René Descartes (1596–1650) Innførte koordinatsystemet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
NÅ SKAL DU LÆRE OM FUNKSJONER
I.
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
Astrofysikk & Strålingslovene
Astrofysikk & Strålingslovene
Du har $ 350,- Hva skal du bruke dem på? Dine valg er i dette tilfellet: Bank til 2 % rente Aksjer til 25 % rente Eller på Banners Broker.
Hva er PRIMTALL?.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Å skrive en sakpreget tekst
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Tallet e - Funksjonen e x Eksponensialfunksjon Eks: Mobiltlf – sms [1/5] La oss tenke oss at vi er 7 milliarder mennesker på jorden og at alle har hver.
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
Kapittel D Gasslovene.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Atomenes elektronstruktur
Statistikk og hydrologi
Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0)
Funksjoner - 3. april-02 TEMA:
Naturens former – og formler
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Gjenfinningssystemer og verktøy II
The Postmans Problem. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. Dette er et eksempel på den klassiske.
Parameteriserte kurver
Komplekse tall Naturlige tall
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Læreplaner i matematikk
DRAKE SIRKEL PARALLELLOGRAM AREALFORMLER REKTANGEL TRAPES.
FORARBEID PÅ SKOLEN LEGO ROBOTER MATEMATIKK MELLOMTRINNET
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Ch 4 INTEGRASJON Integrasjon innebærer å finne alle funksjoner F som har f derivert. Disse funksjoner kalles antiderivert av f og formelen for de er det.
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Formelmagi 27-1 Litt matematikk før vi går løs på superposisjon Sum og integrasjon: Når en sum har et stort antall ledd, kan det kan lønne seg å summere.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Kraften F1 kan erstattes av F1x = F1 cos a og F1y= F1 sin a
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
Laplace Invers transformasjon Residue
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
Og.
Funksjoner og GeoGebra Velkommen !
 Vi ønsker å tilpasse en rett linje gjennom dataskyen  Denne linjen skal ha den beste tilpasningen (minst feil) til data.
-bruksområder og egenskaper
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
§4. Irrasjonale og komplekse tall
A2A / A2B M1 årskurs 4. november 2009
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Velkommen til utforskende matematikk på Newtonrommet: lineære funksjoner og GeoGebra.
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 2 Beregning av sluttverdi, nåverdi og annuitet.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Tallet  Undervisningsopplegg laget av Lars Sund for Vitenfabrikken i Sandnes.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Funksjoner Kapittel 2.
Hva er funksjoner og når bruker vi det?
Utforsking av egenskaper til to spesielle klasser av funksjoner
Grafen til kvadratiske funksjoner
Figur 17.1 Histogram for alle DNB-kundene i undersøkelsen.
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

René Descartes (1596–1650) Innførte koordinatsystemet Løste geometriske problemer ved å regne med likninger for kurver. Vårt koordinatsystem kalles ofte ”kartesisk”, oppkalt etter Descartes.

Gottfried Leibniz (1646–1716) Isaac Newton (1643–1727)

Arkimedes beregnet arealet under en andregradskurve (parabel). Han beregnet også omkretsen og arealet av en sirkel, og kom dermed fram til verdien av p. Leselekse til i morgen: Kap. 6.8: Historisk bakgrunn Arkimedes (287–212 f. Kr.)

Over til nåtiden! Finn fram lomme-regneren, og legg inn følgende funksjon/graf:

Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0) - Skjæringspunkt med y-aksen (x=0) - Topp-/bunnpunkter (hvor mange) - Gjennomsnittlig og momentan vekst (dervivert) - Flere aktuelle? - Hva med arealet?

Areal under kurver Integral Finn arealet mellom grafen og x-aksen for 1 < x < 4. Dette går greit med lineære funksjoner, det er bare å beregne arealet av et trapes. Arealet blir (1+4) / 2 · 3 = 7,5. Men hva gjør vi dersom grafen ikke er en rett linje? Vi skal snuse litt på en annen metode for å finne arealet under kurver, kalt integrasjon. Da ser vi på arealet som summen av flere smale rektangler. I figuren er bredden på rektang-lene 1, for mye til å få et tilfredsstillende svar. Legger vi dem sammen, får vi nemlig et areal på 6, ikke 7,5.

Vi gjør derfor rektanglene smalere, og prøver oss fram med en bredde på 0,5: Rødt: 1 · 0,5 = 0,5 Gult: 1,5 · 0,5 = 0,75 Grønt: 2 · 0,5 = 1 Blått: 2,5 · 0,5 = 1,25 Fiolett: 3 · 0,5 = 1,5 Lilla: 3,5 · 0,5 = 1,75 Summen av rektanglene blir: Ja, riktig: 6,75 Dette ligger atskillig nærmere det korrekte svaret, som vi husker var 7,5. Hva blir det samlede arealet av rektanglene mellom x=1 og x=4 nå?

Jo smalere vi gjør rektanglene, jo nærmere kommer vi det riktige arealet. Kan vi finne en generell formel for arealet av hvert av rektanglene? Hva er høyden? Jo, den må være den samme som funksjonsverdien, f(x). Og hva med bredden (som altså er 0,5 i eksemplet)? Kan den skrives generelt? Fra arbeidet med derivasjon husker vi betegnelsen x, og nettopp det blir bredden på hvert rektangel. Arealet av hvert rektangel blir dermed f(x) · x.

Vi har nå en felles formel for arealet av hvert rektangel. Samlet areal er tilnærmet lik summen av disse. Ved hjelp av et eget summe-tegn,  (sigma), kan vi uttrykke det samlede arealet slik: Jo smalere vi gjør rektanglene, det vil si at x0, jo nærmere kommer vi det riktige arealet. Dette kalles en Riemann-sum etter den tyske matematikeren  G.F.B. Riemann (1826-1866).  Riemann som formulerte det teoretiske grunnlaget for de integralene dere vil møte i skolen. Arealet av hvert rektangel blir dermed f(x) · x.

Vi skal nå betrakte en kurve som ikke er rett. Også her ser vi hvordan arealet blir stadig mer nøyaktig når vi gjør x mindre.

Integraltegn bruker vi en egen integralnotasjon. I stedet for å notere det samlede arealet som en Riemannsum bruker vi en egen integralnotasjon. I stedet for  brukes et eget tegn, Dessuten erstattes x med dx. Integralet blir da seende slik ut:

Oppgave: Hvordan skriver du det blå området i koordinatsystemet under som integral? Regn ut dette arealet på lommeregneren!