INTERJEKSJONER.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
DA/NÅR.
Presentasjonsteknikk
..samme ord, flere betydninger..
En innføring i spillet: Lag En Setning
ADVERB.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Hvordan intervjue en forsker?
2 verdenskrig håkon og  jeg har prosjekt i samfunsfag om 2 verdenskrig. Vi har sett en del filmer og lest faktastof. dette er en powerpointpresentasjon.
DIKT virkemidler.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Grunnleggende PHP.
Jesus red på et esel – og ble hyllet
Jesus elsker alle barna Alle barna på vår jord Rød og gul og hvit og svart Er det samme har han sagt Jesus elsker alle barna på vår jord.
Lek og læring.
SUBSTANTIV.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
TOLKING ved Språktjenester
Skriving av tall.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Digitale læringsplattformer. Metodikk Den pedagogiske overflate?
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Små ord med stor betydning
Enkel og dobbel konsonant
Frøydis Hertzberg Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS)
Hvorfor kommunikasjon …? 1: Praktisk: - Grunnleggende ”redskap” i sosialpedagogisk arbeid 2: Teoretisk: Kommunikasjonsteorien hevder at det er bestemte.
Leddenes semantiske roller
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
FORBRENNING.
PRONOMEN.
Konjunksjoner.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Mestring og forebygging av depresjon
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
MONA NIKODEMUSSEN – IKT i læring 1 – TEMA 3 –
100 lure ord å lære.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Finnmarksnettverket Psykisk helse og rus -et redskap for selvhjelp- Siv Helen Rydheim (Prosjektleder)
Ordklasser Inndelingen
Fordypningsemne sett fra bibliotekarens ståsted Vanlige henvendelser Den skumle problemstillingen Fremgangsmåte/Mulige løsninger Referering/ kilder/litteraturliste.
Foreldremøte 2. trinn
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
NFU OPPLAND FYLKESLAG Staale Stampeløkken. Agenda: *NFU * Om det å være foreldre til et utviklingshemmet barn *Samarbeid og opplæring.
Om grammatikkens stilling
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Dokumentasjon – Relevans, kvalitet og fullstendighet Juridisk perspektiv på dokumentasjonskravet ved særskilt skikkethetsvurdering.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Sammendrag. ak-i-staten/
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Små ord med stor betydning ADVERBIALER
Grammatikk.
Hvordan du ser på mennesket, både deg selv og andre.
Setninger 9/
1 Kommunikasjon.
Kapittel 4 Elina forteller om sin far
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Utskrift av presentasjonen:

INTERJEKSJONER

En interjeksjon er et ord som ikke har noen normal funksjon som ledd i en setning. Derimot kan den være en setningsfragment (eller setningsekvivalent); den rommer da et helt setningsinnhold.

Interjeksjoner kan være svarord som ja, nei, jo, eller ord som betegner utrop, følelser og psykiske reaksjoner. Interjeksjoner av det siste slaget kan forekomme nær sagt overalt i en setning.

1. Lydhermende ord ding! pang! pling! voff!

2. Utropsord Hei! Au! Fy! Æsj! Akk! Huttetu! Hurra! Fysj! Pytt! Gudskjelov! Gosh! Prosit!

3. Svarord ja nei tja

STERKE FØLELSER Mange interjeksjoner kan gi uttrykk for sterke følelser. Det gjelder for eksempel bannskapsord. Slik språkbruk blir av mange regnet som dårlig folkeskikk.

ALENE Når en interjeksjon står alene, setter vi ofte utropstegn etter den. Hei! Heisann!

SAMMEN MED EN SETNING Står interjeksjonen sammen med en setning, skiller vi den gjerne ut med komma. Da kan vi sette utropstegn etter setninga. Fy, så lat du er!

Oppgaver http://www.norsknettskole.no/ressurssidene/view.cgi?&link_id=0.6263.7622&session_id=0&spraak=bm http://godiord.samlaget.no/menypunkt.cfm?id=74-321-1&mpid=1807 http://ndla.no/nb/node/46305

Kilder http://www.norsknettskole.no/ressurssidene/view.cgi?&link_id=0.6263