Introduksjon Dette er første lysarkserie av i alt seks om NTNU:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Nåværende programmer - avsluttes 2005 Mental helse (26 mill kr) Helse og samfunn (22 mill kr) Helsetjeneste og -økonomi (17 mill kr) Pasientnær klinisk.
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Trondheim – NTNU – HiST – St.Olavs – SINTEF – SiT – studentene
Trondheim Helseklynge
1 Utdanning og læringsmiljø April Utdanningsmål •Relevant og høy kompetanse •Kvalitet på høyt internasjonalt nivå •Utvikle kritisk refleksjon •Interesse.
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
INTERNASJONALT JAN PETTER MYKLEBUST internasjonalt kontor
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
Lysarkseriens innhold: 1 Bakgrunn
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
NHD Torbjørn Digernes, Rektor Forskningsbasert nyskaping Torbjørn Digernes, Rektor.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Velkommen til Campus Evenstad Harry P
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
1 Samling – Innkjøp 14. Og 23.september 2010 LMS-samling 2. desember 2010.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Torsdag 1. mars 2012, R2, NTNU - Gløshaugen. Trondheim Astronomiske Forening
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
NTNU Innovation Village
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Det integrerte universitetssykehuset i Trondheim
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Kunnskap for en bedre verden INTRODUKSJON. Kunnskap for en bedre verden Om NTNU Ved NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, skapes kunnskap.
Universitetet i Bergen Hav, liv, samfunn [PLASS FOR ENHET (FAKULTET, INSTITUTT, AVDELING ETC.)] Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
1 Mai 2013 Utdanning og læringsmiljø. 2 Mai 2013 Utdanningsmål Relevant og anerkjent høy kompetanse Kvalitet på høyt internasjonalt nivå Utvikle kritisk.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
1 Introduksjon Mai INTRO Mai 2013 Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi og.
1 Mai 2013 Introduksjon Mars Mai 2013 INTRO Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
INTRODUKSJON.
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Utdanning som sprenger grenser
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Utkast! Kunnskap for en bedre verden Per 29.sept 2017
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Velkommen til Verdiskapingsforum!
1.–9. oktober Trondheim I oktober 2011 retter NTNU oppmerksomheten mot India. Gjennom en hel uke vil vi vise fram norsk – indisk samarbeid. NTNUs hovedmål.
MARIT BOYESEN, rektor Velkommen til UiS! 29. desember 2018.
Utdanning som sprenger grenser
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjon Dette er første lysarkserie av i alt seks om NTNU: Kort om NTNU Utdanning og læringsmiljø Forskning og kunstnerisk virksomhet Innovasjon og nyskaping Formidling og kommunikasjon Internasjonalisering Aug 2012

NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden INTRO NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape verdier: økonomisk, kulturelt og sosialt Utnytte teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil, faglig bredde og tverrfaglig kompetanse til å møte utfordringene Norge og verden står overfor Fra NTNUs strategidokument ”Kunnskap for en bedre verden” vedtatt av NTNUs styre 30. mars 2011, se www.ntnu.no/ntnu-2020 Fyrverkeri foran Realfagbygget som avslutning på Researchers' Night fredag 22. september 2006. Foto: Eirik Fyhn/NTNU IVT April 2012 Aug 2012

NTNUs verdier Kreativ Konstruktiv Kritisk Respektfull og omtenksom INTRO NTNUs verdier Kreativ Konstruktiv Kritisk Respektfull og omtenksom Fra NTNUs strategidokument ”Kunnskap for en bedre verden” vedtatt av NTNUs styre 30. mars 2011, se www.ntnu.no/ntnu-2020 Illustrasjon: Tannhjul_ill_1.jpg, NTNU Info. Aug 2012

NTNUs samfunnsoppdrag INTRO NTNUs samfunnsoppdrag Det generelle: Drive forskning; tilby forskningsbasert utdanning; formidle kunnskap; være kulturbærer; bidra til nyskaping. Det spesielle: Utvikle det teknologiske grunnlaget for fremtidens samfunn. Det demokratiske og solidariske: Delta i offentlig debatt; engasjere oss for å løse globale utfordringer; fremme menneskerettigheter og tverrkulturell dialog. Fra NTNUs strategidokument ”Kunnskap for en bedre verden” vedtatt av NTNUs styre 30. mars 2011, se www.ntnu.no/ntnu-2020 Bildet: Utsnitt av de nye studentene under felles seremoni ved NTNUs immatrikulering i jubileumsåret 2010, arrangert utendørs på Gløshaugen tirsdag 17. august kl. 10-11. Foto: Mentz Indergaard/NTNU Info April 2012 Aug 2012

