Varsling av utrykningskjøretøy Hovedprosjekt våren 08 Varsling av utrykningskjøretøy
Prosjektgruppa Jan Egil Strand Thomas Kruksve
Bakgrunnen for Idéen Ulykker / nesten ulykker Treig utrykning Samtaler med forskjellige instanser (ambulanse og politi)
Dagens situasjon
Løsningen på problemet Utrykningskjøretøy utstyrt med sender Bilister utstyrt med mottaker Varsling i.f.a. en lysdiode og en høytaler
Fordeler… Gir bilister ekstra tid Roligere bilister Korter ned utrykningstiden til kjøretøyene Bedre fremkommelighet
Samarbeidspartner NORDIC Semiconductor nRF 9E5 433/868MHz 10dBm max utgangseffekt Rekkevidde 4-500 meter
Retningsstyrt ca 90 grader Signalet Retningsstyrt ca 90 grader Rekkevidde ca 500 meter
Valg av antenne Pisk Dipol Yagi
Dimensjonering
Lengden på elementene Formelen for bølgelengde (m), der C = lysets hastighet i vakuum, og F = Frekvensen Lengden på Driver elementet = Halv bølgelengde. Reflektoren skal være 5% lengre enn Driver. Direktoren skal være 5% kortere enn Driver. Avstanden mellom Driver og Reflektor = 10 – 25% av bølgelengden. Avstanden mellom Driver og Direktor = 10 – 50% av bølgelengden.
Vår første antenne Yagi 433MHz Gamma-match tilpasning 50 Ohm
Antenne nr 2. 868Mhz Beregnede dimensjoner Driver = 16.6 cm Reflektor = 17.1 cm Direktor = 15.3 cm
Måleresultat på 868MHz
Antenne 2, Justert Fortsatt 868MHz Reflektor: 17.1 cm Driveren: 15.3 cm Direktor: 14.7 cm
Med justert antenne får vi:
Teoretisk strålingsdiagram Forsterkning: 6.77 dBi Front/back: 14.02 dB
Antennelab
Testresultater Teoretisk Justert Forsterkning: ca 6 dBi Front / back: 3 dB Forsterkning: ca 6.5 dBi Front / back: 6 dB
Programmering… nRF 9E5 µVision MCU 4KByte Ram
Hjemmeside… http://www.hekta.org/~hpet0801/
TAKK FOR OSS!