Gjenbruk av offentlig informasjon ePSIplus/Asplan Viak, Vinderen Konferansesenter, Oslo 16. januar 2009 Seniorrådgiver Mette Bredengen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen i Møre og Romsdal Ny offentleglov – relevante endringer for kommunene •Endringene – større åpenhet •Gjennomføring.
Rammebetingelser for geodata-innhold – Spleiselag eller kartell? Pål Gretland underdirektør Nærings- og handelsdepartementet Nordisk GIS-konferanse 2003,
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Krav til samtykke og informasjon.
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Personopplysningsloven
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 5. november 2004: ABM-U Statens senter for arkiv, bibliotek og museum.
Prising av offentlige geodata og eiendomsinformasjon etter implementeringen av PSI-direktivet i Norge Nasjonalt møte i regi av ePSIplus Tom Slungaard,
Svekkes personvernet i skolen?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om offentlighet og åpenhet
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Forskriften har regler om
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
1 Regjeringens Europapolitiske Forum Statsstøtte Statssekretær Anders Eira.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Teknisk beskyttelse.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utskrift av presentasjonen:

Gjenbruk av offentlig informasjon ePSIplus/Asplan Viak, Vinderen Konferansesenter, Oslo 16. januar 2009 Seniorrådgiver Mette Bredengen

Pira-rapporten Økonomisk verdi av offentlig informasjon i Europa i 1999 – tall i milliarder euro. Fra ’Commercial exploitation of Europe's public sector information’.

Bakgrunn Retten til kunnskap er et grunnleggende demokratisk prinsipp Digitalt innhold –Spiller en viktig rolle i utviklingen mot et informasjons- og kunnskapssamfunn –Små nystartede foretak og økning i antall arbeidsplasser Opprettelse av et indre marked –Skape vilkår som fremmer utviklingen –Informasjon fra offentlig sektor viktig for produkter og tjenester med digitalt innhold –Viktig med bred tverrnasjonal dekning

PSI-direktivet Vedtatt 17. november 2003 i medhold av artikkel 95 i EF-traktaten som omhandler tiltak for å effektivisere det indre marked. Skal tilrettelegge for bruk av offentlig informasjon, særlig med sikte på økt verdiskaping. Definisjon av viderebruk: bruk av offentlig informasjon til andre formål enn det opprinnelige Utveksling mellom offentlige myndigheter som ledd i offentlige oppgaver, regnes ikke som viderebruk. Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 4

Nasjonale regler for allment innsyn setter rammene for hvilken informasjon som kan viderebrukes. Retten til viderebruk kan begrenses av opphavsrettigheter og personvern Allmennkringkastere, forsknings,- undervisnings- og kulturinstitusjoner er unntatt Gjennomføringsfristen for EUs medlemmer var 1. juli 2005 Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 5

Likebehandlingsprinsipp og forbud mot enerettsavtaler Plikt til å opplyse om rettighetshavere Standardlisenser skal være elektronisk tilgjengelige Rett til å kreve kopi i alle tilgjengelige formater Øvre grense for prising Noe avvikende virkeområde i forhold til offentlighetsloven Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 6

Direktivet innebærer: Ingen forpliktelse til å tillate viderebruk, nasjonale regler for tilgang Får anvendelse på dokumenter som gjøres tilgjengelig for viderebruk Omfatter også viderebruk av dokumenter innenfor offentlig myndighet som fremstilles og prissettes utelukkende på kommersielt grunnlag i konkurranse med andre

Så – hva er status i Norge? Rapporten Fra bruk til gjenbruk Direktivet er gjennomført i norsk rett gjennom bestemmelser i ny offentlighetslov Ny offentlighetslov trådte i kraft 1.januar 2009 Tilsvarende bestemmelser som direktivet, men et gratisprinsipp som utgangspunkt Betaling må hjemles i forskriftene til loven Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 8

§ 6 Forbod mot forskjellsbehandling ulovlig med forskjellsbehandling av sammenlignbare tilfeller eller avtaler om enerett Også for offentlig eller offentlig tilknyttet virksomhet når formålet med forespørselen ikkj har sammenheng med de offentlige gjøremålene.  men lovlig med enerett når nødvendig for å levere en tjeneste i allmennhetens interesse. Ny vurdering hvert tredje år. Slike avtalar skal være offentlige.  Ulovlig med avtaler om enerett til informasjon som allmennheten etter bestemmelser i lov eller forskrift har et rettskrav på å få innsyn i. Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 9

