Introduksjon til politisk islam Islamismens røtter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Midtøsten, Iran, Afghanistan
Advertisements

Radikalisering av islam
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Menigheter i Forvandling
7 Demokrati.
Bahá’í er en tro som bygger bro Innleggsholder: Saba fra 2Z Fjellhamar skole Fredag 28.mars 2008 Kontaktlærere: Magnus og Raymond.
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Jihad og da‘wa Om radikal og moderat islamisme
Islamisme og modernisering
Islamister i opposisjon mot en autoritær stat: Egypt.
Den arabiske verden : Radikale offiserer og konservative konger
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Jihad vs. McWorld.
Når og hvor starter Midtøstens historie?
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Enevelde og opplysningstid
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Islam – hevnens religion?
Kapittel 29. Midtøsten Elevene skal kunne
Det vanskelige konfliktområde
Europas gjenfødelse ca
KONFLIKTOMRÅDE MIDTØSTEN - der tre verdensreligioner møtes;
Islam De norske muslimske miljøene er små og organisert etter nasjonal tilhørighet, sier islam-ekspert Kari Vogt. Hun avviser politisk islam som.
Palestinakonflikten etter 1948
Islam.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Undring Tro Viten.
Den arabiske verden : motstand og frigjøring
Den arabiske verden etter 1920
MØNA1000 vår 2010 Introduksjonsemne til studiet av Midtøsten
Reaksjonær eller progressiv? Islamismen, demokratiet og kvinnene.
Eldrid Mageli 18.september 2007
Palestinakonflikten til ”Midtøstenkonflikten”? Berører direkte 2,5 % av befolkning i Midtøsten og Nordafrika-regionen 9 % om Libanon, Syria og Jordan.
Indre reform på 1800-tallet: Muhammad Ali og Tanzimat
Midtøsten etter 1970: Stabilitet og endring – de radikale nasjonalistenes Waterloo Israel angriper Jordan, Syria, Egypt utraderer motstanderne på.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Midtøstens moderne historie Bjørn Olav Utvik
Iran etter 1920.
Politisk islam.
Når og hvor starter Midtøstens historie? I Mekka 571? I Egypt 3000 f. Kr.? I landet ved Eufrat og Tigris 3000 f. Kr.?
: Opprør og barbarinvasjoner
Iran etter Den islamske republikken mot Hollywood Mohammad-Hossein Saffar-Harandi Minister for kultur og islamsk rettledning ”Production of the.
Konfrontasjon med det moderne Europa Reform, kolonisering, motstand
Islam.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Islam.
ICC selger mye bra litteratur på norsk! Min bok om Profeten Mohammad (fvmh) er en populær fargebok som er basert på historien om Profeten Muhammad (fvmh)
Islams historie Ørkenlandskap i Saudi-Arabia. Foto: Pedronet.
Den arabiske verden : Radikale offiserer og konservative konger.
Tyrkia : Fra islamsk rike til sekulær republikk.
Nyere global historie Etter 1800.
Iran : Fra middelalder til moderniseringsdiktatur.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
 Konflikten mellom Israel og Palestina.  CA 6 Mill. Jøder blir drept under 2. VK  Stor sympati for jødene etter 2. VK  Enighet om at jødene skulle.
Høgskolen i Sørøst-Norge Midtøstens historie og borgerkrigen i Syria Arild Schou og Dag Einar Thorsen Institutt for kommunikasjon og organisasjon
-Eit uroleg område der ulike folkegrupper kjempar om same landområda -Tre verdsreligionar har røtene sine her; kristendommen, jødedommen og islam MIDTAUSTEN.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Når og hvor starter Midtøstens historie? I Mekka 571? I Egypt 3000 f. Kr.? I landet ved Eufrat og Tigris?
Demokrati som styreform
Formålet med opplæringen er å vise hvorfor terrorhandlinger er en trussel mot demokratiske verdier. I opplæringen skal det også informeres om radikalisering.
Den arabiske verden : motstand og frigjøring
Religion i samfunnet.
Politisk islam.
Den arabiske verden etter 1920
: Opprør og barbarinvasjoner
Islamisme IS = Islamsk Stat.
Sjia vs. sunni.
Islams fremstilling I media!
Fra kremmerhus til korthus?
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjon til politisk islam Islamismens røtter

”Her er de ...” (Dagbladet september 2001)

Opprydding MUSLIM = ISLAMIST FUNDAMENTALIST TERRORIST ???

http://www.uio.no/studier/emner/hf/ikos/MONA2502/h07/

Dagens tema Er islam en politisk religion? Arven fra kalifatet Modernisering og europeisk dominans: tidlige ideologiske svar Islamismen som tema: 6 forelesninger Hvordan begripe islamismen?

