Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Om tilnærmingen i dette seminaret
Generelt om ytrings- og informasjonsfrihet (Dag Wiese Schartum) Lovregulering av Internett med betydning for informasjonsfrihet Rett til innsyn etter offentlighetsloven (Ina Lindahl) Krev innsyn! (dere)
2
Informasjons- og ytringsfrihet som forutsetning for informasjonssøking
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
3
Ytringsfrihet - informasjonsfrihet
Ytrings-/mottaksmåter: En ytring kan være verbal (tale, skrift) handling bruk av symboler Ytringsfrihet = friheten til “å ytre seg” dvs formidle informasjoner og/eller idéer Informasjonsfrihet = frihet til å motta (og bearbeide) ytringer (infor- masjoner og/eller idéer) Ytrings-/mottaksformål/-innhold: politiske kommersielle undervisende mv kunstneriske vitenskapelige underholdende Ytrings-/mottaksinstitusjoner Politiske organer, skole, presse, interesseorganisasjoner, kunstinstitusjoner, mv Ytrings-/mottakskanaler Møter, vedtakstype, bøker, tidsskrifter, kringkastning, telekommunikasjoner, Internett, mv
4
Offentlig og privat Privat, virksom- hetssfære Næringsfrihet Organisasjonsfrihet Privatlivets fred Privat, personlig sfære ytringer Offentlig rom publisering informasjon innsyn Off. myndighetssfære Offentlighetsprinsippet §§ Ytrings- og informasjonsfrihet er garantert i EMK, Grunnloven og lovgivning
5
Internett og ytrings-/informasjonsfrihet
Internett kan gi anledning til å effektivisere virkeliggjøringen av etablerte rettigheter, f.eks.: brevjournaler på nettet nettbaserte systemer for krav om innsyn IKT-basert innsyn kan tillate at innsynsrettigheter kan ses i sammenheng Internett kan gjøre at innsyn etter begjæring blir erstattet av tilgang til publisert informasjon Internett kan gi grunnlaget for nye rettigheter og plikter, f.eks.: understøtter ytrings-/informasjonsfrihet tilgang til funksjoner i tillegg til tilgang til tekster tilgang til overføring-/opptak av møter i politiske organer mv databaseinnsyn mv
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.