Professor dr juris Olav Torvund

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grunnloven § 100        Ingen kan holdes retslig ansvarlig på andet grundlag end Kontrakt eller andet privat Retsgrundlag, for at have meddelt eller modtaget.
Advertisements

Offentlighetsprinsippet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ytringsfrihet og lojalitet
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til samtykke og informasjon.
JUS201 Dag
Barn og unges rett til deltakelse
7 Demokrati.
Offentlighetsprinsippet
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1100 Ytringsfrihet og medieregulering.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettslige prinsipper og interesser i styringen av offentlig forvaltning: offentlighet, rettssikkerhet og personvern Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Ytringsfrihet, Wikileaks og Bibliotek.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Personopplysningsloven
Ved bevissikring utenfor rettssak
Svekkes personvernet i skolen?
Personopplysningsloven Morten S Hagedal
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Dag Wiese Schartum, AFIN
Offentlighet og partsinnsyn
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1100 Oversikt.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag
Medier, demokrati og offentlighet 1.sept 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
DRI1002-v2006: Forsker J.P. Berg1 I hvilken grad er sensur med og tilgangskontroll til Internett lovlig 9. mars 2006 Forsker Jens Petter Berg, IRI.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Internasjonale menneskerettigheter Janne Tysnes Kaasin Rettsavdelingen, UD.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Noen hovedpunkter Privatlivets fred Personvern Ansattes ytringsfrihet Innsynsregler.
INTERNASJONALE MENNESKERETTIGHETER KURSDATO
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 15./20. februar 2008 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 9./11. februar 2009 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Dessale Berekhet Abraham, Bø/Eritrea Min penn er mitt sverd Dessale Berekhet Abraham, Bø/Eritrea.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Opphavsrettens begrunnelse Høste frukter av det man selv har.
Enhver har rett til ytringsfrihet. Denne rett skal omfatte frihet.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1100 Ytringsfrihet og medieregulering.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Offentlighetsprinsippet
Ulike former for ytring
Offentlighetsprinsippet
Betenkning rundt paragrafen om varsling i den nye arbeidsmiljøloven
Kapittel 7 Demokrati.
Offentlighetsprinsippet
Offentlighetsprinsippet
Offentlighetsprinsippet
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum
I skvis mellom oppdrag og lojalitet?
Ytringsfriheten grenser
Menneskerettigheter og
Offentlighetsprinsippet
Ytringsfrihet Bør => SKAL Finne sted.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Professor dr juris Olav Torvund Vett og uvett, rett og urett på nett

Ytringsfrihed bør finde Sted

Art 10. Ytringsfrihet 1. Enhver har rett til ytringsfrihet. Denne rett skal omfatte frihet til å ha meninger og til å motta og meddele opplysninger og ideer uten inngrep av offentlig myndighet og uten hensyn til grenser. Denne artikkel skal ikke hindre stater fra å kreve lisensiering av kringkasting, fjernsyn eller kinoforetak.

En ytring er ikke nødvendigvis verbal

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7488045

Det er lov å gjøre dumme ting http://oslopuls.aftenposten.no/film/article449970.ece

Men det kan være dumt, selv om det er lov http://www.dagbladet.no/2010/11/03/nyheter/politi/glamourmodell/sexy/14116840 /

http://www. tv2underholdning. no/gkn/-puppene-mine-er-for-smaa-2654700 http://www.tv2underholdning.no/gkn/-puppene-mine-er-for-smaa-2654700.html

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2389141.ece

Internett har gjort ytringsfriheten reell for mange fler Alle får mulighet til å ytre seg for et større publikum – på godt og vondt

http://www.aftenposten.no/article3969945.ece

”Tiåringen startet en blogg med samme ingredienser som andre jenteblogger, med dagens «outfit», egne betraktninger og sminketips. Noen måneder senere ser responsen slik ut: Kjipe remikser, krenkende kommentarer, Facebook-grupper og stygge blogginnlegg. Støtteerklæringene drukner i krenkende kommentarer om tiåringens dialekt og utseende.”

Internett har gjort ytringsfriheten reell for mange fler Alle får mulighet til å ytre seg for et større publikum – på godt og vondt Det har gitt barn mulighet til å ytre seg uten noen kontroll eller tilsyn Et ubetinget gode? Medietilsynet om barn og nett http://www.medietilsynet.no/no/Nyheter/Nyheter/110106-Blogg/

http://www.ringblad.no/nyheter/article5434842.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7456549

Det er viktig å skille mellom … Hvordan gjeldende rett er Hva er lovlige og ulovlige ytringer? Hvordan synes vi selv at retten burde være Vi kan gjerne være uenig, men vi må kunne skille mellom gjeldende rett og hva som er vår egen mening om saken Hvordan den rettslige regulering faktisk virker

Grl § 100, annet ledd Ingen kan holdes retslig ansvarlig for at have meddelt eller modtaget Oplysninger, Ideer eller Budskab, medmindre det lader sig forsvare holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie Meningsdannelse. Det retslige Ansvar bør være foreskrevet i Lov.

