Balanced Scorecard knyttet til incentiv- og belønningssystemer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rygge-Vaaler Sparebank
Advertisements

Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Er det fortsatt grunnlag for sterk vekst i REGIONSPAREBANKENE?
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
BankID i Vital Forsikring ASA
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
KOSTRA KOmmune STat RApportering
Balansert Målstyring (1. generasjons BMS)
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Forberedelser til Basel II SpareBank1 SR-Bank
Regnskap 2010 SpareBank 1 SMN Februar Regnskap 2010 – kort fortalt Historisk godt resultat –Resultat før skatt på 1282 millioner kroner, en økning.
Planarbeid og risikovurderinger
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Abc | group as | trygg mat | ren energi | effektig logistikk.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Bransjeseminar om grunnfondsbevis
Legemiddelindustrien (LMI)
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Finansrådgiver Steinar Olsen Høgskolen i Oslo 30. januar 2007 Kommunal finansforvaltning.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
15. november 2000 Redaktører – Willy, Gunnar, Kirsti og Gro Magnhild Stor jobb i forarbeidet.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Strategisk ledelse, STR 9634
Anvendelse av verktøyene
Balansert målstyring i Levanger Oddbjørn Vassli
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
”Litt bedre i dag enn i går”
PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett.
Utdyping om stresstesten av bankens kapitaldekning i Finansiell stabilitet 1/2010 Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/10 Norges Bank Finansiell.
Figurer til artikkelen Utdyping om stresstesten av bankenes kapitaldekning i Finansiell stabilitet 2/2010 av Gøril Bjerkhol Havro, Cathrine Bolstad Træe.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Organiseringen av finanskonsernet
Forbruksindikatorer detaljomsetning og varekonsum jan.00feb.00mar.00apr.00mai.00jun.00jul.00aug.00sep.00okt.00nov.00des.00jan.01feb.01mar.01apr.01mai.01jun.01jul.01aug.01.
Totens Sparebanks hovedkontor Østre Toten kommune
Invitasjon til Utskriftsvennlig versjon Er sparebankenes grunnfondsbevis fortsatt et attraktivt investeringsobjekt? onsdag 3. september kl
Invitasjon til Utskriftsvennlig versjon Er sparebankenes grunnfondsbevis fortsatt et attraktivt investeringsobjekt? onsdag 3. september kl
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Den anbefalte banken! Presentasjon på RAFF Seminar V Erik M Throndsen.
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Eivind Bagås Compliance Officer Storebrand Finansiell Rådgivning AS
Finansiering av havbruk. Sammenligning lukket og ope anlegg. v/Kjell Gunnar Lilleøren og Kjetil Søvik.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
NITTEDALSANBUDET DIALOGKONFERANSE. ” Incitament er en stimulans til å gjøre en ekstra innsats 2.
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Norwegian Ministry of Trade and Industry Et mindre og bedre statlig eierskap Statssekretær Oluf Ulseth Paretos kraftseminar 24. januar 2002.
Faksimile fra Dagens Næringsliv: AGB Sundal Collier kåres til Nordens beste meglerhus ABG Sundal Collier er kåret til Nordens beste meglerhus i en rykende.
Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Historie KonsernØkonomi ProdukterLokale bankerSpb 1 GruppenKundeservice.
SpareBank 1 SR-Bank konsern 3. kvartal | 28. oktober Bjergsted Terrasse 1Finanskalenderen: Postboks kvartal 0403.februar 4001 Stavanger1.
Oslo Børs og ABM sin betydning for Sparebanken Hedmarks vekst og funding Are Jansrud Finanssjef ("Kapitalimportsjef")
Gjensidige Bank Boligkreditt AS August Innhold Gjensidige Forsikring Konsern Organisasjon Internasjonal rating Regnskapstall Strategi Gjensidige.
Balansert resultatmåling «What you measure is what you get»... Fokus på ett mål er uheldig –produktivitet –kvalitet –kvantitet (søkere per studieplass??)
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Event som strategisk virkemiddel
Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

Balanced Scorecard knyttet til incentiv- og belønningssystemer En case studie fra SpareBank1 SR-Bank

Etablert i 1839 Distriktets ledende bank 50 kontorer på Sør-Vestlandet Over 200 000 kunder 777 ansatte

Del av SpareBank 1-alliansen Medeier i SpareBank 1 Gruppen Svalbard Del av SpareBank 1-alliansen Medeier i SpareBank 1 Gruppen SpareBank 1 bankene: Landets 4. største bankgruppering

