Arbeidsmøte Elin-k og KITH

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Advertisements

Pilot for ELIN-k fase 2 Elektronisk meldingsutveksling mellom kommunal Pleie- og omsorg og sjukehus Mellom Tromsø kommune og UNN.
Samhandlingsarkitektur for helsesektoren
Arbeidsmøte 5 Annebeth Askevold, Gardermoen Arbeidsmøte 5 ebXML, vedlegg, meldingsveileder mm Annebeth Askevold Gardermoen
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
1 Status på meldinger og innholdsstandarder Veien videre 28. Mai 2013.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. Status hovedprosjektet • Oppbygging av «Kongsbergskya» ferdig høsten- 12 • WinMed-innstallasjon/testing innen okt.
SSP SSP 2008 Bjarte Aksnes. SSP Grov oversikt – SSP •SSP-tilskuddet dekker: •Driftstiltak •Prosjekter/Utviklingstiltak.
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
Meldingsutbredelse Midt-Norge Møte Utskrivingsrapport Hvordan får vi til en god melding for begge parter? • Hjemmetjenesten trenger info om.
Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
SSP – status 2009 og planer 2010 Brukerforum Programleder Bjarte Aksnes.
Elektronisk henvisning og epikrise
ELIN-k Erfaringskonferanse ELIN-k meldinger og sykehusets EPJ- konsekvenser for arbeidsflyt Erfaringer så langt! Gardermoen, 15. februar 2011.
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
test- og godkjenningsordningen
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Prosjekt FUNNKe Bardu, 5 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Adressering av meldinger
Er sertifisering viktig?
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
Elektronisk samhandling
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Arbeidsmøte 6 Patologisvar Annebeth Askevold Ullevål hotell 7. september 2006.
Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006.
Annebeth Askevold, sjefrådgiver
Brukerforum SSP Status, Metodikk, Nasjonal godkjenningsordnng Av Bjarte Aksnes, KITH.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
LAB-NOR: Elektronisk system for sikker formidling av forespørsler og svar om utlevering av helseopplysninger mellom helseforetak - BEHOV FOR STANDARDER.
Saksliste Brukerforum Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH (15 min) IHE og forholdet til Standardiseringsarbeidet, Aslak Aslaksen, Helse.
Brukerforum Agenda Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH Nasjonal IKTs strategiplan og forholdet til standardiseringsarbeidet, Tore Totland,
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund,
Strategi og samhandlingsarkitektur
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Instruktørnotater: Instruktør må ha videokanon Velkommen til kurset
Standardisering – hvorfor det?
Pilot av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Hovedsamarbeidskommune Line Nordgård, rådgiver IKT helse og omsorg Meldingsløftet i kommunen Prosjektleder ELIN-k Tromsø kommune Prosjektleder Meldingsløftet.
Hovedsamarbeidskommune
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Elektronisk meldingsutveksling
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Mosjøen 17
Overvåking Feilhåndtering
Samhandling med Pleie og omsorgssektoren med bruk av elektronisk informasjonsutveksling Pleie og omsorgsmeldinger GSU Gjøvik Nasjonalt standardiserte.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. MÅL 1 All dokumentasjon i helse- og omsorgstjenesten skal skje i elektronisk journalsystem. 2 Alle kommuner skal være.
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Meldingsløftet i Kongsbergregionen regionalt prosjekt
Meldingsløftet i kommunene  Formålet med Meldingsløftet i kommunene er utbredelse av effektiv, helhetlig og fungerende informasjonsutveksling.
Prosjekt FUNNKe VK møte med Skånland, 24 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Innkomne meldinger: Lese og kvittere innkomne meldinger: Innleggelsesrapport og Forespørsel/Svar på forespørsel. Følges opp fortløpende, det vil si minst.
Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Enkel brukerveiledning
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsmøte Elin-k og KITH Pleie- og omsorgsmeldinger Dialogmelding Utfordringer og avklaringer Annebeth Askevold Gardermoen 12. desember 2007

Innhold Målsettinger med dagens møte Strukturert medisinering - muligheter i forhold til eResept, Fest, SUMO med mer. Rettelser i PLO-melding vedlegg: zip-fil med oppdaterte XML-schema (må benyttes for visningsfilen) Gjennomgang av spørsmål og svar Endringsforslag i PLO-melding Tjenestetilbud – overføring av andre tjenester enn iplostjenester Bruk av dialogmeldingen – svar på svar strukturerte spørsmål Hvordan skal svar på svar vises i EPJ? Timebestilling, reseptbestilling: Dialogmelding eller pasientkommunikasjon? Visningsfiler Applikasjonskvittering – bruk av Ack-feltet Retningslinjer – er retningslinjer en hjelp til å implementere meldingene korrekt? HVORDAN SIKRE FREMDRIFT Oversikt godkjenning. Hvem sender hva – oversikt – aktivitet. Eventuelt

