Handlingsprogram 2014-17 godt i gang - med mange utfordringer!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Handlingsprogram for fylkesveger (19) •Opplegget slik fylkesutvalget har vedtatt •Hva en fylkesvegplan skal inneholde •Temaer som bør ha særlig.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
STATUS BANEPROSJEKT
Mulighetsstudier fv33 og fv34
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Handlingsprogram for fylkesveger
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Riksveg: 730 km Fylkesveg: 3000 km Kommunale veger: 1880 km.
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
Nord-Trøndelag fylkeskommunes ansvar og eierskap forvalter 3,1 milliarder kroner og har ansatte eier Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE), tar.
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
Nattland skole 8.juni 2011 Informasjon om det forestående byggeprosjektet.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
FORNEBUTJENESTENE lHandlingsprogram lUtfordringer og behov i et 4 – 6 års perspektiv.
Utfordringen Tidligere presentert: Best case: Bufferfond mill i minus i 2012 Worst case: Bufferfond 1 milliard i minus i 2012 Anslag pr 20. mai:
Sykkelsatsingen i Oslo kommune
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
Kommende prosjekt i Region sør
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Spillemidler til idretts-, nærmiljø og friluftsanlegg. Høstseminar 2011 – Asker idrettsråd.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Avvik fra arbeidstidsbestemmelsene
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Rådmannens forslag til økonomiplan
Lillemoen skole Foreløpige planer for regulering, utbygging og rehabilitering Enhet for arealplan Britt Søgaard, Charlotte Norstrøm og Erik Johan Hildrum.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Lansering av nytt tilbud! Kartleggingsstøtte til eksisterende bygg Kundeseminar 28. januar 2015 Håvard Solem, Programansvarlig.
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Skredsikring fra 2010 til nå
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Prinsippskissen Klubbhus Flerbrukshall/ utvidelse av hall Fotballbaner
Gang- og sykkelveg langs Uthaugvegen
GSV langs Fv245 Hårberg - Uthaug
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
E18 Akershus grense - Vinterbro
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Utskrift av presentasjonen:

Handlingsprogram godt i gang - med mange utfordringer!

Skåbuvegen – en av mange utfordringer

Innspillene fra kommunene -Mange innspill fra kommunene -Litt ulik form og innhold: -Kommuner med klare prioriteringer -Nord-Aurdal med en GSV (Garlivegen) som første og eneste prosjekt. -Nordre Land med mange prosjekter innen hver kategori. -Svært ulik grad av grundige beskrivelser – som vi ba om.

Store bindinger allerede! Type tiltakOpprinnelig HP Justert HP pr Strekningsvise prosjekter 69,0 116 Mindre utbedringer 35,7 18,1 Gang- og sykkelveger 40,5 41,8 TS-tiltak 5,1 Sum binding 150,3 181

To større bindinger/reserver kommer i tillegg: 1.Fv 33 Skreifjella-Totenviken kirke 2.Fv 312 Storhovearmen

Store planreserver Fv 311 Fullføring av vegen Ersgård- Sjøsetervegen Lilleha mmer 9Noe usikker planreserve. Fv 132 Hornås- Haug GjøvikCa 17Lav ÅDT, jf HP. Reg.plan i gang. Kulturm.undersøkelse ikke ferdig. Noe usikker planreserve. Fv 261 Neste- Hamre 319 i Øyer – planreserve på 10 Vestre Slidre Ca 10Lav ÅDT. Noe usikkerhet pga behov for nødvendige feltundersøkelser. Fv 436 Amundgård- Åsåren Sel11,7Ferdig reg.plan. Fv 5 Oulie- Solvang Lunner5,5Ferdig reg.plan. Fv 255 Skåbuvegen Nord- Fron 300Reg.plan ferdig innen 1-2 år Miljøgate LenaØstre Toten 50Reg.plan ferdig innen 2012 Fv 428 Rekkverk Selsvatnet Sel10Noe usikker reserve som gjelder utover prosjektering av rekkverk. Rundkjøring Leira Nord- Aurdal 15 Usikkert anslag.

Planreserver forts.

