Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

OSV-certepartier - Supplytime og oljeselskapenes standarder; særlig om off-hire og ansvarsbestemmelser Sjørettsforeningen 4. november 2013 Knut Erling.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "OSV-certepartier - Supplytime og oljeselskapenes standarder; særlig om off-hire og ansvarsbestemmelser Sjørettsforeningen 4. november 2013 Knut Erling."— Utskrift av presentasjonen:

1 OSV-certepartier - Supplytime og oljeselskapenes standarder; særlig om off-hire og ansvarsbestemmelser Sjørettsforeningen 4. november 2013 Knut Erling Øyehaug

2 Nordisk Skibsrederforening
1. Innledning Temaet: Befraktning av OSV-skip To hovedkategorier av kontrakter i bruk Supplytime Oljeselskapenes standarder Noen hovedforskjeller illustrert ved følgende problemstillinger Forsinket levering – erstatningsansvar Off-hire/vedlikeholdsdager Ansvarsbestemmelser (“knock-for-knock”) Substitusjonsskip Nordisk Skibsrederforening

3 2. Litt bakgrunnsinformasjon – skipstyper, marked m.m.
Offshore Support Vessels (OSVs) PSV (Platform Supply Vessel) AHTS (Anchor Handling Tug Supply) OCSV (Offshore Construction Support Vessel) Andre (seismikk, dykkerskip (DSV) osv.) Offshore Wind: TIV (Turbine Installation Vessel), CTV (Crew Transfer Vessel) Den norske flåten (tall fra Norges Rederiforbund) Ca. 600 skip (1. juli 2013) Verdensflåten ca skip (2011) Norsk andel 8 % (antall skip), 20 % (verdi) Nest største flåte i verden, mest moderne Ca. 25 % av markedet i Brasil Betydelig vekst

4 3. Partskonstellasjoner
• Tidscerteparti Rederi Befrakter/oljeselskap T/C • Behander ikke subsea-/entreprisekontrakter Undervannsentreprenør Subsea-kontrakt (eks. NSC 05) Rederi T/C Oljeselskap Nordisk Skibsrederforening

5 Nordisk Skibsrederforening
4. Supplytime Historie Supplytime (1975) Supplytime 89 Supplytime 2005 (Windtime (2013)) Hvem benytter Supplytime? Nye/mindre oljeselskaper Undervannsentreprenører Andre Karakteristiske trekk BIMCO Box layout Spot/periode Balansert/redervennlig Ofte benyttet Nordisk Skibsrederforening

6 Nordisk Skibsrederforening
4. Supplytime forts. Statistikk fra BIMCO: Document 2013 (1. januar – 1. oktober 2012 2011 2010 2009 2008 Supplytime 2005 3845 4848 2332 1679 1218 1087 Supplytime 89 482 964 845 971 1209 1245 Nordisk Skibsrederforening

7 5. Supplytime Forsinket levering - erstatningsansvar
Typisk certepartiregulering Leveringsvindu/kanselleringsdato (laycan) Kanselleringsrett Erstatning/«liquidated damages»? Nordisk Skibsrederforening

8 5. Supplytime Forsinket levering - erstatningsansvar
Supplytime 2005 cl. 2 “(a) Delivery. … the Vessel shall be delivered by the Owners … at any time between the date stated in Box 5 and the date stated in Box 6 at the port or place stated in Box 7 …” “(c) Cancelling. If the Vessel is not delivered by midnight local time on the cancelling date stated in Box 6, the Charterers shall be entitled to cancel this Charter Party. However, if the Owners will be unable to deliver the Vessel by the cancelling date, they may give notice in writing to the Charterers at any time prior to the delivery date as stated in Box 5 and shall state in such notice the date by which they will be able to deliver the Vessel. The Charterers may within 24 hours of receipt of such notice give notice in writing to the Owners cancelling this Charter Party. If the Charterers do not give such notice, then the later date specified in the Owners’ notice shall be substituted for the cancelling date for all the purposes of this Charter Party. In the event the Charterers cancel the Charter Party, it shall terminate on terms that neither party shall be liable to the other for any losses incurred by reason of the non-delivery of the Vessel or the cancellation of the Charter Party.” Nordisk Skibsrederforening