INTRO Overordnete mål Høyt internasjonalt nivå, med flere fagmiljøer i internasjonal toppklasse. Førsteklasses laboratorier og infrastruktur. Tiltrekke oss de beste studentene og medarbeiderne. Studenter og medarbeidere som er stolte av å tilhøre NTNU. Fra NTNUs strategidokument ”Kunnskap for en bedre verden” vedtatt av NTNUs styre 30. mars 2011, se www.ntnu.no/ntnu-2020 Bildet: Utsnitt fra fellesbildet av dekaner, æresdoktor, rektorer og promoverte doktorander. NTNUs Festmøte med doktorpromosjon i Studentersamfundet torsdag 20. mai 2010. Foto: Thor Nielsen/NTNU Info April 2012 Aug 2012

NTNU i tall (2011) 52 institutter fordelt på 7 fakulteter INTRO NTNU i tall (2011) 52 institutter fordelt på 7 fakulteter NTNU Universitetsbiblioteket NTNU Vitenskapsmuseet 84 797 søknader med NTNU som alternativ 11 637 primærsøkere 21 999 registrerte studenter, herav 7596 nye 3244 uteksaminert med avsluttet grad 335 avlagte doktorgrader, herav 36 % kvinner 5132 årsverk totalt 3173 i undervisning, forskning og formidling, herav 622 professorer Driftsinntekter for 2011 på 5,2 milliarder kroner 590 000 m2 egne og leide arealer Tallet for søknader (= DBHs ”Søknadsalternativer”) er fra ”DBH:Studentrapporter: Søknadsdata” for NTNU på Database for høgere utdanning (DBH: dbh.nsd.uib.no) for 2011. [Terminologien her følger så langt mulig den på DBH.] Bemerk at antallet søknader er langt høyere enn antall søkere, da en enkelt søker kan søke på flere studieprogrammer samtidig. Totalt antall søknader er summen av søknadene gjennom Samordna opptak og de søknadene som av ulike årsaker går direkte til NTNU (se nedenfor). Antall primærsøkere (søkere som har ført opp NTNU som sitt førstevalg) er hentet fra www.ntnu.no/aktuelt/sokertall-2011. ”Primærsøkere” favner bare de søkerne som er koordinert gjennom Samordna opptak. Tallet favner ikke dem som søker direkte til NTNU for høgere grad (som søkere til teknologistudiets høgere årskurs fra ingeniørhøgskoler), for profesjonsstudiet i psykologi, søkere i vårsemesteret og til studiene i hhv. bildekunst og utøvende musikk (pga. adgang via opptaksprøve). Antall registrerte studenter se ”DBH : Studentrapporter: Registrerte studenter”, gjelder totaltall for høstsemesteret 2011, både de finansiert av NTNU (20824) og de finansiert på annen måte. Antall nye studenter fra «DBH : Studentrapporter : Opptatte og nye studenter». Antall uteksaminert med avsluttet grad fra «DBH : Studentrapporter : Ferdige kandidater» Differensen mellom dem som får tilbud om studieplass og de uteksaminerte forklares ved: De som uteksamineres har fullført et avsluttet studium her, for eksempel i teknologi (siv.ing.). Blant dem som tas opp, er det mange som studerer her som ikke fullfører et studium til lavere/høyere grad ved NTNU. Dette antallet inkluderer de som ikke møter opp selv etter å ha takket ja til studietilbudet, de som slutter underveis, de som tas opp for studier av kortere varighet på grunnlag av hovedstudier ved et annet studiested, og de som bare studerer enkelte emner som del av etter-/videreutdanning. Opptaksprosessen kan tallsettes i fem trinn: 1)Innsendte søknader; 2)Kvalifiserte søkere; 3)Får tilbud om studieplass; 4)Takker ja til tilbudet; 5)De som faktisk møter opp på studiestedet og betaler semesteravgift. Antall doktorgrader fra NTNU, se DBH:Doktorgradsrapporter: Avlagte doktorgrader. Antallet årsverk og antall professorårsverk (prof. II ikke medregnet) fra ”DBH:Tilsatterapporter:Tilsatte” for 2011 (Institusjon-stillingsgruppe-stillingskategori-stillingskode = Undervisnings-, forsknings- og formidlingsstilling som også favner rekrutteringssstillinger, dvs. doktorgradsstipendiater), med kode 1013 for antall professorer. Driftsinntekter (regnskap 2011) er fra ”Sum driftsinntekter” fra DBH:Økonomi. Arealoversikten er fra ”Arealer/Arealdata” på dbh.nsd.uib.no Bilde: De monodisperse kulene (kuler med eksakt lik diameter), kjent som ”Ugelstad-kuler”. Foto: Inst. for kjemisk prosessteknologi, NTNU April 2012 Aug 2012

