Velkommen til Newtondag!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nyttig energi og fantastisk elektronikk
Advertisements

ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
Hva er energi? Energi er det som får noe til å skje.
9(4) Energi Mål for opplæringen er at du skal kunne
Energisituasjonen i Norge idag
Fysikk 1: Potensiell energi og vannkraftverk
Løsninger og kostnader ved enkle vannbårne anlegg
Energi.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Engia.
Slik gjør vi det! Veileder for bygging av ladestasjoner.
Dannelse og anvendelse
Side Av Karina Schjølberg
Velkommen til 2. dag på Engia
Fysikk og teknologi - Elektrisitet
Energi og miljø høgskolen i oslo Prosjektoppgaver og vurdering av Høgskolelektor Bente Hellum.
Energieffektivisering – fokus på bygget eller systemet ?
Dag A. Høystad Energirådgiver.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
Kulebane Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, men kun overføres.
Kulebane Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, men kun overføres.
NORDLYSET – himmelsk dans
Hva er fossile brensler?
Kompetansemål Mål for opplæringen er at dere skal kunne:
Elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder
Etter forarbeid, undervisning i Newton-rommet og etterarbeid ønsker vi at dere har lært:
Velkommen 7. klasse til Newtondag!
Oppsummering Klarte alle gruppene å løfte opp noe med bruk av vinsjen?
Legg merke til import av strøm på vinterstid.
Hegg Kraft Årsrapport Kort om Hegg Kraft Produserer, overfører og omsetter energi Planlegger og bygger kraftanlegg og kraftledninger Driver regionalnettet.
Velkommen! Olweusgruppens instruktøropplæring Samling 2 5 – 7 september 2012.
NTNU 19/ Egil Olsen, Naturfagsenteret
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Fossilt brensel. Anvendelse
Velkommen til Newtonrommet!. Tema Energi og miljø Fornybar energi Økologi Robotstyring.
Eksempel på mødeskema klasse Eksempel på mødeskema 3. klasse.
Plan for dagen (ca-tider)
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
Energimerking og energioppfølging i HFK Overingeniør energibruk Helge Gundersen.
Velkommen til Newtonrommet!
Oppsummering Klarte dere å løfte opp loddet med vindkraft?
Engia.
Alternativ og ikke riktig så alternativ energi
Enova-quiz Spørsmål og svar fra Enova-heftet Energi for framtiden.
Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) Arbeider for å fremme økonomisk vekst i og handel mellom medlemslandene. Om OECD:
ENERGI FOR FRAMTIDA - på veg mot ein fornybar kvardag.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Den elektriske verda Læringsmål Kunne måleining for effekt (W) og elektrisk energi (kWh)og forklare korleis vi bruker dei Forklare kva vi meiner med effekt,
Olje og gass Petroleum - fossilt brennstoff. Oljeeventyret Kol kjem av gamle sumpskogar som har rotna under stilleståande og oksygenfattig vatn. Råolje.
PÅ VEG MOT EIN FORNYBAR KVARDAG ENERGI FOR FRAMTIDA.
Elektrisitet. Hva er elektrisitet? Det er ikke lett å forklare hva elektrisitet er.  Vi ser den ikke fordi at den er usynlig  Vi lukter den ikke og.
til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms
Kjære forskere!   Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig.
Booking av Newtondag Øvrige tema GPS:
Bergarter og mineraler Booking av Newtondag
Produksjon av elektrisk energi
Begreper Uttrykk med olje Hva er råstoffet Fleip eller fakta
Elektrisitet.
Elektrisk energi Kapittel 12.
Aktivitet 5 Energi i hver dråpe
P = U ∙ I I Forsan så vi hvordan man produserer energi ved hjelp av vann. Nå skal dere lage deres eget lille kraftverk. OPPGAVE: Dere skal få så mye effekt.
Kulebane Innledning: Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne,
Spørsmål og svar fra Enova-heftet Energi for framtiden
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Plusshus i kalde klima.
TEKNOLOGI, RESSURSER OG UTVIKLING UNDERVEIS GEOGRAFI KAP. 3.
Produksjon av elektrisk energi
Kjemiske reaksjoner Mål for økta:
Arbeid, energi og effekt
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Newtondag! Plass til å skrive besøksskolen navn i mellomrommet under «Velkommen»

