Organisering uten A Kasse. Organisasjonsoppslutning BransjeOrganisasjonsgrad Industri-Metall60 Bygg45-50 Papir90-100 Grafisk60-80 Bil35-40 Hotell20 Grønn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Tariffavtale – vi? Informasjon til medlemmer i barnehager som ikke har tariffavtale Utdanningsforbundet februar 2011.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
LO-NHO-oppgjøret FULL POTT FOR LO LO om tariffoppgjøret 2008 Informasjonskonferansene – april 2007.
Mer informasjon om YS medlemsfordeler finner dere
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Tariffkonferanse Norsk Fysioterapeutforbund
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Hvorfor bli medlem.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
EN KORT PRESENTASJON OM UNGDOMMER, LÆRLINGER OG
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.

2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i
En presentasjon av LMI. LMIs oppgave  LMI skal være den naturlige bransjeforeningen for både store multinasjonale selskaper og små norske grunderselskaper.
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Velkommen til Fagforbundet
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
Verving Fagforbundet Buskerud
Informasjon om oss stiftet februar Ut på tur..
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Fra individuell kunnskap til kollektiv kvalitet
”3000 småbedrifter i Norge med ansatte tar ikke feil” v/Tom Bolstad, adm.dir.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
Diabetesforbundet – en organisasjon som teller
EN KORT PRESENTASJON OM UNGDOMMER, LÆRLINGER OG
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Innledning om landsmøtet 2011 Felleskurs avdeling 601 og 603 – februar 2011 Forbundssekretær Halvor Langseth.
Perspektiver på inkludering i praksis
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
100 lure ord å lære.
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
Samfunnsviterne - hvem er vi?
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Bergenskurset 2012, Voss Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Arbeids- og strategiprogram Arbeids- og strategiprogram Styringsdokument for landsmøteperioden Sentrale mål ved utarbeidelsen: – Ha mer konkrete.
Dårlig økonomi, omorganiseringer og nedbemanninger på Forskningsinstituttene Hvilke erfaringer har vi?
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
Skoleinformasjon.
Avdelingsstrukturen i Nord-Trøndelag. Hva har hendt siden 1988 Siden etableringen av Fellesforbundet i 1988 har avdelingsstrukturen vært et sentralt tema.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
NTL – akkurat nå Aktuelle saker fra forbundet. Hva skjer? Aktuelle politiske saker for NTL Aktuelle saker i LO Tariffoppgjøret 2012 Arbeidet på forbundskontoret.
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Visuell profil for fremtiden. Arbeidsplanen 2012 Hageselskapet mot 2019 Revitalisering, modernisering og effektivisering av organisasjonen Øke synligheten.
Om lokallaget og skoleringstilbudet til arbeidsplasstillitsvalgte Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2014.
FAGFORBUNDET Oppland Organisert? Hvorfor det?. Hva forsikrer du i livet ditt?
Organisasjonsbygging Sørmarka 21. april 2016 Ved forbundssekretær Tonje Karenina Pettersen.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Hvorfor skal jeg være med
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Parat ved (fyll inn navn på arbeidsplass her)
Utskrift av presentasjonen:

Organisering uten A Kasse

Organisasjonsoppslutning BransjeOrganisasjonsgrad Industri-Metall60 Bygg45-50 Papir Grafisk60-80 Bil35-40 Hotell20 Grønn sektor20-30 Lærlinger

3 Hvorfor blir folk medlem?

4 Strategier i organisering I •Rett til samme service og oppfølging uansett bransje og geografi. •Organisering er integrert del av all faglig aktivitet •Tydelig ledelse som kommuniserer viktigheten av organisering. •Forankring av mål, tiltak og ansvarsfordeling. •Systematisk og kontinuerlig arbeid. •Organisasjonsbygging med desentralisert tillitsvalgtsopplæring med lavterskeltilbud

PROFESJONELL SERVICE God service = Opplevelsen Forventningene 5

6 Tariffavtalene  Lovverk -avtaleverk  Omfang  Pensjon (AFP)  Innflytelse og medbestemmelse  Tillitsvalgtes rettigheter  Minstelønn og garantibestemmelse

7 Viktige medlemsfordeler

Organisasjonen  Tillitsvalgte som ambassadører  Kunnskap, ferdighet og holdninger  Ivareta medlemmenes interesser  Organisasjonsbygging  Avdeling/fagforening  110 avdelinger med over 200 ansatte  Bistå tillitsvalgte og medlemmer  Utstrakt oppsøkende virksomhet 8

Medlemsdemokrati og medlemsfordeler  Medlemsdemokrati  Direkte påvirkning i lokale og sentrale lønnsoppgjør.  Oppslutning ved uravstemninger  Øvrige medlemsfordeler  Kollektive forsikringer  Fordelkonseptet LOfavør 9

10 Tilfredse medlemmer

11 Fornøyde med hjelpen

12 TILFREDSHET HØYMIDDELSLAV VIKTIGHETVIKTIGHET HØY ”Ambassadører” 12 prosent av medlemmene (8 %) 17 % (22 %) 0,3 % (ingen) MIDDELS 7 % (5 %) 52 % (49 %) 3 % (7 %) LAV 0,4 % (ingen) 4 % (3 %) ”I faresonen” 2 prosent av medlemmene (4 %) Flere har blitt ”ambassadører”

13