Hvordan jobbe godt med IA!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Sykefraværsoppfølging?
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
LO Lovendring pr
IA avtalen - bakgrunn Om avtalen Parter i avtalen
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
 Arbeidsgiver skal sørge for at BHT bistår med planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten, herunder etablering,
Oppfølging av sykefravær
NAV Arbeidslivssenter Akershus
Samarbeidsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv
NY IA-AVTALE MED FOKUS PÅ NÆRVÆR
HMS – konferansen 2010 Lederne 29. april 2010
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
Ny IA-avtale – hvor står vi? Tor Idar Halvorsen Rådgiver i LOs Forhandlings- og HMS avdeling.
Legens rolle ved sykmelding
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Videreføring / Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005 Tone.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
IA- avtalen
Målet med IA-arbeidet Et arbeidsliv som gir plass til alle som vil og kan arbeide Snakk sammen! Et godt samarbeidsklima og åpenhet mellom partene er en.
Handlingsplan HMS Forebyggende HMS arbeid og individuell oppfølging - tidsaksen Forebyggende HMS arbeid med fokus på eget arbeidsmiljø.
PARTENE I ARBEIDSLIVET OG MYNDIGHETENE EIER IA-AVTALEN
Ny IA-avtale. Utdanningsforbundet Troms Noen viktige tiltak i protokollen – en gjennomgang Poetisk ordstilling Utdanningsforbundet Troms.
Kjernen Arbeidsgiver og arbeidstaker har et ansvar sammen (med god oppfølging fra trygd, aetat og bedriftshelsetjeneste) ArbeidstakerArbeidsgiver.
Kjernen Arbeidsgiver og arbeidstaker har et ansvar sammen (med god oppfølging fra trygd, aetat og bedriftshelsetjeneste) ArbeidstakerArbeidsgiver.
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Hva skal vi snakke om? IA arbeid Ny IA avtale og tidsaksen
Noen virkemidler Hvilke finnes? Når kan de benyttes?
Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv – 31
1 Orientering Erfaringskonferanse Funksjonsvurdering Torsdag 15. Februar 2007 Attføringskonsulent Håkon Bjørklund.
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
Funksjonsvurdering og trygd
INKLUDERENDE ARBEIDSLIV
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Ola Heen Strømmen, oktober 03
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
IA-avtale og IA-arbeid i Bergen kommune
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Arild Jensen NAV Arbeidslivssenter Nordland
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Kjernen Arbeidsgiver og arbeidstaker har et ansvar sammen (med god oppfølging fra trygd, aetat og bedriftshelsetjeneste) ArbeidstakerArbeidsgiver.
Inkluderende arbeidsliv sykefravær og legens rolle
Sykefraværsoppfølging LAMU 17. april 2015
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
IA-avtalen og HMS-arbeid i Halden kommune 10.januar 2014 – 31.desember 2018 ATV-kurs
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
Inkluderende arbeidsliv som integrert del av arbeidsgiverpolitikken Prosess, plan og oppfølging IA-rådet i Oppland
NAV Arbeidslivssenter Oslo IA-avtalen for tillitsvalgt og verneombud bydel Østensjø, 4 des rådgiver Margrethe Herberg.
Hva er IA-avtalen? GRUNNOPPLÆRING NYE TILLITSVALGTE TRINN3 STAT: ARBEIDSRETT.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Sykefraværsarbeid i tannhelse – tiltak på individnivå
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva var nytt?
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Sykefravær / personalpolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan jobbe godt med IA! Representantskapsmøte for HMS-senteret BA – 27.april 2010 Hvordan jobbe godt med IA! Jon Ivar Øien Rådgiver i NAV Arbeidslivssenter Sør-Trøndelag

Innhold i presentasjonen: Inkluderende arbeidsliv i praksis. * System / rutiner * Nærvær - fravær * Dialog * Samspill * Tidsakse

Hva er Inkluderende Arbeidsliv? Tilrettelegging for et arbeidsliv som har plass til alle som vil og kan arbeid. Frisk (eks: helsearbeider med vond skulder og nakke) Motivert (Hva gjør oss motivert?)

