DROPP INN FOR DROPP OUT
Helse er blitt butikk
Pasienten er blitt kunde
Helsearbeideren er blitt butikkmedarbeider
I denne verden er fokus ofte rettet mot:
$ Penger $ Og…
Public management ProfittInntjeningRefusjonerAnbudsrunderProduksjonskravKostnadseffektivitetRasjonaliseringEffektiviseringResultatenheterKonkurranseutsettingStykkprisfinansieringTelle,måle,veie Og ikke minst å……
Vurdere hvilke pasienter/kunder som er:
Lønnsomme Eller
Ulønnsomme
I ET SLIK SYSTEM VIL DET ALLTID VÆRE EN RISIKO FOR AT TILBUD GIS TIL DE PASIENTENE SOM SYKEHUSET FÅR MEST PENGER FOR Å BEHANDLE… OG IKKE NØDVENDIGVIS TIL DE PASIENTENE SOM KANSKJE TRENGER BEHANDLING MEST…
PROSJEKTET DERE NÅ SKAL HØRE OM HANDELR OM DE ”ULØNNSOMME PASIENTENE”….. OG HVORDAN VI KANSKJE KAN MØTE DISSE PASIENTENE PÅ EN BEDRE MÅTE INNENFOR ET SLIKT SYSTEM
”Drop in for Drop ut” Et prosjekt ved ruspoliklinikken DPS Hamar
Kort disposisjon: Litt kort om ruspoliklinikken og bakgrunn for prosjektet Behandlingsaktivitet og fremmøte ved ruspoliklinikken Delprosjekt: Førstesamtaler Hovedprosjekt: ”Drop in for Drop ut” Konklusjoner Eventuelle spørsmål, kommentarer, etc
Ruspoliklinikken DPS Hamar Ca 15 behandlere Ca innbyggere Ca henvisninger Pasientsammensetning Ca 65% menn Ca 60% er under 40 år Ca 50% har stoff som hovedrusmiddel eller er i LAR tiltak,… og rundt 90% av disse er under 40år
Prosjektets utgangspunkt Behandlingsforløp som aldri kommer i gang Behandlingsforløp preget av stort fravær Behandlingsforløp som blir avbrutt
Hypotese 1 Ikke bare de alvorligste…. (Gr.3, st.meld 25, 96/97)
Hypotese 2 Fremmøte og motivasjon henger nødvendigvis ikke sammen ….det kan like gjerne handle om oss
Mange faktorer vil påvirke fremmøte Men… Innrettet mot: ”legge til rette faktorer” Ulike tiltak for en bedre- og mer individuell tilrettelegging av behandlingen
Målsetting med prosjektet Fremskaffe kunnskap og finne tiltak Bidra til at flere ruspasienter faktisk: A: Kommer inn i behandling B: Greier å gjennomføre behandling C: Ikke ”dropper ut” av behandling
Prosjektets ”fire ben” Kartleggingsundersøkelse høst 2005 Delprosjekt: Førstesamtaler ved oppstart behandling Hovedprosjekt: ”Drop in for Drop ut” Re-kartleggingsunderseøkelse høst 2007
”Data materiale” Ca 3500 planlagte polikliniske aktiviteter Overfor ca 500 pasienter
Avklaringer Avklaring 1: Aktivitetsnivå Avklaring 2:
Behandlingsaktivitet ved ruspoliklinikken Informasjon hentet fra kartlegging høst ca 2300 planlagte aktiviteter/konsultasjoner (prosjektaktivitet er ikke medregnet)
Planlagt behandlings virksomhet ved ruspoliklinikken Samlede tall fra kartlegging 2005 og Prosent. Aktivitetsnivå. N = 2314
Fremmøte til behandling ved ruspoliklinikken 69% Gjennomførte aktiviteter 12% Avbestilt av pasienten 19%Ikke møtt (uten beskjed)
Fremmøte i forhold til ulike aktivitetstyper Kartleggingsundersøkelse 2005 og Samlede tall. Aktivitetsnivå. N = %
Fremmøte til ulike aktivitetstyper, sett i forhold til alder og rusmiddel. Aktivitetsnivå. N (alder) = N (rusmiddel) = Aldersgrupper og rusbruk IndividualsamtalerSamarbeidsmøterAktiviteter ute Møtt Pasienter O/40 år ( ) 72,288,992,5 Pasienter U/40 år ( ) 60,187,493,8 Pasienter uten rus- diagnose ( ) 79,0100 Pasienter med alkoholdiagnose ( ) 71,687,591,4 Pasienter med stoff eller lar-diagnose ( ) 55,487,192,3
Fremmøte til Individualsamtaler: Sett i forhold til hovedrusmiddel, for pasienter under 40.år. Aktivitetsnivå. N = 722. Cannabis (263) Blanding (132) LAR (131) Opiat (69) Amfetamin (137) Møtt 58,9 57,651,150,7 47,4
Delprosjekt: Førstesamtaler ved oppstart behandling
Prosjektbeskrivelse Utgangspunkt: laveste oppmøte høst 2005 (55%) Målsetting: Bedre fremmøte gjennom å håndtere slike samtaler annerledes. A: Forsøke å oppnå kontakt før innkalling B: Tilbud om eventuelt å avholde samtalene utenfor rupol Alle behandlere ved ruspoliklinikken og alle planlagte førstesamtaler, i løpet av perioden –
Etter 1.års kartlegging 256 førstesamtaler 93 prosent ved ruspoliklinikken
