LING 1105 – Psykolingvistikk Språktilegnelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Fonologi.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Litt mer om PRIMTALL.
Intensivt uttalekurs 40 timer 40x12 setninger.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Tekster til kapittel 2.
Kapittel 28 Norgeskartet
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
LING 1105 – Psykolingvistikk Språktilegnelse
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Lingvistikk på biblioteksfag
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Morfologi.
Språksystem og språkbruk
Morfologi.
Fonologi.
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
“Metonymi i orddannelse: russisk, tsjekkisk og norsk”
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev Smørblomst
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Bøy substantivene i ubestemt form flertall og forklar setningene nedenfor Ta det piano! Kapittel 1 oppgave c.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
det første ordforrådet
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Ordklasser Inndelingen
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Hva er klokka?
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Talespråkets kjennetegn
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Muntlig språkutvikling
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper 5. forelesning
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Utskrift av presentasjonen:

LING 1105 – Psykolingvistikk Språktilegnelse Forelesning 16. mars 2009 Kristian Emil Kristoffersen

Kapittel 19: Tidlig språk-utvikling (< 3 år) – oversikt Førspråklig kommunikasjon Tidlig lydutvikling Tidlig grammatisk utvikling Tilegnelse av tegnspråk Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Førspråklig kommunikasjon: sosiale forutsetninger Spedbarn oppfatter språk før de blir født Spedbarn foretrekker barneretta tale (child directed speech) høyere og mer variert grunnfrekvens mer overdrevet intonasjon tydelig markering av nye ord Spedbarn blir ”opplært” til å delta i samtaler omsorgsperson tolker ikke-språklige vokaliseringer, raping og andre kroppslyder som samtalebidrag Fra ca. 8 md er spedbarn kognitivt modne for kommunikasjon (kan ses blant anna gjennom bruk av gester for å fortelle og spørre) Førspråklig kommunikasjon er en viktig forutsetning for senere språkutvikling Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Tidlig lydutvikling

Refleksjon: Hva er persepsjon? Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Metode for å undersøke språkpersepsjon Måling av sugefrekvens (High amplitude sucking): Etabler ”normalfrekvensen” Venn barnet til stimuli A (f.eks. en lyd, en stavelse): Når stimuliet er nytt, øker sugefrekvensen. Når barnet har vent seg til stimuliet, går det tilbake til normalfrekvensen Barnet får stimuli B. Dersom barnet oppfatter B som forskjellig fra A, øker sugefrekvensen Metoden kan brukes til å undersøke om barn oppfatter to stimuli som tilhørende samme kategori (to p-lyder) oppfatter to stimuli som tilhørende ulike kategorier (f.eks. en p-lyd og en b-lyd) Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Å skille mellom ulike språklyder Ved fødselen: både i eget språk og i andre språk Ved 1-års alder: bare i eget språk Janet Werker og kolleger: 6 – 8 md: Skiller språklyder både i eget og i andre språk 8 – 10 md: Bare noen gjør dette 10 - 12 md: Skiller språklyder bare i eget språk Perseptuell reorganisering av evna til å oppfatte språklyder, sannsynligvis ved ca. 10 måneders alder Lyder som ikke passer inn i målspråkets kategorier, blir ikke reorganisert Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Spedbarn innretter seg på målspråket fra dag 1 Fire dager gamle spedbarn kan skille mellom eget språk og et annet språk grunnlag: gjenkjenner prosodiske strukturer som de har vært eksponert for alt før fødselen Ved 8-9 måneder: skiller mellom sannsynlige og usannsynlige stavelser i målspråket grunnlag: frekvensen til stavelsene Ved 8 måneder: kan dele talestrømmen inn i ord grunnlag: Hvilke stavelser som forekommer ofte sammen Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Utvikling av ferdigheter gjennom det første året Kan identifisere betydninger med lydsekvenser Kan finne pauser ved hjelp av trykk, fonotaks, allofoner Kan skille eget fra andres språk Kan identifisere stavelser i flytende tale Kan bare skille ulike språklyder fra hverandre i eget språk Kan skille ulike språklyder fra hverandre uansett språk Perseptuell reorganisering 0 6 9 12 Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Babling Starter ved ca. 6-7 måneders alder Form: Konsonant + vokal: gaga, baba, dada Ulike barn foretrekker ulike konsonanter To stadier: 6-7 md: Reduplisert babling: Samme stavelse repteres – dadadadada 11-12 md: Variert babling: Ulike stavelser kombineres – dabaga Gradvis tilnærming til segmenter og prosodiske egenskaper i målspråket To hypoteser: Brudd Kontinuitet Kontinuitetshypotesen er allment akseptert i dag, fordi babling fortsetter etter at de første orda opptrer det er sterke fonetiske likheter mellom babling og de første orda (både på segment og prosodisk nivå) de første orda ser ut til å bygge på mønstre som er hyppige i babling (NB! dette varierer fra barn til barn) Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Rundt 12 måneder Variert babling Perseptuell reorganisering av lydinventaret mot målspråket Barnet er i ferd med å lære seg det fonologiske systemet i målspråket I tillegg: Motorisk modning legger til rette for produksjon av ord Ikke-kommunikativ babling (lyd) Kommunikativ gestbruk (betydning) De første orda Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Autonome og målrelaterte beskrivelser av barnespråk Autonom beskrivelse: Beskriver barnets språk på egne premisser. Perspektiv: Barnet har et språk her og nå som det bruker til å kommuniserere med Dette språket har ikke den samme strukturen og de samme kategoriene som voksenspråket Målrelatert beskrivelse: Beskriver barnets språk i forhold til målspråket. Perspektiv: Barnet er på vei mot et mål, språket som blir snakka i omgivelsene Språket barnet er på vei mot, kalles målspråket. Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Fonologiske prosesser i tidlige ord Navn på ulike avvik i barns uttale fra målspråket (altså målrelatert beskrivelse) Hovedtyper: Reduksjoner Sammensmeltinger Assimilasjoner Redupliseringer Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Reduksjoner Definisjon: En eller flere språklyder blir utelatt Eksempler: Utelatelse av enkeltkonsonanter: [ba] for ball; [fa] for far Utelatelse i konsonantgrupper: [pade] for spade; [tu:l] for stol (Kristoffersen & Simonsen, 2006) Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Sammensmeltinger Definisjon: Lyder fra ulike stavelser i et ord blir kombinert i en stavelse. Eksempel: ban for banan trokile for krokodille Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Assimilasjoner Definisjon: En lyd påvirker en annen lyd i omgivelsene sine Eksempel: blonst for blomst, tlonster for blomster Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Redupliseringer Definisjon: Repetisjon av lik stavelse Eksempel: pæpæ for bade mæmæ for hjelm koko for klokke Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Hvorfor fonologiske prosesser? Alternativ 1: Barnet hører ikke hvordan lydstrukturen i orda er? Alternativ 2: Barnet klarer ikke produsere orda riktig Alternativ 3: Barnet er opptatt med mange andre sider ved språkpersepsjon og -produksjon, og klarer ikke å prossesere orda riktig Alternativ 3 ser ut til å være det mest sannsynlige Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Leksikalsk utvikling

