REGNSKOGEN MENNESKENE HUGGER NED TRÆRNE I RENGSKOGEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra tegning til fortelling
Advertisements

PowerPoint nr 2 Energi – ting skjer
Nordlys Drivhus- effekten Ozonlaget Solvind→
De dårige følelsene. Veiene ut..
Været: temperatur, vind og nedbør
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Jorden sluttet å rotere
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
En reise jorda rundt Livsbetingelser med utgangspunkt i naturressurser: Riktig atmosfære Tempratur Trykk Beskyttelse mot stråling Tilgang på vann Årstider.
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Værskip.
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
Eksperimentelt arbeid
FRITID.
Det gode Det rette Det rettferdige
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Fotosyntesen Her er et forsøk på å vise på en veldig enkel måte hvordan vi kan tenke oss fotosyntesen foregår Vi kan tenke oss at det er en liten fabrikk.
Hva er aktivitet og deltakelse?
MINE KJÆRE BARN SPARE STRØM = MER LOMMEPENGER. DERFOR….
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
FORURENSING FRA BIL.
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Atmosfæren og Stråling
Kildesortering! La tingene gå i.
Drivhuseffekten Jordens panelovn.
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Lorax. Det var en gang et vakkert sted med fargerike planter og lekne dyr. Lorax passet på dette stedet og snakket for trærne, dyrene og andre som ikke.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Limaendringer i norsk Arktis – Knsekvenser for livet i nord 11. mai 2010.
REDD regnskogen Ønsker du mer informasjon enn det som står i notatfeltet i denne presentasjonen, bruk nettstedet Foto: Thomas.
Isen Breer En Isbre Antarktis Isbreer Norge Isbreer
Regnskogen Vær De frodige skogene i sør-vest er avhengige av høye temperaturer hele året og mye nedbør. Regnskoger i tempererte soner trives mellom Stillehavet.
Ser du feilen i denne setningen?
 Kunnskapsmål: stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen  Vi ønsker å gjøre elevene bevisste på hva.
Les og svar: Kirre er en gul katt. Hun liker fisk. Kirre sover mye. Da drømmer hun. Ofte drømmer Kirre at hun spiser fisk. En gang drømte hun at en fisk.
Johanne Molnes Harkjerr
Å kjøre bil og å stå i bilkø
1Mobility Oslo - Presentation 01 Klar-ferdig-gå. 2Mobility Oslo - Presentation Vinneren ble avgjort med beste tekstforslag: Hva er det beste med.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
“Disippel-høring”.
Den miste verdensdelen
Regnskog og klima.
Drivhuseffekten Krisemaksimering eller naturlig prosess?
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
FAST STOFF VÆSKE og GASS
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Grunnleggende oseanografi. En introduksjon til havet Ca. 70 % av jordas overflate er dekket av havet Gjennomsnittsdyp > 4000 meter Så mye sjøvolum gjør.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
ATOMER Atomer har nøytroner og positivt ladde protoner i kjernen, og negativt ladde elektroner som svirrer rundt kjernen. C = karbon.
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
Elektrisitet.
REDD regnskogen Ønsker du mer informasjon enn det som står i notatfeltet i denne presentasjonen, bruk nettstedet Foto: Thomas.
Energi for framtida.
Jordens klima i endring Helge Drange
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
En reise jorda rundt Områder på vår planet der mennesker ikke kan bo
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
TEKNOLOGI, RESSURSER OG UTVIKLING UNDERVEIS GEOGRAFI KAP. 3.
Kapittel 16 På fotballtrening.
B r e t t e k a n t Fjellkjedefoldinger
Livets historie.
Samfunnsfag 8. klasse Atmosfæren – lufthavet rundt jorda
Været: temperatur, vind og nedbør
Klimapraten 2019 Presentere deg selv og klimapraten2019.
Utskrift av presentasjonen:

REGNSKOGEN MENNESKENE HUGGER NED TRÆRNE I RENGSKOGEN REGNSKOGEN TILTREKKES FUKTIGHET REGNSKOGEN PRODISERER OKSYGEN SOM ER NØDVENDIG FOR OSS MENNESKER

ISBREER DET BLIR MINDRE ISBREER I VERDEN OG DET ER KLIMAFORANDRINGER SOM GJØR DET FOR VI MENNESKER PASSER IKKE PÅ KLIMAET

