Jonas Bakken EdTech, UiO, 12.06.2014 Utforsking av MOOC i profesjonsfaglig digital kompetanse i det 5-årige lektorprogrammet Jonas Bakken EdTech, UiO, 12.06.2014
ProTed Professional Learning in Teacher Education Senter for fremragende lærerutdanning Samarbeid mellom UiO og UiT Mål: utvikle studiedesign for integrerte lærerutdanninger som forener Vitenskapsfag Profesjonsfag Undervisningsfag Teori og praksis
ProTed «Skal tjene som et strukturerende rom for systematiske eksperimenter med samlede lærerutdanningsprogrammer…» NOKUT
5 ProTeds utviklingsområder 1 2 3 4 Integrerte studiedesign Undervisning i fag 2 Universitetsskoler 3 Digitale lærings-omgivelser 4 Studieledelse ProTeds utviklingsområder
Område 3: Digitale læringsomgivelser Arbeider med lærerutdanningens doble utfordring: å skape gode teknologistøttede undervisnings- og læringsprosesser i lærerutdanningen … og sette studentene i stand til gjøre det samme i møte med elever
Utviklingsprosjekt i samarbeid med USIT/DML Bruke MOOC i utviklingen av LeP-studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse … og derigjennom gi studentene en modell for hvordan de selv kan bruke MOOC i skolen Utvikles i 2014, piloteres høsten 2015
Hva skal vi lage – helt konkret? Et nettbasert selvstudium Delt inn tre moduler fordelt gjennom LeP Tema: Bruk av IKT i undervisning Plattform: MOOC
Hvorfor MOOC? Tilrettelagt for selvstudium Ulike typer læringsmateriell: tekst, video osv. Progresjon Peer review
MOOC integrert i campusstudium Formell kobling MOOC-ene blir obligatoriske oppgaver i de profesjonsfaglige emnene i 3., 6. og 7. semester
MOOC integrert i campusstudium Pedagogisk kobling Stoff lært i MOOC-en videreutvikles i seminarer på campus Oppgavetyper som gir praktisk øving – på campus og i skolepraksis
Overføringsverdi til skolen Bruk av MOOC i skolen kan ha en liknende integrering med klasseromsaktiviteter