Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Forside/oversikt Fag / tema Passer i språkfag Trinn Alle alderstrinn
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
NDLA I EN SKOLEKONTEKST
Det digitale læringsmiljø – for alle?
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Digitale læringsressurser i skolen
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Korleis skal vi få IKT inn i klasserommet? Norsk Nettskole.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
IKT i barnehagen.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Digital ferdigheter i alle fag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Høgskolen i Oslo INFORMASJONSTEKNOLOGI – PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM Leikny Øgrim & Bård Ketil Engen.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Media og informasjon.
LÆREPLANEN Mediefag videregående skole
IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4.
Det ligger 10 minnepenner med materiale som vi skal bruke i løpet av seminaret. Kopier hele mappe Lillehammer2011 over på din lokale harddisk c:\ Installer.
Åskollen skole Drammen
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
Blogg og publisering på nett
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Digitale tekster og mapper Fantastiske verktøy eller bortkastet tid..
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Sammensatte tekster ?.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Kilde: Aftenposten.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Innlegg på fagdag for øvingslærere
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet og
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Kort presentasjon av HIL-prosjektet Kort presentasjon av HIL-prosjektet Heilskapleg Innovasjon i Læring HSH 10.mai 2005 kl Lars Bakka.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Læringsform: Tilegnelse
Utskrift av presentasjonen:

Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon) •Regneark •Produksjon og publisering for Internett (nettsider, wiki, blogg, LMS) •Informasjonsinnhenting og kildekritikk •Nettbasert kommunikasjon og samhandling

Digital kompetanse for og i læring, didaktikk •IKT-didaktiske begreper og teorier •Den digitale klasselæreren/teamlæreren • Undervisning i digital kompetanse •Bruk av digitale verktøy i arbeid med de grunnleggende ferdighetene •Digitale verktøy i en flerkulturell og flerspråklig praksis • Varierte arbeidsformer med IKT •Ulike vurderingsformer med IKT deriblant digital mappevurdering • Vurdering av digitale læremidler

Digital kompetanse i skole og samfunn •IKT-planer •Organisering og bruk av maskiner og utstyr • Digitalisering av samfunnet e-borgerskap • Nettikette, personvern og opphavsrett •Barn og unges forhold til digitale arenaer •Bruk av digitale verktøy i skole-hjem-samarbeid