«Flervalgsprøver med 'krypterte' svarskjemaer for å begrense juks. Programvare, erfaringer og synspunkter» TROND ANDRESEN Institutt for teknisk kybernetikk Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
Disposisjon: •Bakgrunn •Virkemåte (største punkt) •Fordeler •Ulemper •Framtidige muligheter
Disposisjon: •Bakgrunn •Virkemåte (største punkt) •Fordeler •Ulemper •Framtidige muligheter
Bakgrunn: •Krav ovenfra om tettere oppfølging gjennom semesteret •Umulig uten ”mekanisering” •Karaktergivende prøve, ikke hjemmearbeid som åpner for fusk •Brukt første gang våren 2002
Virkemåte •Forutsetter MATLAB •Trinnvis prosedyre:
Virkemåte Trinnvis prosedyre: •Lag oppgavesett, og bestem poengmatrise •Bruk mal til å lage •Generér svarskjemaer (avkryssingsskjemaer): kjør lag_alt(1) •Avvikle prøve •Skann avkryssede skjemaer (til.pdf) •Lag bildefil for hvert skjema (fra.pdf til.tiff vh.a. Acrobat) •Send til optisk dekoding •Du får tilbake •Legg ut på nett for dekodingssjekk, evt. Korrigér • Kjør resultgen, legg ut på nett, ferdig!
Virkemåte Trinnvis prosedyre: •Lag oppgavesett, og bestem poengmatrise •Bruk mal til å lage •Generér svarskjemaer (avkryssingsskjemaer): kjør lag_alt(1) •Avvikle prøve •Skann avkryssede skjemaer (til.pdf) •Lag bildefil for hvert skjema (fra.pdf til.tiff vh.a. Acrobat) •Send til optisk dekoding •Du får tilbake •Legg ut på nett for dekodingssjekk, evt. korrigér • Kjør resultgen, legg ut på nett, ferdig!
fila : Midtsemesterprøve i % max. 45 tegn SIE3005 reguleringsteknikk % max. 45 tegn NTNU, 28. februar 2003 % max. 45 tegn 300 % = maksimalt antall kandidater (inklusive dyslektikere, se under). % Det trykkes da (i dette eksemplet) opp 2 x 300 = 600 skjemaer, % to og to er identiske. % Det har ingen betydning om antallet kandidater som møter er mindre % enn (her) 300, dvs. det gjør ingenting at en del av skjemaene ikke % blir brukt. Hvis en student underveis trenger nytt skjema p.a. masse % kluss, feil, skade på papiret eller annet, % kan studenten få skjema med et hvilken som helst (og annet) nummer. % Det eneste man må passe på er at de to skjemaene studenten bruker % er identiske; det er de når de har samme nummer øverst. 5 % = antall kandidater som skal ha skjema nr. 1, % som er for dyslektikere. Det har større tegn, % og kolonner og rader er ikke tilfeldig ombyttet. 14 % = antall oppgaver % Antall svaralternativ på hver oppgave =
fila (forts.): % Maks. tillatte antall kryss på oppgave = % Hvis poengfordelinga gitt i denne fil for et eller flere % spørsmål ikke skal prosesseres i det hele tatt, dvs. helt % "manuell" poengspesifikasjon, skal det her stå = 1, ellers 0: % Svarmatrise: % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave 14
Virkemåte Trinnvis prosedyre: •Lag oppgavesett, og bestem poengmatrise •Bruk mal til å lage •Generér svarskjemaer (avkryssingsskjemaer): kjør lag_alt(1) •Avvikle prøve •Skann avkryssede skjemaer (til.pdf) •Lag bildefil for hvert skjema (fra.pdf til.tiff vh.a. Acrobat) •Send til optisk dekoding •Du får tilbake •Legg ut på nett for dekodingssjekk, evt. Korrigér • Kjør resultgen, legg ut på nett, ferdig!
Virkemåte Trinnvis prosedyre: •Lag oppgavesett, og bestem poengmatrise •Bruk mal til å lage •Generér svarskjemaer (avkryssingsskjemaer): kjør lag_alt(1) •Avvikle prøve •Skann avkryssede skjemaer (til.pdf) •Lag bildefil for hvert skjema (fra.pdf til.tiff v.h.a. Acrobat) •Send til optisk dekoding •Du får tilbake •Legg ut på nett for dekodingssjekk, evt. Korrigér • Kjør resultgen, legg ut på nett, ferdig!
249 [antall studenter] [første studentnr.] 258 [skjemanr.] [kryssmønster; 1 = kryss, 0 = ikke kryss] [neste studentnr.] 256 [neste skjemanr.] [...osv. til og med data for siste student:]
Virkemåte Trinnvis prosedyre: •Lag oppgavesett, og bestem poengmatrise •Bruk mal til å lage •Generér svarskjemaer (avkryssingsskjemaer): kjør lag_alt(1) •Avvikle prøve •Skann avkryssede skjemaer (til.pdf) •Lag bildefil for hvert skjema (fra.pdf til.tiff vh.a. Acrobat) •Send til optisk dekoding •Du får tilbake •Legg ut på nett for dekodingssjekk, evt. Korrigér • Kjør resultgen, legg ut på nett, ferdig!
STUDNR , SKJEMANR. 220 : oppgave 3: poeng = 1.25 oppgave 14: poeng = oppgave 8: poeng = 6.00 oppgave 12: poeng = oppgave 5: poeng = oppgave 4: poeng = 1.25 oppgave 9: poeng = 2.00 oppgave 11: poeng = oppgave 13: poeng = 0.50 oppgave 7: poeng = 3.50 oppgave 1: poeng = 1.25 oppgave 10: poeng = oppgave 6: poeng = oppgave 2: poeng = 1.25 SAMLET ANTALL POENG = ___________________________________________ STUDNR , SKJEMANR. 1 : oppgave 1: poeng =
SAMLET ANTALL POENG = ___________________________________________ STUDNR , SKJEMANR. 1 : oppgave 1: poeng = 1.25 oppgave 2: poeng = 1.25 oppgave 3: poeng = oppgave 4: poeng = 1.25 oppgave 5: poeng = oppgave 6: poeng = 1.25 oppgave 7: poeng = 3.50 oppgave 8: poeng = 0.00 oppgave 9: poeng = oppgave 10: poeng = 7.00 oppgave 11: poeng = 1.00 oppgave 12: poeng = 2.00 oppgave 13: poeng = 0.50 oppgave 14: poeng = SAMLET ANTALL POENG = 17.52
Disposisjon: •Bakgrunn •Virkemåte (største punkt) •Fordeler •Ulemper •Framtidige muligheter
Fordeler: •Vanskelig å jukse •Mye mindre rettearbeid •Nesten umiddelbar sensur •Mindre subjektivitet •Umulig å klage på annet enn oppgavesettet: bare én klage- behandling!
Disposisjon: •Bakgrunn •Virkemåte (største punkt) •Fordeler •Ulemper •Framtidige muligheter
Ulemper: •Bare måling, ikke ekstra pedagogisk øvelse •Ikke alt måles (framgangsmåte, resonnement) - men ulemper kan kompenseres ved mange minispørsmål og poeng for litt feil svar •Vanskelig å lage gode spørsmål, mye arbeid
Disposisjon: •Bakgrunn •Virkemåte (største punkt) •Fordeler •Ulemper •Framtidige muligheter
Framtidige muligheter flervalg: •Eksamen og prøver kan arrangeres utenom faste tider •Automatisk generert eksamen •Opptaksprøver! Takk for oppmerksomheten!