IKT på Lærerutdanningen Utvalgte problemstillinger presentert av Leikny Øgrim Monica Johannesen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning.no: Erfaringer med et emnekart-basert nettsted Rådgiver Jon Solberg Norges forskningsråd.
Advertisements

Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Prosjekt: Digital skoleeksamen etter JUS-modellen.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
L97 - Informasjonsteknologi ”Opplæringa skal medverke til at elevane utviklar kunnskap om, innsikt i og holdningar til utviklinga av informasjonssamfunnet.
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Lærerutdanning som fjernundervisning
Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Introduksjon Studiereise til Malmö og København, juni 2006 Malmö Högskola Handelshøjskolen i København.
Den Norske Turistforenings satsing på skole Studieforbundet Natur og miljø, Orkanger 24. april 2004.
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Bruk av studentassistenter Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk – oppøve bevissthet rundt ulike søkeord Introduksjon til nettsøk og kildekritikk for KRL-studentene.
FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.
Gjennomstrømningsprosjekt LUNA Definisjon på gjennomstrømning Antall studenter som har fullført et studium i forhold til antall som startet.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Forbedringspotensiale i nettbasert undervisning ved AiTel Et prosjekt utført av Greta Hjertø og Tomas Holt.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Kvinneklasser i IT- puter eller stillaser? Tonje Hilde Monica Johannesen Leikny Øgrim.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Institutt for spesialpedagogikk VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK INFORMASJONSMØTE FOR NYE MASTERSTUDENTER 12. AUGUST KL. 10:15 -12:00, AUD.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva står LINK for? Lokale informasjonsnettverk i Numedal.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Utdanning som sprenger grenser
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

IKT på Lærerutdanningen Utvalgte problemstillinger presentert av Leikny Øgrim Monica Johannesen

Hva vil vi si noe om? IKT-faget ved Lærerutdanningen Tilbud ved Lærerutdanningen Pågående prosjekter Erfaringer med bruk av verdensveven ved IT-seksjonen

IKT-faget og lærerutdanning Mennesker Maskiner Fag

Utvikling Først var matematikerne Damene kommer! Også i skolen

Tilbud ved Lærerutdanningen Vi tilbyr: –24 timers obligatorisk kurs for alle lærerstudenter24 timers obligatorisk kurs for alle lærerstudenter –IT for lærere 1 (10 vekttall)IT for lærere 1 (10 vekttall) –IT for lærerer 2 (10 vekttall)IT for lærerer 2 (10 vekttall) –Modulbasert etterutdanning (5 * 2 vekttall)Modulbasert etterutdanning (5 * 2 vekttall) Andre fag: –Noen seksjoner: nettsteder og programmerNoen seksjoner –Barnevern: kommer med fjernundervsiningBarnevern –Ped: IKT som en del av læringsmiljøetPed –Global forståelse delvis nettbasert fjernundervisningGlobal forståelse

Pågående prosjekter Deltakelse PedITPedIT LAVA- LU –vitenskapelig personale og IT-studenter IKT som en del av læringsmiljøet (Ped-seksjonen)IKT som en del av læringsmiljøet Valgfagsnettverket –Valgemnet Jenter og IT i skole og samfunnJenter og IT i skole og samfunn Realisering av IKT-planen –IKT-plan for hver seksjon, omfatter plan for adminstrativ og uv- basert bruk av IKT, med vekt på opparbeidelse av organisatorisk IKT- kompetanse

IT-seksjonen Erfaringer med bruk av verdensveven ved IT-seksjonen Guided tour på IT-seksjonenIT-seksjonen

Utvikling av metaforer Administrativ bruk kontra bruk i undervisningen Fra kronologisk mot tematisk

Deling av informasjon Med studenter (1:M) Mellom ansatte –Se for eksempel side seksjonsadminstrasjon side seksjonsadminstrasjon Mellom alle (N:M) Gjennomsiktighet og sporbarhet –Se for eksempel romadministrasjon romadministrasjon

Dynamikk Nettsider i kontinuerlig i endring Meldingssider N:M kommunikasjon (for eksempel nyhetsgrupper) nyhetsgrupper

Effektivitet Studenter vet hvor de skal søke informasjon Orden på kursmateriale, oppgaver og besvarelser Ansatte deler undervisningsmateriale –resultat: vi er flinkere til å dokumentere det vi gjør Sporbarhet: –Ad hoc løsninger er lettere (vikar) –Gjesteforelesere kan orientere seg

Tilrettelegging for fleksible studier Tilrettelegging for fleksible studier generelt –Tar i bruk fjernundervisningselementer i stedbunden undervisning Utvikler nettstedet slik at det omfatter FJ- tilbud –Tar i bruk nærundervisningselementer i fjernundervisning Se kurset Jenter og IT i skole og samfunnJenter og IT i skole og samfunn

Artikkel Et gløtt inn i klasserommet på IT seksjonen –bruker: IT2 –passord: intern