DROPP INN FOR DROPP OUT. Helse er blitt butikk Pasienten er blitt kunde.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Andel reinnleggelser ved St. Olav per måned, Reinnleggelse definert som ø-hjelp innleggelse innen 30 dager etter forrige utskrivning Andel reinnleggelser.
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
VMs VISJON Hundekjøring rekrutterer, inkluderer, begeistrer og inspirerer!
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Harald Aasen Seksjonssjef Grorud Ruspoliklinikk/Psykiatrisk Ungdomsteam Akershus Universitetssykehus HF.
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
RUS – MER ENN BARE ”ØDELAGTE” NARKOMANE OG GAMLE ALKOHOLIKERE
Resultater Kundesenter
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
15. november 2000 Redaktører – Willy, Gunnar, Kirsti og Gro Magnhild Stor jobb i forarbeidet.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Demensteam Lier Kommune
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehus Sykehus Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Opplæring av tillitsvalgte FS 4 Styremedlemmer - Diabeteskonferansen 2010.
Hvordan komme i gang med treningskontakt 1:
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Personalpolitisk strategi
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
En retrospektiv journalstudie
Brukerseminar NAV, Side 2 Brukerseminar 25. oktober 2007  Informasjon fra NAV / Tolketjenesten  Tolk på arbeidsplass v/ tolkene på ASVO.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Helse Undersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT 2, ) +
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
NFA nytt april 2006 Hei på dere! Da er vi i det nye styret i gang for fullt. Vi har nå gjennomført 2 styremøter etter at flere av de mest erfarne medlemmene.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
100 lure ord å lære.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Lokale forhandlinger 2010 Utdanningsforbundet Bergen.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
VOLDSUTVIKLING I OSLO Seksjonsoverlege Knut Melhuus.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
Dagligbankundersøkelsen 2014
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
28. april 2007 Tillitsmannskonferansen 2007 Utfordringer knyttet til medlemsøkning, inntekter og ”faste kostnader”
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Utskrift av presentasjonen:

DROPP INN FOR DROPP OUT

Helse er blitt butikk

Pasienten er blitt kunde

Helsearbeideren er blitt butikkmedarbeider

I denne verden er fokus ofte rettet mot:

$ Penger $ Og…

Public management ProfittInntjeningRefusjonerAnbudsrunderProduksjonskravKostnadseffektivitetRasjonaliseringEffektiviseringResultatenheterKonkurranseutsettingStykkprisfinansieringTelle,måle,veie Og ikke minst å……

Vurdere hvilke pasienter/kunder som er:

Lønnsomme Eller

Ulønnsomme

I ET SLIK SYSTEM VIL DET ALLTID VÆRE EN RISIKO FOR AT TILBUD GIS TIL DE PASIENTENE SOM SYKEHUSET FÅR MEST PENGER FOR Å BEHANDLE… OG IKKE NØDVENDIGVIS TIL DE PASIENTENE SOM KANSKJE TRENGER BEHANDLING MEST…

PROSJEKTET DERE NÅ SKAL HØRE OM HANDELR OM DE ”ULØNNSOMME PASIENTENE”….. OG HVORDAN VI KANSKJE KAN MØTE DISSE PASIENTENE PÅ EN BEDRE MÅTE INNENFOR ET SLIKT SYSTEM

”Drop in for Drop ut” Et prosjekt ved ruspoliklinikken DPS Hamar

Kort disposisjon:  Litt kort om ruspoliklinikken og bakgrunn for prosjektet  Behandlingsaktivitet og fremmøte ved ruspoliklinikken  Delprosjekt: Førstesamtaler  Hovedprosjekt: ”Drop in for Drop ut”  Konklusjoner  Eventuelle spørsmål, kommentarer, etc

Ruspoliklinikken DPS Hamar  Ca 15 behandlere  Ca innbyggere  Ca henvisninger  Pasientsammensetning  Ca 65% menn  Ca 60% er under 40 år  Ca 50% har stoff som hovedrusmiddel eller er i LAR tiltak,… og rundt 90% av disse er under 40år

Prosjektets utgangspunkt Behandlingsforløp som aldri kommer i gang Behandlingsforløp preget av stort fravær Behandlingsforløp som blir avbrutt