Den «ukjente» planreserve •Planlegging av tiltak langs riks – og fylkesvegnett i egen regi, eller i samarbeid med utbyggere. •Lesja •Østre Toten •Lillehammer •…….fler…….!

Rammer - økonomi var det 807 mill kr – om lag 200 mill årlig - til fylkesveger:

Neste HP med langt lavere inv.rammer – varslet i RHP ! •Omtrent det samme på drift/vedlikehold - årlig kr 245 mill i perioden ! •Investeringer – stramme rammer fremover! 2012 og 2013: kr 210 mill pr år 2014 og 2015: kr 127 mill pr år

En illustrasjon på innspill- og kostnader •Meterpris på pr m G/S veg og meterpris på på strekn.vise •Dette gir totalkostnad 1,8 mrd kr!! Omfatter 21 kommuner, jf utdelt perm. •I Vestre Slidre kommune vil f.eks. bygging av 5,7 km veg på Fv 289/293 komme opp i kr 85 mill. Bygging av G/S veg Fv 261 Fossheim bru (0,5 km) vil koste 5 mill kr.

Stramme rammer fremover! (ramme 127 mill pr år versus «behov» på 1,8 mrd)

Hva er så de konkrete rammene ? •Pr i dag 508 mill kr for perioden Gitt bindinger på 200 mill kr, gir dette ei nettoramme på om lag 300 mill kr. •Sum for 1 prioriterte G/S og 1 prioritert strekningsvist prosjekt = 1,8 milliarder kr (sagt før) •Store bindinger på forfall kr 1,3 milliarder (forfall kunne hatt en egen foil) DETTE MEDFØRER AT DE FLESTE PROSJEKTENE FRA KOMMUNENE IKKE BLIR UTFØRT I ….?

Forfall på 1,2 mrd kroner

Satsing på å ta igjen forfall/drift/vedlikehold •NB ! Forfallsetterslep må også planlegges •Hvilke veger som skal oppgraderes først er et meget interessant spørsmål !

Hva innebærer dette ? •Må ta noen valg. Investering vs. drift/vedlikehold Stort forfall – ta igjen forfallet og ha minimalt på investering ? En HP-variant: •Gjennomføre bindingene + ta igjen forfall på om lag 250 mill – ikke investere !

By eller land? •Satsing på prosjekt med lav ÅDT på landet til de få? eller • Prosjekter for byutvikling (ATP satsing) i Gjøvik og Lillehammer?

Andre tilnærminger til prioritering •Kun gang- og sykkelveg? •Fullføre utbedringer/strekningsvise investeringer på fv34 og fv33? (oppfyller 2-3 HP) •Næringslivets transporter

Om småprosjekter •Trafikksikkerhet og kollektiv •Mye planressurser pr investert krone •La kommunene få ansvar for gjennomføring og gi tilskudd? (Ala KTS…….) •Bruke lokale krefter/lokal maskinpark m.m.

Never change a winning team ! HP hadde en god profil. En variant av dette vil fungere igjen !

Planlegging •Alt må planlegges – også utbedringer av eksisterende veg, kollektivholdeplasser, TS-tiltak •Eier ikke egen grunn, landbruk, miljø, kulturminner •Lange planprosesser. –Iblant forprosjekt (3-6 mnd) –Reguleringsplan (6-18 mnd) –Grunnerhverv og byggeplan (3-12) –Utbygging – 3-18 mnd

Trafikksikkerhetsplan •FTU – HP •Mange kommuneinnspill er kommet •Må sees nøye gjennom •Kommer tilbake til dette senere. Forrige gang var dettte en parallell prosess til handlingsprogramarbeidet

Fremdriftsplan vedtatt av Fylkesutvalget Fremdriftsplanen: •20. desember 2011: Oppstartsak i fylkesutvalget. •Januar og februar 2012, individuelle møter med alle kommunene. •Årsskiftet2012/13: Forslag til handlingsprogram sendes på høring. •Juni / sept 2013: Fylkestinget vedtar HP

Forts. på fremdrift Videre fremdrift: -Kommuneinnspillene som foreligger gjennomgås og summeres opp -Kriteriegrunnlag for rammer mellom og internt på programområdene utarbeides •Skisseprosjekt på viktigste innspill •Kostnadsvurderinger