Godt personalarbeid gjennom Inkluderende arbeidsliv i praksis! Godt personalarbeid gjennom dialog og systemer på arbeidsplassen. Kartlegging av utfordringer Mål og plan for å få til endring Sette dette inn i system Kjernen – er ansvarlig for oppfølgingsarbeidet gjennom å få til en god dialog med arbeidsplassen som arena. Ta i bruk systemet rundt Få hjelp av eksterne hjelpere ved behov. 4

Bedre føre var… Jobb

Bedre føre var… Husk, det er både leder og den enkelte arbeidstaker som har ansvar for å skape et godt arbeidsmiljø. Husk, det er leders ansvar å sikre at arbeidstakers helse, miljø og sikkerhet blir ivaretatt gjennom systematisk HMS arbeid på alle plan. Husk, det er den enkelte arbeidstaker selv som kan gjøre noe med sin egen arbeidshverdag. Husk, det er gjennom samarbeid at leder og arbeidstaker finner de smarte løsningene.

Inkluderende arbeidsliv i praksis! Jobb Helseproblemer Svangerskapsperiode Barn med problemer Samlivsbrudd Foreldre som trenger hjelp Mestrings- utfordring Omstilling Hyppig fravær Nye krav Ukonsentrert Funksjonsvurdering Økt tempo DIALOG Arbeidsmuligheter Ny medarbeider Tidstyv Oppfølgingsplan Nytt IT-system Feil Humør -svingninger Evaluering Aktivitet Stagnasjon

Arbeidsrelaterte muligheter Aktivitet uten tilpasning Aktivitet med tilpasning Gradert sykmelding Aktiv sykmelding Sykmelding uten aktivitet Avslutte samarbeidet 8

Sykmeldingsblankett som kommunikasjonskanal Lege/ sykmelder Arbeidstaker – sykmelding felt 5 Arbeidstaker – bakside del C Arbeidsgiver Sykmeldingsblankett som kommunikasjonskanal Medisinsk vurdering av mulighet for å være i aktivitet har to løp: NEI – betyr at det ikke er medisinsk forsvarlig til tross for at det finnes muligheter for å legge til rette for aktivitet. For eksempel Sengeliggende, smittsom, behandling umuliggjør, forhold på arbeidsplassen gjør det ikke tilrådelig JA – betyr at det er medisinsk forsvarlig å være i aktivitet såframt det legges til rette for de hensyn som må taes til den medisinske tilstanden. Det blir derfor et ”TJA” inntil legen får tilbakemelding om at tilrettelegging er mulig. JA kan derfor innebære at: - INGEN sykmelding er nødvendig, - FULL sykmelding er nødvendig fordi tilrettelegging er umulig. - DELVIS sykmelding er nødvendig fordi tilrettelegging er mulig i en viss grad. Eller fordi arbeidsevnen er bare delvis redusert. Tilbakemeldingen må komme fra arbeidsgiver etter dialog med arbeidstaker, og kanskje må det prøves ut litt før man vet noe om dette. Derfor introduseres ordningen med AVVENTENDE * sykmelding som innebærer at de medisinske vilkårene for sykmelding er til stede, men sykmelding kan unngås helt eller delvis med tilrettelegging på arbeidsplassen. Avventende sykmelding kan bare brukes i arbeidsgiverperioden – de første 16 dagene. Det betyr at personen er sykmeldt, men kan være i aktivitet på jobb i så stor grad som arbeidsgiver og arbeidstaker finner det mulig såframt de hensyn som legen har gitt melding om blir ivaretatt. Det kan i praksis sammenlignes med aktiv sykmelding i arbeidsgiverperioden der det ikke er begrensinger om å måtte gjøre andre arbeids-oppgaver enn de man har til vanlig. Det er helt opp til arbeidsgiver/arbeidstaker å finne ut av hva slags aktivitet/arbeidsoppgaver som kan gjøres og hvordan arbeidstiden skal disponeres. Hvis sykmelding fortsatt er aktuelt utover arbeidsgiverperioden har legen større mulighet til å ta stilling til hvilken grad den skal være i etter å ha fått innspill fra arbeidsgiver/arbeidstaker om deres erfaringer under den avventende sykmeldingen. Derfor er sykmeldingsblanketten utformet til å kunne være en kommunikasjonskanal: Melding fra legen formidles til arbeidsgiver via sykmeldingsblanketten som arbeidstaker skal levere arbeidsgiver. Her er det i felt 5* plass for legens innspill til arbeidsgiver/arbeidstaker og baksiden av del C* er arbeidsgivers arena for å gi tilbakemeldinger/spørsmål til legen.