Hypotese 1 Ikke bare de alvorligste…. (Gr.3, st.meld 25, 96/97)

Hypotese 2 Fremmøte og motivasjon henger nødvendigvis ikke sammen ….det kan like gjerne handle om oss

Mange faktorer vil påvirke fremmøte  Men…  Innrettet mot: ”legge til rette faktorer” Ulike tiltak for en bedre- og mer individuell tilrettelegging av behandlingen

Målsetting med prosjektet  Fremskaffe kunnskap og finne tiltak  Bidra til at flere ruspasienter faktisk: A: Kommer inn i behandling B: Greier å gjennomføre behandling C: Ikke ”dropper ut” av behandling

Prosjektets ”fire ben”  Kartleggingsundersøkelse høst 2005  Delprosjekt: Førstesamtaler ved oppstart behandling  Hovedprosjekt: ”Drop in for Drop ut”  Re-kartleggingsunderseøkelse høst 2007

”Data materiale”  Ca 3500 planlagte polikliniske aktiviteter  Overfor ca 500 pasienter

Avklaringer  Avklaring 1: Aktivitetsnivå  Avklaring 2:

Behandlingsaktivitet ved ruspoliklinikken Informasjon hentet fra kartlegging høst ca 2300 planlagte aktiviteter/konsultasjoner (prosjektaktivitet er ikke medregnet)

Planlagt behandlings virksomhet ved ruspoliklinikken Samlede tall fra kartlegging 2005 og Prosent. Aktivitetsnivå. N = 2314

Fremmøte til behandling ved ruspoliklinikken  69% Gjennomførte aktiviteter  12% Avbestilt av pasienten  19%Ikke møtt (uten beskjed)

Fremmøte i forhold til ulike aktivitetstyper Kartleggingsundersøkelse 2005 og Samlede tall. Aktivitetsnivå. N = %

Fremmøte til ulike aktivitetstyper, sett i forhold til alder og rusmiddel. Aktivitetsnivå. N (alder) = N (rusmiddel) = Aldersgrupper og rusbruk IndividualsamtalerSamarbeidsmøterAktiviteter ute Møtt Pasienter O/40 år ( ) 72,288,992,5 Pasienter U/40 år ( ) 60,187,493,8 Pasienter uten rus- diagnose ( ) 79,0100 Pasienter med alkoholdiagnose ( ) 71,687,591,4 Pasienter med stoff eller lar-diagnose ( ) 55,487,192,3

Fremmøte til Individualsamtaler: Sett i forhold til hovedrusmiddel, for pasienter under 40.år. Aktivitetsnivå. N = 722. Cannabis (263) Blanding (132) LAR (131) Opiat (69) Amfetamin (137) Møtt 58,9 57,651,150,7 47,4

Delprosjekt: Førstesamtaler ved oppstart behandling

Prosjektbeskrivelse  Utgangspunkt: laveste oppmøte høst 2005 (55%)  Målsetting: Bedre fremmøte gjennom å håndtere slike samtaler annerledes. A: Forsøke å oppnå kontakt før innkalling B: Tilbud om eventuelt å avholde samtalene utenfor rupol  Alle behandlere ved ruspoliklinikken og alle planlagte førstesamtaler, i løpet av perioden –

Etter 1.års kartlegging  256 førstesamtaler  93 prosent ved ruspoliklinikken

Eventuell kontakt med pasienten i forkant av samtalen  45% kontakt  55% ikke kontakt

På hvilken måte er kontakt forsøkt/oppnådd i forkant av første samtale: Prosent. Aktivitetsnivå. N = %

Fremmøte til førstesamtaler: Samlet fremmøte til førstesamtaler på aktivitetsnivå. Prosent. N =251 55%

Fremmøte ut ifra om det har vært kontakt eller ikke: Aktivitetsnivå. Prosent. N =

Hovedprosjekt ”Drop in for Drop ut”

Prosjektbeskrivelse  Utgangspunkt: Den generelt sett mest ustabile pasientgruppa i forhold til fremmøte (59%)  Målsetting: Øke fremmøte gjennom å bedre tilgjengeligheten  To behandlere i hele stillinger –  Ovenfor et utvalg pasienter fra denne gruppen (30), prøve ut diverse ”legge til rette” tiltak