Hovedfokus på fase 1, del 1 og del 2 Målsettinger for dagen: Oppnå konsensus om hvordan medikamenter skal overføres i fase 1, del 2 (og fase 2) Avklare eventuelle endringsbehov i PLO-meldingene Avklare bruk og presentasjon av dialogmelding Oppnå konsensus om visningsfiler Oppnå konsensus om hvordan ack-feltet i applikasjonskvittering skal benyttes Kartlegge eventuelle utfordringer med kopimottakere Orientering om bruk av namespace (hvis det blir tid)

Strukturert overføring av legemidler Er det mulig å pilotere strukturert overføring av medisiner i 2008? Status eResept eResept fase 1 skal piloteres vår/høst 2007 Meldingsdokumentasjon er klar Legemiddelverket har besluttet å lage en omfattende Fest (forskrivnings- og ekspederingsstøtte) KITH har sendt til eResept med forslag om omforent modell (Dosering eReept ToNy20071108.doc)

Legemiddelhåndtering krav fra Elin-k Informasjon om det foreligger avtale om adm. av legemidler (boolsk) Informasjon om det foreligger avtale om adm. av multidose (boolsk) Strukturert informasjon om innhold i avtalen (iht. kodeverk 9132) Strukturert informasjon om diagnoser Strukturert informasjon om legemidler i henhold til meldingsdefinisjonen

Forslag til eResept – fase 1

Forslag til eResept – fase 2

Ustrukturert overføring av legemidler Informasjonen legges i journaltekst En forekomst av journaltekst per legemiddel Ny overskriftskode LM=Legemiddel i 9142 Medisinskfaglige opplysninger Følgende informasjon skal overføres som tekst i notat Navn Legemiddel Legemiddelform Styrke Dosering Kur/Behov/Fast Varer til dato Apocillin tablett 1 g 1 tabl. X 2 i 4 uker Kur 15.06.2007

Utfordringer med ustrukturert overføring av legemidler Ikke mulig med automatisk behandling av mottatte data Hvordan skal de ulike dataelementene skilles for å sikre god presentasjon? Vil tab håndteres av alle system? Andre skilletegn?

Endringer i kravspekk Generelt funksjonskrav: Sending av meldinger uten at pasientens identitet fremkommer Dette kravet er tatt ut. Det vil i liten grad være aktuelt for meldinger til og fra kommuner. Dette kravet vil i hovedsak være aktuelt i forbindelse med innrapportering av noen typer opplysninger til sentrale registre.

Feilrettinger i PLO-meldingene Endret datatyper for følgende elementer: ../Infusjonshastighet/Infusjonsvolum fra decimal til PQ ../PnDose/GjentagelseIntervall fra integer til PQ ../PnDose/MaksDogndose fra double til PQ ../PnDose/MaksDosePrTidsenhet fra double til PQ ../PnDose/MinDoseIntervall fra double til PQ Fjernet følgende element: ../PlanlagtGjennomforingTiltak/Gjentakelsesintervall ../PlanlagtGjennomforingTiltak/Tidsenhet Nytt element: ../PlanlagtGjennomforingTiltak/GjentagelseIntervall med datatype PQ (Erstatter Gjentakelsesintervall og Tidsenhet)

Forslag til endringer Ønsker en måte å oppgi om meldingen er et svar på en forespørsel. Dette er i dag kun mulig for konsultasjon og overføring av helseopplysninger Hvis en melding skal brukes som svar på forespørsel, og forespørselen inneholder dato fra/til er det heilt nødvendig at datoene kommer med i svaret. Ellers blir svaret misvisende. Ønsker i tillegg kan å kunne sende med et notat på de meldingene som til nå ikke har det – ikke minst ved tillegg/kansellering. Et notatfragment vil kunne erstatte InnholdKonsultasjon og TypeInnholdOverforingHelseopplysninger + OpplysningForesporsel. (søknadsopplysningane kan legges ut i eget fragment). Er det forresten nødvendig med ekstra samtykke ved overføringhelseopplysninger i tillegg til opplysningen om samtykke i hodemeldingen?

