<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
A. M. Al-Araki. •Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål.
Praktisk ledelse og risikostyring av virksomheter, Del 3:
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Praktisk info til prosjektkunder
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Hvordan berede grunnen for de gode………
DU HAR INFLYTELSE SOM KLASSEKONTAKT SOM FAU-REPRESENTANT
HELSEFORETAKET KJELL STANDAL A/S
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
HANDLINGSMETODEN Handlingsmetoden er utarbeidet av Gunvor Slaatto, og er en drøftingsmåte som sikrer bred medvirkning og løsninger som utvikles i fellesskap.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Landsdekkende utbygging av Nødnett «S amfunnets evne til å bekjempe organisert kriminalitet, håndtere store ulykker, naturkatastrofer og mulige terrortrusler.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Sosiologi i barnehagen
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Nettselskapenes samarbeid med kommunene i beredskapssituasjoner - Informasjonsberedskap.
Jakten på kvaliteten.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Software Requirements Elicitation
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Dette er SMART.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
- Og annet politisk påvirkning.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Kommunejordmorkontaktene 2009
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Veileder for risikovurdering
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
Veiledning Beslutningsprosess
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Oppstartshjelp for prosjekter Eksempel hentet fra Statoil.
Kommunikasjon med kunder og team Kurs for Arkitektbedriftene 23. april 2015.
Teknologi og samfunn 1 Interessenter – hvem er interessenter til et prosjekt? Hvem er prosjekts primære kunde hva er formålet med prosjektet og hvem er.
Et praktisk verktøy for å kartlegge dine lokale aktører
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Samhandling for effektive planprosesser
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Forretningsprosjektplan
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Prosjektgruppemøte 5. januar 2017
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO> Interessentanalyse <PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>

Innledning Interessent - definisjon En person eller organisasjon som kan bli påvirket av gjennomføringen eller fullføringen av prosjektet. Interessenten kan ha påvirkning på prosjektets mål, gjennomføring og resultat. Påvirkningen kan være positiv eller negativ. Hensikt Interessentanalyse gjennomføres for å unngå at interessenter overraskende påvirker prosjektgjennomføringen. Tidlig identifisering av interessenter som kan påvirke prosjektet. Avklare interessenters synspunkter og ønsker. Definere tiltak for å unngå negativ påvirkning på prosjektet.

Gjennomføring Hovedtrinn i analysen Plan og underlag for interessentanalyse Identifisering av prosjektinteressenter Brainstorming Analyse av prosjektinteressenter Analyse Vurdere interesse (pos/ neg) innvirkning (stor/ liten) Foreslå tiltak for ivaretakelse av interessenter Utarbeidelse av tiltak og kommunikasjonsplan Håndtering av prosjektinteressenter

Gjennomføring Hovedtrinn i analysen Plan og underlag for interessentanalyse Identifisering av prosjektinteressenter Brainstorming Analyse av prosjektinteressenter Analyse Vurdere interesse (pos/neg) innvirkning (stor/liten) Foreslå tiltak for ivaretakelse av interessenter Utarbeidelse av tiltak og kommunikasjonsplan Håndtering av prosjektinteressenter Gjennomføres i gruppe (Post-it lapper + diagram + Prioritering - og tiltaksplan) 10 min 20 min 20 min Resultat fra analysen Kommunikasjonsplanen revideres i de ulike fasene 60 min

Gjennomføring forts. Hovedtrinn 2: Identifisere interessenter - Brainstorming Sjekklister med forslag til interessenter ligger som vedlegg bakerst i presentasjonen. For økt kreativitet kan det være en fordel å sjekke oversikten etter gjennomført brainstorming, ikke før.

Reduser avhengighet/imøtegå Gjennomføring forts. Informer/ involver Samarbeid Overvåke Reduser avhengighet/imøtegå Evne til å motarbeide Mulig gevinst Hovedtrinn 3: Analysere prosjektinteressenter Hva ønsker interessentene å få ut av dette prosjektet? Hva er interessentenes krav og forventninger? Hvor og når de kan påvirke prosjektet? Hvor mye makt har de? Hva slags relasjoner har interessentene til hverandre? Hvilke konflikter kan oppstå? Vil interessentene få en fordel eller ulempe som følge av prosjektet? Er interessenten en potensiell motstander eller medspiller? Har interessenten stor eller liten innvirkning på prosjektet?