Hvem kan bistå, når dere trenger hjelp? Bedriftshelsetjenesten Arbeidsgiverorg. Arbeidsteam og kollegaer Arbeidstakerorg. Verneombud Rutiner Leder og medarbeider i dialog Lege Rammevilkår Tillitsvalgte HMS Lover Annen sykmelder Tilrettelegging Leder sin leder Møter Bedrifts- kultur IA - koordinator NAV lokalt Kjernen – er ansvarlig for oppfølgingsarbeidet gjennom å få til en god dialog med arbeidsplassen som arena. Ta i bruk systemet rundt Få hjelp av eksterne hjelpere ved behov. +????? Personalavdeling NAV Arbeidslivssenter +??? HMS avdeling NAV hjelpemiddelsentral Familie Arbeidstilsynet 10

Tidsaksen for oppfølging Bedriftsintern attføring og arbeidsrettede tiltak skal være tema. Flyttes til 8 uker (også gradert). Sykmelder deltar Kan avholde Dialogmøte 3 Flyttes til 4 uker. kopi Sykmelder Oppfølgings- plan Dialogmøte 1 Arbeidsgiver Dialogmøte 2 NAV Fore- bygging 6 uker 8 12 6 måneder 1 år Aktivitets- Plikt Legen/arb.giver Vurderes for eksterne tiltak Ny vurdering Arbeidsgivers ansvar for oppfølgingsplan forsterkes. Skal være utarbeidet senest innen 6 ukers sykmelding. Hovedregelen om aktivitetsplikt innen 8 uker beholdes. Lovpålagt dialogmøte (der det ikke er aktivitet) hvor arbeidsgiver, arbeidstaker og BHT skal delta. Tillitsvalgt/verneombud kan delta dersom arbeidstaker ønsker det Kan være hensiktsmessig at lege/sykmelder, evt. annet helsefaglig personell deltar Dersom både arbeidstaker og arbeidsgiver, eller arbeidstaker alene ønsker det, skal lege/sykmelder delta Dialogmøte skal fortrinnsvis avholdes på arbeidsplassen – senest innen 12 ukers sykmelding – dersom den sykmeldte fortsatt ikke er i aktivitet Arbeidsgiver kommuniserer utfallet av dialogmøtet, evt. begrunner hvorfor møtet ikke ble gjennomført. Det ønskes forsterket fokus på aktive tiltak så tidlig som mulig Arbeidet med oppfølgingsplanen skal være en dynamisk prosess – dokumenter vurdering og gjennomføring av tiltak Økt bruk på gradert friskmelding For å styrke oppfølgingen av langtidssykmeldte og bidra til at disse raskere kommer tilbake i arbeid og aktivitet – skal det avholdes dialogmøte senest innen 6 måneders sykmelding Arbeids- og velfredsetaten (NAV) skal arrangere møtet. Arbeidsgiver og arbeidstaker har plikt til å delta Lege og annet helsefaglig personell bør være med – dersom det er hensiktsmessig Tilrettelegging bedriftsinterne tiltak Tilrettelegging bedriftsinterne tiltak Aktiv sykmelding forsvinner Avventende sykmelding – Gradert sykmelding – Aktiv sykmelding 11 11

Rettigheter for IA - virksomheter. Egen kontaktperson i NAV arbeidslivssenter. Tilretteleggingstilskudd fra NAV. Honorar til bedriftshelsetjenesten. Bruk av egenmelding (inntil 24 dg./12 mnd., maks. 8 dg. pr. gang) + NAVs øvrige virkemidler i oppfølgings og tilretteleggingsarbeidet. Det samlede nivå på økonomiske virkemidler videreføres.

Tilgang av rettigheter krever følgende aktiviteter: Partene i virksomheten forplikter seg til aktiv medvirkning i IA-arbeidet. Sette konkrete mål og følge opp sykefraværsarbeidet To ganger årlig avholde IA-møte mellom ledelsen og tv. Bidra til at personer med behov får prøvd sin arbeids- og funksjonsevne (forutsetter at NAV sikrer bistand) Forutsetning: Sterkt ledelsesengasjement og systematisk samarbeid med tillitsvalgte og vernetjenesten.

Intensjonsavtale og Samarbeidsavtale Intensjonsavtalen Samarbeidsavtalen