Rettslige prinsipper og interesser i styringen av offentlig forvaltning: offentlighet, rettssikkerhet og personvern Dag Wiese Schartum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern
Advertisements

Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Grunnloven § 100        Ingen kan holdes retslig ansvarlig på andet grundlag end Kontrakt eller andet privat Retsgrundlag, for at have meddelt eller modtaget.
Offentlighetsprinsippet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ytringsfrihet og lojalitet
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Professor dr juris Olav Torvund
Offentlighetsprinsippet
Personvern Forelesning til bolk I av “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet (Bolk I, ”Organisering og styringsidealer”, av emnet Digital forvaltning) Punkter til Dag Wiese.
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Personvern og personopplysningsvern Forelesning til bolk I av “Digital forvaltning”, DRI 1001 Dag Wiese Schartum.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Innføring i teorien om personverninteressene Dag Wiese Schartum, AFIN.
Innføring i teorien om personverninteressene
Innføring i teorien om personverninteressene
Introduksjon til teorien om personverninteressene Dag Wiese Schartum, AFIN.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Ytringsfrihet, Wikileaks og Bibliotek.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Dag Wiese Schartum, AFIN
Kort om innsyn og åpenhet
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjennomgang av oblig 2, del II for DRI 1001
JUR5620 Personvern - forelesning Interesseteoriens betydning for analyse av og forståelse av tvister om person(opplys-
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1100 Oversikt.
Personvern og personopplysningsvern Personvern og personopplysningsvern DRI 1001 Digital forvaltning Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Medier, demokrati og offentlighet 1.sept 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
DRI1002-v2006: Forsker J.P. Berg1 I hvilken grad er sensur med og tilgangskontroll til Internett lovlig 9. mars 2006 Forsker Jens Petter Berg, IRI.
Personvern og personopplysningsvern Personvern og personopplysningsvern DRI 1001 Digital forvaltning Dag Wiese Schartum.
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Personvern: Interesser og prinsipper Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Knut B. Kaspersen, fagdirektør, Datatilsynet 17. September 2012.
Oppsummering - DRI DepartementerDirektorater / tilsyn Kommuner Domstoler Styring av IKT Offentlighetsprinsippet RettssikkerhetPersonvern IKT Beslutninger.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Offentlighetsprinsippet
Ulike former for ytring
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Offentlighetsprinsippet
Betenkning rundt paragrafen om varsling i den nye arbeidsmiljøloven
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Om tilnærmingen i dette seminaret
Personvern og personopplysningsvern DRI 1001 Digital forvaltning
Personvern Forelesning til bolk I av “Digital forvaltning”, DRI 2004
Offentlighetsprinsippet
Personvern og personopplysningsvern FINF 1001 Digital forvaltning
Offentlighetsprinsippet
Personvern og personopplysningsvern DRI 1001 Digital forvaltning
Offentlighetsprinsippet
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Personvern Forelesning til bolk I av “Digital forvaltning”, DRI 1001
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Offentlighetsprinsippet
Personvern og personopplysningsvern: fire teoretiske tilnærminger
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2005
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Rettslige prinsipper og interesser i styringen av offentlig forvaltning: offentlighet, rettssikkerhet og personvern Dag Wiese Schartum

Rettssikkerhet, personvern og offentlighet

To utgangspunkter i menneskerettighetene Ytrings-/informasjonsfrihet og personvern er begge menneskerettigheter som er beskyttet av EMK Art 10. Freedom of expression “1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without interference by public authority and regardless of frontiers. […]. 2. […]” “Art 8. Right to respect for private and family life 1. Everyone has the right to respect for his private and family life, his home and his correspondence 2. […]” Den ene rettigheten kan ikke settes foran den andre, og det må derfor skje en avveining dersom det oppstår konflikt

Grunnloven § 100 Ytringsfrihed bør finde Sted. Ingen kan holdes retslig ansvarlig for at have meddelt eller modtaget Oplysninger, Ideer eller Budskab, medmindre det lader sig forsvare holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie Meningsdannelse. Det retslige Ansvar bør være foreskrevet i Lov. Frimodige Ytringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand ere Enhver tilladte. Der kan kun sættes slige klarlig definerede Grændser for denne Ret, hvor særlig tungtveiende Hensyn gjøre det forsvarligt holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelser. Forhaandscensur og andre forebyggende Forholdsregler kunne ikke benyttes, medmindre det er nødvendigt for at beskytte Børn og Unge imod skadelig Paavirkning fra levende Billeder. Brevcensur kan ei sættes i Værk uden i Anstalter. Enhver har Ret til Indsyn i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger i denne Ret ud fra Hensyn til Personvern og af andre tungtveiende Grunde. Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for en aaben og oplyst offentlig Samtale.

