Temadag: Økologi til folket, 13. oktober 2004 Økologisk mat: Fra flaskehalser til nye åpninger? Eivind Jacobsen Statens institutt for forbruksforskning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EØS-avtalen – og noen alternativer
Advertisements

Tillit til myndighetene og til vannet Laura Terragni SIFO Statens institutt for forbruksforskning OPPDRAGSRAPPORT 1/2008.
Forbrukerperspektiv på et helhetlig kvalitetssystem
Norske erfaringer med regelverksutvikling og utvikling av bevaringsverdige sorter Jon Magne Holten Fagsjef landbruk Oikos – Økologisk Norge
Det norske øko-markedet
Status pr 3. mars kl Konsernsjef Axel Krogvig.
Tenkeloft Trøndersk Landbruk Frostating 26. november 2004 Harald A
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
BIOGASS – GÅRDSANLEGG LITE ELLER STORT ?
Forbrukernes ønsker til primærproduksjonen
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Brasil. Utvikling i jord- og hagebruk
Fremtidens matproduksjon
Jordbruk i distrikts-Norge
Forbrukermakt over maten?
Globale mattrender 1.
Leder Nordland Bondelag Direksjonsmedlem i Norges Vel
Førstelektor Øystein Nystad Senter før økologisk økonomi og etikk
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Den norske innovasjonsmodellen og universitetenes rolle Professor Arne Isaksen, Institutt for arbeidsliv og innovasjon, Handelshøyskolen ved UiA Grimstad,
Landbruk Ei lokal, nasjonal og global næring. Landbruk i Ørland Volum og betydning lokalt Landbruket betydning nasjonalt Jordbruksforhandlinger Landbruk.
Norturas satsing på spesialiteter og regionmat
Hvorfor Fellesforbundet er opptatt av produktiviteten i byggebransjen. Halvor Langseth forbundssekretær Fokus på PRODUKTIVITETEN I BYGGEBRANSJEN Konferanse.
Bærebjelker i norsk jordbruk Sjøleiende bønder Bruke egne ressurser Utfordres av: Areal i andre land Lave bondeinntekter Tilskuddsavhengighet MAKTA OVER.
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
Arktisk Landbruk Bernt Skarstad Leder NordlandBondelag Svartmaling er utgått på dato som forretningside Vi lever i en mulighetsverden Bernt Skarstad Arktisk.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
1 Passer inflasjonsmålstyringen Norge? Per Richard Johansen Samfunn og økonomi, Sparebankforeningen, 22. oktober 2004.
Biogass – Det må satses ! 8. mars 2011 Cato Kjølstad, Daglig leder.
DISTRIKTSLØFTET -BAKGRUNN FOR PROSESSEN -BAKGRUNN FOR KRAVET -VEIEN VIDERE.
Klimakrisen og dens konsekvenser for land i sør
Statens landbruksforvaltning Norwegian Agricultural Authority Åpning på arealsamlingen for Fylkesmennenes Landbruksavdelinger 21.september 2004 Adm. direktør.
Fremtidens matproduksjon
Tillegg til plansjer Midt-Norge. Hvorfor kan vi ikke øke prisen på storfe mer? - men har økt med 30% siden 2006! (kpi økt med 11,5 %) Litt biff – mye.
Bærekraftig og framtidsretta matproduksjon Utfordringer og muligheter til samarbeid mellom Næringsorganisasjonene, Forvaltninga og Naturvernforbundet.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Fridtjof Nansens Institutt Arild Moe Russland som veto-makt for Kyotoprotokollen: Internasjonale rammer og internt interessespill Samstemt-seminar.
Økologisk veksthusproduksjon i Norge
Norwegian Ministry of Fisheries En konkurransedyktig havbruksnæring FHL havbruks årsmøte – tirsdag 30. mars 2004 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Hvordan bygge og utnytte norske fortrinn Hanne de Mora.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
utfordringer og mulige løsninger til økologisk grønnsaker dyrking
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Økologisk modernisering
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Fra Messina til Roma Romatraktatene: Euratom og EEC ( ).
Verdikjeden Betydelig konsentrasjon i hele verdikjeden
Tomras flaskepantautomat & den grønne forbrukeren Norsk industri i smeltedigelen P2005-konferansen Trondheim, 9. – 10. februar 2006 Finn Arne Jørgensen.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Interessentdialog Småskala matproduksjon Stein Ivar Ormsettrø
Bærekraftig matproduksjon
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Småskala landbruksproduksjon sett fra fylkesmannens ståsted Landbruksdirektør Thor Bjønnes Samling for Norsk Kommunalteknisk forening Quality Hotel, Sarpsborg.
Økologisk akvakultur - potensial eller trussel? Presentasjon av styreleder i Oikos, Kurt Atle Hansen, 13. feb 2007 Utgangspunkt Norge er en stormakt på.
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Utnyttelse av sluttbrukerfleksibilitet (Overordnet tema: Prosumentens rolle i framtidens energisystem) Birger Bergesen.
Debio – 1940 Bjørkelangen Åpningsside. Formålet med presentasjonen er å gi tilhører innsikt og forståelse i hvorfor Debio.
Det handler om å ta ansvarlige valg for energidistribusjon
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Temadag: Økologi til folket, 13. oktober 2004 Økologisk mat: Fra flaskehalser til nye åpninger? Eivind Jacobsen Statens institutt for forbruksforskning

Aktivisten: Hvorfor går det så sakte? Spredningen av ”økologi” •Som idé - suksess •Som markedsvare(?) •Sponheim (Oktober 2004): •Norge et økologisk u-land!!!

