«Flervalgsprøver med 'krypterte' svarskjemaer for å begrense juks. Programvare, erfaringer og synspunkter» TROND ANDRESEN Institutt for teknisk kybernetikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Advertisements

GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Demens - Test.
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
4 Bruk øynene riktig.
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
NASJONALT OPPTAKSKONTOR FOR FAGSKOLEN
Litt mer om PRIMTALL.
EVurdering Et webbasert system for elektronisk vurdering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av elektronisk system for vurdering av forskningssøknader.
22 tips for den faglitterære forfatteren
MX Data1 Opplæring i bruk av TM-GIS * • Oppretting av punkter Oppretting av punkter Oppretting av punkter • Oppretting av trasèer Oppretting av trasèer.
Bruke Gmail 3a Gmail er et e-postprogram.
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
Presentasjon på lynkursdagene 2012
Lage e-post med bilde som vedlegg
E-tjenester hos Stavanger bibliotek. Alephweb •Oversikt over hjemlån, fjernlån, reserveringer og gebyrer •Fornye lån •Favorittsøk •Endre adresse •Endre.
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
VELKOMMEN TIL WorkShop i grunnleggende Trio Admin
Introduksjon til NetBAS
EKSAMEN VGS.
Noen hoderegningstriks
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og
Transformasjoner Men hva hvis relasjonen er kurvelinjær?
Tildeling av snødeponeringssted. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Kommunen skal kommende vinter frakte snø fra 10 soner til 5 deponeringssteder. Snøen.
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Om øvelse 9 Vedlikehold av data Databaser. Øvelse 9 I øvelse 8 så vi på: –Registrering av informasjon om hjelpere To små utvidelser av øvelse 8: –Endring.
Arena Helse – Prosjekt St.Olav PC hjelp. 2 Starte Microsoft Outlook første gang Når du starter Outlook første gang får du opp et skjermbilde som vist.
NEWS Et uvurdelig hjelpemiddel i hverdagen. Hva skal vi gjennom i dag Hva er news? Hva brukes news til? Programmer og grupper Noen ord og uttrykk Noen.
Skåring av SSIS-skjemaene Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole.
IT for Medisinsk sekretær Kai Hagali KVELD 4.  Siste rest kapittel 3  Kapittel 4  OPPGAVER  Neste gang Fletting Kai Hagali - Fredrikstad.
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Brukerundersøkelsen Om brukerne spm. 1,2,3,6,7 Om bruk av dbh spm. 4,5,12,11 Om datakvalitet spm. 8,9 Om brukertilfreds. spm. 13 Forslag og kommentar spm.
GIS  BIM Koordinatsystemer og georeferering
Lederutvikling – slipp ideene løs det er krig!
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Sannheter og myter om tømmervogntog
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Litt om bildebehandling for kurs på nettet − Servicesenteret Anne Edholm, 20. juni 2013.
Rutiner ved skade elever
Kontinuerlig kvalitetskontroll. Hvordan komme helt i mål.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Digital eksamen på grunnkurs i kjemi: erfaringer, muligheter og begrensninger Professor Carl Henrik Gørbitz, MNF, UiO.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Oppdatering fra Ålesund. Her skal dere få et innblikk i hva vi har gjort med midlene vi har mottatt fra av dere.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
EKSAMEN VÅREN 2015.
Kurs for valgfunksjonærer
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
CcMapper-opplæring Mapping mot norsk WebDewey.
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Digital kompetanse ved eksamen i matematikk
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Utskrift av presentasjonen:

«Flervalgsprøver med 'krypterte' svarskjemaer for å begrense juks. Programvare, erfaringer og synspunkter» TROND ANDRESEN Institutt for teknisk kybernetikk Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)

Disposisjon: •Bakgrunn •Virkemåte (største punkt) •Fordeler •Ulemper •Framtidige muligheter

Disposisjon: •Bakgrunn •Virkemåte (største punkt) •Fordeler •Ulemper •Framtidige muligheter

Bakgrunn: •Krav ovenfra om tettere oppfølging gjennom semesteret •Umulig uten ”mekanisering” •Karaktergivende prøve, ikke hjemmearbeid som åpner for fusk •Brukt første gang våren 2002

Virkemåte •Forutsetter MATLAB •Trinnvis prosedyre:

Virkemåte Trinnvis prosedyre: •Lag oppgavesett, og bestem poengmatrise •Bruk mal til å lage •Generér svarskjemaer (avkryssingsskjemaer): kjør lag_alt(1) •Avvikle prøve •Skann avkryssede skjemaer (til.pdf) •Lag bildefil for hvert skjema (fra.pdf til.tiff vh.a. Acrobat) •Send til optisk dekoding •Du får tilbake •Legg ut på nett for dekodingssjekk, evt. Korrigér • Kjør resultgen, legg ut på nett, ferdig!

