Hamarøymodellen Presentasjon ved ordfører Rolf Steffensen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Advertisements

PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
UTFORDRINGER Boliganskaffelse for flyktninger i Hamar kommune
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
«Samarbeid- som ringar i vatn»
Bygge- og eiendomsavdelingen
Norsk boligpolitikk : Markedets seier, boligpolitkkens fall eller sosialdemokratisk pragmatisme? Velferdskonferansen 2012 Parallellseminar C2:
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
GRUPPE 14 Bygging i 100-metersbeltetGruppe F
1 Bolig for internasjonale studenter Tidligere erfaringer og situasjonen for høsten 2011 Bolig for internasjonale studenter ved NTNU.
Info om Jan Lindal Har jobbet med bygg i 25 år i egen næring Lindal Hus / Lindal Entreprenør . Byggmester – Ingeniør Bygg Bygget alle typer bygg innen.
Husbanken + kommunene = sant!
Generelt om Randaberg Kommunen
Innovative offentlige anskaffelser
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Bosetting Nina Gran.
400+ VILJE OG PRIORITERING GIR RESULTATER!
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
En utbyggers perspektiv
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
7/11 bibliotek Basert på oppgave skrevet av Sindre Søreide og Veronicha Angell Bergli.
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid….. Norske Rørleggerbedrifters Landsforening 15. oktober 2008 Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid…..
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Oslo kommune Bydel Grorud
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
HUSBANKENS VIRKEMIDLER
Vivian Abbi Johnsen prosjektleder Groruddalssatsingen Bydel Stovner
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
Gratangen Boligstiftelse Eie, eller leie?
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Et entreprenørsamarbeid som har skapt konkurransefortrinn.
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
Og.
DIPS og Erfaringer med OFU Rolf Dahl Seksjonssjef / Partneransvarlig.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Kommunenes tilrettelegging for boligbygging
Monica F. Petersson, Direktør rådgivning
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Statusrapport Boligsosialt utviklingsprogram fase 1 Kommunestyret 3
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne Sinsen skole 13. september 2015 Side 1Oslo kommune, Velferdsetaten.
Folkemøte Mosvik om bosetting av flyktninger
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Ove Guttormsen| NHO Anskaffelseskonferanse | Oslo 11.mai 2016 – EN LANDSFORENING I NHO Innovative offentlige anskaffelsers betydning for omstillingsarbeidet.
Boligpolitisk samhandling 5. oktober 2011 Regiondirektør Mona Liss Paulsen.
”Alle skal bo trygt og godt” Fylkesmannen i Troms v/ rådgiver Eva Angell
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Sluttanalyse Boligsosialt utviklingsprogram i Asker kommune
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Boligbygging i Hamarøy
Husbanken og kommunene
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
Stabsdirektør Inger Vold Zapffe
Boligetablering i distriktene
Bærekraftig boligbygging
Pilotprosjekt i Nord-Norge
Husbankens boligpolitiske utfordringer
Boligsosialt utviklingsprogram
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Verdal kommune- i overkant av 15.ooo innbyggere Konjunktursvingninger
Boliger som forutsetning for tilflytting og varig bosetting
”Leieboligenes plass i arbeidet mot bostedsløshet i Norge”
Utskrift av presentasjonen:

Hamarøymodellen Presentasjon ved ordfører Rolf Steffensen

Fakta om Hamarøy Pr jan 2014 – 1820 innbyggere Geografisk midtveis mellom Bodø og Narvik – lange avstander til by, flyplass, sykehus med mer Stor kreativitet. Vi er gode på å finne alternative løsninger. Bolyststrategier: Knut Hamsun Bosetting av EM flyktninger siden 2000 Folkehelse Boliger

En kommune i positiv utvikling Grunnleggende tokulturell – samisk/norsk Internasjonal og flerkulturell – åpen og inkluderende, positiv utvikling