Inntekter 2002–2011 (mill. kr) INTRO Tallene fra Note 1 (Spesifikasjon av driftsinntekter) til Årsregnskapet for NTNU som vedlegg til ”Rapport og planer 2011-2012”: KD & dep. = Kunnskapsdept. og andre departement: ”Sum inntekt fra bevilgninger”, eller ”Spesifikasjon av driftsinntekter”, ”Sum inntekt fra bevilgning fra KD”. (3673) Forskningsrådet: ”Periodens tilskudd/overføring fra NFR” (628) Næringsliv: Fra «Næringsliv/privat” både bidragsfinansiert og oppdragsfinansiert aktivitet” (187) Offentlige etater: Sum av ”Statlige etater” + ”Kommunale og fylkeskommunale etater”, både for bidragsfinansiert og oppdragsfinansiert virksomhet. (138) EU: Sum av de to EU-postene for hhv. forskning og undervisning. (55) Annet: Summen av ”Organisasjoner” + ”Stiftelser” + ”Andre” + ”Gaver” + ”Salgs- og leieinntekter” + ”Gevinst ved salg…” (560). ”Sum driftsinntekter” for NTNU for de siste årene er 2888 mill. kr (2002); 3146 mill. kr (2003); 3503 mill. kr (2004); 3612 mill. kr (2005); 3762 mill. kr (2006); 4208 mill. kr (2007); 4420 mill. kr (2008); 4773 mill. kr (2009); 5098 mill. (2010); 5241 mill. (2011). April 2012 Aug 2012