ISBREER HVIS ALLE ISBREENE SMELTELTER BORTSETT FRA GRØNLANDSISEN OG ANTARKTISEN SÅ STIGER VANNET MED I ELLER 2 METER HVIS GRØNLANDSISEN SMELTER OG ANTARKTISEN SÅ STIGER VANNET MED 70 METER

ENERGI DISSE TINGENE PÅ VIRKER ENERGI BILER FABRIKKER, FLY, BÅT, DATA, MOBIL, TOG OG BUSS LYSESTOLPENE BRUKER ENERGI ALT SOM PÅVIRKER ENERGI PÅVIRKER MILJØET

TEMPRATUREN VI HAR I DE SISTE 100 ÅRENE SLUPPET UT MANGE GASSER DETTE HAR FØRT TIL AT TEMPERATUREN HAR ØKET OG KLIMAET BLITT FORANDRET DEN SENERE TID ER DET REGISTRERT SVÆRT FÅ BRENNMANETER LANGS KYSTEN. HØY TEMPERATUR I HAVET GJØR AT MANETENE SØKER DYPERE OG KALDERE VANN.

FJELLKJEDENE DET ER BLITT MERE SNØ I FJELLENE OGSÅ ER DET IKKE SKJEDD NOE MED FJELLKJEDENE DET ER BLITT MER NEDBØR OG MINDRE SKIFØRE I NEDLANDET

VÆR OG KLIMA VÆR OG KLIMA SPILLER EN VIKTIG ROLLE I DAGLIGE LIVET. MEN HVA ER EGENTLIG VÆR OG KLIMA? METEOROLOGI ER LÆREN OM DE FYSISKE PROSESSENE SOM FOREGÅR I DE NEDERSTE LAGENE AV ATMOSFÆREN. DISSE PROSESSENE UTGJØR DET SOM KALLES "VÆR", OG METEOROLOGI ER DERFOR LÆREN OM VÆRET. .

HVA VI KAN GJØR FOR Å FORBEDRE MILJØET VI KAN GÅ OG SYKLE MER VI KAN FÅ MAMMA OG PAPPA TIL OG KJØRE MINDRE

HVA VI KAN GJØRE FOR Å FORBEDRE MILJØET SLUTTE Å HIVE SØPPEL UTE I NATUREN SPISE OPP MATEN SÅ DET IKKE BLIR SÅ MYE MATSØPEL

HVA VI KAN GJØRE FOR Å FORBEDRE MILJØET MAN BRUKER MYE ENERGI PÅ Å LAGE HÅRSPRAY DET ER VELDIG MANGE GASSER I HÅRSPRAY SOM PÅVIRKER MILIJØET

HVA VI KAN GJØRE FOR Å FORBEDRET MILJØET VI KAN BRUKE MINDRE STRØM VI KAN SLUKKE LYSENE ETTER HVERT SOM VI GÅR UT AV ET ROM VI KAN SLUTTE Å BRUKE MER STRØM ENN VI TRENGER

HVA VI KAN GJØRE FOR Å FORBEDRE MILJØET VI KAN TA MER BUSS VI KAN SLUTTE Å KJØRE FOR MYE BIL VI KAN HELLER TA TOG OG BUSS DER DET ER FLERE ENN EN PERSON SOM KJØRER ALENE

HVA VI KAN GJØRE FOR Å FORBEDRE MILJØET VI KAN VÆRE MER UTE ENN Å SITTE INNE Å SE PÅ TV MED Å VÆRE MER UTE SPARER VI MER STRØM VI BLIR DA I BEDRE FORM

HVA VI KAN GJØRE FOR Å FORBEDRE MILJØET VI TRENGER IKKE KJØPE FLERE PLASTPOSER MEN HELLER TA MED EGNE NETT SOM KAN BRUKES FLERE GANGER

HVA VI KAN GJØRE FOR Å FORBEDRE MILJØET VI KAN BLI FLINKERE TIL Å RENSE RØYKEN FRA FABRIKKER OG INDUSTRI

DISSE TINGENE GJØR AT KLIMAET BLIR FORANDRET DET ER NEDBØR,VIND,FJEL LKJEDER,HAVSTRØ MMER,BEDRIFTER OG REGNSKOGER DET GJØR AT MILJØET BLIR FORANDRET +--