9 5. Supplytime Forsinket levering - erstatningsansvar
Supplytime 2005 cl. 2 forts. I utgangspunktet ansvarsfrihet, men … Engelsk rett: Cl. 2 (a): «the Vessel shall be delivered» innen kanselleringsdato. «Express/absolute obligation» = «strict liability»? Cl. 2 (c): - Ansvarsfrihet «(I)n the event that Charterers cancel the Charter Party» - Hva hvis befrakter ikke kansellerer, og rederiet ikke (korrekt) har benyttet interpellasjonsretten? Eller bestemmelsen om ansvarsfrihet er strøket/endret? Norsk rett: Leveringsforpliktelsen («shall be delivered») tolkes i lys av sjøloven § 377, dvs. uaktsomhetsansvar? Ansvarsfrihet også hvor befrakter ikke kansellerer? Nordisk Skibsrederforening

10 5. Supplytime Forsinket levering - erstatningsansvar
Windtime (2013). Tre valgfrie alternativer: Ansvarsfrihet ved kansellering (cl. 2 (d)) Kansellering eller aksept av forsinket levering “without prejudice” med hensyn til andre rettigheter (cl. 2 (e)) Liquidated damages (cl. 2 (f)) Nordisk Skibsrederforening

11 6. Supplytime Off-hire; noen utgangspunkter
Grunnvilkår for off-hire: Det foreligger tidstap Skipet er “prevented from working …” .. som følge av en “off-hire-begivenhet” To typer klausuler: Netto tidstap (“time lost”/”net loss of time”) Periodeklausuler (“from commencement of loss of time … until again in a fully efficient state …”) Engelsk/norsk rett Engelsk: Skipet “on-hire” med mindre befrakter kan påvise et unntak Norsk: Sjøloven § 392, 1: “Tidsfrakt betales ikke for den tid som går tapt” pga. vedlikehold, “utbedring av skade som tidsbefrakteren er uten ansvar for” “eller forøvrig på grunn av tidsbortfrakterens forhold”. Nordisk Skibsrederforening

12 Nordisk Skibsrederforening
6. Supplytime Off-hire Supplytime 2005 cl. 13: Netto tidstap (“any time lost”) Begrenset oppregning av off-hire-begivenheter (“deficiency of crew or of the Owners’ stores, strike of Master, Officers or Crew, breakdown of machinery, damage to hull or other accidents to the Vessel”. Snever “sweep-up”-bestemmelse (“other accidents to the Vessel”, sml. “any other cause (whatsoever)”/”tidsbortfrakterens forhold”) Erstatning? Cl. 13 (b): “The Owners’ liability for any loss, damage or delay sustained by the Charterers as a result of the Vessel being prevented from working by any cause whatsoever shall be limited to suspension of hire …” Nordisk Skibsrederforening

13 6. Supplytime Off-hire - vedlikeholdsdager
Supplytime 2005, cl. 13 (c) 24 timer “maintenance allowance” per måned Kan akkumuleres ubegrenset (“shall be cumulative”) Kan benyttes for all “maintenance and repair including drydocking” Ved bruk av vedlikeholdsdager er skipet “on-hire”, dvs. utgiftsfordeling forøvrig følger reglene for “on-hire”. Ubrukte vedlikeholdsdager ved certepartislutt kompenseres til vanlig dagrate. Nordisk Skibsrederforening

14 7. Supplytime Ansvarsbestemmelser – (“knock-for-knock”)
Konvensjonell shipping Skyldansvar (bakgrunnsrett) Spesielle ansvarsbestemmelser (safe port, stevedore damage) Ansvarsfraskrivelser («exceptions») Offshore Gjensidige ansvarsfraskrivelser og skadesløsholdelseserklæringer for visse tap «knock-for-knock» Supplytime Supplytime (1975). Mer tradisjonelt shipping-regime Supplytime 89/ «Knock-for-knock» Nordisk Skibsrederforening

