Hvem, hva, hvor? Tirsdag 26/8-2008. Hensikt/Læringsmål - Generell innsikt i hvordan en idé, frustrasjon eller forskningsresultat kan omdannes til en forretningsidé.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Internship høsten Internship høsten 2014.
Industrilederskolen® Praktisk innføring i ledelse av Moderne produksjon gjennom LEAN God verdistrøm gir god trivsel!
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
HEKK 4 ans Hege B.G.Osebakken Elisabeth Krogstad Kari Lønvik Kicki Palmquist Work shop HiAk HEKK , Work shop HiAk 08.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Forretningsideer & Markedsanalyser
SPIR Idélab Bodø.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Hvem, hva, hvor?.
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Hvordan skrive en god utredning?
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Forretningsplan.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
Markedsplanen At presenteres 30.01
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2007! Tor Borgar Hansen.
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2008! Tor Borgar Hansen.
ENT1000 – En introduksjon Kim P. N. Larsen.
Økonomifag Fra programområdet samfunnsfag, økonomi og språk - studiespesialisering.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
28/ Informasjonsmøte 11. januar Av Una Sjørbotten.
Øving 1 - Forretningsideen
Kort om departementets arbeid mot 2015
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
2005 Velkommen til HUMSAM Etableringskurs høsten 2005! Tor Borgar Hansen.
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / ForelesningerTemaForeleser 29. Januar Introduksjon til nyskapning Kim / Stig Haug 5. Februar Forretningsidé.
Gruppeundervisning /
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Velkommen til Gründerskolens forkurs 2005!. Plan for dagen Kort presentasjon av staben Plan for kurset Pensumlitteratur og eksamensform Plan for øvelser.
Hvem, hva, hvor? Tirsdag Hensikt/Læringsmål - Generell innsikt i hvordan en idé, frustrasjon eller forskningsresultat kan omdannes til en.
Øving 2 – Markedsplanen I
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
INTERNASJONALT KARRIERESENTER ICC Ann-Mari Haram 1.
Copyright © 2004 Universitetet i Oslo AGENDA Dette er en brød tekst, på en mønstret bakgrunn. Velkommen til HUMSAM Etableringskurs høsten 2004! Tor Borgar.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456, FYS Kvantefysikk.
Besøk 9. klasse Rødberg/Veggli Service og samferdsel 12. og 13. mai 2016.
Markedsføring.
Velkommen til Academic Day!
Presentasjon av forretningsplan
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Hvem, hva, hvor? Tirsdag 26/8-2008

Hensikt/Læringsmål - Generell innsikt i hvordan en idé, frustrasjon eller forskningsresultat kan omdannes til en forretningsidé som kan utvikles til et realiserbart produkt eller tjeneste med verdi for brukeren. - En teoretisk og praktisk innføring i aspekter innen forretningsutvikling, samt gi en oversikt over de nødvendige verktøyene for å sette en idé ut i livet.

Entreprenørskap? Definisjon Joseph Schumpeter (1934); The entrepreneur is the innovator who implements change within markets through the carrying out of new combinations. The carrying out of new combinations can take several forms; 1) the introduction of a new good or quality thereof, 2) the introduction of a new method of production, 3) the opening of a new market, 4) the conquest of a new source of supply of new materials or parts, 5) the carrying out of the new organization of any industry

ForelesningerTemaForeleser Introduksjon til nyskapning Stig Haug Praktisk informasjonHenrik Hoel Forretningsidé Christian Hager Markedsanalyse Tor B. Hansen Salg/markedsføringJens Kanden Økonomi - Regskap/BudsjettRune Hansen Økonomi – FinansieringErling Maartmann-Moe Internasjonal kommunikasjonPellegrino Riccardi Internasjonal handelLars Kåre Legernes ForhandlingerTruls Erikson Jus for gründereChristian Bendiksen Organisasjon og prosesserKjetil Hoff Forskning og innovasjon – IPR N. Johnsen og Tor Hansen Endelig innlevering Eksamen Forelesningsplan

Undervisningstid Forelesninger Tirsdag – 16 Forelesningene = teori Gruppeøvinger = praksis Gruppeøvelser Gruppe 1 –Onsdag Gruppe 2 –Onsdag Gruppe 3 –Torsdag Ø262/Ø443A

Pensum Markedsføringsledelse –Zigler og Paulsen Kompendium Presentasjoner fra forelesning

SFEs tilbud Gründerskolen –30 sp. Vår/Sommer Utenlandsopphold Boston, Cape Town, San Francisco, Shanghai og Singapore, Monterrey/Houston (?) MSc Innovasjon og entreprenørskap –120 sp. 2- årig Kunnsign –Etablererkurs for kunnskap- og designbedrifter

Gruppeledere Olav Slagsvold Kjetil Eide Administrasjon SFE Espen Solhaug Førstekonsulent Henrik Hoel Førstekonsulent Administrasjon