Eventuell kontakt med pasienten i forkant av samtalen 45% kontakt 55% ikke kontakt
På hvilken måte er kontakt forsøkt/oppnådd i forkant av første samtale: Prosent. Aktivitetsnivå. N = %
Fremmøte til førstesamtaler: Samlet fremmøte til førstesamtaler på aktivitetsnivå. Prosent. N =251 55%
Fremmøte ut ifra om det har vært kontakt eller ikke: Aktivitetsnivå. Prosent. N =
Hovedprosjekt ”Drop in for Drop ut”
Prosjektbeskrivelse Utgangspunkt: Den generelt sett mest ustabile pasientgruppa i forhold til fremmøte (59%) Målsetting: Øke fremmøte gjennom å bedre tilgjengeligheten To behandlere i hele stillinger – Ovenfor et utvalg pasienter fra denne gruppen (30), prøve ut diverse ”legge til rette” tiltak
”Legge til rette” tiltak Endre rutiner ved oppstart behandling Aktiv bruk av mobil/sms Påminning via sms ”Forfølge” ustabiliteten Kveldspoliklinikk Hjemmebesøk og samtaler nærmere pasienten sitt bosted
”Prosjektåret”: Hovedtall 38 pasienter 817 planlagte polikliniske aktiviteter 605 Kontorbaserte individualsamtaler 135 Polikliniske aktiviteter utenfor kontoret 73 Samarbeids/ansvarsgruppemøter 4 Pårørendesamtaler
Kontakt med pasientene i forkant av planlagt poliklinisk aktivitet. Aktivitetsnivå. Prosent. N = 817 Kontakttype: Andel Avtalte ny kontakt ved forrige avtale29,0 Har prøvd, men ikke oppnådd kontakt8,1 Pasienten har kun fått tilsendt innkallingsbrev1,1 Oppnådd kontakt via tekstmelding32,9 Oppnådd kontakt via telefon24,1 Oppnådd kontakt via samarbeidspartner2,7 Oppnådd kontakt på annen måte2,1 62%
Fremmøte i hovedprosjektet
Fremmøte i prosjektet Aktivitetsnivå. Prosent. N = % 30% 75%
”Hei Evy! Så ikke noe til deg i dag. Det kom sikkert noe i veien. Hadde vært fint om du kunne ringt meg eller send meg en melding så vi kunne avtale et nytt treff. Håper du har det bra. Hilsen Lise.”
Gjennomgang av utprøvde metoder i ”Drop in for Drop ut”
Oppstart av 26 ”nye” behandlingsforløp Samtale er avholdt med alle Kontakt i forkant med 22 21 til første, 3 til andre og 2 til den fjerde 7 samtaler ble avholdt utenfor ruspoliklinikken
Generell bruk av mobiltelefon, sms og påminninger ”Aktivt verktøy”, tilgjengelig for alle Påminning Behandler selv som administrerer påminningene Mer oppdatert om pasientens nå-situasjon
Eksempler på kontakt frekvens ”Eva Merete” (april og ut perioden) 6.mnd Totalt 18 planlagte aktiviteter Totalt 8 gjennomførte avtaler Totalt 99 forsøk på telf/sms kontakt 47 ganger kontakt via sms/telefon 52, uten hell (inkl 32 sms)
Bruke pasientens ”hjemmebane” som arena for behandlingsaktivitet Ved kontaktetablering For å ”hente pasienten tilbake” ved avbrudd For å få igangsatt og gjennomført utredninger/kartlegging Ved anamneseopptak og prosesser rundt plass i rusinstitusjon I samarbeid med første linje tjenesten Som et ledd i forskjellige terapeutiske prosesser Som et forebyggende tiltak ved eventuell ustabilitet Over 80 hjemmebesøk er planlagt, overfor 17 pasienter 86 prosent av disse er gjennomført som planlagt
Avholde behandlingsaktivitet nærmere pasientens bosted / andre steder Ved oppstart eller ustabile perioder -Ved annet offentlig kontor -Ved lavterskeltilbud eller andre tiltak -På kafeer, offentlige møteplasser eller andre steder -Gå tur Ca 50 aktiviteter (19 pas) Over 80 prosent fremmøte
Kveldspoliklinikk Fra februar-07 og ut perioden , en dag i uka 17 pasienter har fått tilbud Ca 70 planlagte aktiviteter 80 prosent fremmøte
Konklusjoner
Konklusjon Misbruksmønster Jo mer rus, desto mer fravær ….bør legges til grunn for valg av metode
Generelle konklusjoner Mange har betydelige vanskeligheter !!!! Mest, de under 40 år, med stoff/lar diagnose og et omfattende misbruk Tilgjengelighet og fremmøte kan ved enkle tiltak bedres !!
Generell kontakt i forkant……Noe bedre…. Kontakt før oppstart……Enda mer bedre…… Bytte arena……….Størst effekt…..
Derfor…….. Ut av kontoret…. ….Være PRO-AKTIVE…….
Takk for meg! Eventuelle spørsmål?