Opplegg for dagen DEL 1, KL. 09:00 – 12:00

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Advertisements

Samhandling med St. Olavs Hospital
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. Status hovedprosjektet • Oppbygging av «Kongsbergskya» ferdig høsten- 12 • WinMed-innstallasjon/testing innen okt.
Veien frem til samarbeid og samhandling i praksis
eForum Sør-Trøndelag Trondheim 22. Mars 2011 Anders Grimsmo
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (30 min)
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Elektronisk henvisning og epikrise
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
Meldingsløftet i Hitra Kommune
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Veien frem til samarbeid og samhandling i praksis
Inngåelse av lovpålagte samarbeidsavtaler med kommunene i Midt-Norge Fagseminar Vestmo mars 2012 Elise Solheim Lovpålagte samarbeidsavtaler.
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Prosjekt FUNNKe Bardu, 5 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
Drift og meldingsovervåking
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Elektronisk samhandling
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Basiskompetanse.
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
Informasjonssikkerhet
Pilot av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Prosjektet ”De gode pasientforløpene” Status og fremdrift til styringsgruppen 15.september 2009.
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Hovedsamarbeidskommune Line Nordgård, rådgiver IKT helse og omsorg Meldingsløftet i kommunen Prosjektleder ELIN-k Tromsø kommune Prosjektleder Meldingsløftet.
Elektronisk meldingsutveksling Rana kommune
Hovedsamarbeidskommune
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Harstad.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Prosjekt FUNNKe Bodø kommune 25. januar 2011 Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST Lars Andreas Wikbo, HN-IKT.
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet Erfaringer fra Samspillkommuneprosjektet Gjøvik kommune, Heidi Vifladt : »Hvordan starte med "blanke.
Overvåking Feilhåndtering
| 1 Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
| 1 Instruktørkurs for kommuner Veiledere; tilknytning til helsenett og fjernaksess (30 minutter)
| 1 Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
| 1 Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering.
| 1 Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (40 min)
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. MÅL 1 All dokumentasjon i helse- og omsorgstjenesten skal skje i elektronisk journalsystem. 2 Alle kommuner skal være.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Indre.
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Personvern og Informasjonssikkerhet I en stadig mer kompleks hverdag Tor Ottersen.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen regionalt prosjekt
| 1 Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Meldingsløftet i kommunene  Formålet med Meldingsløftet i kommunene er utbredelse av effektiv, helhetlig og fungerende informasjonsutveksling.
Prosjekt FUNNKe VK møte med Skånland, 24 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Hva er elektronisk samhandling?
Utskrift av presentasjonen:

Opplegg for dagen DEL 1, KL. 09:00 – 12:00 Informasjon fra Trondheim kommune om prosjekt KomUt Ansvarlig for sesjonen: Trine Hansen, prosjektleder Alle inviteres på lunch kl. 12:00 DEL 2, KL. 12:30 – 15:00 Normen for IKT-ansvarlige og systemansvarlige PLO-systemer Ansvarlig for sesjonen: Pål Ranes, enhetsleder Informasjon og service, Surnadal kommune Sjekk ut hvor mange som IKKE skal ha lunch, gi beskjed til Rosenvik Informer om min rolle i KomUt fremover – og om glidende overgang Send rundt adresseliste, hak av for hvilke sesjoner dere deltar på! Legg ut presentasjonene på nettsiden

Hyggelig status pt. Vi har vel grunn til å være litt stolte vel…? Rennebu (Datoer bekreftet OK, byttet ned Skaun). OK Oppgradering til v. 7.4: OK Installasjon: 15.10.2012. OK Tester mot NAV: 16.10.2012. OK Tester mot legekontor, Winmed 3: 04.12.2012 Skaun (Datoer bekreftet OK, byttet med Rennebu) Oppgradering til v. 7.4: OK Installasjon: 17.10.2012. OK Tester mot NAV: 17.10.2012. OK Tester mot legekontor, Winmed 2.x: 14.12.2012 Surnadal (Datoer bekreftet OK) Oppgradering til v. 7.4: OK Installasjon: 17.10.2012 OK Tester mot NAV: 22.10.2012 OK Tester mot legekontor, System X: dd.mm.åååå (pilotkommune :-) Halsa (Datoer bekreftet OK) Oppgradering til v. 7.4: OK Installasjon: 19.10.2012. OK Tester mot NAV: dd.mm.åååå (Test feilet pga. manglende parametre mht. NAV!) Tester mot legekontor, Winmed 2: dd.mm.åååå Hemne (Datoer bekreftet OK) Oppgradering til v. 7.4: OK Installasjon: 29.10.2012 OK Tester mot NAV: 30.11.2012. OK Tester mot legekontor, Winmed 3: 06.11.2012. OK (meldinger går begge veier, men begrenset utvalg) Agdenes (Datoer bekreftet OK) Oppgradering til v. 7.4: OK Installasjon: 30.10.2012 OK Tester mot NAV: 14.11.2012 OK Tester mot legekontor, Winmed 2.14: 31.10.2012 OK! Snillfjord Oppgradering til v. 7.4: OK Installasjon: 15.11.2012 OK Tester mot NAV: 16.11.2012 BESLUTTET UTSATT 07.11.2012 Tester mot legekontor (Orkdal legesenter), Winmed 2.957: BESLUTTET UTSATT 07.11.2012 Orkdal Oppgradering til v. 7.4: 21.11.2012 Installasjon OK: BESLUTTET UTSATT 07.11.2012 Tester mot NAV: BESLUTTET UTSATT 07.11.2012 Tester mot legekontor, Winmed: BESLUTTET UTSATT 07.11.2012 - Fannrem: 2.15: dd.mm.BESLUTTET UTSATT 07.11.2012 - Orkanger legesenter: 2.15: BESLUTTET UTSATT 07.11.2012 - Orkdal legesenter: 3.01: BESLUTTET UTSATT 07.11.2012 Vi har vel grunn til å være litt stolte vel…?

Normen i SiO IKT-ansvarlige og systemansvarlige for PLO-systemer Innledning v. Asle Brustad prosjektleder - eMeldinger Orkdal rådhus 19. November 2012

Bakgrunn Prosjekt eMeldinger er et delprosjekt i SiO Tidsavgrenset fra 01.02. – 31.12.2012 Fra prosjektplanen: Mål: «Implementere og ta i bruk de elektroniske meldingene som kommunenes representanter velger» …. «Sørge for at dette skjer innenfor de rammer som settes i Normen» Prosjektet skal: «Utrede forholdet til Norm for informasjonssikkerhet i helse-, omsorgs- og sosialsektoren (Normen) og sette opp tiltaksplan der det er nødvendig.»

Hva vi bidrar med fra prosjekt eMeldinger I en større prosjektsamling som oppstart av prosjekt eMeldinger den 27. februar 2012 ble det sagt at «Alle ønsker at SiO organiserer et felles opplæringsopplegg for alle SiO-kommuner omkring Normen.» Vi har etablert egen arbeidsgruppe 4 medlemmer med erfaring fra - og interesse for området (Hitra, Meldal, Surnadal og SiO) Vi har utarbeidet kursopplegg for sentrale personer i kommunene Målgruppe 1 er primært rådmann, kommunalsjef helse- og omsorg (eller tilsvarende) og kommuneoverlege. (Gjennomført møter i 11 av 12 kommuner.) Målgruppe 2 er primært enhetsledere helse. (Samlinger gjennomført 17. september og 1. oktober, til sammen ca. 80 deltakere.) Målgruppe 3 er primært IKT-ansvarlige og systemansvarlige for pleie- og omsorgssystemer. (Denne samlingen.)