Endringer i toppen

Endringer i Overføring av helseopplysninger ny Flyttet til toppen

Orientering om tjenestetilbud Må kunne sende informasjon om IPLOS-tjenester og andre tjenester IPLOS tjenestetype kan overføres strukturert som en kodet verdi med tilhørende kodetekst under XML-elementet <IPLOStjenestetype>. I tillegg til eller i stedet for kan det oppgis en tekstlig beskrivelse av tjenesten <BetegnelseTjeneste>. <BetegnelseTjeneste> er obligatorisk hvis <IPLOStjenestetype> mangler. Akseptansetesten dekker både IPLOS tjenester og tjenester som ikke er IPLOS-tjenester. Tilsvarende inneholder testcase 6 som skal gjennomføres i piloten både IPLOS-tjenester og ikke-iplos-tjenester.

Tilleggsopplysninger Tilleggsopplysninger legges i samme meldingstype som opprinnelsen til opplysningene. Eksempel: Tilleggsopplysninger til en tverrfaglig epikrise skal overføres i en ny forekomst av tverrfaglig epikrise. Forsendelsesstatus = A (Tillegg) Status til forsendelsen oppgis i ../InformasjonOmForsendelsen/Forsendelsesstatus A=Tillegg Referanser til forrige melding og dialogstart oppgis i hodemeldingen. Må være med for å sikre riktig kobling

Timebestilling, reseptbestilling Alternativ 1: Standardiserte spørsmål i dialogmeldingen Alternativ 2: Strukturert melding basert på pasientkommunikasjonsmeldingen.

Standardiserte spørsmål i dialogmeldingen 9152 Standardiserte spørsmål vedr. pasientsamhandling 1 Forespørsmål om utlevering av medisinske opplysninger Dette spørsmålet skal besvares med en melding av type ”Overføring av helseopplysninger PO”. Kun relevante medisinske opplysninger skal med. 2 Forespørsel om utlevering av diagnoser mv. relevant for IPLOS-rapportering Svar på dette spørsmålet skal alltid være en melding av typen ”Overføring av helseopplysninger PO” med minimum innhold: Relevante medisinske diagnoser Tidspunkt for sykdomsdebut Dato for siste konsultasjon. 3 Forespørsmål om orientering om tjenestetilbud Svar på dette spørsmålet skal alltid være en melding av typen ”Orientering om tjenestetilbud”. 4 Forespørsel om oppdaterte legemiddelopplysninger Svar på dette spørsmålet skal alltid være en melding av typen ”Legemiddelhåndtering” 5 Forespørsel om å fornye resept Skal det skilles mellom ny resept og fornying av resept (2 koder?) Skal svar være dialogmelding eller egen melding? 6 Forespørsel om time

Hvordan skal svar på svar på forespørsel vises i dialogmeldingen? Dialogmelding - bruk Hvordan skal svar på svar på forespørsel vises i dialogmeldingen? Er det behov for felles retningslinjer her? Er dokumentasjonen mangelfull?

Dialogmelding Krav til journalføring Hvordan er dialogmeldingenes krav om journalføring, eller slettemuligheter for type dialogmeldinger som ikke er nødvendig å journalføre? eks. "resept klar for avhenting" eller "Ok" etc Meldingsboksen kan fort "flyte over" av meldinger som egentlig ikke er nødvendig å samle på. Selv om det blir enighet om at type "OK"-meldinger ikke skal sendes, tror jeg aldri vi kommer helt til bunns med det..

Avvikshåndtering 3 mulige nivåer for avvikskontroller På transportnivå – sikkerhet for at meldingen kommer frem Ivaretas av kvitteringsmeldinger i ebXML På applikasjonsnivå – trygghet for at meldingen kan leses av mottaker Ivaretas av applikasjonskvittering Manuell tilbakemelding på innhold etc Kan ivaretas med dialogmeldingen Foreløpig ikke tatt i bruk Vil bli tatt i bruk gjennom ELIN-k

Avvik Med ”avvik” menes i norm for informasjonssikkerhet enhver håndtering av helse- og personopplysninger som ikke utføres i henhold til gjeldende regelverk, retningslinjer og/eller prosedyrer, samt andre sikkerhetsbrudd. Avsender er ansvarlig for Avviksrapportering i forbindelse med feilsending Mottaker er ansvarlig for Avviksrapportering i forbindelse med feil, dvs. mottak av melding eller e-post som ikke er adressert til virksomheten Avviksrapportering i forbindelse med mottak av meldinger generelt

