B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek
Status pr 3 av 4 arbeidsgrupper har hatt møte Webgruppa har hatt to møter Personalseminar er avholdt Dokument om internettstrategi på høring Dokument om merkevareplattform og merkevareløfter på høring Høstkampanjen er under planlegging
Merkevareplattformen
Forslag til endringer i merkevareplattformen Visjon: beholdes som den er Samfunnsoppdrag: beholdes som det er Ønsket omdømme: ”alltid” tas bort fra siste setning. Forslag til nytt ”ønsket omdømme: Bibliotekene er en utømmelig kilde til kunnskap og opplevelser, vekst og trivsel i lokalsamfunnet. Basistjenestene er gratis! De ansatte er engasjerte og har et godt svar på det jeg spør om.
Egenskaper Det lokale biblioteket skal være: Inspirerende Inkluderende Stimulerende Offentlig – bibliotekets basistjenester er gratis
Merkeløfter – vi skal love at: Biblioteket gir deg kunnskap og opplevelser Biblioteket gir deg inspirasjon og personlig utvikling Bibliotekets basistjenester er gratis Biblioteket er en uformell møteplass
Konkrete arbeidsoppgaver Inspirerende: Hurtig skiftende ”småutstillinger” – tipshylle – med personlige anbefalinger Markere at man er ansatt (skilt eller lignende) Alle besøkende skal bli sett (øyekontakt, smil, hilse)
Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Inkluderende – møteplass Lesegrupper for flerspråklige (avislesegrupper, lesesirkel) Invitere ulike lag og foreninger til å bruke biblioteket til møtevirksomhet
Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Stimulerende Rydde plass til større utstillinger Gå på kurs for å lære å lage temautstillinger Kunngjøre arrangementer ut over egen kommune
Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Gratis Markedsføre gratis i alle sammenhenger Gebyrer for purring, skanning, kopiering, faksing, utskrifter etc samordnes
Internettstrategi for bibin.no Strategidokument på høring, frist for uttalelse i dag (13.10.) Strategidokumentet godkjennes av biblioteksjefene. Forpliktende avtale undertegnes av alle deltakende bibliotek før jul.
Strategidokument sammendrag Hovedmål: Å få flere innbyggere til å benytte seg av bibliotekets tilbud både på nett og i det fysiske bibliotek Strategi: bibin.no skal være et nettsted for publikum bibin.no skal legge til rette for at publikum skal kunne søke, reservere og bestille på ett sted.
Behov for bibin.no Overordnede behov: Informasjon/tjenester Kontaktinformasjon Litteraturtips Sømløst søk Selvbetjening (bestilling, fornying, reservering) Integrerte sosiale kanaler
Behov (forts) Kritisk funksjonalitet: Sømløs selvbetjening Ønsket funksjonalitet: Alle bibliotekene må framstå som en enhet Bibin.no skal være en sentral og oppdatert kanal Være en felles tjeneste for bibliotekene med tanke på færre publiseringssteder/-verktøy
Innhold Kampanjer Nyheter Aktiviteter Lesetips Presentasjon av bibliotekene Skrytebrosjyrer (print on demand) Lenkesamling, emner – for elever/studenter
Innhold (forts) Tredjepartsinnhold? App på Facebook som går til samsøk? App på mobil? Mobilsider?
Kompetanseheving Tekstskriving Publisering Bildebehandling og copyright
Høstkampanjen Tema: presentasjon av faglitteratur Virkemidler: plakater og bannere, webbanner, bibin.no Utstillinger og arrangementer i bibliotekene Annonser? Konkurranse: opplevelsesdag på Inspiria. Detaljinfo på bibin.no