Terrorisme og demokrati ─ hva har demokrati med saken å gjøre?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Advertisements

Barnesoldater: Ikke alle barn leker krig
Midtøsten, Iran, Afghanistan
KOMMUNISMENS FALL BERLINMUREN VAR SYMBOLET PÅ DET DELTE EUROPA
IKKE BLAND ROLLENE – Om militær maktanvendelse og sivil bistand
Røde Kors Ungdom Tekst osv.
15 En urolig verden.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Kapittel 23. Okkupasjonstid
Norges olje- og gassvirksomhet
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Masterutdanning - synspedagogikk
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Det norske Stortingets kontroll med utøvende myndighet Bjørn Erik Rasch Professor Institutt for statsvitenskap.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Jihad vs. McWorld.
Liv Guneriussen 19. september 2012
Kapittel 14 Simulering.
Kan fiskebein hjelpe mot osteoporose?
Influensavaksinering Norge henger etter
Det vanskelige konfliktområde
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
1 Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Guttorm Sindre IDI-symposium 14. oktober 2011.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Status for Fargis Forum John Erik Hagen Leder Fargis Forum 1993.
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Si vis pacem, para pacem? Militærmaktens Strategiske Krav Oslo Militære Samfund, Professor.
KONFLIKTOMRÅDE MIDTØSTEN - der tre verdensreligioner møtes;
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Fredag 28. november 2003 Kategorisering av læringsobjekter for UH- sektoren eStandard.no / NTNU.
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
Infeksjonssykdommer i Leningrad fylke
Palestinakonflikten etter 1948
100 lure ord å lære.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Norsk Folkehjelp - Fellesforbundet
Klodens Kamp: Privat fundamentalisme kontra offentlig (globale) institusjoner Jennifer L. Bailey Førsteamanuensis Institutt for sosiologi og statsvitenskap.
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
E-demokrati muligheter og realiteter Paneldebatt mellom nordiske IT ministere Reykjavik 26. august 2004 Morten Øgård Institutt for statsvitenskap Høgskolen.
INF3100 – – Ellen Munthe-Kaas Indeksering UNIVERSITETET I OSLO © Institutt for Informatikk Utvalgte animerte lysark: lysark nr. 7, 8, 9, 10,
VOLDSUTVIKLING I OSLO Seksjonsoverlege Knut Melhuus.
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
5000 medlemmer 80 lokallag Best kjente miljøorganisasjonen i Norge Alle aktive er under 26 år.
Nyere avgjørelser fra HR
(atg-nettverk nov-2011) –Årsmøte i Utdanningsforbundet Bergen mars Det deltar 111 delegater. –Årsmøtet er den viktigste arenaen for å være.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
Politisk geografi Kristian Stokke
Idrettens kvinner og kvinners idrett: fakta og visjoner Ørnulf Seippel Institutt for samfunnsforskning Munthesgt. 31, 0260 Oslo, Norge
Kompetansemegling Trøndelag Samling Kompetansemegling, Trondheim, 8. desember 2005 Terje Bakken.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Lite demokrati RESTEN AV MIDTØSTEN. Store forskjeller i levestandard Oljelandene: Saudi-Arabia, Kuwait og Qatar er blant verdens rikeste land Allikevel.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
 Konflikten mellom Israel og Palestina.  CA 6 Mill. Jøder blir drept under 2. VK  Stor sympati for jødene etter 2. VK  Enighet om at jødene skulle.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Bernt Aardal Professor Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo.
SIKKERHET OG MENNESKERETTIGHETER u lo vlig fengsling som anti-terrortiltak Høydepunkt vår 2010.
Terrorisme og militære aksjonar USA og krigen mot terrorisme etter 11.september 2001 Mål for økta: Vite årsaker til terror(xit-pass)
Demokrati som styreform
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
arbeidsinnvandring og flyktningkrise
Politisk geografi Kristian Stokke
Sjia vs. sunni.
Tema for 2014 er: Folk forandrer verden!
Utskrift av presentasjonen:

Terrorisme og demokrati ─ hva har demokrati med saken å gjøre? Bjørn Erik Rasch, UiO NTNU, Dragvoll 4. november 2004 http://folk.uio.no/berasch 1 1 1 1 1

Hva ─ innholdet i begrepene? TERRORISME Overlagt bruk av vold fra ikke-statlige aktørers side mot sivile (ikke-stridende) for å nå politiske målsetninger Statsterrorisme Bredt arsenal av “teknikker” for politisk vold: Bombeattentat, sabotasje, selvmords-aksjon, kapring, gisseltaking, kidnapping, lemlestelse, tortur, voldtekt, forsvinninger, plyndring, sultestreik

Selvmordsaksjoner Selvmordsangrep 1988-2002 1983-87 30 (677 drept) Israel/o.t. 42% (100) Sri Lanka 32% (75) Libanon 13% (30) Tyrkia 6% (13) Saudi Arabia 3% (8) Russland 2% (4) Forskjellig religion aksjonister-ofre i 90% av tilfellene Så godt som alle selvmordsaksjoner ledd i organiserte kampanjer (95%) Selvmordsaksjoner flest har “nasjonale” mål (kamp om territorium; bli kvitt okkupasjonsmakt; etablere nytt styresett) Så godt som alle selvmordskampanjer rettet mot demokratier (valgdemokratier)