Avvikshåndetering i et samhandlingsperspektiv ebXML-rammeverk (innpakking, adressering, transportkvittering, kryptering, autentisering, virksomhetssignatur) Innholdsstandard (meldinger) Hodemelding Applik.- kvitt- ering Ev. personlig signatur Norsk Helsenett Postkasse Adr. katalog PKI- Internett Automatisk avvikshåndtering på applikasjonsnivå Automatisk avvikshåndtering på transportnivå Manuell tilbakemelding Dialogmelding, telefon mm

Kodeverk for avvikshåndtering Forslag: Knytter avvikskoder opp mot norm for informasjonssikkerhet 8117 Avvik ved mottak av elektronisk melding 1 Avvik i henhold til konfidensialitet 2 Avvik i henhold til tilgjengelighet 3 Avvik i henhold til integritet 4 Avvik i henhold til kvalitet

Nye koder (Forslag på møtet) Feilsending Mangelfulle opplysninger Svikt i rutiner Annet Forventninger i forhold til oppfølging/svar Avtaler mellom samhandlingsparter må ligge i bunnen Må stå i header at det er en avviksmelding

Visningsfiler Revidert visningsfil for PLO-meldingene Forutsetter v1.31 av XML Schema Eksempel tverrfaglig epikrise Visningsfil for dialogmelding er etablert Case 3 - mer formatering ELIN-k case 3 - Dialogmelding forespørsel ELIN-k case 3 - Dialogmelding svar ELIN-k case 4 - Dialogmelding Avviksmelding Hva er bra, hva kan bli bedre?

Linjeskift etc. i dataelement Datatype string Datatype anyType

En prosjektleder per pilotgruppe Workshop? Fremdrift En prosjektleder per pilotgruppe Prosjektleder i kommunen har ansvaret iht. Elin-k avtalen Workshop? Fest – kan muligens føre til forsinkelser Skal være klar 1.03

Hva er utforingene ved å sende vedlegg? Teknisk? Mangler det dokumentasjon? Økonomi? Forslag til strategi for å ta dette i bruk.

Innføring og bruk av applikasjonskvittering Det er viktig at alle kan motta applikasjonskvittering for å ikke bremse innføringen. I meldingene finnes det et datafelt der det er mulig å angi om kvittering skal sendes eller ikke (XML element <Ack>). Siden alle foreløpig ikke er i stand til å motta applikasjonskvittering må dette dataelementet benyttes aktivt hvis man ikke kan motta applikasjonskvittering. Ack skal ha verdi (kodeverdi N) hvis applikasjonskvittering ikke skal sendes. Hvis verdien på dette feltet har kodeverdi N indikerer dette at kvittering ikke skal sendes. Ack skal ha verdi (kodeverdi J) når applikasjonskvittering skal sendes. Siden applikasjonskvittering inngår som en obligatorisk del av samhandlingsarkitekturen skal manglende bruk av Ack-feltet tolkes som at applikasjonskvittering skal sendes. Dette skal ikke være en brukerstyrt parameter som kan bestemmes per sending, men må være satt av systemansvarlig. Ack-feltet er obligatorisk for alle meldinger som benytter Hodemeldingen.

Hva er utforingene ved å sende vedlegg? Sending av vedlegg Hva er utforingene ved å sende vedlegg? Teknisk? Mangler det dokumentasjon? Økonomi? Forslag til strategi for å ta dette i bruk.

Maler for utskrift av epikrise- og henvisning Prinsipper for utskrift av meldinger og skjema Prinsipper for utskrift av epikrise Prinsipper for utskrift av henvisning

Hvordan kan godkjenningsprosessen bli bedre? Test- og godkjenning Hvordan kan godkjenningsprosessen bli bedre? Ris og ros Hvordan kan ny tjeneste i test- og godkjenningsordningen heve kvaliteten? Bestille/sende meldinger til testserveren Erfaringer fra forløpstesting Bør Elin-k benytte dette?

Spørsmål relatert til Elin-k Kontakt Spørsmål relatert til Elin-k Elin-k@sykepleierforbundet.no (prosjektledelsen) Elin-k.pilotkommuner@sykeplerforbundet.no (alle pilotkommuner og prosjektledelsen) Informasjon og spørsmål om meldinger: www.kith.no/informasjonsutveksling Standarder og informasjon om KITHs arbeid med elektronisk samhandling Dokumentasjon fra KITH stilles fritt til rådighet for sektoren meldingshjelp@kith.no Råd og spørsmål vedrørende meldingsimplementering Meld deg på nyhetsliste på forsiden på www.kith.no og under www.kith.no/informasjonsutveksling (Nyheter)