”Legge til rette” tiltak  Endre rutiner ved oppstart behandling  Aktiv bruk av mobil/sms  Påminning via sms  ”Forfølge” ustabiliteten  Kveldspoliklinikk  Hjemmebesøk og samtaler nærmere pasienten sitt bosted

”Prosjektåret”: Hovedtall  38 pasienter  817 planlagte polikliniske aktiviteter 605 Kontorbaserte individualsamtaler 135 Polikliniske aktiviteter utenfor kontoret 73 Samarbeids/ansvarsgruppemøter 4 Pårørendesamtaler

Kontakt med pasientene i forkant av planlagt poliklinisk aktivitet. Aktivitetsnivå. Prosent. N = 817 Kontakttype: Andel Avtalte ny kontakt ved forrige avtale29,0 Har prøvd, men ikke oppnådd kontakt8,1 Pasienten har kun fått tilsendt innkallingsbrev1,1 Oppnådd kontakt via tekstmelding32,9 Oppnådd kontakt via telefon24,1 Oppnådd kontakt via samarbeidspartner2,7 Oppnådd kontakt på annen måte2,1 62%

Fremmøte i hovedprosjektet

Fremmøte i prosjektet Aktivitetsnivå. Prosent. N = % 30% 75%

”Hei Evy! Så ikke noe til deg i dag. Det kom sikkert noe i veien. Hadde vært fint om du kunne ringt meg eller send meg en melding så vi kunne avtale et nytt treff. Håper du har det bra. Hilsen Lise.”

Gjennomgang av utprøvde metoder i ”Drop in for Drop ut”

Oppstart av 26 ”nye” behandlingsforløp  Samtale er avholdt med alle  Kontakt i forkant med 22  21 til første, 3 til andre og 2 til den fjerde  7 samtaler ble avholdt utenfor ruspoliklinikken

Generell bruk av mobiltelefon, sms og påminninger  ”Aktivt verktøy”, tilgjengelig for alle  Påminning  Behandler selv som administrerer påminningene  Mer oppdatert om pasientens nå-situasjon

Eksempler på kontakt frekvens  ”Eva Merete” (april og ut perioden) 6.mnd  Totalt 18 planlagte aktiviteter  Totalt 8 gjennomførte avtaler  Totalt 99 forsøk på telf/sms kontakt  47 ganger kontakt via sms/telefon  52, uten hell (inkl 32 sms)

Bruke pasientens ”hjemmebane” som arena for behandlingsaktivitet  Ved kontaktetablering  For å ”hente pasienten tilbake” ved avbrudd  For å få igangsatt og gjennomført utredninger/kartlegging  Ved anamneseopptak og prosesser rundt plass i rusinstitusjon  I samarbeid med første linje tjenesten  Som et ledd i forskjellige terapeutiske prosesser  Som et forebyggende tiltak ved eventuell ustabilitet  Over 80 hjemmebesøk er planlagt, overfor 17 pasienter  86 prosent av disse er gjennomført som planlagt

Avholde behandlingsaktivitet nærmere pasientens bosted / andre steder  Ved oppstart eller ustabile perioder -Ved annet offentlig kontor -Ved lavterskeltilbud eller andre tiltak -På kafeer, offentlige møteplasser eller andre steder -Gå tur  Ca 50 aktiviteter (19 pas)  Over 80 prosent fremmøte

Kveldspoliklinikk  Fra februar-07 og ut perioden  , en dag i uka  17 pasienter har fått tilbud  Ca 70 planlagte aktiviteter  80 prosent fremmøte

Konklusjoner

Konklusjon Misbruksmønster  Jo mer rus, desto mer fravær ….bør legges til grunn for valg av metode

Generelle konklusjoner  Mange har betydelige vanskeligheter !!!!  Mest, de under 40 år, med stoff/lar diagnose og et omfattende misbruk  Tilgjengelighet og fremmøte kan ved enkle tiltak bedres !!

 Generell kontakt i forkant……Noe bedre….  Kontakt før oppstart……Enda mer bedre……  Bytte arena……….Størst effekt…..

Derfor……..  Ut av kontoret…. ….Være PRO-AKTIVE…….

Takk for meg! Eventuelle spørsmål?