Nye ssb.no Nordisk statistikermøde, København, august 2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Samiskopplæring i Nordland
Praktiske tips i DIPS Jon Even Sandvei Seniorkonsulent
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Når matematikk blir magisk
Litt mer om PRIMTALL.
Brannvern for hjemmeboende eldre og funksjonshemmede
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
BankID i Vital Forsikring ASA
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Folkehøyskolene temabilag 17. februar Fakta En ny skreddersydd utgivelse dedikert de Norske Folkehøyskolene. Aftenposten temautgivelser skriver,
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 E-Site 3.2 Webmaster introkurs. 2 Innhold •Generell informasjon om E-Site •Funksjoner •Adminsider.
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Resultater Kundesenter
MAL MEMORYOPPGAVER Eksempel fra kurset! 1.Rød 2.Svart 3.Black 4.Grønn 5.Green 6.Gul 7.Yellow 8.Hvit 9.White 10.Rosa 11.Pink 12.Lilla 13.Purple 14.Blå 15.Blue.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Figur 3.2 Faste kostnader pr. Enhet ved ulike aktivitetsnivåer
Nina Amble, Arbeidsforskningsinstituttet (AFI):
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 Anna-Brita Bakken, Kommunal- og regionaldepartementet Valgforum 1. – 3. mars 2010 i Trondheim Designprosjekt – utprøving av nytt valgmateriell ved valget.
1 Newcastle Senhøsten 2001 ble det arrangert golftur til Newcastle, med avreise og retur Vi var 9 ivrige golfere som reiste for å spille.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Åpne en luke hver dag og få en gave
LEDIGE LOKALER TIL LEIE PÅ VÆRSTE-OMRÅDET
Samdata 2012 Somatikk.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Presentasjon Robert Ruud
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Alstahaug kommune Statsbudsjettet Økonomi Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Økonomi og behovsprofil Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Overhalla
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sneak peek og svar på spørsmål Ulf Jarre Jerpseth & Gyda Kjekshus
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Utskrift av presentasjonen:

Nye ssb.no Nordisk statistikermøde, København, august 2010 Per Olav Løvbak Seksjonssjef / Produkteier ”Nye ssb.no”

Best før: 2005!

For mange manuelle rutiner, lite fleksible og ressurskrevende ssb.no - utfordringer Formidling: For mange manuelle rutiner, lite fleksible og ressurskrevende Faglig: Kan føle at dagens ssb.no begrenser mer enn gjør mulig Sluttbruker: Kan synes det er vanskelig å finne fram, savner brukervennlig presentasjon av noe innhold Teknisk: Sårbare publiseringsrutiner, tungvint å etablere nytt innhold/funksjonalitet/ tjenester

Visjon ”Ssb.no er stedet du vender tilbake til når du skal vite mer om det norske samfunnet.”

Delmål Ssb.no skal gi brukerne rask og enkel tilgang til fakta om det norske samfunnet, ved både overordnet og detaljert informasjon. Ssb.no skal bidra til at brukerne forstår hvordan tall og statistikk framkommer og henger sammen, slik at de kan omdanne statistiske fakta til kunnskap om Norge. Ssb.no skal drive folkeopplysning ved å gi brukerne informasjon de ikke visste at de trengte, og ved hjelp av ulike verktøy hjelpe brukerne til å anvende og å spre kunnskapen.

”Letesider” og ”kjernesider” Innhold som gir svarene Folkeopplysning Fakta Leter etter riktig innhold Videre til relatert innhold Forståelse And, Everything starts and ends with the end user. Without her – no need for our web sites. Or our industry, for that sake. The short story to how users use our sites is like this. They need something, so they start clicking on links on pages that will get them to a page that might give answers. At these potential end points they spend a bit more time to consume the information. And then they might need something that help them to be sure that this is the right answers. And/or they might be encouraged to get more information. So basically there are two kind of pages; navigation pages and content pages. (And the difference is not clear cut). In an ecommerce site we would call this ”gallery pages” and ”product pages”. In our site the most important navigation pages will be our subject area structure and the most important content pages is the home page of every statistics. Er dette riktig svar?

Nye ssb.no har tre ambisjoner Nye publiseringssystemer Utvikle nye brukervennlige publiseringssystemer med publiseringsrutiner der fagseksjonene i større grad kan tilrettelegge eget innhold. Nye tjenester for vid spredning Utvikle nye tjenester og funksjonalitet for såkalte distribuerte informasjonsobjekter, det vil si å tilgjengliggjøre innholdselementer (tall, tabeller, grafer med mer) utenfor ssb.no. Nytt brukergrensesnitt Etablere ny design og nytt grafisk brukergrensesnitt for ssb.no, herunder revidert struktur og nye sidetyper for innhold. 56701 668105 10 545 01 660 0 60 666 80 6 56701 668105 10 545 01 660 0 60 666 80 6 56701 668105 10 545 01 660 0 60 666 80 6

Nye ssb.no for konsumentene 56701 668105 10 545 01 660 0 60 666 80 6

Nye ssb.no for produsentene 56701 668105 10 545 01 660 0 60 666 80 6 Rediger Folketallet auka med 45 600 i fjor Nå 4 820 000 busette. Bla bla bla CMS Godkjenn

Nye ssb.no for prosumentene 56701 668105 10 545 01 660 0 60 666 80 6 Ctrl C <embed cvjvc> Ctrl V nettavis.no CMS

Interne verktøy/moduler Enonic CMS Statistikkregister Tabelldesigner Publikasjonsdatabase Tidemann Søkesystem Solr Infrastruktur

Takk for oppmerksomheten! 