Er islam en politisk religion?

Politisk islam og muslimsk politikk Hva snakker vi om? Politikk i muslimske flertallsland Muslimsk solidaritet (OIC, Palestina, Irak, Tsjetsjenia) Religiøs legitimering av regimer og regimers politikk Tanken om at islam har et spesifikt sosialt og politisk budskap - islamismen

Islam som herskerlegitimering amir al-mu’minin ”de troendes fyrste” khadim al-haramayn ”tjeneren til de hellige steder” hadim al-haramayn ”han som river ned pyramidene” Muhammad VI Marokko Abdullah Saudi-Arabia Mubarak Egypt

Islam som herskerlegitimering Offentlige bevis på fromhet Mahmud Abbas ber i moskeen Geistlige fatwaer som ryggdekning Muhammad al-Tantawi Mufti av Egypt

Islam som herskerlegitimering Sekularister låner islamistenes fjær ”Gud bevare Syria og Libanon” Bashar al-Asad og Hasan Nasrallah ”Gud er stor” Iraks flagg siden 1991

Er islam ”i seg selv” politisk? Det saudiske flagget: ”Det finnes ikke andre guder enn Gud. Muhammad er Guds sendebud”

Er islam ”i seg selv” politisk? Historisk: Vokste fram ved makta, i motsetning til kristendommen Forskjellen kan overdrives: - Det islamske riket var aldri et teokrati - På kristen side: pavemakt og ”kristenrett”

Er islam ”i seg selv” politisk? Et spesifikt styresett? sekularister mot islamister Ibadat og mu’amalat Sharia som lov

Hvorfor politiseres religionen nå? Identitet: kulturell nasjonalisme ”I’m a Muslim and I’m proud!” Moral: ønske om å underlegge et samfunn i rask endring from disiplin

Arven fra kalifatet

Stat og religion under kalifatet I førmoderne tid: verden, samfunnet og staten religiøst oppfatta Trosbekjennelsen som politisk program: politisk tawhid og Sharia som lov Kalif, sultan og imam

Herskere og undersåtter under kalifatet Den legitime hersker: teori og realitet Herskerens plikt: tilse at Sharia blir praktisert Folkets plikt: lydighet mot herskeren Retten til opprør mot en urettferdig hersker, og frykten for anarki Prinsippet om rådslagning, shura

Egalitære aspekter, men ulikhet for loven Ingen arveadel, ikke ”høy og lav” men ”nær og fjern”, stor sosial mobilitet Loven skilte mellom kvinner og menn muslimer og ikke-muslimer frie og slaver

Modernisering og europeisk dominans: tidlige ideologiske svar

Tradisjonell islam utfordret Økende europeisk dominans militært, økonomisk, politsk, kulturelt utfordrer oppfatninger om islamsk overlegenhet Moderniseringsprosesser utforder etablert sosialt hierarki og dets religiøse rammeverk: urbanisering, kommersialisering, industrialisering, utdanning, sentralisering

Ideologiske svar Islam er forenlig med Namik Kemal 1840-1888 Khayr al-Din al-Tunisi 1822-1890 Islam er forenlig med moderne vestlig tenkning og vitenskap

Islamsk oppvåkning: al-nahda Jamal al-Din al-Afghani 1839-1897 Muhammad Abduh 1849-1905 - Muslimer må stå sammen og holde fast ved sin religion i forsvar mot vesten - Islam må reformeres med utgangspunkt i det sanne islam som rådde på Profetens tid - Lov + fornuft

Neste generasjon deler seg Proto-islamist: Muhammad Rashid Rida 1865-1935 - mot en reformert Sharia Sekularistisk motstykke: Ali Abd al-Raziq 1888-1966 islamsk begrunnelse for sekularisme

Ulike fokus for lojalitet Tre arabiske termer for ”nasjon” watan = (fedre)land qawm = folk, etnisk gruppe umma = felleskap i vid betydning, men ofte: ”felleskapet av de troende”

Det muslimske brorskap: starten på den moderne islamismen Fra intellektuelle elitesirkler til sosial og politisk folkebevegelse Grunnlagt 1928: et selskap for indremisjon Et sosialt budskap: for moral og for utvikling Et politisk budskap: mot britene og for nasjonal styrke Palestina 1936 og 1948 Hasan al-Banna 1906-1949