15 7. Supplytime Ansvarsbestemmelser – (“knock-for-knock”)
Hva er «knock-for-knock»? Risikoen (tapet) plasseres der skaden rammer, (i prinsippet) uavhengig av årsak/skyld Gjensidig ansvarsfraskrivelse («mutual exclusion») og skadesløsholdelse («mutual indemnity/hold harmless») for visse tapskategorier Nordisk Skibsrederforening

16 Nordisk Skibsrederforening
7. Supplytime Ansvarsbestemmelser – (“knock-for-knock”) Supplytime 2005 cl hovedpunkter Tapskategorier: Tingsskade: Rederisiden: «loss of or damage to the property of any member of the Owners’ Group, including the Vessel» Befraktersiden: «loss of, damage to, or any liability arising out of anything towed by the Vessel, any cargo laden upon or carried by the Vessel or her tow, the property of any member of the Charterers’ Group, whether owned or chartered, including their Offshore Units» Personskade/død: Rederisiden: «personal injury or death of any member of the Owners’ Group» Befraktersiden: «personal injury or death of any member of the Charterers’ Group or of anyone onboard anything towed by the Vessel» Konsekvensskader/indirekte tap (cl. 14 (c)): Def.: «Consequential damages» shall include, but not be limited to, loss of use, loss of profits, shut-in or loss of production, whether or not foreseeable …» Nordisk Skibsrederforening

17 7. Supplytime Ansvarsbestemmelser – (“knock-for-knock”)
Skadeårsak (unntak fra «knock-for-knock»?): Person-/tingsskade: «even if … caused wholly or partly by the act or neglect, or default of the Charterers’/Owners’ Group, and even if … caused wholly or partially by unseaworthiness of any vessel» Consequential loss: “Neither party liable … for any consequential damages whatsoever arising out of or in connection with the performance or non-performance of this Charter Party …” Nordisk Skibsrederforening

18 Nordisk Skibsrederforening
7. Supplytime Ansvarsbestemmelser – (“knock-for-knock”) Supplytime 2005 cl hovedpunkter Personkrets omfattet av “knock-for-knock”-bestemmelsen Supplytime 89 (rød) Supplytime 2005/Windtime (rød + blå) Owners’ Group Charterers’ Group Supplytime Customer + Co-Venturer + Rederi Contractor Subcontractor Befrakter Contractor * Subcontractor Contractor Begge gruppene omfatter “Employees” *) Inkludert subcharterer/assignee, jfr. cl. 20 (a) +) Forutsatt “contractual relationship” med befrakter Subcontractor Nordisk Skibsrederforening

19 7. Supplytime Ansvarsbestemmelser – (“knock-for-knock”)
Himalaya-klausulen (cl. 14 (e) Utvider personkrets som nyter godt av skadesløsholdelse m.m. Ansvarsbegrensninger Begrensninger i henhold til «applicable law, statute or convention» (cl. 14 (d)) Begge parter rett til å gjøre gjeldende overfor tredjeparter og hverandre Plikt til å begrense tredjepartskrav som kan gjøres gjeldende overfor motparten Windtime cl. 16 (c) Beløpsbegrensning (20 % av total certepartihyre hvis ikke annet avtalt) Nordisk Skibsrederforening

20 8. Supplytime Substitute Vessel
Cl Substitute Vessel “The Owners shall be entitled at any time during the Charter Period, to provide a substitute vessel, subject to the Charterers’ prior approval which shall not be unreasonably withheld.” “at any time”, dvs ved levering, ved off-hire osv. En rett, ingen plikt (“entitled … to provide”) Windtime cl. 23: “… substitute vessel of equivalent capability” “… not be unreasonably withheld or delayed” Nordisk Skibsrederforening

21 Takk for oppmerksomheten!
Nordisk Skibsrederforening


Laste ned ppt "OSV-certepartier - Supplytime og oljeselskapenes standarder; særlig om off-hire og ansvarsbestemmelser Sjørettsforeningen 4. november 2013 Knut Erling."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google