Jonas Bakken EdTech, UiO,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Advertisements

Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Det digitale læringsmiljø – for alle?

NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Digital eksamen i lærerutdanning –
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Andreas Lund HiOA, ProTed som SFU: forankring, konsolidering, ambisjoner og strategier.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
ITU, Oktober 2003 Modeller på reise – en alternativ reformforståelse Sten R. Ludvigsen PLUTO programstyret ITU.
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Kompetanse for kvalitet KFK Hva skjedde på møtet om matematikkursene på Gardermoen? Tilstede James, Hans Wilhelm og Vibeke.
Studiedirektør Monica Bakken Studiekvalitet – resultater i 2011 Studiekomitéen
Dokumentasjon av et strukturert førstelektorløp
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo ”Midtveiserfaringer i et strukturert førstelektorløp” Seminar: Utviklingsprosjekt som sjanger Høgskolen i Agder -30.november 2006 Vibeke.
Utvikling av digitale læremidler LAVA-LU prosjektet høst98- vår 99.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT.
Student som produsent Jo mer de produserer - jo mer lærer de! – Økt 2
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Innlegg på fagdag for øvingslærere
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Kort presentasjon av HIL-prosjektet Kort presentasjon av HIL-prosjektet Heilskapleg Innovasjon i Læring HSH 10.mai 2005 kl Lars Bakka.
Ny tenkning rundt eksamen på PPU Digital examen – inte bara en avancerad skrivmaskin? Konferens Sunne 8 - ­9 oktober 2013.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Kirsti L. Engelien & Marie S. Thorstensen ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO Lektorprogrammet.
Fra digitale verktøy til digitale tjenester på 360 dager Prosjektrapport Smart læring Delrapport I, 2014.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga Besøk fra Høgskolen i Volda Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT, Avdeling for lærerutdanning,
2. mai 2016 Lærings- og arbeidsmiljøåret ved UV. UV 20 år i år! Fakultetet er 20 år i år Sammensatt av –Et tradisjonelt universitetsinstitutt -> IPED.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
ProTed: Hvordan bidrar senteret til FOU-basert utdanning? Senter for fremragende lærerutdanning Et samarbeid mellom Universitetet i Oslo og Universitetet.
Institutt for pedagogikk Praktisk informasjon om bachelorprogrammet i pedagogikk.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Senter for læring og utdanning
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
KDL – ny struktur og innhold
Miljø for Masteroppgaven?
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Utskrift av presentasjonen:

Jonas Bakken EdTech, UiO, 12.06.2014 Utforsking av MOOC i profesjonsfaglig digital kompetanse i det 5-årige lektorprogrammet Jonas Bakken EdTech, UiO, 12.06.2014

ProTed Professional Learning in Teacher Education Senter for fremragende lærerutdanning Samarbeid mellom UiO og UiT Mål: utvikle studiedesign for integrerte lærerutdanninger som forener Vitenskapsfag Profesjonsfag Undervisningsfag Teori og praksis

ProTed «Skal tjene som et strukturerende rom for systematiske eksperimenter med samlede lærerutdanningsprogrammer…» NOKUT

5 ProTeds utviklingsområder 1 2 3 4 Integrerte studiedesign Undervisning i fag 2 Universitetsskoler 3 Digitale lærings-omgivelser 4 Studieledelse ProTeds utviklingsområder

Område 3: Digitale læringsomgivelser Arbeider med lærerutdanningens doble utfordring: å skape gode teknologistøttede undervisnings- og læringsprosesser i lærerutdanningen … og sette studentene i stand til gjøre det samme i møte med elever

Utviklingsprosjekt i samarbeid med USIT/DML Bruke MOOC i utviklingen av LeP-studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse … og derigjennom gi studentene en modell for hvordan de selv kan bruke MOOC i skolen Utvikles i 2014, piloteres høsten 2015

Hva skal vi lage – helt konkret? Et nettbasert selvstudium Delt inn tre moduler fordelt gjennom LeP Tema: Bruk av IKT i undervisning Plattform: MOOC

Hvorfor MOOC? Tilrettelagt for selvstudium Ulike typer læringsmateriell: tekst, video osv. Progresjon Peer review

MOOC integrert i campusstudium Formell kobling MOOC-ene blir obligatoriske oppgaver i de profesjonsfaglige emnene i 3., 6. og 7. semester

MOOC integrert i campusstudium Pedagogisk kobling Stoff lært i MOOC-en videreutvikles i seminarer på campus Oppgavetyper som gir praktisk øving – på campus og i skolepraksis

Overføringsverdi til skolen Bruk av MOOC i skolen kan ha en liknende integrering med klasseromsaktiviteter