AL-NAHDA ISLAMISME Hasan al-Banna legalisme, ikke-vold Afghani og Abduh Rashid Rida ”Salafiyya” Sekularister Lutfi al-Sayyid Abd al-Raziq ISLAMISME Hasan al-Banna Det muslimske brorskap arabisk nasjonalisme Hasan al-Hudaybi Umar al-Tilmisani Sayyid Qutb ”revolusjonær” jihadi-tendens al-gama’a al-islamiyyya legalisme, ikke-vold Det muslimske brorskap

Islamisme? Islamisme er en ideologisk retning som framhever at religionen islam ikke bare berører den enkeltes trosforhold, men inneholder gudegitte retningslinjer som bør styre også samfunnsmessige, juridiske og politiske forhold i muslimske samfunn. For de fleste islamister innebærer dette synet et krav om at Sharia, den islamske loven basert på Koranen og Profetens Sunna, må være basis for lovverket.

Islamismen som tema: 6 forelesninger

30. august: Jihad og da’wa ”Radikal” og ”moderat” islamisme: Flertallet (”mainstream”): Ikhwani-tendensen reformorientert, legalistisk, ikke-voldelig Mindretallet: Salafi-jihadi-tendensen konservativ, revolusjonær, voldelig

Viktige islamistiske bevegelser MAROKKO AL-ADL WAL-IHSAN Abd al-Salam Yasin PJD Sa’d al-Din al-Uthmani ALGERIE FIS HAMAS (MB) TUNISIA AL-NAHDA Rached Ghannouchi EGYPT MUSLIMSKE BRORSKAP (MB) Muhammad Mahdi Akif Abd al-Mun’im Abu al-Futuh PALESTINA HAMAS (MB) Khalid Mish’al, Ismail Haniyya ISLAMSK JIHAD JORDAN ISLAMSK HANDLINGSFRONT (MB)

Viktige islamistiske bevegelser SYRIA MUSLIMSKE BRORSKAP LIBANON HIZBULLAH Hasan Nasrallah IRAK SCIRI Abd al-Aziz al-Hakim Al-Da’wa Nuri al-Maliki Sadr-gruppa Muqtada al-Sadr Ayatollah Ali al-.Sistani Iraks islamske parti Tariq al-Hashimi Al-Qa’ida JEMEN HIZB AL-ISLAH TYRKIA AKP Recep Tayyip Erdogan IRAN Konservative Mahmud Ahmadinezhad Reformister Mohammad Khatami Sa’id Hajjarian

6. september: Reaksjonær eller progressiv? Islamismen, demokratiet og kvinnene Krav om demokrati, men er det forenlig med kravet om Sharia som gjeldende lov? Hva med rettighetene til kvinner og ikke-muslimer?

13. september: Islamister i opposisjon mot en autoritær stat Egypt: Det muslimske brorskap eneste reelle moderne parti og folkebevegelse i opposisjon mor korrupt diktatur

20. september: Islamister ved makta Iran: Hvem har makta når Gud skal styre? Kan noen snakke på Guds vegne?

8. november: Islamister i et demokrati Tyrkia: Islamistene leder Tyrkia mot Europa Må islamistene slutte å være islamister for å få lov å styre?

15. november: Reaksjonær eller progressiv? Ideologisk utvikling og sosial rolle i dag PÅSTAND: Islamismen er ikke en reaksjon mot modernisering I stor grad er islamismen modernisering: - Med masseutdanning, bedrede levekår og økt mobilitet blir folkets kultur synlig i politikk og samfunnsliv - Islamistene går i bresjen for økonomisk, administrativ, sosial og politisk modernisering

Hvordan begripe islamismen

Forskingsfelt og minefelt Naivister og alarmister: Frankrike: Gilles Kepel mot François Burgat USA: Martin Kramer, Daniel Pipes og angrepet på ”Middle East Studies”

Advarsel Vi har en rekke akademikere i dette landet som nærer romantisk-sosialistiske forestillinger om midtøstens islamister, og som fremstiller dem som frihets- og fremskrittsforkjempere. Erketypisk i så måte er vel Bjørn Olav Utvik som med boken The Pious Road to Development fremstiller islamistene som et motstykke til KrF og den norske lekmannsbevegelsen. www.honestthinking.org 15.06.07

Konnotasjoner til fundamentalisme Bokstavtro Fanatisme, ekstremisme Terror, voldsmetoder Utviklingsfiendtlighet ”Tilbake til middelalderen”

Faren (?) for å ”go native” Vi må sette fordommer til side for å vinne forståelse. Men er forklare, forstå = akseptere, forsvare? Deskriptiv vs. normativ tilnærming ”Innsikt gjennom nærhet” vs. ”kritisk distanse” Lar det seg forene?