Grl § 100, annet ledd Ingen kan holdes retslig ansvarlig for at have meddelt eller modtaget Oplysninger, Ideer eller Budskab, medmindre det lader sig forsvare holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie Meningsdannelse. Det retslige Ansvar bør være foreskrevet i Lov.

Art 10. Ytringsfrihet 1. Enhver har rett til ytringsfrihet. Denne rett skal omfatte frihet til å ha meninger og til å motta og meddele opplysninger og ideer uten inngrep av offentlig myndighet og uten hensyn til grenser. Denne artikkel skal ikke hindre stater fra å kreve lisensiering av kringkasting, fjernsyn eller kinoforetak.

Meddelelsesfrihet og informasjonsfrihet Retten til å ytre seg

Grl § 100, annet ledd Ingen kan holdes retslig ansvarlig for at have meddelt eller modtaget Oplysninger, Ideer eller Budskab, medmindre det lader sig forsvare holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie Meningsdannelse. Det retslige Ansvar bør være foreskrevet i Lov.

Art 10. Ytringsfrihet 1. Enhver har rett til ytringsfrihet. Denne rett skal omfatte frihet til å ha meninger og til å motta og meddele opplysninger og ideer uten inngrep av offentlig myndighet og uten hensyn til grenser. Denne artikkel skal ikke hindre stater fra å kreve lisensiering av kringkasting, fjernsyn eller kinoforetak.

Meddelelsesfrihet og informasjonsfrihet Retten til å ytre seg Retten til å bli informert Krav på informasjon Retten til taushet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1596022.ece

http://tb.no/nyheter/per-arne-olsen-skal-granskes-1.2243989

Det er de upopulære meninger som trenger ytringsfrihetens vern

De som har mørke hemmeligheter vil begrense ytringsfriheten http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/wikileaks/article3955789.ece

Ytringsfrihet ≠ ytringsplikt Man kan la være å ytre seg selv om man har lov

Ytringsfrihet ≠ ytringsplikt Man kan la være å ytre seg selv om man har lov Men hvis frykt for konsekvensene fører til sterk selvsensur er det et ytringsfrihetsproblem

Ytringsfrihetens begrunnelse Sannhet

Sannhet Sannheten kommer fram gjennom fri meningsutveksling Ikke hindre noen i å si (det de mener er) sannheten

http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7479905

Sannhet Sannheten kommer fram gjennom fri meningsutveksling Ikke hindre noen i å si (det de mener er) sannheten Retten til informasjon er en forutsetning for å få fram sannheten

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3980026.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3569400.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3549981.ece

http://www. huffingtonpost http://www.huffingtonpost.com/2011/01/13/tennessee-tea-party-demands_n_808508.html

“As a result, the Tea Party organizations argue, there should be "no portrayal of minority experience in the history which actually occurred shall obscure the experience or contributions of the Founding Fathers, or the majority of citizens, including those who reached positions of leadership.”

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=595394

” In response to a question that was sent in over the internet, he [Barack Obama] defended the right of people to freely access information, and said that the more freely information flows, the stronger societies become. He spoke about how access to information helps citizens to hold their governments accountable, generates new ideas, and encourages creativity. The United States’ belief in that truth is what brings me here today.” Hillary Clinton, 21. jan 2010 (pre Wikileaks)

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10008811

Ytringsfrihetens begrunnelse Sannhet Autonomi (selvbestemmelse)

Autonomi (selvbestemmelse) Individets frie meningsdannelse Rett til informasjon Rett til ikke å bli informert Rett til taushet

Ytringsfrihetens begrunnelse Sannhet Autonomi Demokrati

Demokrati Informasjon er en forutsetning for deltakelse Informasjon er en forutsetning for kontroll med makthavere Retten til å ytre seg er en forutsetning for medvirkning i demokratiske prosesser

Ytringsfrihetens begrunnelse Sannhet Autonomi Demokrati En verdi i seg selv?

Grl § 100, annet ledd Ingen kan holdes retslig ansvarlig for at have meddelt eller modtaget Oplysninger, Ideer eller Budskab, medmindre det lader sig forsvare holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie Meningsdannelse. Det retslige Ansvar bør være foreskrevet i Lov.