Utvikling av ordforrådet i et fugleperspektiv Fra ca. 8 måneder: De første tegn på ordforståelse Fra ca. 12 måneder: De første ord i produksjon Fra ca. 18 måneder: De første ordkombinasjoner Barns ord er ulik orda i målspråket: Fonologisk (fonologiske prosesser) Semantisk (Overekstensjoner og underekstensjoner) Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Tidlige ordforråd Barns første ord er knytta til erfaringer med ting som skjer rundt dem – ting, personer, rutiner De første ytringene er ettordsytringer, som det blir gradvis blir flere av, inntil barnet begynner å kombinere ord til større enheter Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Leksikalsk utvikling hos norske barn 8 - 20 måneder Forståelse Produksjon Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Grammatisk utvikling Det er store ulikheter mellom ulike språk, og barn lærer svært ulike strukturer avhengig av språket. Til tross for dette er tidlig grammatisk utvikling svært ensarta på tvers av ulike språk

Mean length of utterance (MLU) Gjennomsnittlig ytringslengde Måler barnets evne til å kombinere morfem (orddeler) til større ytringer Metode: 100 spontane ytringer Tell antall morfem i hver ytring Del totalt antall morfem på 100 Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Toordsytringer (produsert av E. – 1; 10.14) Stå der Fine blomster Vaske denne I munnen Pappa bort Ikke pappa Ferdig spise På joggeskoene Alternative analyser av forholdet mellom de to orda: Syntaktisk forhold (f.eks. Verb-objekt) Semantisk forhold (f.eks. Handling-gjenstand) Posisjonelt forhold (posisjon 1 - posisjon 2) Semantic bootstrapping: Generaliserer fra semantiske relasjoner til syntaktiske Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Kapittel 20: Seinere språkutvikling – oversikt Grammatisk utvikling Metaspråklige ferdigheter og diskursferdigheter Språk i skolen Flerspråklighet og andrespråkstilegnelse Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Grammatisk utvikling

Grammatisk kompleksitet Grammatiske ord Bøyningsmorfologi Komplekse setninger Preposisjoner: på, av, i Hjelpeverb: vil, ha Bindeord: og, som Bøying av substantiv: bil-en Bøying av verb: tenk-te Hun sa at hun kom Vi lurte på om hun ville gå Oppgave Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Hva styrer rekkefølgen på tilegnelsen av grammatiske trekk? Barn tilegner seg grammatiske ord og morfem i en bestemt rekkefølge, jf. læreboka tabell 11.2, s 287. Hva bestemmer denne rekkefølgen? Kompleksitet? Statistikk? Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Skandinaviske språk: Plunkett & Strömquist 1992 Adverbliknende ord: dæ, upp, bort Preposisjoner: i, på, med Substantivbøying: Tallbøying > bestemthetsbøying Verbbøying: presens > perfektum partisipp > preteritum (Hvorfor?) Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Produktivitet Barn ser regelmessigheter i bøyning, og lager seg ”regler” (eller former nettverk mellom like former) Reglene/nettverka er utgangspunkt for nye former (wug-wugs) De danner også utgangspunkt for overgeneraliseringer: gådde for gikk sedde for så Berko 1958 Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Utvikling av flertallsbøying hos ei svensk jente Fase Entall Flertall Alder 1 bok 1;2 2 bok-ar 1;8 3 böck-er 2;4 4 böck/bok 3;5 5 4;6 Institutt for lingvistiske og nordiske studier