Status pr 31. des •3,7 prosent av dyrket areal (+17 %) •2465 gårdsbruk (+ 7) •371 foredlingsbedrifter (- 2,5 %) •2400 godkj. økologiske produkter (+ 9 %)

Dårlig utnyttelse... •Kun 26 % av øko-melka solgt som økol. vare, •15,1 % av øko-storfekjøtt solgt som økol.vare •10,6 % av småfe •4,5 % av svin •70 % av innveide egg Alle tall for 1. halvår Kilde: SLF. I alle slike spredningsprosesser vil det med nødvendigvis gå i rykk og napp!

Matvaresystem/-nettverk •Konvensjoner = økonomisk koordinering •Evolusjonær tilpassing •Skaper utviklings- baner av institusjoner, materiell, vaner, forventninger etc. Forbrukere Produksjons- og forsynings- system Reguleringer

Jordbruks- og handelspolitikk ”Bulk regimet” ”Ett produkt, ett samvirke ett marked” ”A4- forbrukere” Landbrukssamvirkene Dagligvarekjedene

Forbrukernes plassering av ansvar ”Osteklokkeøkonomi” PrisKjedene Produktansvar Leverandørene Sikkerhet Myndighetene Landbrukspolitikk Handelspolitikk Carrefour Tesco Lidl Axfood

Det økologiske prosjektet utfordrer “bulkregimet” •Krever differensiering av –Produkter og markedsføring –Produsenter, distributører og salgskanaler –Regelverk og håndhevingspraksiser –Forbrukere •Krever endrede arbeids- og ansvars- fordeling •Problem: Sporavhengighet og motstand Gammel vane vond å vende

Utfordringer for det økologiske prosjekt •For lite volum •Dyre produkter •For få produkter •Ujevn kvalitet •Ustabile leveranser •Utydelig markedsprofil •Markedsadgang dårlig •Lite tilgjengelig for mange •Elendig eksponering i butikk •Mattilsynet lite åpne for økologiske prinsipper •Bøndene er tradisjonelle og lite markedsorientert •TINE, Gilde og Prior, bare sånn passe interessert •Dagligvarekjedene mangler kompetanse og vilje til å satse •Forbrukerne er likeglade og prisorientert

Hva kommer først? PreferanserellerValgmuligheter SmakellerSmakserfaringer VerdierellerStrukturelle betingelser

Hovedproblemet •Bildet av konvensjonelt norsk landbruk som “nesten økologisk” –Økologi som (dyrt) supplement, ikke som et bedre alternativ •Politisk dimensjon –EU-utenforskap - oppslutning om nasjonale institusjoner? –Lite rom for alternativ mobilisering?

Nye muligheter? •Lidl –Økologi som profilerinsmulighet –Økologi som argument for høyere pris •Politisk press mot samvirket •Konkurransetilsynets kritiske fokus •EØS – Protokoll 3 –Økologi som profileringsstrategi for norsk industri •EU-medlemskap? –Offensiv EU-politikk for forbrukertillit •WTO –Omlegging til grønn støtte

Ville hjelpe hvis... •En autonom og sterkere institusjonell ramme omkring det økologiske jordbruket •Dagligvarekjeder satset på økologi •Produsenter turte å argumentere med ernæring, helse og smak •Vi fikk en real matskandale i Norge!

Morgendagens forventinger ”Hvis/når osteklokka er knust” PrisDe norske kjedene? Produktansvar Leverandører og kjedene? Sikkerhet Myndigheter, leverandører og kjedene? Prix - Coop Mega - Coop Carrefour Tesco Lidl Meny REMA1000 Tetrapak Burger King Kraft Foods Orkla Elopak European Food Safety Veritas Authority Smart Club Mattilsynet

”Food wars” Produktivistisk paradigme mot slutten ”Økologisk paradigme” •Kortreist •Arbeide med naturen •Småskala produksjon •Lokal kunnskap/eierskap til prosesser •Forbruker som borgere ”Life-science paradigme” •Global •Manipulere naturen (GM, functional foods) •Kapitalintensiv storindustri •Patenter •Forbruker som shopper (Lang and Heasman 2004)

For den økologiske bevegelse er tiden nå inne for å være visjonær og å bygge institusjoner. Lykke til!