IKT på Lærerutdanningen Utvalgte problemstillinger presentert av Leikny Øgrim Monica Johannesen
Hva vil vi si noe om? IKT-faget ved Lærerutdanningen Tilbud ved Lærerutdanningen Pågående prosjekter Erfaringer med bruk av verdensveven ved IT-seksjonen
IKT-faget og lærerutdanning Mennesker Maskiner Fag
Utvikling Først var matematikerne Damene kommer! Også i skolen
Tilbud ved Lærerutdanningen Vi tilbyr: –24 timers obligatorisk kurs for alle lærerstudenter24 timers obligatorisk kurs for alle lærerstudenter –IT for lærere 1 (10 vekttall)IT for lærere 1 (10 vekttall) –IT for lærerer 2 (10 vekttall)IT for lærerer 2 (10 vekttall) –Modulbasert etterutdanning (5 * 2 vekttall)Modulbasert etterutdanning (5 * 2 vekttall) Andre fag: –Noen seksjoner: nettsteder og programmerNoen seksjoner –Barnevern: kommer med fjernundervsiningBarnevern –Ped: IKT som en del av læringsmiljøetPed –Global forståelse delvis nettbasert fjernundervisningGlobal forståelse
Pågående prosjekter Deltakelse PedITPedIT LAVA- LU –vitenskapelig personale og IT-studenter IKT som en del av læringsmiljøet (Ped-seksjonen)IKT som en del av læringsmiljøet Valgfagsnettverket –Valgemnet Jenter og IT i skole og samfunnJenter og IT i skole og samfunn Realisering av IKT-planen –IKT-plan for hver seksjon, omfatter plan for adminstrativ og uv- basert bruk av IKT, med vekt på opparbeidelse av organisatorisk IKT- kompetanse
IT-seksjonen Erfaringer med bruk av verdensveven ved IT-seksjonen Guided tour på IT-seksjonenIT-seksjonen
Utvikling av metaforer Administrativ bruk kontra bruk i undervisningen Fra kronologisk mot tematisk
Deling av informasjon Med studenter (1:M) Mellom ansatte –Se for eksempel side seksjonsadminstrasjon side seksjonsadminstrasjon Mellom alle (N:M) Gjennomsiktighet og sporbarhet –Se for eksempel romadministrasjon romadministrasjon
Dynamikk Nettsider i kontinuerlig i endring Meldingssider N:M kommunikasjon (for eksempel nyhetsgrupper) nyhetsgrupper
Effektivitet Studenter vet hvor de skal søke informasjon Orden på kursmateriale, oppgaver og besvarelser Ansatte deler undervisningsmateriale –resultat: vi er flinkere til å dokumentere det vi gjør Sporbarhet: –Ad hoc løsninger er lettere (vikar) –Gjesteforelesere kan orientere seg
Tilrettelegging for fleksible studier Tilrettelegging for fleksible studier generelt –Tar i bruk fjernundervisningselementer i stedbunden undervisning Utvikler nettstedet slik at det omfatter FJ- tilbud –Tar i bruk nærundervisningselementer i fjernundervisning Se kurset Jenter og IT i skole og samfunnJenter og IT i skole og samfunn
Artikkel Et gløtt inn i klasserommet på IT seksjonen –bruker: IT2 –passord: intern