FBF seminar Trondheim 6mai 2011 Hvilken kompetanse trenger bibliotekene ved overgang til nytt system FBF seminar Trondheim 6mai 2011 Kari Normo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Biblioteksjef Forsand kommune
Advertisements

Strategi og behov for nettstedet bibin.no - bibliotekene i Østfold Høsten 2011.
IA avtalen - bakgrunn Om avtalen Parter i avtalen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nye Nytt biblioteksystem sett fra Biblioteksystemkonsortiet Hva har skjedd og hva skjer videre? Hilde Høgås, Nasjonalbiblioteket Nestleder i styringsgruppen.
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Fagarbeider i bibliotek
Serviceutvikling i endringens tid Servicekontorene etter NAV – hva nå ? Servicekonferansen 2008 – samarbeid og utvikling.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
Kompetansekartlegging
Seminar om sammenhengen mellom arbeidstakerrettigheter og handel Arbeidsdepartementet 9. februar 2010 BAMAs prosjekt i Costa Rica.
Legemiddelindustrien (LMI)
Velkommen til felles opplæring, 2008
Glitre barnehage.
Pensjon.
Etikk og brukermedvirkning
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
IMDis samling med fylkesmannsembetene 26. februar 2013
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
HTV-konferanse 5. februar 2013 Sosiale medier i helse og omsorg – veilederen Jo Cranner Seniorrådgiver NSF.
FS/SUN/SO Informasjonsmøte 7. mai 2014 Ass. universitetsdirektør Tove Kristin Karlsen.
Krisestøtte-prosjektet (tidl kriseweb) i regi av Det Digitale Trøndelag Statusrapport desember 2009 Inger Marie Bakken prosjektleder 4. juni 2009.
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Lokal arbeidstidsavtale
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Mål og Planer Presidentåret Mål og Strategi 1. ”Hvor står vi ?” Status 2. ”Hvor vil vi ?”Mål 3. ”Hvordan komme dit ?”Tiltak.
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Krav eller kompromiss? Praktisk tillitsvalgtarbeid ATG-kurs november 2010 Mathea Ruud McGhie.
Forhandlinger Privatpraktiserende fysioterapeuter Anne Tøndevold, rådgiver KS Forhandling og tariff ASSS kommunehelsenettverk, Sandnes 30 april 2010.
Ove Guttormsen| NHO Anskaffelseskonferanse | Oslo 11.mai 2016 – EN LANDSFORENING I NHO Innovative offentlige anskaffelsers betydning for omstillingsarbeidet.
1. mai og fagforeninger. Refleksjonsspørsmål - fagforeninger I innslaget hørte dere om fagforeninger, og hvordan de første fagforeningene oppstod. De.
Intern opplæring for nye tillitsvalgte i bedriften Grunnopplæring Dato.
Digital opplæring Samarbeidskompetanse og medbestemmelse.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Samhandling og prosessledelse
Lov, avtaler, veiledere mm
Hvordan arbeide med Samhandlingsreformen
Rammevilkår for medbestemmelse
Intern opplæring for nye tillitsvalgte i bedriften
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Faglig arena Arkivverket
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Statped.
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Bibliometri-startup i biblioteket
Utskrift av presentasjonen:

FBF seminar Trondheim 6mai 2011 Hvilken kompetanse trenger bibliotekene ved overgang til nytt system FBF seminar Trondheim 6mai 2011 Kari Normo

Avtaleverket • Rettigheter og plikter knyttet til kompetanseutvikling regulert i Arbeidsmiljøloven, Hovedavtalen og Statens personalhåndbok

Nasjonalt system • Bibsys kjøper et system, ikke ferdig utviklet • Avtale inngått høsten 2010 • Innføres i alle Bibsys bibliotek 1 jan 2013 • Vårt husholdningssystem • Alle våre brukeres viktigste verktøy • til informasjon • Skal håndtere alle typer informasjonsbærende • medier

Informasjon og dialog • Bibsys har laget en kommunikasjonsplan • Spørsmål og svar til nytt biblioteksystem • Arbeisgruppe ”Store linjer” • Flere grupper høsten 2011 • Hvordan vil disse kommunisere med alle • medlemsbibliotekene • Hvordan vil informasjon foregå internt i bibliotekene

Opplæring underveis • Plukke ut deler etter hvert som systemet • Blir ferdig • Kan vi allerede nå finne noen emner hvor • vi trenger opplæring/ny kunnskap? • Nytt system vil også bety en mentalitetsendring, forstå nye prosesser, nye sammenhenger, nye begreper

Nøkkelen til suksess • Et system som er godt og brukervennlig • Et personale som kan og forstår systemet, • Og kan formidle dette til brukerne • Greier vi å nå dit til 1 januar 2013? • God informasjonsstruktur, godt samarbeid • Og god vilje fra alle parter