Læringsmål: Vite forskjellen på energikilder og energiformer, og gi eksempler på dette. Kunne gi eksempel på hvordan energi fra vann og vind ble utnyttet i eldre tid. Vite prinsippet for hvordan en generator/dynamo produserer strøm. Kunne bygge opp et energikraftverk ut fra en tredimensjonal byggeanvisning. Kjenne til minst tre typer energikraftverk som brukes i verden i dag, og prinsippet for hvordan de produserer energi. Vite om ulemper og begrensninger med bruk av vann-, vind- og solkraftverk.

Dagsplan (ca) 09.00: Teori 09.30: 2 elevforsøk m/oppsummering 10.00: Bygge opp et kraftverk og en liten el-bil 10.45: Matpause 11.15: Bygge videre +oppgaver med kraftverk og bil 12.30: Liten bilkonkurranse 12.45: Etterarbeid med PhotoStory 13.30: Nedrigging og oppsummering 14.00: Ferdig

Energikilder: Energiformer: «Beskriver kilder/områder hvor energi er lagret» «Beskriver hva energi kan opptre som» Et kanskje mer nøyaktig ord for «energikilder» er «energibærere» Bevegelsesenergi Stillingsenergi Vindenergi Solenergi Varmeenergi Vannenergi Jordvarme (Geotermisk) Strålingsenergi Bioenergi Atomenergi Fossilt energi (olje, kull, gass) Elektrisk energi Lydenergi Kjemisk energi

Energiloven: “Energi kan verken skapes eller forsvinne…. ….kun overføres fra én energiform til en annen” Energikilde – Vannenergi Energiform – 1: Stillingsenergi (Vannmengde og høyde over havet bestemmer hvor mye stillingsenergi som er lagret, 2: Bevegelsesenergi (brattere fall på røret gir mer bevegelsesenergi), 3: Bevegelsesenergi (bevegelsesenergien fra vannet overføres som bevegelsesenergi i turbinen), 4 elektrisk energi (i generatoren som er koblet til turbinen) omdannes bevegelsesenergien til elektrisk energi), 5 (den elektriske energien brukes i elektriske apparater som f. eks varmeovner, lys, tv, pc osv. Energien går etter hvert over til varmeenergi som fordeles ut i lufta og omgivelsene)

Energibruk i gamle dager Smedshammer

Kornmølle

Oppgangssag

Gruveheis - rekonstruksjon fra Kongsberg sølvgruver

Fra middelalderen: Knusemaskin til gruvedrift, men prinsippet også brukt til tresking av korn, ris, samt stamping av tøy. Kilde:http://www.waterhistory.org/histories/waterwheels/waterwheels.pdf

Vinddrevet konmølle fra Nederland Vinddrevet konmølle fra Nederland. Toppen av møllehuset med vindskovlene kan dreies etter vindretningen.

Så kom oppdagelsen av elektrisitet – det gav mange nye muligheter: Fabrikkene trengte ikke å ligge ved en elv for å få kraft. Elektrisitet gav også lys og varme, og etter hvert også ulike elektriske hjelpemidler til fornøyelse og for å forenkle hverdagen. (bilde fabrikk hentet fra www.vannkunnskap.no)

Elektrisiteten – to viktige personer Ørsted oppdager sammenheng mellom magnetisme og elektrisitet Faraday forsker videre på dette: Kan magnetisme brukes til å lage strøm? Introduksjon til demo-forsøk: Fortell om dem, og deres oppdagelser mens forsøket rigges til.

Introduksjon til kommende forsøk, hvor vi benytter Voltmeteret (V) til å lese av stømspenningen. Vi benytter nederste skala, som går opp til 3V. Snakk om hvor mye hver strek utgjør (0,1V). Snakk også om hvor mye halvveis til 1 strek er (0,05V).