Energipolitiske utfordringer 2009-2013 -sett fra kommunene Energi 2009 17. november 2009 Advokatfullmektig Tine Larsen, Landssamanslutninga.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

PLANLEGGING SMÅKRAFTVERK AV EN STØRRE GRUNNEIER
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Olje- og energidepartementet | regjeringen.no/oed Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg.
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Energiutfordringene - klima, forsyningssikkerhet og grønn verdiskaping
Dagens rammebetingelser for å utvikle miljøvennlig energiproduksjon
Raskiftet vindkraftverk
Den ideelle kommunesammenslåing
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Høring energi- og miljøkomiteen 8. november 2007 Av Bjørn Lauritzen Daglig leder Småkraftforeninga.
To lovproposisjoner er fremmet av regjeringen: Ot.prp nr 32 ( ) – plandelen Ot.prp nr 45 ( ) – byggesaksdelen Antatt ikrafttreden 1.juli.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Fjernvarmedagene 2011 – advokatene Marco Lilli og Frode Støle Kommentarer til nye NVE-veiledere 28. september 2011.
Snåsa kommune Småkraft i Indre Namdal Innlegg på planseminar Snåsa hotell torsdag 13. oktober 2011 Truls Eggen, Snåsa kommune.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Felleseiendom til salgs? Innledning ved Velferdskonferansen 2010 Hans Olav Felix EL & IT Forbundet © EL & IT forbundet, søndag, 13. juli 2014 Lysbilde.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Møte OED 28. juni 2011 Innspill fra Defo.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Kontaktmøte OED 22. april 2010 Felles nasjonale tariffer? Knut Lockert, daglig leder Defo.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
bør vi svinge med resten av Europa? Utfordring for norsk produksjon
Evaluering av energiloven Disponering av vannmagasinene Høring i OED 13. november 2007 LVK Børre Rønningen Caroline Lund Stein Erik Stinessen.
Fredrikstad 7. september 2005
Energipolitikk Utfordringer for framtida
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Hardanger Kraft – en lokal småkraftutbygger
Fornybar verdiskapning Hardangerrådet Ulvik, 13
Forsvaret - Tverrpolitisk Utvalg
Samarbeidsrådet for Naturvernsaker Vassdragsvern og kantsone- forvaltning Jan Olav Nybo Samarbeidsrådet for Naturvernsaker.
En bedre kraftsituasjon i Midt-Norge
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Aktuell heading Kostnader ved produksjon av elektrisk kraft
Hjemfall – Ot.prp.nr. 61( ) Børre Rønningen, leder Stein Erik Stinessen, juridisk sekretær Caroline Lund, juridisk sekretær.
Vindkraft i Norge – I lys av sertifikatordningen med Sverige
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Olje- og energidepartementet | regjeringen.no/oed Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Olje- og energidepartementetwww.regjeringen.no/oed Sigurd Tveitereid Energi- og vannressursavdelingen Olje- og energidepartementet
Strategi- og aktivitetsplan
Utfordringer og muligheter for en ny stiftelse.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Høringsmøte fylkesdelplan for vindkraft i Nordland Mosjøen 4. september 2009.
Nåsituasjon Virkning av reformer
Utgreiing av kommunestruktur
Norsk energipolitikk mot 2030
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Eidskog - Kommunesammenslåing.
EUs energiunion og EUs byrå for samarbeid mellom energiregulerings-myndighetene, ACER (Agency for the Cooperation of Energy Regulators) Faglig seminar.
Norges vassdrags- og energidirektorat
Få inn bilder + navn/posisjon på de som sitter i panelet!
Wenche Teigland,
Pensjonistforbundet Møre og Romsdal Høstkonferansen 2015
Fylkesmannen i Buskerud
Kjetil Hestad, ordfører Tysnes kommune 25. november 2013
Hovedpunkter i EUs klima- og energipolitikk fra
Nasjonal ramme for vindkraft
Velkommen til NVEs Informasjonsmøte
Utskrift av presentasjonen:

Energipolitiske utfordringer sett fra kommunene Energi november 2009 Advokatfullmektig Tine Larsen, Landssamanslutninga av Vasskraftkommunar

Landssamanslutninga av vasskraftkommunar (LVK) •Stiftet i 1978 •170 medlemskommuner (av 432 kommuner totalt) •Ca innbyggere •Formål: LVK skal ivareta vertskommunenes interesser i alle spørsmål om kraftutbygging, energi og kommuneøkonomi

”Mener vedkommende distrikt at utbygging ikke er ønskelig, vil dette i praksis være avgjørende; de sentrale myndigheter og Stortinget er varsomme med å beslutte utbygging dersom distriktet er imot.” Falkanger: Vassdrags- og energirett, Universitetsforlaget, s 58

Energiminister Odd Roger Enoksens svar på spørsmål nr. 121 ( ) i Stortinget : ”Vertskommunen er en svært viktig part og sentral høringsinstans i forbindelse med konsekvensutredninger og konsesjonsbehandling av vindkraftanlegg etter energiloven. Vertskommunens vurderinger av et vindkraftprosjekt vil som hovedregel tillegges avgjørende vekt i konsesjonsmyndighetenes saksbehandling i den grad de ikke er uforenlige med statlig politikk eller helhetlige sentrale energimessige vurderinger.”

