Organisering uten A Kasse
Organisasjonsoppslutning BransjeOrganisasjonsgrad Industri-Metall60 Bygg45-50 Papir Grafisk60-80 Bil35-40 Hotell20 Grønn sektor20-30 Lærlinger
3 Hvorfor blir folk medlem?
4 Strategier i organisering I •Rett til samme service og oppfølging uansett bransje og geografi. •Organisering er integrert del av all faglig aktivitet •Tydelig ledelse som kommuniserer viktigheten av organisering. •Forankring av mål, tiltak og ansvarsfordeling. •Systematisk og kontinuerlig arbeid. •Organisasjonsbygging med desentralisert tillitsvalgtsopplæring med lavterskeltilbud
PROFESJONELL SERVICE God service = Opplevelsen Forventningene 5
6 Tariffavtalene Lovverk -avtaleverk Omfang Pensjon (AFP) Innflytelse og medbestemmelse Tillitsvalgtes rettigheter Minstelønn og garantibestemmelse
7 Viktige medlemsfordeler
Organisasjonen Tillitsvalgte som ambassadører Kunnskap, ferdighet og holdninger Ivareta medlemmenes interesser Organisasjonsbygging Avdeling/fagforening 110 avdelinger med over 200 ansatte Bistå tillitsvalgte og medlemmer Utstrakt oppsøkende virksomhet 8
Medlemsdemokrati og medlemsfordeler Medlemsdemokrati Direkte påvirkning i lokale og sentrale lønnsoppgjør. Oppslutning ved uravstemninger Øvrige medlemsfordeler Kollektive forsikringer Fordelkonseptet LOfavør 9
10 Tilfredse medlemmer
11 Fornøyde med hjelpen
12 TILFREDSHET HØYMIDDELSLAV VIKTIGHETVIKTIGHET HØY ”Ambassadører” 12 prosent av medlemmene (8 %) 17 % (22 %) 0,3 % (ingen) MIDDELS 7 % (5 %) 52 % (49 %) 3 % (7 %) LAV 0,4 % (ingen) 4 % (3 %) ”I faresonen” 2 prosent av medlemmene (4 %) Flere har blitt ”ambassadører”
13