Styret – NTNUs øverste organ INTRO Styret – NTNUs øverste organ Morten Loktu (Styreleder) Karin Röding (ekstern repr.) Ådne Cappelen (ekstern repr.) Jon Øyvind Eriksen (ekstern repr.) Bjarne Foss (repr. vit.skap.) Anne K. Børresen (repr. vit.skap.) Helge Holden (repr. vit.skap) Kristin Dæhli (repr. tekn.-adm.) Torbjørn Digernes (rektor) Styrets sammensetning er ifølge lov om universitet og høgskoler (§ 9-3), som trådte i kraft 1. august 2005: ”Styret har elleve medlemmer og består av styreleder, tre medlemmer valgt blant ansatte i undervisnings- og forskerstilling, ett medlem valgt blant de teknisk og administrativt ansatte, to medlemmer valgt blant studentene og fire eksterne medlemmer.” NTNUs styre har valgt å tilsette (ikke velge) rektor som en felles leder for både administrativ og faglig virksomhet ved NTNU (enhetlig ledelse). Da er rektor ikke medlem av styret, men dets sekretær. Kunnskapsdepartementet har utpekt et av de eksterne styremedlemmene som styrets leder. 3 medlemmer valgt blant fast ansatte i undervisnings- og forskerstilling (velges for fire år) 1 medlem valgt blant midlertidig ansatte i undervisnings- og forskerstilling (velges for ett år f.o.m. høstsemesteret) 1 medlem valgt blant tekniske eller administrative stillinger (velges for fire år) 2 medlemmer valgt blant studentene (velges for ett år f.o.m. høstsemesteret) Styrets sammensetning er pr. 1.8.2012: Eksterne repr.: Morten Loktu (fast styreleder etter Marit Arnstad fra okt. 2012 ut perioden til 1.8.2013), Karin Röding (ny 1.8.2009), Ådne Cappelen (ny des. 2006), Jon Øyvind Eriksen (rykket opp fra 1. vara okt. 2012 til fast plass etter Arnstads fratreden). Repr. for de faste vitenskapelige ansatte (alle fra 1.8.2009): Prof. Bjarne Foss, Inst. for teknisk kybernetikk; professor Anne Kristine Børresen, Inst. for historie og klassiske fag; prof. Helge Holden, Inst. for matematiske fag; Repr. for de midlertidig vitenskapelig ansatte: Magnus Steigedal (DMF). (1. aug 2012– 31. juli 2013). Repr. for de teknisk-administrativt ansatte: Sekretariatsleder Kristin Dæhli, Forskerforbundet. Repr. for studentene: Tina Melfjord og Michael Johansen; vara Gaute Aasen Slinde og Vilde Coward. (1. aug. 2012–31. juli 2013). Se www.ntnu.no -> Om NTNU -> Sentral ledelse og administrasjon -> Styret Foto av Dæhli: Gorm Kallestad, Scanpix/NTNU Info; Foto av Røding: Camilla Svensk, Karolinska Inst.; Foto av Digernes: Synnøve Ressem/NTNU Info; Foto av Foss og Loktu: Rune Petter Ness/NTNU Info; Foto av Cappelen: Jon Olav Folsland/SSB; Foto av Børresen: Lars Gisnås, Trondheim/NTNU; Foto av Melfjord: Roar Brattås, Trondheim. Foto av Steigedal, Holden, Johansen: Mentz Indergaard/NTNU Info. Magnus Steigedal (repr. midl. vit.skap.) Michael Johansen (studentrepr.) Tina Melfjord (studentrepr.) Okt 2012

NTNUs organisasjon INTRO 1.5.2011 Kilde: NTNU Infoavd./grafisk; jf. www.ntnu.no/organisasjonskart April 2012 Aug 2012

NTNUs områder INTRO Se fullstendig liste på www.ntnu.no/kart/ Fotografier: T.v.: Realfagbygget, Gløshaugen, februar 2000. Foto: Mentz Indergaard/NTNU Info. T.h.: Dragvoll, hovedinngang mot sørøst, mars 2008. Foto: Mentz Indergaard/NTNU Info. April 2012 Aug 2012

Et internasjonalt universitet INTRO Et internasjonalt universitet Hovedtema: Europa, Kina, internasjonal mobilitet, internasjonal forskerutdanning Rundt 350 MoU-er i internasjonalt forsknings- og utdanningssamarbeid Ca. 10 % utenlandske studenter ved NTNU Ca. 1/3 av NTNUs ph.d.-kandidater er utenlandske Ca. 25 % av de vitenskapelig ansatte er utenlandske Se egen lysarkserie om Internasjonalisering. MoU = Memorandum of Understanding (avtaledokument) Tall for andel utenlandske ph.d.-studenter fra FS: Av de 2382 registrerte doktorgradsavtalene er det 850 med utenlandsk statsborgerskap [Mottatt 11.5.2012] Tall for andel utenlandske vitenskapelige ansatte fra lønnsstatistikken (telt manuelt 2008). Illustrasjon: Bumerket for Globaliseringsprogrammet ved NTNU. Aug 2012

Øverst t.v.: Dragvoll. september 2009. Nederst t.v.: Gløshaugen, sett fra sørvest mot nordøst, sept. 2009. Øverst t.h.: Marinteknisk senter på Tyholt med NTNUs Inst. for marin teknikk, sept. 2009. Midten t.h.: St. Olavs hospital; universitetshospital med NTNUs medisinske fakultet. Mai 2009. Nederst t.h.: Kalvskinnet med NTNU Vitenskapsmuseet. I forgrunnen Nidelva med Gangbrua. Sept. 2009. Alle foto: Erik Børseth, Synlig design og foto as/NTNU Info. April 2012 Aug 2012