Grl § 100, annet ledd Ingen kan holdes retslig ansvarlig for at have meddelt eller modtaget Oplysninger, Ideer eller Budskab, medmindre det lader sig forsvare holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie Meningsdannelse. Det retslige Ansvar bør være foreskrevet i Lov.

Forhåndssensur

Grunnloven § 100        Forhaandscensur og andre forebyggende Forholdsregler kunne ikke benyttes, medmindre det er nødvendigt for at beskytte Børn og Unge imod skadelig Paavirkning fra levende Billeder. Brevcensur kan ei sættes i Værk uden i Anstalter.

Grunnloven § 100        Forhaandscensur og andre forebyggende Forholdsregler kunne ikke benyttes, medmindre det er nødvendigt for at beskytte Børn og Unge imod skadelig Paavirkning fra levende Billeder. Brevcensur kan ei sættes i Værk uden i Anstalter.

EMK art 10, 2. avsnitt 2. Fordi utøvelsen av disse friheter medfører plikter og ansvar, kan den bli undergitt slike formregler, vilkår, innskrenkninger eller straffer som er foreskrevet ved lov og som er nødvendige i et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, territoriale integritet eller offentlige trygghet, for å forebygge uorden eller kriminalitet, for å beskytte helse eller moral, for å verne andres omdømme eller rettigheter, for å forebygge at fortrolige opplysninger blir røpet, eller for å bevare domstolenes autoritet og upartiskhet.

Forhåndssensur Forhåndssensur – å hindre at en ytring blir fremsatt – er mer inngripende enn etterfølgende ansvar. Forhåndstillatelser for demonstrasjoner Midlertidig forføyning

Forhåndssensur Forhåndssensur – å hindre at en ytring blir fremsatt – er mer inngripende enn etterfølgende ansvar. Forhåndstillatelser for demonstrasjoner Midlertidig forføyning Beslag av publikasjoner Konsesjonsordninger for kringkasting

Grunnloven § 100        Forhaandscensur og andre forebyggende Forholdsregler kunne ikke benyttes, medmindre det er nødvendigt for at beskytte Børn og Unge imod skadelig Paavirkning fra levende Billeder. Brevcensur kan ei sættes i Værk uden i Anstalter.

Grunnloven § 100        Forhaandscensur og andre forebyggende Forholdsregler kunne ikke benyttes, medmindre det er nødvendigt for at beskytte Børn og Unge imod skadelig Paavirkning fra levende Billeder. Brevcensur kan ei sættes i Værk uden i Anstalter.

Forhåndssensur Forhåndssensur – å hindre at en ytring blir fremsatt – er mer inngripende enn etterfølgende ansvar. Forhåndstillatelser for demonstrasjoner Midlertidig forføyning Filmsensur – aldersgrense Men ikke sensur av film for voksne

Meninger ≠ Ytringer Det er lov å mene hva man vil Det er lov å være rasist men det er ikke lov til å fremsette rasistiske ytringer

Art 10. Ytringsfrihet 1. Enhver har rett til ytringsfrihet. Denne rett skal omfatte frihet til å ha meninger og til å motta og meddele opplysninger og ideer uten inngrep av offentlig myndighet og uten hensyn til grenser. Denne artikkel skal ikke hindre stater fra å kreve lisensiering av kringkasting, fjernsyn eller kinoforetak.

Grunnloven § 100     Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for en aaben og oplyst offentlig Samtale.

Infrastrukturkavet Trad: Passiv forpliktelse til ikke å hindre ytringer Infrastrukturkrav: Plikt til å bidra aktivt til å legge forholdene til rette for en reell ytringsfrihet Bygger ikke på internasjonal forpliktelse

Ytringsfrihetens avgrensning Diskriminering Ytringsfrihet Ytringsfrihet Ytringsfrihet Rasisme Seksuell legning Kjønn Religion Etc

Ytringsfrihetens avgrensning Personvern Diskriminering Ytringsfrihet Ytringsfrihet Ytringsfrihet Injurier Privatlivets fred Personopplysninger Bilde av personer Rasisme Seksuell legning Kjønn Religion Etc

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7450169

Vil nettsjikane til livs – Vi vil i løpet av 2011 foreslå en ny lov som går på skjerping av bruken av personopplysninger, sier statssekretær Astri Aas-Hansen i Justisdepartementet. I dette forslaget vil personvernet av mindreårige styrkes. – I lovforslaget diskuteres det å gjøre det vanskeligere å legge ut personopplysninger, og dermed lettere å slå ned på brudd på den lovgivningen, sier Aas-Hansen. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7450169

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3080719.ece

Bilder

Åndsverkloven § 45c Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a)avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b)avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c)bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

Åndsverkloven § 45c Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a)avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b)avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c)bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

Åndsverkloven § 45c Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a)avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b)avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c)bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

Åndsverkloven § 45c Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a)avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b)avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c)bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

Åndsverkloven § 45c Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a)avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b)avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c)bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

Åndsverkloven § 45c Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a)avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b)avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c)bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

Åndsverkloven § 45c Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a)avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b)avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c)bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

Ytringsfrihetens avgrensning Personvern Diskriminering Ytringsfrihet Ytringsfrihet Ytringsfrihet Injurier Privatlivets fred Personopplysninger Retten til eget bilde Rasisme Seksuell legning Kjønn Religion Etc Skadelige ytringer (?) Pornografi Oppfordre til visse handlinger Blasfemi?