Virkemåte Trinnvis prosedyre: •Lag oppgavesett, og bestem poengmatrise •Bruk mal til å lage •Generér svarskjemaer (avkryssingsskjemaer): kjør lag_alt(1) •Avvikle prøve •Skann avkryssede skjemaer (til.pdf) •Lag bildefil for hvert skjema (fra.pdf til.tiff vh.a. Acrobat) •Send til optisk dekoding •Du får tilbake •Legg ut på nett for dekodingssjekk, evt. korrigér • Kjør resultgen, legg ut på nett, ferdig!

fila : Midtsemesterprøve i % max. 45 tegn SIE3005 reguleringsteknikk % max. 45 tegn NTNU, 28. februar 2003 % max. 45 tegn 300 % = maksimalt antall kandidater (inklusive dyslektikere, se under). % Det trykkes da (i dette eksemplet) opp 2 x 300 = 600 skjemaer, % to og to er identiske. % Det har ingen betydning om antallet kandidater som møter er mindre % enn (her) 300, dvs. det gjør ingenting at en del av skjemaene ikke % blir brukt. Hvis en student underveis trenger nytt skjema p.a. masse % kluss, feil, skade på papiret eller annet, % kan studenten få skjema med et hvilken som helst (og annet) nummer. % Det eneste man må passe på er at de to skjemaene studenten bruker % er identiske; det er de når de har samme nummer øverst. 5 % = antall kandidater som skal ha skjema nr. 1, % som er for dyslektikere. Det har større tegn, % og kolonner og rader er ikke tilfeldig ombyttet. 14 % = antall oppgaver % Antall svaralternativ på hver oppgave =

fila (forts.): % Maks. tillatte antall kryss på oppgave = % Hvis poengfordelinga gitt i denne fil for et eller flere % spørsmål ikke skal prosesseres i det hele tatt, dvs. helt % "manuell" poengspesifikasjon, skal det her stå = 1, ellers 0: % Svarmatrise: % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave % oppgave 14

Virkemåte Trinnvis prosedyre: •Lag oppgavesett, og bestem poengmatrise •Bruk mal til å lage •Generér svarskjemaer (avkryssingsskjemaer): kjør lag_alt(1) •Avvikle prøve •Skann avkryssede skjemaer (til.pdf) •Lag bildefil for hvert skjema (fra.pdf til.tiff vh.a. Acrobat) •Send til optisk dekoding •Du får tilbake •Legg ut på nett for dekodingssjekk, evt. Korrigér • Kjør resultgen, legg ut på nett, ferdig!

Virkemåte Trinnvis prosedyre: •Lag oppgavesett, og bestem poengmatrise •Bruk mal til å lage •Generér svarskjemaer (avkryssingsskjemaer): kjør lag_alt(1) •Avvikle prøve •Skann avkryssede skjemaer (til.pdf) •Lag bildefil for hvert skjema (fra.pdf til.tiff v.h.a. Acrobat) •Send til optisk dekoding •Du får tilbake •Legg ut på nett for dekodingssjekk, evt. Korrigér • Kjør resultgen, legg ut på nett, ferdig!

249 [antall studenter] [første studentnr.] 258 [skjemanr.] [kryssmønster; 1 = kryss, 0 = ikke kryss] [neste studentnr.] 256 [neste skjemanr.] [...osv. til og med data for siste student:]

Virkemåte Trinnvis prosedyre: •Lag oppgavesett, og bestem poengmatrise •Bruk mal til å lage •Generér svarskjemaer (avkryssingsskjemaer): kjør lag_alt(1) •Avvikle prøve •Skann avkryssede skjemaer (til.pdf) •Lag bildefil for hvert skjema (fra.pdf til.tiff vh.a. Acrobat) •Send til optisk dekoding •Du får tilbake •Legg ut på nett for dekodingssjekk, evt. Korrigér • Kjør resultgen, legg ut på nett, ferdig!

STUDNR , SKJEMANR. 220 : oppgave 3: poeng = 1.25 oppgave 14: poeng = oppgave 8: poeng = 6.00 oppgave 12: poeng = oppgave 5: poeng = oppgave 4: poeng = 1.25 oppgave 9: poeng = 2.00 oppgave 11: poeng = oppgave 13: poeng = 0.50 oppgave 7: poeng = 3.50 oppgave 1: poeng = 1.25 oppgave 10: poeng = oppgave 6: poeng = oppgave 2: poeng = 1.25 SAMLET ANTALL POENG = ___________________________________________ STUDNR , SKJEMANR. 1 : oppgave 1: poeng =

SAMLET ANTALL POENG = ___________________________________________ STUDNR , SKJEMANR. 1 : oppgave 1: poeng = 1.25 oppgave 2: poeng = 1.25 oppgave 3: poeng = oppgave 4: poeng = 1.25 oppgave 5: poeng = oppgave 6: poeng = 1.25 oppgave 7: poeng = 3.50 oppgave 8: poeng = 0.00 oppgave 9: poeng = oppgave 10: poeng = 7.00 oppgave 11: poeng = 1.00 oppgave 12: poeng = 2.00 oppgave 13: poeng = 0.50 oppgave 14: poeng = SAMLET ANTALL POENG = 17.52

Disposisjon: •Bakgrunn •Virkemåte (største punkt) •Fordeler •Ulemper •Framtidige muligheter

Fordeler: •Vanskelig å jukse •Mye mindre rettearbeid •Nesten umiddelbar sensur •Mindre subjektivitet •Umulig å klage på annet enn oppgavesettet: bare én klage- behandling!

Disposisjon: •Bakgrunn •Virkemåte (største punkt) •Fordeler •Ulemper •Framtidige muligheter

Ulemper: •Bare måling, ikke ekstra pedagogisk øvelse •Ikke alt måles (framgangsmåte, resonnement) - men ulemper kan kompenseres ved mange minispørsmål og poeng for litt feil svar •Vanskelig å lage gode spørsmål, mye arbeid

Disposisjon: •Bakgrunn •Virkemåte (største punkt) •Fordeler •Ulemper •Framtidige muligheter

Framtidige muligheter flervalg: •Eksamen og prøver kan arrangeres utenom faste tider •Automatisk generert eksamen •Opptaksprøver! Takk for oppmerksomheten!