Til venstre: Aulaen i Hovedbygningen, immatrikuleringen til NTH, 1 Til venstre: Aulaen i Hovedbygningen, immatrikuleringen til NTH, 1. september 1923. Foto: Hilfling-Rasmussen, Trondhjem. (Hilfling-arkivet, Spesialsamlingen, UBiT, NTNU.) Oppe t.h.: Dragvoll med inngangspartiet mot øst, mars 2008. Foto: Mentz Indergaard/NTNU Info. I midten t.h.: Realfagbygget, Gløshaugen, januar 2010. Foto: Mentz Indergaard/NTNU Info. Nederst t.h.: NTNU Vitenskapsmuseet. Helt til venstre kunstverket/paviljongen ”REFLEXIONS” av Mats Olofgörs og Torbjörn Johansson. Mars 2010. Foto: Mentz Indergaard/NTNU Info. April 2012 Aug 2012

Trondheims akademiske historie INTRO Trondheims akademiske historie 1217 Schola Cathedralis Nidrosiensis 1760 Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab 1910 Norges Tekniske Høiskole (NTH) 1922 Norges lærerhøgskole [i Trondheim] (NLHT) 1950 SINTEF (da: Stiftelsen for teknisk og industriell forskning ved NTH) 1955 Norges tekniske vitenskapsakademi (NTVA) (Trondheim) 1968 Universitetet i Trondheim (UNIT) 1973 Trøndelag musikkonservatorium 1974 Avd. for medisin (fra 1984: Det medisinske fakultet) 1979 Kunstakademiet i Trondheim 1984 Den allmennvitenskapelige høgskolen (AVH) 1996 Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet 2010 250-årsjubileum for Trondheim som akademisk by Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) ble etablert 1. januar 1996, ved en omdanning av Universitetet i Trondheim. Fundamentet for universitetet var de tre institusjonene Norges tekniske høgskole (NTH), Den allmennvitenskapelige høgskolen (AVH) og Vitenskapsmuseet. I det nye universitetet inngikk også Det medisinske fakultet, Musikkonservatoriet og Kunstakademiet. Se www.ntnu.no/omntnu/NTNUs_historie og www.ntnu.no/2010 Noen kilder: Brandt, T. og O. Nordal. 2010. Turbulens og tankekraft. Historien om NTNU. Oslo: Pax. Stubhaug, Arild. 2009. DKNVS – Norges første vitenskapsselskap 250 år. Trondheim: Tapir Akademisk. (populærutgave) Stubhaug, Arild. 2010. Den lange linjen: historien om Videnskabsselskabet i Trondheim. Trondheim: Tapir akademisk Devik, Olaf. 1960. N.T.H. Femti år. Oslo: Teknisk Ukeblad. Kirkhusmo, Anders. 1983. Akademi og seminar. NLHT 1922–1982. Trondheim: UNIT – NLH/Tapir. Hanisch, T.J. og E. Lange. 1985. Vitenskap for industrien. NTH – En høyskole i utvikling gjennom 75 år. Oslo/Trondheim: Universitetsforlaget. Midbøe, Hans. 1960. Det Kongelige Norske Videnskabers Selskabs historie 1760–1960. Bd. I-II. Trondheim: DKNVS. Wale, Astrid. 1997. Universitet og høgskole : Den allmennvitenskapelige høgskolen 1984-1996. Trondheim : Strindheim trykkeris forlag. With Andersen, H. et al. 2009. Aemula Lauri : the Royal Norwegian Society of Sciences and Letters, 1760-2010. Sagamore Beach, Mass.: Science History Publications. Øverås, A., A. E. Erichsen og Johan Due. 1952. Trondheim katedralskoles historie 1152–1952. Trondheim: Brun bokhandels forlag. April 2012 Aug 2012

Flyfoto Gløshaugen sydfra, med Lerkendal stadion, Sintef konsernhovedkvarter, byen, Nidelva, Trondheimsfjorden, Fosenhalvøya. Oktober 2010. Foto: Carl-Erik Eriksson, Trondheim kommune

