Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NÅ SKAL DU LÆRE OM FUNKSJONER
Advertisements

Rutearket i Excel Et regneark består av en mengde ”celler” med innhold. Hver celle er plassert i en bestemt kolonne (her: C) og en bestemt rad (her: 5).
I.
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Astrofysikk & Strålingslovene
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Astrofysikk & Strålingslovene
Du har $ 350,- Hva skal du bruke dem på? Dine valg er i dette tilfellet: Bank til 2 % rente Aksjer til 25 % rente Eller på Banners Broker.
Hva er PRIMTALL?.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Å skrive en sakpreget tekst
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Tallet e - Funksjonen e x Eksponensialfunksjon Eks: Mobiltlf – sms [1/5] La oss tenke oss at vi er 7 milliarder mennesker på jorden og at alle har hver.
23 Finn ligningen for det planet  som inneholder linja
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
Kapittel D Gasslovene.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Linjer Hvis en partikkel beveger seg fra (x1,y1) til (x2,y2) er endringen Δx = x2-x1 og Δy = y2-y1 y2 y1 Δy Δx φ Stigningstallet m = x1 x2.
Derivasjon Stigningen eller helningen til en kurve i x=x0 er stigningstallet til tangenten i x=x0 og er definert ved y1=f(x0+h) y0=f(x0) h x0+h x0 Dette.
Atomenes elektronstruktur
René Descartes (1596–1650) Innførte koordinatsystemet
Funksjoner - 3. april-02 TEMA:
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Kompleksitetsanalyse
The Postmans Problem. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. Dette er et eksempel på den klassiske.
Kap 02 Hastighet / Akselerasjon - Rettlinjet
Parameteriserte kurver
Komplekse tall Naturlige tall
Typer av diff.lign. ODE Ordinære Endringer mht en enkelt variabel
DRAKE SIRKEL PARALLELLOGRAM AREALFORMLER REKTANGEL TRAPES.
Arbeidsmiljøundersøkelse Universitetet i Stavanger Enhetsrapport for TN, Institutt for petroleumsteknologi.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Ch 4 INTEGRASJON Integrasjon innebærer å finne alle funksjoner F som har f derivert. Disse funksjoner kalles antiderivert av f og formelen for de er det.
Formelmagi 27-1 Litt matematikk før vi går løs på superposisjon Sum og integrasjon: Når en sum har et stort antall ledd, kan det kan lønne seg å summere.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
Laplace Invers transformasjon Residue
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Enhver frosk kysser en prinsesse som alle riddere elsker  x(F(x)   y (P(y)  K(x,y)   x (R(x)  E(x,y))))
Funksjoner og GeoGebra Velkommen !
LOG530 Distribusjonsplanlegging
LOG530 Distribusjonsplanlegging
 Vi ønsker å tilpasse en rett linje gjennom dataskyen  Denne linjen skal ha den beste tilpasningen (minst feil) til data.
-bruksområder og egenskaper
§4. Irrasjonale og komplekse tall
A2A / A2B M1 årskurs 4. november 2009
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Velkommen til utforskende matematikk på Newtonrommet: lineære funksjoner og GeoGebra.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Funksjoner Kapittel 2.
Hvordan finne høyder i hht plan- og bygningsloven
Digital kompetanse ved eksamen i matematikk
Laplace Invers transformasjon
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Hva er funksjoner og når bruker vi det?
Grafen til kvadratiske funksjoner
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0) - Skjæringspunkt med y-aksen (x=0) - Topp-/bunnpunkter (hvor mange) - Gjennomsnittlig og momentan vekst (dervivert) - Arealet under kurven (bestemt integral) Betrakt funksjonen

Stigningstall - parabel Vi ønsker å finne stigningstallet for parabelen f(x) = 0,2x2 - 2 Hvordan kan vi finne stigningstallet? Prøv med punktene (5, 3) og (7, 8)

Gjennomsnittlig vekst y / x = (y2 - y1 ) / (x2 - x1 ) = (8-3) / (7-5) = 5/2 = 2,5

Momentan vekst Momentan vekst i ett punkt x1 finner vi ved å trekke en rett linje gjennom x1 og et nytt punkt nærmest mulig x1. Vi gjør forskjellen mellom x1 og x2 så liten som overhodet mulig x  0 …. da går også y  0 Slik finner vi stigningstallet for et punkt x1

Areal under kurver Integral Finn arealet mellom grafen og x-aksen for 1 < x < 4. Dette går greit med lineære funksjoner, det er bare å beregne arealet av et trapes. Arealet blir (1+4) / 2 · 3 = 7,5. Men hva gjør vi dersom grafen ikke er en rett linje? Da kan vi finne arealet under kurven ved integrasjon. Vi ser på arealet som summen av flere smale rektangler. I figuren er bredden på rektang-lene 1, for mye til å få et tilfredsstillende svar. Legger vi dem sammen, får vi nemlig et areal på 6, ikke 7,5.

Hva blir det samlede arealet av rektanglene mellom x=1 og x=4 nå? Vi gjør derfor rektanglene smalere, og prøver oss fram med en bredde på 0,5: Rødt: 1 · 0,5 = 0,5 Gult: 1,5 · 0,5 = 0,75 Grønt: 2 · 0,5 = 1 Blått: 2,5 · 0,5 = 1,25 Fiolett: 3 · 0,5 = 1,5 Lilla: 3,5 · 0,5 = 1,75 Summen av rektanglene blir 6,75, atskillig nærmere det korrekte svaret, som vi husker var 7,5.

Jo smalere vi gjør rektanglene, jo nærmere kommer vi det riktige arealet. Kan vi finne en generell formel for arealet av hvert av rektanglene? Hva er høyden? Jo, den må være den samme som funksjonsverdien, f(x). Og hva med bredden (som altså er 0,5 i eksemplet)? Kan den skrives generelt? Fra arbeidet med derivasjon husker vi betegnelsen x, og nettopp det blir bredden på hvert rektangel. Arealet av hvert rektangel blir f(x) · x.

Vi har nå en felles formel for arealet av hvert rektangel. Samlet areal er tilnærmet lik summen av disse. Ved hjelp av et eget summe-tegn,  (sigma), kan vi uttrykke det samlede arealet slik: Jo smalere vi gjør rektanglene, det vil si at x0, jo nærmere kommer vi det riktige arealet. Dette kalles en Riemann-sum etter den tyske matematikeren  G.F.B. Riemann (1826-1866).  Riemann som formulerte det teoretiske grunnlaget for de integralene dere vil møte i skolen. Arealet av hvert rektangel blir dermed f(x) · x.

Vi skal nå betrakte en kurve som ikke er rett. Også her ser vi hvordan arealet blir stadig mer nøyaktig når vi gjør x mindre.

Integraltegn bruker vi en egen integralnotasjon. I stedet for å notere det samlede arealet som en Riemannsum bruker vi en egen integralnotasjon. I stedet for  brukes et eget tegn, Dessuten erstattes x med dx. Integralet blir da seende slik ut:

Vi har vist hvordan arealer av denne typen kan regnes ut på lommeregneren

Vi skal se et eksempel på at integrasjon kan benyttes til å Men kan vi bruke integralregning til mer “matnyttige” ting? Vi skal se et eksempel på at integrasjon kan benyttes til å finne samlet mengde.

En syklist starter opp med 0 m/s. Etter 20 s er farten oppe i 10 m/s. Fartsøkningen er ikke jevn, for farten følger funksjonen f(x), der x er tiden (angitt i sekunder). Hva representerer arealet under grafen? 3 2 - x + 30 x f(x) = 400