Offentlighetsprinsippet Privatlivets fred Næringsfrihet Off. myndighetssfære Rettssikkerhet Privat, personlig sfære virksom- hetssfære Offentlig rom Offentlighetsprinsippet Privatlivets fred Næringsfrihet Organisasjonsfrihet innsyn ytringer publisering informasjon

Personvern kommunikasjon opplysning geografisk kroppslig psykisk Reguleres av personopplysningsloven opplysning geografisk kroppslig psykisk

Personvern som interesser og krav Menneskets integritet, selvbestemmelse og verdighet opplysnings Retten til selv å bestemme over opplysninger som gjelder deg Essensen av personvern: Personvernidealet Personvern- interesser Krav Tiltak Personverngarantier Personverntiltak ellers Forvaltningsvedtak bygger på personopplysninger Diagnose Kredittvurdering Kollektiv/samfunnsmessig avveining Individuell avveining “vil heller ha gratis tjeneste”

Ulike perspektiver på personvern Integritetsperspektivet F.eks.: Privatliv “Kroppens hemmeligheter” Personvern Maktperspektivet F.eks.: Borger - myndighet Kunde -næringsdrivende Arb.taker - arb.giver Student - lærested Innsatt - fengsel Beslutningsperspektivet F.eks.: Offentlig myndighetsutøvelse Privates beslutninger Kan også brukes “proaktivt”

Personverninteresser og -krav Interessen i selvbestemmelse Interessen i forholdsmessig kontroll Interessen i innsyn og kunnskap Personvern Interessen i brukervennlig behandling Interessen i opplysnings- og behandlings- kvalitet

Rettssikkerhet idealet Prosessuelle krav Rettssikkerhets- krav Materielle krav garantier (Det myndighetene garanterer som minstemål for ivaretagelse av rettssikkerhet) Andre rettssikkerhets- tiltak (Andre ting vi kan gjøre for å ivareta rettssikkerhet) idealet Gjelder forholdet mellom myndigheter og borgere men ... kan også ha relevans i forhold enkelte private virksomheter, f.eks. monopoler med stor velferdsmessig betydning

Rettssikkerhet: Riktig rettsanvendelse Forsvarlig skjønnsutøvelse Krav: Garantier: Andre tiltak: Riktig rettsanvendelse Forsvarlig skjønnsutøvelse Forutberegnelighet Publisering på nettet Juridisk skolering fvl § 17 fvl §§ 24 og 28flg fvl § 11 Upartisk og uhildet fvl § 6 flg Åpenhet Saklig grunnlag fvl § 17 Kontradiksjon Hensynsfullt og raskt fvl §§11a og 13 flg Servicetiltak Unngå umyndiggjøring fvl §§ 11 og 18 Demokratisk kontroll Offentleglova

Personverninteresser Rettssikkerhetskrav Demokratisk kontroll Unngå umyndiggjøring Hensynsfullt og raskt Betryggende beslutningsgrunnlag Saklig grunnlag Upartisk og uhildet Riktig rettsanvendelse Forsvarlig skjønnsutøvelse Forutberegnelighet Personvern Rettssikkerhet Brukervennlig behandling Selvbestemmelse Innsyn og kunnskap Forholdsmessig kontroll Opplysnings- og behandlingskvalitet Personverninteresser

Personopplysningsvern uansett hvor i forløpet en er Rettssikkerhet (Forløp for behandling av personopplysninger) t PO oppstår og brukes til annet enn myndighets- utøvelse t PO fra vedtak mv brukes til annet enn myndighetsutøvelse t PO brukes som ledd i myndighetsutøvelse Under myndighetsutøvelsen er det vanskelig og uhensikts- messig å skjelne skarpt mellom personvern og rettssikkerhet Ivaretakelse av person- vern legger til rette for rettssikker myndighets- utøvelse Rettssikkerhet legger til rette for ivaretakelse av personvern