- og instituttnivå –Prosjektledelse –Økonomi, forskningsadministrasjon Leveranse: –Arbeidsgruppen skal levere en anbefaling til plangruppen innen for veien videre. –Anbefalingen skal inneholde en prioritert liste av må-krav og bør-krav Fase 2 – Mulighetsstudie –Viktig med deltakelse fra Personal i det videre løpet