Hamarøy anno 2010

Folk treng hus, hus treng folk

Suksesskriteriene (I) Modellen ble utviklet i et samarbeid mellom BBI AS, Husbanken og Hamarøy kommune Kommunens økonomiske situasjon (Robek fra 2011) og stort vedlikeholdsetterslep i eksisterende bolig- og eiendomsmasse, hadde begrenset kommunens egen handlefrihet Behovet for et relativt stort antall nye boliger var erkjent – generasjonsskifte, nyetableringer

Suksesskriterier (II) Kommunestyret hadde gjennom vedtak erkjent behovet for et definert antall nye boliger for vanskeligstilte på boligmarkedet (EM, PU og andre) Kommunestyret hadde nettopp vedtatt ny sentrumsplan for kommunesenteret med særlig fokus på fortetting – konkrete tomter for næring/boliger var identifisert. Kommunen kunne umiddelbart svare på spørsmål om hvor nybygging kunne skje.

Suksesskriterier (III) BBI hadde inngående kjennskap til virkemiddelapparatet (les: tilskuddsordningene) I dialogen med utbygger fikk kommunen forståelse for at tilskudd til boliger for vanskeligstilte kunne utløse vilje til risiko/ merinnsats fra utbyggers side. Ved å se boligbehovet for vanskeligstilte i sammenheng med behovet i det ordinære boligmarkedet kunne vi oppnå mer. Også et mer balansert, differensiert botilbud for ulike grupper.

Suksesskriterier (IV) Denne måten å tenke på var ny både for kommunen og for det lokale næringslivet I anbudsutlysningen som ble lagt ut i Doffin var kommunens tildelingsrett/-plikt til et definert antall boliger for vanskeligstilte i 20 år, som ble lyst ut, med garanti av husleie i 10+10 år. Å få denne avtalen med kommunen ville både sikre leieinntekter i inntil 20 år, samt Husbankens tilskudd på 20% på de samme boligene.

Suksesskriterier (V) En rekke kriterier og detaljert kravspesifikasjon ble lagt til grunn Utbyggingen skulle skje innenfor sentrumsplanens område og bestemmelser Utbygger måtte selv disponere tomt Utbygger måtte i tillegg til å bygge boliger for vanskeligstilte med tilskuddsrett, realisere et minst like stort antall boliger for det ordinære markedet Utbygger måtte selv stå som ansvarlig eier for alle boliger og med alt ansvar for FDVU Utbyggerne konkurrerte på leiepris, volum/areal, utforming og leveringstid

Suksesskriterier (VI) BBI`s entusiasme og vilje til å tenke nytt har hatt en positiv effekt også på andre lokale utbyggere Til de tre første utbyggingsprosjektene fikk kommunen til sammen ni anbud fra i alt fem ulike firma. Tre ulike firma fikk kontrakter. Senere er også et fjerde prosjekt igangsatt og et femte (hybelprosjekt) starter opp til høsten. Gjennom bl.a. Hamarøymodellen har kommunen på 3 år realisert eller er i gang med å realisere, tilsammen over 100 nye boenheter, samt et motell og et kontorbygg. Et fantastisk løft!

Refleksjoner Hamarøymodellen utfordrer gamle måter å tenke på – først og fremst rundt kommunens rolle som eier, hva som er rett prisnivå og bruken av andre styringsverktøy, f.eks. 0-konsesjon (boplikt) BBIs fokus – «beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet» – utfordrer kommunens selvforståelse: retten til å styre hvor i kommunen boligbyggingen skal skje. Valget står mellom ingen bygging eller sentralisering Modellen utfordrer de private aktørene til å ta eier- og samfunnsansvar, noe som igjen utfordrer kommunens og særlig politikernes selvforståelse

Hamarøy nominert til boligsosial pris Hamarøy kommunes internasjonale senter ble i 2013 - som en av tre kandidater - nominert til statens nye pris for godt boligsosialt arbeid. Prisen gikk til Drammen.

Takk for oppmerksomheten!