B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Strategi og behov for nettstedet bibin.no - bibliotekene i Østfold Høsten 2011.
Dialogmøte med biblioteksjefene februar – mai 2011 Oppsummerte fokusområder.
Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Digitaliserte museumssamlinger Hva så?
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Rekruttering og utvikling av klubben som nettverksarena.
Skifteplan mobil en ny brikke i det teknologiske landbruket
Sosiale medier Digitalt temakurs Innhold: Datasikkerhet og nettvett, generell bruk av PC og sosiale medier.
Aktivitetsdagen for ditt nærområde
Kompetansedeling i Fædrelandsvennen
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Mål for elevrådskoleringen:
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Strategiarbeid i praksis
Kompetansekartlegging
NY I DRAMMEN. Nykommere-hvem? Progoramområde 6 Kultur2.
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
Hva kommer nå? Skolens nettverk. Fellesområder •Hva slags fellesområder skal vi ha? •Hvordan skal vi organisere dem? •Hvor skal vi lagre filene våre?
B for bibliotek Bibliotekledermøtet 26. januar 2012.
Informasjonsnettverk OFK Utkast til Handlingsplakat Arbeidsgruppe: Inger Elisabeth Karni, Stine Fredriksen, Bjørnar Storsveen, Marianne Mobæk.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
10. april 2014 Bibliotekledermøte :15:00 Velkommen (Karianne) 10:15-10:45 Prosjektarbeid i Akershus (Tordis Holm) 10:45-11:30 Prosjektarbeid i Hedmark.
Universell utforming av bibliotek Erfaringer fra en kartlegging i Østfold Anne Berit Brandvold Spesialbibliotekar Østfold fylkesbibliotek Rosfjord Strandhotell.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Media og informasjon.
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
Markedsføring av diabeteslinjen på urdu /punjabi Shaista Ayub
Hvorfor en visjon ? Holder det ikke med arbeidsplanene til aktivitetsutvalgene? Unyttig arbeid Prioritere mer konkrete oppgaver.
Prosjektet er støttet av:. Hovedmål ”Det sømløse bibliotek – region Oppland” innebærer at innbyggerne i Oppland skal oppleve et helhetlig bibliotektilbud.
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Strategiplan
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
 Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® -  Kan kun benyttes av infoREGI kunder  Spørmål rettes til
REGIONSSEKRETÆR SØR-VEST PRESENTASJON BERGEN 30.OKTOBER 2014 RICHARD EKHAUGEN.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Prai en taxi En kort presentasjon av den nye digitale løsningen.
Logo/kommunenavnMeny Søk i våre sider Søk etter bøker, filmer, musikk m.m. Mine lån Forny dine lån Bestille materiale Se hva du har lånt Logg inn Åpningstider.
Digitale tjenester Improvisert. Digidel Digital agenda for Norge — IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet Digital agenda for Norge, Meld. St.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Brukerundersøkelse Det flerspråklige bibliotek. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på web i perioden 19. oktober – 8. november Sendt ut til.
Bibliotekplan for Troms Biblioteksjefmøtet 2011 Levanger, 8. juni.
TRØ TE I LAG Bibliotekutvikling sammen. hovedmål: samarbeid om bedre bibliotek i Trøndelag Delmål: videreutvikle en lærings- og delingskultur i folkebibliotekene.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
Opplevelse – Budskap - Medlemmer. Hvorfor arrangere konsert? Tre hovedmål o Skape gode opplevelser o Formidle FIVHs budskap på en positiv måte - synliggjøre.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
« Små scener « Presentasjon biblioteksjefmøte Stjørdal
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Arbeidsverksted Hysvær 9. januar 2016
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Felles jubileumsdag for Lions Norge
Hvorfor iPad i grunnskoleopplæringen?
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Digital startpakke – Nettvett 7
Roede-kurslederen på Facebook
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Digihjelpen – Levanger kommune
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted
Utskrift av presentasjonen:

B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek

Status pr  3 av 4 arbeidsgrupper har hatt møte  Webgruppa har hatt to møter  Personalseminar er avholdt  Dokument om internettstrategi på høring  Dokument om merkevareplattform og merkevareløfter på høring  Høstkampanjen er under planlegging

Merkevareplattformen

Forslag til endringer i merkevareplattformen  Visjon: beholdes som den er  Samfunnsoppdrag: beholdes som det er  Ønsket omdømme: ”alltid” tas bort fra siste setning. Forslag til nytt ”ønsket omdømme: Bibliotekene er en utømmelig kilde til kunnskap og opplevelser, vekst og trivsel i lokalsamfunnet. Basistjenestene er gratis! De ansatte er engasjerte og har et godt svar på det jeg spør om.

Egenskaper Det lokale biblioteket skal være:  Inspirerende  Inkluderende  Stimulerende  Offentlig – bibliotekets basistjenester er gratis

Merkeløfter – vi skal love at:  Biblioteket gir deg kunnskap og opplevelser  Biblioteket gir deg inspirasjon og personlig utvikling  Bibliotekets basistjenester er gratis  Biblioteket er en uformell møteplass

Konkrete arbeidsoppgaver Inspirerende:  Hurtig skiftende ”småutstillinger” – tipshylle – med personlige anbefalinger  Markere at man er ansatt (skilt eller lignende)  Alle besøkende skal bli sett (øyekontakt, smil, hilse)

Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Inkluderende – møteplass  Lesegrupper for flerspråklige (avislesegrupper, lesesirkel)  Invitere ulike lag og foreninger til å bruke biblioteket til møtevirksomhet

Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Stimulerende  Rydde plass til større utstillinger  Gå på kurs for å lære å lage temautstillinger  Kunngjøre arrangementer ut over egen kommune

Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Gratis  Markedsføre gratis i alle sammenhenger  Gebyrer for purring, skanning, kopiering, faksing, utskrifter etc samordnes

Internettstrategi for bibin.no Strategidokument på høring, frist for uttalelse i dag (13.10.) Strategidokumentet godkjennes av biblioteksjefene. Forpliktende avtale undertegnes av alle deltakende bibliotek før jul.

Strategidokument sammendrag Hovedmål:  Å få flere innbyggere til å benytte seg av bibliotekets tilbud både på nett og i det fysiske bibliotek Strategi:  bibin.no skal være et nettsted for publikum  bibin.no skal legge til rette for at publikum skal kunne søke, reservere og bestille på ett sted.

Behov for bibin.no Overordnede behov:  Informasjon/tjenester  Kontaktinformasjon  Litteraturtips  Sømløst søk  Selvbetjening (bestilling, fornying, reservering)  Integrerte sosiale kanaler

Behov (forts) Kritisk funksjonalitet:  Sømløs selvbetjening Ønsket funksjonalitet:  Alle bibliotekene må framstå som en enhet  Bibin.no skal være en sentral og oppdatert kanal  Være en felles tjeneste for bibliotekene med tanke på færre publiseringssteder/-verktøy

Innhold  Kampanjer  Nyheter  Aktiviteter  Lesetips  Presentasjon av bibliotekene  Skrytebrosjyrer (print on demand)  Lenkesamling, emner – for elever/studenter

Innhold (forts) Tredjepartsinnhold? App på Facebook som går til samsøk? App på mobil? Mobilsider?

Kompetanseheving  Tekstskriving  Publisering  Bildebehandling og copyright

Høstkampanjen  Tema: presentasjon av faglitteratur  Virkemidler: plakater og bannere, webbanner, bibin.no  Utstillinger og arrangementer i bibliotekene  Annonser?  Konkurranse: opplevelsesdag på Inspiria. Detaljinfo på bibin.no