Hva ─ innholdet i begrepene? TERRORISME Overlagt bruk av vold fra ikke-statlige aktørers side mot sivile (ikke-stridende) for å nå politiske målsetninger Statsterrorisme Bredt arsenal av “teknikker” for politisk vold: Bombeattentat, sabotasje, selvmords-aksjon, kapring, gisseltaking, kidnapping, lemlestelse, tortur, voldtekt, forsvinninger, plyndring, sultestreik DEMOKRATI Verdi i seg selv Deltakelse i beslutninger som angår alle Virkeliggjøre folkets vilje

Condorcets paradoks: Hva er flertallets vilje? De mest populære verdensledere (Pew Global Attitudes Project, June 2003): Palestina (PA): bin Laden (71%), Arafat, Chirac Tyrkia: Arafat (32%), Chirac, bin Laden Jordan: Chirac (61%), bin Laden, Arafat Hvilken leder mest populær om vi legger flertallsprinsippet til grunn, og tenker oss at områdene eller landene har en stemme hver? Flertall (Pa+Jo) for bin Laden over Arafat Flertall (Ty+Jo) for Chirac over bin Laden Flertall (Pa+Ty) for Arafat over Chirac Flertallet roterer eller er syklisk og ubestemt: Ar<bL<Ch<Ar<bL<Ch …

Hva ─ innholdet i begrepene? TERRORISME Overlagt bruk av vold fra ikke-statlige aktørers side mot sivile (ikke-stridende) for å nå politiske målsetninger Statsterrorisme Bredt arsenal av “teknikker” for politisk vold: Bombeattentat, sabotasje, selvmords-aksjon, kapring, gisseltaking, kidnapping, lemlestelse, tortur, voldtekt, forsvinninger, plyndring, sultestreik DEMOKRATI Verdi i seg selv Deltakelse i beslutninger som angår alle Virkeliggjøre folkets vilje Metode for å sikre representativt styre og ansvarlig styring

Når? Hvor? TERRORISME DEMOKRATI Terrorismen har gått i bølger gjennom 20. århundre Dagens terrorisme: Den fjerde bølge (islamistisk terrorisme) De mest utsatte deler av verden: Sørlige og sørøstlige Asia, Afrika, Midtøsten, Kaukasus/Sentral-Asia (Latin-Amerika) DEMOKRATI Demokratisering og tilbakefall til autoritært styre har gått i bølger

Demokratibølger 1800-1995

VALG “Vinner” “Taper” Godtar ikke resultatet Godtar ikke resultatet Respekterer resultatet Respekterer resultatet “Demokratisk likevekt”

Veier til demokrati Gradvis utvikling over lang tid Demokratisk revolusjon (demokratisering ”nedenfra”) Demokratisering ”ovenfra” (autoritær elite innfører demokratiske ordninger) Forhandlet overgang (autoritær elite og mer eller mindre demokratisk opposisjon) Militær intervensjon (og annet press utenfra) Okkupasjon (og regimeendring)

Når? Hvor? DEMOKRATI TERRORISME Demokratisering og tilbakefall til autoritært styre har gått i bølger Den tredje bølge: På retur? (jf. “illiberale” demokratier) Foran fjerde bølge? (Midtøsten og Nord-Afrika) Leder demokratisering til mindre terrorisme? TERRORISME Terrorismen har gått i bølger gjennom 20. århundre Dagens terrorisme: Den fjerde bølge (islamistisk terrorisme) De mest utsatte deler av verden: Sørlige og sørøstlige Asia, Afrika, Midtøsten, Kaukasus/Sentral-Asia (Latin-Amerika)

Demokrati i Irak? FORUTSETNINGER FOR DEMOKRATI TIL STEDE? → Manglende demokratisk kultur → Behovet for sikkerhet overskygger alt annet → Dype etniske og religiøse konflikter

Skillelinjer i Irak Rundt 25 mill. Innb. 60-65 % sjiamuslimer 32-37 % sunnimuslimer 80 % arabere 15-20 % kurdere “60-20-20” som uttrykk for sjiaflertall (sør), sunnitriangel og det kurdiske nord Sterk “arabisering” (etnisk rensning) i løpet av 20. århundre Skillelinjer i Irak

Demokrati i Irak? UTFORMING AV DEMOKRATISKE INSTITUSJONER → Prosess med utforming av konstitusjon → Føderalisme → Skreddersydd parlamentarisme → Superproporsjonalt valgsystem (PR med hele landet som valgkrets) FORUTSETNINGER FOR DEMOKRATI TIL STEDE? → Manglende demokratisk kultur → Behovet for sikkerhet overskygger alt annet → Dype etniske og religiøse konflikter

Hvordan måle demokrati? (www.freedomhouse.org) POLITISKE RETTIGHETER Frie og rettferdige valg Rettferdige valglover Valgte med reell makt Rett til å organisere partier Reell konkurranse ved valgene Militæret under sivil kontroll Minoriteter viss selvbestemmelse SIVILE FRI- OG RETTIGHETER Trosfrihet Ytringsfrihet Rettssikkerhet Menneskerettigheter Økonomiske rettigheter (inkl. eiendomsrett)