SpareBank 1-bankene 386 kontorer/møteplasser/distribusjonsenheter Kundene SpareBank 1-bankene 386 kontorer/møteplasser/distribusjonsenheter SpareBank 1 Gruppen AS Bank 1 Oslo AS (100%) SpareBank 1 Finans AS (100%) SpareBank 1 Skadeforsikring AS (100%) SpareBank 1 Livsforsikring AS (100%) SpareBank 1 Fondsforsikring AS (100%) Eiendoms-Megler 1 IDA AS (100%) ODIN Forvaltning AS (100%) First Securities ASA (51%) EnterCard AS (65%) SpareBank 1 Aktiv Forvaltning AS (100%) FSPA/ Swedbank Oslo Eiere SpareBank 1 SR-Bank SpareBank 1 Vest SpareBank 1 Midt-Norge SpareBank 1 Nord-Norge Samarbeidende Sparebanker AS LO og fagforbund Förenings- Sparbanken 13% 13% 13% 13% 13% 10% 25% 4

Nøkkeltall pr 31.12.02 Forvaltning: 49,5 mrd kr Brutto utlån: 45,4 mrd kr Kundeinnskudd: 27,6 mrd kr

Hvilke virkemidler sikrer samsvar mellom mål og handlinger? Hvordan motivere de ansatte til å bruke BSC som redskap for måloppnåelse?

Grunnlag for balansert målekort i SpareBank 1 SR-Bank Vi målte alt - kultur for salgsmåling: SESAM Konkurranse 10-på-topp premiering Omfattende database Registrerte nye data elektronisk og manuelt

Grunnlag for balansert målekort i SpareBank 1 SR-Bank Opparbeidet stor datamengde: Fellesdata BBS Novit SSB Gallup Manuelt Regneark Ad hoc-analyser

Prosessen - tidsperspektiv Høsten 97: Målekortprosessen starter. Konsentrert om privatmarkedet. Jan 98: Kravspesifikasjoner m/utvalgte måleparametre var ferdig. Apr 98: Implementeringen startet ved bruk av SAS-systemet. Nov 98: Første versjon ferdig til test. Des 98: Første versjon distribuert ut. Juni 99: Første versjon klar for bedriftsmarkedet. Høsten 00: Bonusordning knyttet til målekortet. 2001: Full oppslutning om balansert målekort i organisasjonen. 2003: Målekortet på WEB. Målekortene gjennomgås/revideres årlig.

Prosessarbeidet Arbeidsgruppe som inkluderte bankens ledergruppe og personer fra økonomi/analyse og marked Prosessen ledet av våre revisorer. Utgangspunkt i bankens strategi og kritiske suksessfaktorer Mange forslag til måleparametre, avstemming ga 4-5 parametre pr dimensjon Måleparametrene ble testet på banksjefene i kontornettet Implementeringsfasen - 1 person fra økonomi/analyse engasjert på heltid for tilrettelegging av datagrunnlag og bistå programmerere. Tidsskjema og kostnadsramme ble overholdt.

Balansert målekort - verktøy for å operasjonalisere strategien: Visjon og strategi Kunde/ Marked Interne Prosesser Finansielt Organisasjon

Balansert måling Eksternt - kunder og eiere Internt - kritiske prosesser, innovasjon, læring og vekst Resultatmåling basert på tidligere innsats Måling av drivere for fremtidige resultater Objektiv resultatmåling Subjektivt/objektivt valg av resultatdrivere

Hovedfokus for SpareBank1 SR-Bank Målekortet som redskap for å nå strategiske mål Målekortet som verktøy for endring Målekortet som verktøy for informasjons- håndtering

Målekortet som redskap for å nå strategiske mål Et målekort som kommuniserer konsernets strategi gjennom et sett av finansielle og ikke-finansielle måleparametre Målekortet skal synliggjøre og skape forståelse for konsernets visjon Målekortet skal gi et helhetsbilde Målekortet skal gi ledere og ansatte fokus på mål og virkemidler (critical drivers)

Målekortet som verktøy for endring Enighet og forståelse for hva som måles er utgangspunktet Benchmarkprinsippet og konkurranseelementet ligger til grunn for måleparametrene Bonusordningen koblet mot måleparametrene gir styring Incitamenter/bonus gir retning og fart Incitamenter gir fokus

Målekortet som verktøy for informasjons- håndtering Portal Informasjonshåndtering etter dimensjonene i målekortet Funksjonalitet Tilgjengelighet Nintendo

Krav til målekortsystem Funksjonelle krav: Distribusjonsform Tilgang til systemet Brukergrensesnitt Kvalitet Tekniske krav: Arkitektur Grensesnitt Hardware Tilgang og sikkerhet

Typiske utfordringer Organisasjon Finne de riktige parametrene – årsak/virkning Data mangler og/eller må produseres manuelt Tekniske utfordringer Målekort er en prosess – ikke en engangsjobb