OED-vedtak av 6. februar 2009, Selbjørn vindkraftverk i Austevoll: ”Olje- og energidepartementet har videre merket seg at et enstemmig kommunestyre i Austevoll i møte den vedtok å gå imot Statkrafts vindkraftprosjekt i kommunen. Olje- og energidepartementet vil påpeke at vertskommunes vurderinger av et vindkraftprosjekt vil veie tungt i konsesjonsmyndighetenes saksbehandling i den grad de er forenlige med statlig politiske målsetninger og helhetlige, sentrale energimessige vurderinger.”

•Hovedregelen er at utnyttelse av lokale naturressurser krever lokalsamfunnets tilslutning •Bakgrunnen for denne forståelsen er at de fornybare energiressursene har en sterk lokal forankring •For lokalsamfunnet har deres natur en stadig høyere alternativ verdi, og kommunene skal ha innflytelse på hvordan deres naturressurser skal disponeres

•Dersom kommunene anser ulempene større enn fordelene ved en kraftutbygging, sier mange kommuner nei, slik vi ser på vindkraft •En ny vannkraftepoke som ikke ivaretar vertskommunenes interesser vil også føre til at lokalsamfunnene i økt grad sier nei til nye vannkraftprosjekter

EUs fornybardirektiv, avsnitt 34: “To obtain an energy model that supports energy from renewable sources there is a need to encourage strategic cooperation between Member States, involving, as appropriate, regions and local authorities.”

EUs fornybardirektiv, avsnitt 23: ”Member States may encourage local and regional authorities to set targets in excess of national targets and to involve local and regional authorities in drawing up national renewable energy action plans and in raising awareness of the benefits of energy from renewable sources.”

•Som en konsekvens av at de fornybare energiressursene er en lokalt forankret ressurs, presiseres det i fornybardirektivet at lokale og regionale myndigheter skal involveres i fornybarpolitikken •Her har Norge lange og gode tradisjoner innen vannkraftsektoren •Fornybardirektivet tilsier at dette må videreføres, og er ikke et argument for på noen måte å overkjøre kommunene for å nå fastsatte målsetninger

•Vi står foran en ny vannkraftepoke i Norge, både nye utbygginger og O/U-prosjekter •NVE har gitt 56 vannkraftkonsesjoner hittil i 2009 •Det ligger 574 vannkraftsøknader til behandling hos NVE •Flere vil komme med grønne sertifikater •De fleste prosjektene vil innebære nye naturinngrep med konsekvenser for vertskommunene – og stor lønnsomhet for kraftselskapene

•Nye vannkraftutbygginger behandles etter vannressursloven av •Loven tar dårligere vare på vertskommunenes interesser: ikke rett til konsesjonskraft og praksis viser at konsesjonsmyndighetene ikke setter vilkår om næringsfond, selv om utbyggingen kan være like stor og større enn en utbygging som blir behandlet etter vassdragsreguleringsloven.

•På LVKs landsmøte i Alta i august i år gav et samlet og tverrpolitisk politikerpanel uttrykk for at lokalsamfunnene måtte tilgodeses når man nå står overfor en ny utbyggingsbølge •Panelet var enige med LVK i at kommunenes andel av verdiskapingen ikke bør avgjøres av hvilken lov en utbygging behandles etter, men etter hvilke skader og ulemper og hvilken verdiskaping som er knyttet til en utbygging.

Soria Moria 2: ”Regjeringen vil styrke og forbedre konsesjonsbehandlingen uten å redusere miljøkravene.” LVK forventer at dette også innebærer en harmonisering av konsesjonslovgivningen for vannkraft, hvor miljøkostnadene også gjenspeiles i kompensasjonen til lokalsamfunnet

•Den mest lønnsomme kraftutbyggingen har fått særskilt skattelette gjennom makstaket på eiendomskatten – den skatt som nettopp skal gi kommunene en andel av vannkraftens økende verdi •Vannkraftens verdi i markedet øker, og den part som stiller ressursene til disposisjon må få del i denne

•Finanskomiteens innstilling, kraftskattereformen 1996: •”Disse medlemmer vil vise til de historiske forpliktelser samfunnet har til de kommuner som har akseptert store naturinngrep. Erkjennelsen av at norsk vannkraftproduksjon er en nasjonal ressurs med en sterk lokal og regional forankring betyr at kommunene bør sikres stabile inntekter fra den lokale kraftproduksjonen. Det er en sentral del av disse medlemmers distriktspolitikk å la kommunene utnytte sine ressurser til lokal verdiskapning, slik at de i størst mulig grad kan gjøres uavhengige av statlige overføringer.”

Revisjon av konsesjonsvilkår •Revisjon av gamle konsesjoner må sees i lys av en rekke nye utbygginger årene fremover. •For å realisere ny fornybar kraft er det viktig at det ikke bygges opp en lokal motstand mot ny vannkraftutbygging basert på negative erfaringer med de gamle reguleringene. •Dersom ikke eldre kraftverk tilpasses dagens miljøkrav, høynes terskelen for å godta nye inngrep. •Det er de samme kommunene som nå skal vurdere om de skal gi sin tilslutning til nye naturinngrep.

LVKs formålsbestemmelse i vedtektene: ”LVK skal bidra til å fremheve de miljømessige fortrinn vannkraften har som fornybar og forurensningsfri energikilde.” Utbygging og drift må imidlertid skje i samsvar med dagens syn på verdien av natur og miljø

Vertskommuner må anses som allierte i fornybarpolitikken! Inntil det gjøres ligger det et stort konfliktpotensial mellom utbyggingsdistrikter, kraftforetak og sentrale politiske miljøer.

Takk for oppmerksomheten!