Befraktning Professor Erik Røsæg Nordisk forskningstipendiat Camilla Dalbak erik.rosag@jus.uio.no www.folk.uio.no/erikro camilla.dalbak@jus.uio.no
Forholdet mellom konnossement og certeparti En enkel tegning Utstedelse av trampkonnosement Sjøl §§ 338 og 382, jfr ND 1961.325 Vestkyst I; ND 1979.364 NV Jobst Oldenddorf Sjøl § 295 Vilkårene under trampkonnossement Sjøl § 292 Sjøl § 61 nr. 3 Sjøl § 299 Sjøl § 310 Preseptivitet Sjøl § 322 Sjøl § 325 Sjøl § 253
Forskjellige typer certepartier Tidscertepartier Reisecertepartier Bareboatcertepartier Konsekutive reiser Kvantumskontrakter
Forskjellige formularer Certepartityper Befrakterdokumenter, bortfrakterdokumenter og ”agreed documents” Forskjellige typer last/fart
Tørrbulk og olje
Forsinkelsesrisikoen i reisecertepartier Levering av skipet - LayCan Reisetiden Ventetid i og ved havn
Levering av skipet - LayCan ETA, leveringstid og liggedager “Conditions,” “warranties” og “intermediate terms” Sjøl. § 348(1) Shellvoy 5 cl 11, Gencon 94 cl 9 Sjøl. § 348(2): Supplerende interrogasjonsrett etter bakgrunnsretten?
Reisetiden Hovedregler: New World Scale Ingen kompensasjon for ekstra tid brukt, sjøl. § 321 Befrakter må godta ikke urimelige forsinkelser, sjøl. § 339 New World Scale Ventetid ved ordre, papirarbeid ol Sjøl. § 356 Shellvoy 5 cl 10 Sjøl. §§ 347 og 351 (erstatning) Sjøl. § 349 (heving)
Ventetid i og ved havn Liggetid er ekstra tid ved lasteplass/i havn/ved havn, inkludert i frakten Notis Beregning av liggetid Dersom mindre tid brukes: Bonus Felles liggetid ol Dersom mer tid brukes: Når kan skipet seile? Heving av certepartiet Godtgjørelse Konnossementsinnehaverens rettigheter
Notis Når er skipet fremme (“arrived ship”)? På lasteplass/ i havn/ ved havn sjøl. §§ 332 og 333 Klar til å ta i mot last, sjøl. §§ 332 og 327, Shellvoy 5 Part IA og cl 2 og 16 fg Notis må bli gitt Sjøl. § 332 Forhåndsnotis, sjøl. § 332(2) Shellvoy 5 cl 13
Beregning av liggetid Liggetidens lengde, sjøl. § 331, Shellvoy 5 Part I bokstav I Når begynner liggetiden å dreie? Sjøl. § 332(4) Unntak, sjøl. §§ 331(4) og 333, Shellvoy 5 cl 9(2), 12 og 14
Om liggetiden ikke utnyttes fullt ut Bonus (“despatch”) Felles liggetid ol (common/reversible/average), sjøl. § 331(3)
Godtgjørelse (erstatning) og overliggepenger (“demurrage”)) Overliggepenger (“demurrage”), sjøl. § 335(1) “Once on demurrage” …, sjøl. 334(2) Godtgjørelsens størrelse, sjøl. § 335, Shellvoy 5 Part I bokstav J og cl 15 Tilleggserstatning, sjøl. § 356
Når er grensen nådd? Når kan skipet seile - heving Sjøl. §§ 330 og 334? Certepartiets bestemmelser Sjøl § 335 Sjøl. § 355 Engelsk rett: “Frustration” Heving med last om bord
Befrakterens mislighold - oversikt Før last Etter last Forsinkelse Heving § 353 § 354 § 355 Erstatning § 352 §§ 355 og 356 Tilbaketreden /avbest.
Konnossementsinnehaverens (mottakerens) rettigheter Forpliktelse overfor tredjemann, sjøl. §§ 269 og 292 Konnossementets bevisverdi, sjøl. § 299 Liggetid brukt i lastehavn, sjøl. § 331(3)
Tidscertepartier Beskrivelse og levering av skipet Certepartiperioden Reiseavhengige og ikke reiseavhengige utgifter/ kostnader Når skal taksameteret stoppes? (“off hire”)
Beskrivelse og levering av skipet Sjøl. §§ 372 Baltime: Fortalen Levering Sjøl. §§ 373-5 Baltime cl 1 Misligholdsbeføyelser Sjøl. §§ 376-7 Baltime cl 13
Certepartiperioden Sjøl. §§ 388-9 Baltime cl 7
Reiseavhengige og ikke reiseavhengigeutgifter/ kostnader Sjøl. §§ 378 fg Baltime cl 3 fg
Når skal taksameteret stoppes? (“off hire”) Sjøl. §§ 321 og 392 Baltime cl 11(A) 24-timersregelen “thereby” “unable to perform the service immediately required” ND 1983.309 NV Arica