Ytringsfrihetens avgrensning Personvern Diskriminering Ytringsfrihet Ytringsfrihet Ytringsfrihet Injurier Privatlivets fred Personopplysninger Rasisme Seksuell legning Kjønn Religion Etc Skadelige ytringer (?) Pornografi Oppfordre til visse handlinger Blasfemi?

Ytringsfrihetens avgrensning Personvern Diskriminering Ytringsfrihet Ytringsfrihet Ytringsfrihet Injurier Privatlivets fred Personopplysninger Rasisme Seksuell legning Kjønn Religion Etc Annet? Skadelige ytringer (?) Opphavsrett Pornografi Oppfordre til visse handlinger Blasfemi?

Ytringsfrihetens avgrensning Personvern Diskriminering Ytringsfrihet Ytringsfrihet Ytringsfrihet Injurier Privatlivets fred Personopplysninger Rasisme Seksuell legning Kjønn Religion Etc Annet? Skadelige ytringer (?) Pornografi Oppfordre til visse handlinger Blasfemi?

Interesseavveining Farlige ytringer Personvern Ytringsfrihet Diskriminering

Informasjonsfrihet Informasjons- frihet

Art 10. Ytringsfrihet 1. Enhver har rett til ytringsfrihet. Denne rett skal omfatte frihet til å ha meninger og til å motta og meddele opplysninger og ideer uten inngrep av offentlig myndighet og uten hensyn til grenser. Denne artikkel skal ikke hindre stater fra å kreve lisensiering av kringkasting, fjernsyn eller kinoforetak.

Grl § 100, annet ledd Ingen kan holdes retslig ansvarlig for at have meddelt eller modtaget Oplysninger, Ideer eller Budskab, medmindre det lader sig forsvare holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie Meningsdannelse. Det retslige Ansvar bør være foreskrevet i Lov.

Barack Obama natt til i dag: The right to access information is a fundamental right (Sagt i tale om situasjonen i Egypt)

Grunnloven § 100        Enhver har Ret til Indsyn i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger i denne Ret ud fra Hensyn til Personvern og af andre tungtveiende Grunde.

Grunnloven § 100        Enhver har Ret til Indsyn i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger i denne Ret ud fra Hensyn til Personvern og af andre tungtveiende Grunde.

§ 26. Unntak for eksamenssvar og karakterar m.m.        Det kan gjerast unntak frå innsyn for svar til eksamen eller liknande prøve og innleverte utkast til konkurranse eller liknande. Det same gjeld tilhøyrande oppgåver inntil vedkommande eksamen eller prøve er halden eller vedkommande konkurranse er lyst ut. Det kan dessutan gjerast unntak frå innsyn for karakterar og vitnemål frå utdanning.        Det kan gjerast unntak frå innsyn for opplysningar om kven som skal få ein pris, eit heidersteikn eller liknande inntil tildelinga er gjort. For opplysningar om kven som har vore vurdert for ein pris, eit heidersteikn eller liknande, gjeld dette også etter tildelinga.        Det kan gjerast unntak frå innsyn for personbilete som er teke inn i eit personregister. Det same gjeld opplysningar som er innhenta ved vedvarande eller regelmessig gjenteken personovervaking.

Informasjonsfrihet Taushetsplikt Informasjons- frihet Betrodd informasjon (leger, advokater, prester etc) Rikets sikkerhet Bedriftshemmeligheter

Taushetsplikt Ytringsforbud Begrensning i informasjonsfriheten

Informasjonsfrihet Personvern Taushetsplikt Informasjons- frihet Betrodd informasjon (leger, advokater, prester etc) Rikets sikkerhet Bedriftshemmeligheter

Informasjonsfrihet Personvern Taushetsplikt Informasjons- frihet Betrodd informasjon (leger, advokater, prester etc) Rikets sikkerhet Bedriftshemmeligheter

Informasjonsfrihet Personvern Taushetsplikt Informasjons- frihet Betrodd informasjon (leger, advokater, prester etc) Rikets sikkerhet Bedriftshemmeligheter Opphavsrett mm Taushetsrett