Til venstre: Kaffebar på Bakklandet. Foto: Norsk Bildebyrå/NTNU Info. Vinterbildet: Familie på skitur i Bymarka (over Vintervannet, opp mot Vintervannsheia). Foto: Norsk Bildebyrå/NTNU Info. Regnbue over Nidarosdomen, høsten 1999. Foto: Kenneth Aar/NTNU Info. Nederst: Gamle Bybro mot Bakklandet, oktober 2001. Foto: Mentz Indergaard/NTNU Info. April 2012 Aug 2012

Øverst: Studentersamfundet med Hovedbygningen i bakgrunnen, sett fra Gangbrua, sommeren 2005. Foto: Mentz Indergaard/NTNU Info. Til venstre: Førsteklassinger (siv.ing.) øver til Matte 1 i Realfagskantina. 17.9.2009, Gløshaugen campus, NTNU. Foto: Johan Røed. IVT, NTNU. [Flickr «free to share»] I midten: Veiledning fra stud.ass under laboratorieøving i Fysikk (TFY4102), Mekaniske svingesystemer. C4, Realfagbygget, Gløshaugen Campus, NTNU. 22.2.2010. Foto: Johan Røed, IVT, NTNU. [Flickr «free to share»] Til høyre: Åpen dag på Dragvoll 1. september 2010 i forbindelse med NTNUs jubileum. Foto: Mentz Indergaard/NTNU Info. Aug 2012

Norges beste studieby Hver sjette innbygger i Trondheim er student INTRO Hver sjette innbygger i Trondheim er student Studentersamfundet er studentenes eget hus UKA er Norges største kulturarrangement Internasjonal studentfestival (ISFiT) NTNUI er Norges største og mest allsidige idrettslag med over 12 000 medlemmer Studenttallet i Trondheim for NTNU, HiST, Høgskolen Dronning Mauds minne, Luftkrigsskolen, Folkeuniv. og BI er ca. 30 000. Studentsamskipnaden oppgir å ha 31 464 studenter tilknyttet, jf. SiTs Årsmelding for 2011 (NTNU 21 999; HiST 8017; DMMH 1140; Folkeuniversitetets juridiske studier 308). Trondheims innbyggertall var 1.1.2011 ifølge SSB 173 486 (www.ssb.no/beftett/tab-2011-06-17-02.html) Det store antallet studenter (hver sjette innbygger, ca. 30 000) gjør at det faktiske folketallet sannsynligvis er betydelig høyere, anslagsvis 180.000. Se www.trondheim.kommune.no -> om kommunen/fakta og tall/befolkningsstatistikk og www.trondheim.com ->om Trondheim/Trondheim i dag. Medlemstallet for NTNUI hentet fra NTNUIs nettsted mars 2012, www.ntnui.no/main/Page/43.xhtml Fotos f.v.: 1) Felles seremoni ved NTNUs immatrikulering 2011, arrangert utendørs på Gløshaugen tirsdag 16. august kl. 10-11. UKA-11 viste seg fram. Foto: Mentz Indergaard/NTNU Info. 2) NTNUs immatrikulering 2011, arrangert utendørs på Gløshaugen tirsdag 16. august kl. 10-11. Musikere fra Studentorchesteret "Dei taktlause" ved IME-fak., tilknyttet linjeforeningen Sct. Omega Broderskab. Foto: Mentz Indergaard/NTNU Info 3) Showkarkonkurransen, badekarpadlinga 2005 for førsteårsstudenter i linjeforeningene, på Nidelva utenfor området Marinen. Bare flåten med maskinstudentene (Linje for produktutvikling og produksjon, i forgrunnen) klarte å komme seg over Nidelva for å hente skatten. De andre flåtene var mer interessert i å krige. Foto: Mentz Indergaard/NTNU Info. April 2012 Aug 2012

NTNU Alumni For nåværende og uteksaminerte NTNU-studenter INTRO NTNU Alumni For nåværende og uteksaminerte NTNU-studenter Organ for kontakt med samfunns- og næringsliv Mål: Nettverks- og kunnskapsdeling 26 400 medlemmer (mars 2012) 323 nettverksgrupper Utarbeidet av NTNU Alumni, mars 2012 Kontakt: alumni@ntnu.no; www.ntnu.no/alumni Bildet viser personer tilknyttet NTNU, til promovering av NTNU Alumni, august 2007. Foto: Gorm Kallestad, Scanpix/NTNU Info Aug 2012