§ 7. Bruk av offentleg informasjon Informasjon som det gis tilgang til kan brukast til eitkvart formål dersom ikkje anna lovgiving eller retten til ein tredjeperson er til hinder for det. Eventuelle standardlisensar om bruk av offentleg informasjon skal vere tilgjengelege i digitalt format, og må kunne behandlast elektronisk Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 10

§ 8 Hovedregelen om gratis innsyn Betaling må ha hjemmel i forskrift Papirkopier – store mengder/dyrt kopieringsmedium Når ”særlege tilhøve ved arten til dokumenta eller verksemda gjer det rimeleg” –Betalingssatsane skal fastsetjast slik at..dei samla inntektene ikkje blir større enn dei faktiske kostnadene ved innsamling, produksjon, reproduksjon og formidling av informasjonen, med tillegg av ei rimeleg avkastning av investeringane. Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 11

Direktivets øvre tak for prising Samlet inntekt bør ikke overskride de samlede kostnadene for innsamling, fremstilling, gjengivelse og formidling, samt en rimelig kapitalforrenting. Avgiftene bør være kostnadsbaserte innenfor den relevante regnskapsperioden og beregnes i samsvar med gjeldende regnskapsprinsipper for de berørte offentlige myndigheter. –Men; ”offentlige myndigheter bør oppmuntres til å gjøre dokumenter tilgjenglige mot avgifter som ikke overskrider marginalkostnadene for å gjengi og formidle dokumentene.

Forskriftene - § 4 ”Særlege tilhøve” 1: Det kan krevjast betaling for informasjon som blir produsert eller tilarbeidd utelukkande for å dekkje eit behov hos eksterne aktørar. Betalingssatsane skal ikkje overstige kostnadene ved innsamling, produksjon, reproduksjon og formidling av informasjonen, med tillegg av ei rimeleg avkastning av investeringane. Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 13

”Særlege tilhøve” 2: Det kan krevjast betaling for geodata (kart mv.) og eigedomsinformasjon. Betalingssatsane skal vere slik at inntektene ikkje overstig dei faktiske kostnadene ved innsamling, produksjon, reproduksjon og formidling av informasjon. Organ som har utarbeiding og utlevering av geodata eller eigedomsinformasjon som ei hovudoppgåve i si verksemd, kan likevel krevje betaling for informasjon etter fyrste punktum etter slik betalingssats at inntektene tilsvarar dei faktiske kostnadene ved innsamling, produksjon, reproduksjon og formidling av informasjon, med tillegg av ei rimeleg avkastning av investeringane. Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 14

”Særlege tilhøve” 3: Organ som skal drivast på kommersiell basis, eller som heilt eller dels skal vere sjølvfinansierande, kan ta betaling for informasjon, så langt det er fastsett at betaling for informasjon skal vere ein del av inntektsgrunnlaget til organet. Reglane om betalingssatsar i femte ledd tredje punktum gjeld tilsvarande. (fortjeneste) Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 15

Hva skjer nå? Stortingsmelding nr. 17 ( ) Eit informasjonssamfunn for alle Regjeringen vil føre en helhetlig politikk som sikrer effektiv viderebruk av offentlig informasjon for økt verdiskaping og utvikling av nye tjenester Stortingsmelding nr. 7 ( ) Et nyskapende og bærekraftig Norge FAD og NHD i samarbeid med andre berørte departementer vil utrede innovasjonspotensialet i å tilgjengeliggjøre offentlige data, herunder egnede forretningsmodeller og standarder Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 16

Regjeringen vil også videreføre norsk deltakelse i EU- programmer som skal gjøre digitalt innhold mer tilgjengelig for innbyggere og næringsliv i Europa. Allmennkringkastere, utdannings-, kultur- og forskningsinstitusjoner er unntatt fra direktivet. Regjeringen vil legge frem en egen stortingsmelding om digital tilgjengeliggjøring av den delen av kulturarven som er bevart i arkiv-, bibliotek- og museumssektoren. Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 17

JD har ansvar for offentlighetsloven og forskrifter FAD har det koordinerende ansvar for direktivet Sektoransvar å følge opp Prioritert område i FAD som vil jobbe for enklere og billigere tilgang til informasjon – uten å tape på kvalitet Google for Government? Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 18

Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 19 iGov Articl e Tools spons ored by: iGov Article Tools Tools sponsored by: