IKT i musikk Skedsmo 20. mai 2010 Tonje Hilde Giæver

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sammensatte tekster (Word, PhotoStory, Moviemaker)
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Dataspill i bibliotek Anders Futtrup
Lyd, film og musikk på Internett Om deling av filer, kunnskap og lovligheten rundt det hele.
Publisering på internett
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nils Ole Nilsen Programansvarlig LUKK - Høgskolen i Bodø
Den digitale allemannsretten
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - OPPHAVSRETTENS OBJEKT OG SUBJEKT.
Sammensatte tekster: Photo Story
IKT i barnehagen.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-08 Dag 7: Oversikt over enerettsbeføyelsene og avgrensning av dem. Grensen mellom offentlig.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -ENERETTENES.
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Semesterintroduksjon – våren 2013
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Sammensatte tekster.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes.
Universitetet i Oslo Institutt for rettsinformatikk Olav Torvund Opphavsretten gir kontroll over det man selv har skapt Opphavsmannen.
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
ÅNDSVERK / OPPHAVSRETT
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER Thomas.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -IDEELLE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -LÅNEREGLENE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -HVA INNEBÆRER.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Opphavsmannens kontroll.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Interesseavveining Opphavsmannens interesse i vern Allmennhetens.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Forelesning i informasjonsrett: Opphavsmannens beføyelser H 2011 Olav Torvund.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
Forelesninger i Opphavsrett Disposisjon punkt 12 Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - HVA INNEBÆRER OPPHAVSRETTSBESKYTTELSEN.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - DIVERSE.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Offentlige dokumenter er ikke vernet åvl § 9 Lover, forskrifter,
Digitale medier Digitale rettigheter. Opphavsrett John Locke; ”…The Labour of his body and the work of his hands, we may say, are properly his” Opphavsretten.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -DATAMASKINPROGRAMMER - Thomas.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes i denne lov litterære,
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - INNLEDNINGSFORELESNING.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -DATABASER - Thomas Rieber-Mohn.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Lov om opphavsrett til åndsverk §. § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige.
Musikk er vernet som kunstnerisk verk.
Hva er et åndsverk? Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven). § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes.
Ungdom i teknologisamfunnet - på grensen til det ulovlige? Oslo, 24. mai 2007 Magnus Buflod og Knut Anders Sannes.
Arkivmateriale på nett – med rettighetene klarert Det 7. norske arkivmøte 5. april 2016 Yngve Slettholm, adm. direktør, Kopinor.
Opphavsrett for oversettere Adv. Hans Marius Graasvold Advokatene Graasvold & Stenvaag AS.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Interesseavveining Opphavsmannens interesse i vern Allmennhetens.
Sammensatte tekster Photostory og Bookcreator
OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER
Nærstående rettigheter
Opphavsrett og markedsføringslov
Interesseavveining Allmennhetens interesse i tilgang til
Opphavsmannens kontroll Allmennhetens tilgang Avtalelisens – krever avtale med organisasjon Enerett – krever samtykke fra opphavsmannen.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Overdragelse av opphavsrett
Opphavsmannens beføyelser (opphavsrettens innold)
Teknisk beskyttelse.
Utskrift av presentasjonen:

IKT i musikk Skedsmo 20. mai 2010 Tonje Hilde Giæver Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier Seksjon for digital kompetanse (memex.hio.no)

Tema for dagen JamStudio Opphavsrett Songsmith (?) PhotoStory Nettressurser (Ulike avspillere for lyd)

JamStudio Enkelt, nettbasert program for enkel komponering 3 trinn: Velg akkorder Velg instrumenter Spill av Tilpass lyden på instrumentene, tempo, volum Lag verse, bridge, chorus og bestem avspillingsrekkefølge

Songsmith Microsoftprodukt Gratis fullverdig prøveversjon på 6 timer Genererer akkompagnement til innspilt vokal, basert på ulike musikksjangere (Motsatt av karaoke) Aktuelt i skolen?

Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven) Regulerer opphavsretten ”Man skal ikke kunne frata noen æren for det verk de har skapt og man skal ikke kunne "tukle med" andres verk. Retten til å bli navngitt og til respekt for verket og dets opphavsmann utgjør de såkalte ideelle rettigheter.” (Olav Torvund)

Sentrale begreper Åndsverk; …litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som… Opphavsmannen; den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket Rettighetshaver: den som har rett til å framstille eksemplarer Eksemplarframstilling; Opphavsretten gir enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for allmenheten

To hovedgrupper av rettigheter Økonomiske rettigheter Eksemplarfremstilling Gjøre tilgjengelig for allmenheten Ideelle rettigheter Opphavsmannen har krav på å bli navngitt slik som god skikk tilsier. Verket skal ikke gjengis på en krenkende måte

Teknologien utfordrer opphavsretten Reproduksjon og distribusjon Digital kopi er identisk med originalen Internett som distribusjonskanal Det grunnleggende behovet er ikke endret Olav Torvund

Spredning av eksemplar Visning Fremføring Utlån, utleie Visning Offentlig uten tekniske hjelpemidler Fremføring Konserter, teater og ved bruk av tekniske hjelpemidler, f eks PowerPoint

Undervisning § 21 "Et utgitt verk kan fremføres offentlig ved gudstjeneste og undervisning. Har opphavsmannen overdratt eksemplar av et kunstverk eller et fotografisk verk, eller er slike verk offentliggjort, kan verket fremføres offentlig i forbindelse med undervisning.        Også ellers kan utgitt verk fremføres offentlig: a) ved tilstelninger der fremføring av åndsverk ikke er det vesentlige, såfremt tilhørerne eller tilskuerne har adgang uten betaling, og tilstelningen heller ikke indirekte finner sted i ervervsøyemed, b) ved ungdomsstevner som ikke arrangeres i ervervsøyemed.       

§ 21 forts Denne paragraf gjelder ikke for filmverk, scenisk fremføring av sceneverk eller fremføring av databaser ved ervervsmessig undervisning. Paragrafen gir heller ikke rett til fremføring ved kringkasting."

Offentlighet og allmenhet En visning eller fremføring innenfor det private området omfattes ikke av opphavsmannens enerett Grensen mellom det private og det offentlige er ikke enkel å trekke Forberedelse til undervisning, i undervisning, foreldremøte …

Eksemplarfremstilling til privat bruk Det er lov å framstille eksemplarer til privat bruk Kopiering til privat bruk – et hull i beskyttelsen Familie – venner - kollegaer Forutsetter at det eksemplar man kopierer fra er lovlig fremstilt

Sitatretten § 22. Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger. I prinsippet kan alle slags verk siteres Sitatet må settes i en sammenheng og kilden må navngis

Offentliggjøring av bilder ” Etter åndsverkslovens § 45c er det i utgangspunktet forbud mot å publisere fotografi som avbilder en person, uten at det foreligger samtykke fra den avbildede. Fra denne hovedregelen gjelder en rekke unntak, jf. § 45c, første ledd bokstav a-e.”

Avtalelisenser Kopinor – fotokopiering BONO – billedkunst Tono – musikk Gramo - produsenter og utøvende kunstnere Fono – norske plateprodusenter Norwaco - TV-programmer Egne skoleavtaler www.clara.no – etablert av flere forvaltningsorganer

Kopinor – Skoleavtalen – Digital bruk Lagre elektronisk kopier av digitalt materiale Digitalisere trykt materiale og lagre det Fremføre på elektronisk tavle, projisere o.l. Gjøre materialet tilgjengelig i skolens interne, lukkede nettverk Ta utskrift på papir av digitale eksemplar http://www.kopinor.no/kopiering-og-opphavsrett/digital-bruk Avtalen gir rett til digital kopiering av det samme som omfattes av den tidligere kopieringsavtalen. Som tidligere åpner avtalen ikke for kopiering av lyd og levende bilder eller datamaskinprogram.

Wikipedia Fri dokumentasjonslisens Adgang til å kopiere og gjenbruke innholdet under samme dokumentasjonslisens og at Wikipedia krediteres/refereres Ikke tillatt å kopiere til kommersiell bruk

Creative commons Den som gjør verket tilgjengelig kan i kraft av sin opphavsrett sette vilkår for andres utnyttelse Graderte frie lisenser http://creativecommons.org/about/licenses Eksempel www.flickr.com

Photo Story Photo Story 3 for Windows er et program som gir en spennende fremvisning av digitale bilder Ved hjelp av funksjoner som gir bildene liv med blant annet bevegelse, musikk og tale har man mulighet for å lage en personlig bildehistorie som er morsom å dele med andre Gratis program, tilgjengelig på nettet (forutsatt Windows-plattform) Finnes som norsk versjon Eller man kan lage en historie sammen med en gruppe.

Arbeidsgangen i programmet Start programmet Importer og ordne bildene Legg til en tittel/tekst på bildene – og eventuelle bilde effekter Gi bildene en lydkommentar (fortellerstemme) og tilpass bevegelsene Legge til bakgrunnsmusikk Musikk fra programmet Egne lydfiler Spor fra CD Lagre historien Prosjektfil eller fremvisningsfil

”Katten” – av Olav H. Hauge sit i tunet når du kjem. Snakk litt med katten. Det er han som er varast i garden.

Lagring av den ferdige videoen Kvalitet på presentasjonsfilen velges etter som hva du skal benytte filen til. I wmv-format Windows Media Player for avspilling av videoen Kan lastes opp på YouTube - brennes på dvd Innstillinger – der kan du velge kvaliteten – men du kan også velge de ”automatiske”

Noen eksempler på pedagogiske muligheter Tolke, bearbeide ulike musikksjangre Eksempel: Lage eventyr, presentere sanger, musikkstykker, dikt Gjenfortelle opplevelser Eksempel: Klasseturer Presentere et tema Eksempel: Forfattere, komponister, tidsepoker, fenomener Dokumentere aktiviteter Eksempel: Eksperimenter i naturfag, prosesser i estetiske fag, gitarkurs? Eksempel: Beskrive hendelser/konkreter -matlaging Dokumentere pedagogisk praksis

Ulike typer bildegrunnlag Digitale bilder – fra digitalt kamera, web-kamera eller mobiltelefon – elevene tar bildene og lager historien omkring bildene. Scanne tegninger/gjenstander/dokumenter som elevene har tegnet/valgt ut – elevene beskriver tegningene/gjenstandene Importere tegninger som elevene tegner i tegneprogram (Paint) Kombinasjon – ta bilder av gjenstander som elevene har laget – overføre bildene til PC-en – Digital kunstutstilling? Kompetansemål etter 4. trinn – eksempel hentet fra norskfaget: Lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde *NB Legg merke til begrepsbruk

Oppsummering av fordelene Grunnleggende ferdigheter å kunne uttrykke seg muntlig Språkstimulering/Språkopplæring (to-språklig) å kunne uttrykke seg skriftlig å kunne bruke digital verktøy Kreativ behandling av bilder Enkelt å ta i bruk, lite tidkrevende å lære og å bruke Krever minimalt med utstyr: Datamaskin, programmet, høretelefon med mikrofon

Digitale læringsressurser Noen portaler: Skolenettet (tjeneste fra udir) Moava.org (privat tjeneste) Lærebøkenes nettsteder JamStudio et eks på nettbasert program for enkel komposisjon Del og bruk - anbefales

Kopinor, interesseorganisasjon for rettighetshavere til åndsverk Kopinor, interesseorganisasjon for rettighetshavere til åndsverk. På nettstedet finner du blant annet kopinor-avtalene: http://www.kopinor.no/ Norwaco, opphavsrettsorganisasjon om sekundær utnyttelse av lyd og levende bilder: http://www.norwaco.no/ TONO forvalter rettigheter for norske og utenlandske komponister, tekstforfattere og musikkforlag: http://www.tono.no/ Clara. nettsted om opphavsrett: http://www.clara.no/ Stortingsmelding 17 (2006-2007) Eit informasjonssamfunn for alle: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/regpubl/stmeld/20062007/Stmeld-nr-17-2006-2007-.html?id=441497&epslanguage=NO pdf-format: http://www.regjeringen.no/Rpub/STM/20062007/017/PDFS/STM200620070017000DDDPDFS.pdf Nasjonalbibliotekets katalogtjeneste: http://www.nb.no/vare_kataloger/ Microsoft om opphavsrett for barn: http://www.microsoft.com/norge/athome/security/children/kidspiracy.mspx

Opphavsrett, en introduksjon av Dr. juris Olav Torvund: http://www Opphavsrett, en introduksjon av Dr.juris Olav Torvund: http://www.torvund.net/index.php?page=opph-innl Mange interessante artikler finnes på Olav Torvund sine sider Jon Bing om opphavsrett: http://www.kopinor.no/opphavsrett/artikler_og_foredrag/menneskers_verk Eirik Newth om opphavsrett: http://newth.net/eirik/category/opphavsrett/ Et sted med tips: http://leifh.blogspot.com/2007/07/opphavsrett-bruksrett.html Wikipedias offisielle retningslinjer for opphavsrett: http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Opphavsrett Hva Wikipedia ikke er - flere offisielle retningslinjer: http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Hva_Wikipedia_ikke_er Creative Commons, side for gjenbruk av kreativt materiale: http://creativecommons.org Steder med fri musikk: http://www.uhort.no eller http://freeplaymusic.com

Diverse kurs: Andre ressurser eks Gitar; http://onlinegitar.no/ Tromme; http://www.resurs.folkbildning.net/projekt/trumskolan/index.html Andre ressurser eks Piano: http://www.bgfl.org/bgfl/custom/resources_ftp/client_ftp/ks2/music/piano/index.htm# Sangtekster og karoke f eks youtube Noter, notelære

Musikk på nettet iTunes - http://www.apple.com/no/itunes/ Wimp - http://www.getwimp.com Spotify - http://www.spotify.com

Læreplan i musikk Å kunne bruke digitale verktøy i musikk dreier seg om utvikling av musikkteknologisk kompetanse knyttet både til lytting, musisering og komponering. I musikkfaget inngår blant annet bruk av opptaksutstyr og musikkprogram for å sette sammen og manipulere lyd til egne komposisjoner. I denne sammenheng inngår også kjennskap til kildekritikk og kunnskap om opphavsrett knyttet til slik bruk av musikk.

Takk for i dag!