Gjennomføring forts. Plassere interessentene: A C B D Stor innvirkning Liten innvirkning Medspiller Motstander A C B D A) Motstander - Stor innvirkning – Kritiske interessenter B) Medspiller - Stor innvirkning C) Motstander - Liten innvirkning D) Medspiller - Liten innvirkning Motstander: En interessent som har ønsker eller behov som kan påvirke prosjektgjennomføringen negativ. For eksempel ved å stille krav som fører til merarbeid, forsinkelser, økte kostnader, eller ikke planlagte endringer ved leveransen. Medspiller: En interessent som har ønsker eller behov som kan påvirke prosjektgjennomføringen positivt, som å være en støttespiller ved beslutninger eller en bidragsyter på ulike måter.

Gjennomføring forts. Hovedtrinn 4 (del 1): Utarbeide tiltaksplan Resultatet fra analysen settes inn i prioritering og tiltaksplan for håndtering av interessenter: Prioriter interessentene i forhold til risiko for påvirkning på prosjektet. Planlegge tiltak for å ivareta interessentene og sikre prosjektgjennomføringen. Vurdere behov for å møte kritiske interessenter til dialog for å sikre riktig forståelse av deres synspunkter og ønsker. Interessent Makt til innvirkning på prosjektet Potensial for positivt samspill (stor/liten) Potensiell motstand mot prosjektet (stor/liten) Prioritering (H/M/L) Strategi/ tiltak

Gjennomføring forts. Hovedtrinn 4 (del 2): Utarbeidelse av kommunikasjonsplan Basert på analysen må man velge hvordan man ønsker å kommunisere med prosjektinteressentene. Enveis overføring av informasjon Flerveis – diskusjon og samtaler i gruppe Skriftlig/ grafisk fremstilling Muntlig og visuell fremstilling i møter og presentasjoner med personlig medvirkning Det er viktig å avtale hvem som gjør hva og er ansvarlig for kommunikasjon til hver enkelt interessent.

Gjennomføring forts. Hovedtrinn 5: Håndtering av prosjektinteressenter Interessentene må følges opp og kontrolleres underveis i alle prosjektets faser. I hver fase bør analysen tas frem og vurdere om forhold har forandret seg. Kommunikasjonsplanen revideres også i henhold til endringer.

Stor innvirkning Motstander Medspiller Liten innvirkning

Sjekkliste for interessenter (1) Samferdselsdepartementet SJT, Statens Jernbane Tilsyn Fylkesmannen i Oslo og Akershus Kabeleiere (Telenor, Hafslund, GET, TDC etc.) Oslo kommune Interesseorganisasjoner Medier Naboer OTD, Oslo T-bane drift OT, Oslo trikken PE (vedlikeholder) Ruter Passasjerer (kunder) Entreprenører, leverandører, konsulenter

Sjekkliste for interessenter (2) Etater BYM PBE VAV Kollektivbrukere Trikkebrukere Bussbrukere (hvis holdeplasser påvirkes) Brukere av eiendommer langs anleggsområdet Beboere Butikker/butikkunder/leverandører Kontorer Restauranter/kunder/leverandører Forvaltere Øvrige brukere Hotell/gjester Parter relatert til leveranser etc. til eiendommene langs anleggsområdet Renovasjonsfirmaer Politi Brannvesen/ambulanse Legevakt Ansvarlig utbygger Sporveien Oslo AS Utførende utbygger Entreprenør Driftsselskap Oslo Sporvognsdrift Ruter Eiere av elektriske ledninger i området Hafslund Viken Nett Telenor Banetele Get/Canal Digital etc. Andre brukere av anleggsområdet Gjennomgangstrafikk vei (buss/bil/lastebil) Annen gjennomgangstrafikk (syklister/gående) Andre Vernemyndigheter Beboere etc. langs alternative veier for trafikk