Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrofysikk Fysikk 1.
Advertisements

Astrofysikk & Strålingslovene
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Astrofysikk & Strålingslovene
FYSIKK 1 Hovedlinjene i den nye læreplanen
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Elektrisk ladning / felt
Nye læreplaner – nye utfordringer?! Fysikermøtet 2005
Grunnleggende spørsmål om naturfag
VALG AV MATEMATIKKFAG OG PROGRAMFAG
Teknologi og forskningslære
Oppsummering til eksamen Kap.1, 3, 4 og 5
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Observasjon ?.
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Velkommen til international Masterclass 2014
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Realfag ved Bergen Katedralskole Hva er realfag?
Hvorfor matematikk?. Matematikk Nødvendig redskap Naturvitenskap Matematikk + Det er like nødvendig med matematikk for å beskrive / forstå naturen som.
Naturfag i sommerferien?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Elektromagnetisme: Første del av
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 7: Vitenskap fra Aristoteles til Galen
Landskonferansen for fysikkundervisning Gol 10. – 13. august 2008
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Kvalitative og kvantitative metoder
Partikkelfysikk Å forstå Tid, Rom, Stoff og Energi Maiken Pedersen
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Praktisk arbeid og naturvitenskapelig allmenndannelse
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
CERN og The Large Hadron Collider Tidsmaskinen.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Jøran Moen - Instituttleder «InterAct som en mulighet» 29. januar 2015.
Introduksjon - positivisme
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
VERDENS STØRSTE MASKIN ER KLAR: Skal gjenskape Big Bang Maiken Pedersen 28 September 2010 Partikkelfysikk Å forstå Tid, Rom, Stoff og Energi Partikkelfysikk.
ReleKvant: Undervisningsstrategier og elevers begrepsutvikling i moderne fysikk Berit Bungum og Cathrine W. Tellefsen.
1 SKOLELABORATORIET Introduksjon til elektronikk Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
REALFAG  Matematikk  Fysikk  Kjemi  Biologi  IT.
KUNNSKAPSLØFTET Ny struktur/nytt innhold i realfagene Den ”nye” eleven/studenten etter kunnskapsløftet.
Fysikk på Sandvika vgs Fredrik Gade. Fysikk? Fysikk handler om å observere beskrive prøve å forklare fenomener i naturen (hele universet)
Bygg en kulerullebane - - om Stillingsenergi og Kinetisk energi En praktisk mekanisk øvelse som introduksjon til elektrisitetslæra av Nils Kristian Rossing.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
1 Kan en evig og personlig Gud eksistere?. 2 Kan vi tenke at Gud finnes? Finnes en grunnleggende årsak til alt? Finnes en grunnleggende årsak til alt?
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456, Forelesning 3.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456, Forelesning 3.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456, Forelesning 2.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Masseproblemer? Are Raklev Neste: Historisk om massebegrepet.
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Newtons lover.
Evolusjonsteoriens Akilles-heler
Fysikkstudier ved Universitetet i Bergen
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Kommunikasjon; forutsetninger
Nytt læreverk i fysikk 1 Av: - Janne-Christine Fossum - Marit Sandstad
Utskrift av presentasjonen:

Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram Isaac Newton (1642 - 1727) Albert Einstein (1879 – 1955) Fysikk Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

Hva er fysikk? Eksperimenter Teorier og lover Idéhistorie Anvendelser Menneskene har alltid undret seg over naturen og vært opptatt av å forstå den. Gjennom eksperimenter, observasjoner og teoretisk arbeid er fysikerne kommet langt i å finne grunnleggende prinsipper og lover som beskriver og forutsier fenomener i naturen og i universet. Mange undrer seg over hvordan regnbuen oppstår. Dette har mange fysikere observert og laget teorier og modeller av, som forklarer fenomenet. Eksperimenter, teorier og lover, fysikkens idéhistorie og anvendelser. Hvilke krefter virker i naturen? Hva er de minste byggesteinene i naturen?

Hva er fysikk? Hvilke krefter virker i naturen? Hva er de minste byggesteinene i naturen? Hvor stort er universet? Hva er lys? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet

Hvorfor fysikk? Gir økt forståelse av natur, teknologi og fenomener i dagliglivet Forutsetning for ny teknologi Spennende og gøy Behov i samfunnet

Arbeidsmåter i fysikk Gjennomgang av teori Oppgaver Eksperimenter

Fysikk 1 Klassisk fysikk Newtons lover, identifisere ulike typer krefter Energibegrepet, arbeid og effekt Elektrisitetslære Termofysikk Mekaniske bølger Bøynings- og interferensfenomener

Fysikk 1 Moderne fysikk Den unge forskeren Atomfysikk Astrofysikk Stråling Fra mikrokosmos til makrokosmos Å beskrive naturen med matematikk Parameterframstilling Derivasjon Matematiske modeller Den unge forskeren Vitenskapelig metode Forskningsetikk Planlegge, utføre og vurdere forsøk Bruke simuleringer Fysikk som eksperimentelt fag

Fysikk 1 Fysikk 1 Fysikk og teknologi Ledere, halvledere og isolatorer Forklare virkemåten til dioder og transistorer Lysdetektorer Sensorteknologi Forklare fysiske prinsipper bak komponenter i moderne teknologi

Fysikk 2 Klassisk fysikk Å beskrive naturen med matematikk Newtons lover, kraft og akselerasjon i sirkelbevegelse Feltbegrep Støt Moderne fysikk Kvanteteori Relativitetsteori Å beskrive naturen med matematikk Vektorregning Differensiallikninger Integralregning Den unge forskeren Planlegge, gjennomføre og videreutvikle forsøk og se på usikkerhet knyttet til forsøk Forskningsetikk Fysikk og teknologi Induksjon, avbildningsutstyr innen medisin og digitalisering

Jobbmuligheter Privat næringsliv Oljesektoren Forskningsinstitutter Universitet og høgskoler Skoleverket Offentlig forvalting Bank og finans Helsesektor IKT- arbeid