Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Rettslige krav for offentlige eiendomsselgere - et utvalg
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Sivilombudsmannens menneskerettighetsmandat
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
TILSETTINGER.
Offentlighet.
Alvorlige hendelser - Gjennomgang i Sikkerhetsforum Knut Thorvaldsen/OLF. Møte i Sikkerhetsforum 02/ juni 2005.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Kjønnsrelatert forfølgelse Vikram Kolmannskog, Juridiske Fakultet, UiO, 2010.
Regler om offentlighet og åpenhet
Boregnskapet og rammebetingelsene for revisjon i konkursbo
innholdet i enkeltvedtak
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
ARBEIDSTILLATELSE FOR BORGERE FRA LAND UTENFOR EU/EØS-OMRÅDET
Oppreisningsordning i Tromsø kommune
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
3 Marius Stub.
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Oppgavegjennomgåelse i forvaltningsrett 29. mars 2007
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Innlegg ved statsråd Erna Solberg Statsråden Asyl i krise? UDIs vårkonferanse 2003.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Fysioterapitjenesten Asker kommune Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne –
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Journalføring.
Ambassaden i Bangkok Utlendingsfeltet.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Juristsamling - Ålesund
Forskrift om Internkontroll
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
3 Marius Stub.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner

2 Setting  Utløses av en krise  Stor ulykke  Politiske forhold  Adm./økonomiske forhold  Fritt valg eller absolutt nødvendighet?

3 Kjennetegn  Mandatet- Snu alle steiner for å dokumentere hva som har skjedd  Stor grad av uavhengighet  Romslige rammebetingelser  Tidsperspektivet (trangt)  Store forventninger  Makt  Tvinge folk til å uttale seg?  Tilgang til materiale

4 ”Mandat for granskingen av 182 saker hvor tillatelse er innvilget i medhold av utlendingsloven § 8 annet ledd til nordirakere som tidligere har hatt midlertidig tillatelse som ikke dannet grunnlag for bosettingstillatelse eller familiegjenforening (MUF-tillatelse). Granskingen skal gjennomgå Utlendingsdirektoratets (UDIs) utforming av praksis og foreleggelse for departementet. Granskingen skal videre kartlegge styringsforholdene mellom departementet og direktorat og gi en vurdering av UDIs skjønnsrom etter utlendingsloven § 8 annet ledd. Granskingen skal ses i lys av det nye styringssystemet som trådte i kraft I den grad granskingen gir grunnlag for det, skal det gis forslag til endringer i styringsdialogen, regelverket eller retningslinjer for å sikre at departementet i forkant av eventuell praksisomlegging i direktoratet får tilstrekkelig informasjon, og at UDI forholder seg til de styringssignaler som gis gjennom lov, forskrift og instruks. I arbeidet kan det innhentes informasjon fra tidligere og nåværende ansatte i UDI og KRD/AID, samt andre som det antas kan bidra til sakens opplysning. Utvalget skal videre gis tilgang til forvaltningens skriftlig materiale i saken. Det bør sikres god dialog med alle berørte parter. Utvalget skal sette i gang undersøkelsene så snart som mulig

5 Granskingen består av to deler: Første del av granskingen skal være en gjennomgang av UDIs håndtering av skjønnsrommet i utlendingsloven § 8 annet ledd knyttet til 182 av de såkalte MUF-sakene, og spørsmålet om tidspunkt og innhold for varslingsplikten for direktoratet. Bakgrunnen er at direktoratet har anvendt lovens § 8 annet ledd for enkelte av de gruppene som ikke er omfattet av forskriften av 24.februar 2005 nr.165 § 2. Granskingen skal klarlegge alt som skjedde i forbindelse med utforming av praksis i fht disse sakene, herunder den interne kommunikasjon i direktoratet. Granskingen skal også omfatte informasjonsutvekslingen mellom UDI og AID. Utvalget skal herunder gjennomgå korrespondanse og kontakt som mellom UDI og KRD/AID i disse sakene mht. praktiseringen av utlendingsloven § 8 annet ledd som subsidiær drøftelse etter behandlingen av søknader om arbeidstillatelse i henhold til midlertidig forskrift av 24.februar 2005 nr. 165 § 2. Rapport fra granskingen med konklusjoner for del 1 skal avleveres arbeids- og inkluderingsministeren innen 15. mai Annen del av granskingen knyttes til en mer generell gjennomgang av ansvarsforholdene og forankring ved utforming av praksis i UDI. I den grad granskingen gir grunnlag for det, skal det legges fram forslag til endringer i styringsdialog, regelverk eller retningslinjer som sikrer at UDIs praksis følger gjeldende lov, forskrift og instruks. Rapport fra granskingen med konklusjoner for del 2 skal avleveres arbeids- og inkluderingsministeren innen 11.juni 2006.”

6 Arbeidsform  Kommisjonen et forvaltningsorgan derfor fulgt  fl (10. februar 1967) om behandlingsmåten i forvaltningssaker  ulovfestet grunnkrav til en forsvarlig saksbehandling dvs lagt til rette for kontradiksjon i større utstrekning enn det loven krever  regler som er fastsatt for granskingskommisjoner (rundskriv G- 48/75 fra JD)  Offentlighetsloven (ulik praktisering)  Kommisjonens medlemmer vurderte sin egen habilitet (fl§ 8) og forhold som er egnet til å svekke tilliten til deres upartiskhet, jf. fl § 6

7 Arbeidsform  Innhentet informasjon fra  sakens dokumenter,  fra intervjuer (tatt opp på bånd) med personer som har hatt med saken å gjøre.  representant under intervjuet, f.eks. en tillitsvalgt eller en advokat,  aktuelt å foreta gjennomgang av tjenestelig e-post  De med partsstatus kunne være tilstede under intervjuer med andre og kunne få innsyn i sakens dokumenter

8 Erfaringer  Individ vs systemrettet (Domstolslignende)  Sterkt avgrenset til ”saken”, for senere å bygge på dette å gi råd (som skulle følges!!)  Interessent og krevende arbeidsform  Mange intervjuer, masse materiale  Sikre ”sannheten”  Liten kommisjon, tett og nært samarbeid  Tverrfaglig

9 Erfaringer  Store forventninger fra mange ulike hold med ulike agendaer  Internt i virksomheten  For og mot de sentrale personene  Innvandringspolitikken  Det forvaltningspolitiske  Det juridiske  Det politiske (Stortinget, opposisjonen)  Utnytte anledningen for debatt  Effekter  sterkt virkemiddel og sterk gjennomslagskraft  ”autoritativt”