Eksamen Øvingseksamensspørsmål 1. BCG-matrisen er et verktøy utviklet av Boston Consulting Group. Hvilke dimensjoner består BCG-matrisen av? a) Markedsvekst i prosent og relativ markedsandel b) Pris og kvalitet c) Eksisterende produkter, nye produkter, eksisterende markeder, og nye markeder. d) Primærmarked og sekundærmarked. 1 poeng for rett svar. –0,5 for feil svar. Ubesvart 0. Noen spørsmål to rette alternativer. 2 rette 1 poeng, 1 rett 0,5 poeng, 1 rett og 1 feil, 0 poeng, 2 feil -0,5 poeng

Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Torsdag 11/9 –Forretningsidé –Markedsanalyse Innlevering 2:Torsdag 9/10 –Markedsføring –Regnskap/budsjett Innlevering 3: Torsdag 6/11 –Finansiering –Internasjonal handel/kommunikasjon Endelig innlevering 6/11

Oppgaver 1) Oppgave 1. Forretningsidé - Beskriv forretningsideen. - Beskriv nytteverdien i det nye tilbudet - Hvordan forretningsmodell(er) vil du/dere bruke? - Gjør en konkurrentanalyse. - hvilke konkurrenter finnes - hvilke konkurrerende produkter finnes - hvilke erstatningsprodukter eksisterer - Hva er dine/deres konkurransefortrinn?

Oppgave 2. Markedsanalyse - Hvordan segment henvender du deg til med din forretningsidé? - Beskriv denne gruppen (Georgrafisk, demografisk, psykografi eller ”firmografi”-B2B) - Sett opp et forslag til en markedsanalyse til ditt produkt. Begrunn valg av metode. - Gjør en SWOT-analyse

Oppgave 3. Markedsføring - Lag en markedsplan for produktet/tjenesten. - Hvilke strategi vil du bruke? - Hent inn informasjon om mulige kanaler for markedskommunikasjonen. - Lag utkast til den kreative delen til markedsføringen (navn, logo, reklamemateriell, radio- eller tv-reklame etc.). Oppgave 4. Regnskap/budsjett Regnskap og budsjett Sett opp et etableringsbudsjett for gjennomføringen av produktet/tjenesten (kostnader før produksjon av produkt etc.). Angi estimerte inntekter og utgifter for bedriften, inkl. driftsbudsjett (1-2 år) og likviditetsbudsjett.

Oppgave 5. Finansiering. Anta at du skal skaffe ekstern finansiering til prosjektet ditt. Identifiser mulige og relevante finansieringskilder. Redegjør for valget dere har tatt. Lag en presentasjon av produktet/tjenesten din (i powerpoint eller annen type presentasjonsverktøy). Lag en kortfattet salgspitch for produkt/tjeneste. Oppgave 6. Internasjonal handel/kommunikasjon Velg ett av landene Sverige, Tyskland, Kina og USA og redegjør for valget i forhold til deres produkt eller tjeneste. Velg ett av scenarioene

Scenario 1. Du/dere skal produsere eller importere produktet ditt fra dette landet. - Beskriv forretningskulturen (relasjonsbasert vs. avtalefokusert, formell vs. Uformell, språk og tid) - Hvilke kulturelle barrierer kan mest trolig oppstå? - Sett opp en logistikkjede for firmaet. Scenario 2. Firmaet skal eksportere produktet/tjenesten til et av landene - Gi en kort beskrivelse av markedsøkonomien i dette landet - Hvilke inngangsstrategi velger dere? Begrunn valg i forhold til produkt/tjeneste og kultur. - Hvordan markedsstrategi velger dere i dette landet? - Hvilke barrierer kan dere møte på?

Gruppeorganisering Anbefales sterkt, ca. 4 personer pr. gruppe Oppgaven skrives ut fra egne ideer/frustrasjoner Alternativt ideer fra SFE Hvordan komme på en forretningsidè?

Forretningsideer Du/dere ønsker å starte en ny 7/11-kjede med fokus på helsefrembringende produkter Du/dere ønsker å starte en ny tjeneste som innebærer matleveranser direkte til folks hjem Du/dere ønsker å eksportere et helsefrembringende norsk produkt på det kinesiske markedet Du/dere har kommet opp med et nytt møbel med stort potensiale Du/dere har kommet opp med en ny tjeneste for å kunne aktivisere de mange eldre menneskene i det norske samfunnet Du/dere har kommet opp med et nytt fremkomstmiddel for eldre og uføre Du dere har kommet opp med ett nytt og revolusjonerende leketøy som har stort potensiale både i Norge og på det internasjonale markedet. Kan hende er det mulig at en leketøyskjede som Fisherprice er interessert i produktet Du/dere har kommet opp med et nytt miljøvennlig materiale Du/dere har kommet opp med et hjelpemiddel som vil hjelpe barn med lære- og skrivevansker i skolesammenheng Du/dere har kommet opp med en ny programvare med stort potensiale på det internasjonale markedet Du/dere har kommet opp med et nytt legemiddel