Holdninger til sikkerhet (Normen) DET STORE BILDET   Formål Effektive og sikre helsetjenester til kommunenes innbyggere Middel HPH-prosessen Behov Tilgang til relevant informasjon til rett tid på rett sted og til rett person Støtteverktøy eMeldinger Suksesskriterier Fungerende teknologi Opplæring i bruk av systemer Holdninger til sikkerhet (Normen) Vilje og lojalitet ift. bruk i hverdagen (gjennom organisasjonsutvikling)

Kjerneprosessen HPH HPH - Helhetlig pasientforløp i hjemmet - er kjerneprosessen som bruk av eMeldinger skal understøtte

Samhandlingskjeden: Helhetlig pasientforløp i hjemmet (HPH) Ny episode Daglig observasjon og tjenesteyting Pasienten blir dårligere Daglig observasjon og tjenesteyting Hjem: Bruker/pårørende Besøk av sykepleier innen 3 dager 4 ukers samtale med primærkontakt Primær-kontakt/-sykepleier Forsterket hjemmetjeneste Hjemmetjeneste Nettverks-møte Kontakt-person Innleggelse kortidsopphold Sykehjem Innleggelse kortidsopphold Trening og opplæring Trening og opplæring Fysio-/ergoterapi Besøk hos fastlege etter 2 uker Fastlege Oppfølging fastlege Fastlege Lege-vakt LV-sentral Legevakt Bestillerkontor Møte sykehus kommune Vedtak Poliklinikk Pasienten vurderes utreiseklar Akutt poliklinikk Observasjon Mottak i sykehus Sykehus Utredning/behandling, avdeling Start

Samhandlingskjeden: Helhetlig pasientforløp i hjemmet (HPH) – Bruk av ELIN-meldinger Ny episode Daglig observasjon og tjenesteyting Pasienten blir dårligere Daglig observasjon og tjenesteyting 1 Melding om innlagt pasient Hjem: Bruker/pårørende 2 Helseopplysninger ved søknad Besøk av sykepleier innen 3 dager 4 ukers samtale med primærkontakt Primær-kontakt/-sykepleier 3 Melding utskrivningsklar pas. Hjemmetjeneste Nettverks-møte Kontakt-person 4 Melding om utskrevet pasient Innleggelse kortidsopphold 6 5 Utskrivningsrapport Sykehjem 13 Innleggelse kortidsopphold 7 11 6 6 Forespørsel om time 8 10 Fysio-/ergoterapi 8 Trening og opplæring 11 9 11 7 Orientering om tjenestetilbud 11 Fastlege Besøk hos fastlege etter 2 uker Fastlege 6 Oppfølging fastlege 8 Helseopplysninger til lege 5 4 9 Overføring legemiddeloppl Legevakt 3 Lege-vakt LV-sentral 10 Medisinske opplysninger 2 11 Bestillerkontor 1 12 11 Spørsmål og svar - forespørsel 13 Poliklinikk 12 Innleggelsesrapport Pasienten vurderes utreiseklar Mottak i sykehus Sykehus 13 Henvisning Utredning/behandling, avdeling Start

Norm for informasjonssikkerhet i helse-, omsorgs- og sosialsektoren - Normen (42 sider) er utarbeidet av representanter for sektoren, blant annet Legeforeningen, Sykepleierforbundet, Tannlegeforeningen, KS, Apotekerforeningen og regionale helseforetak. Alle aktører i sektoren som er tilknyttet Norsk Helsenett er avtalerettslig forpliktet til å følge Normen.

Lovgrunnlag, Normen «Normen er først og fremst basert på personvern og helselovgivningens krav til å etablere tilfredsstillende informasjonssikkerhet for systemer inneholdende helse og personopplysninger, jf. personopplysningsloven § 13, helseregisterloven § 16 og personopplysningsforskriften kapittel 2.»

Forankring i ledelsen i kommunen Strenge krav til at arbeidet med Normen har en forankring i ledelsen Noen klipp fra «virksomhetsleders ansvar» (faktaark 1 og 2): «Virksomhetens leder skal påse at informasjons-behandlingen og informasjonssikkerheten organiseres slik at det er tydelig hvem som har ansvar for de ulike deler av informasjonsbehandlingen.» «Virksomhetens ledelse er ansvarlig for å etablere og innføre et styringssystem for informasjonssikkerhet.»

Fra Normen 3.1 Ansvar Det er virksomheten ved ledelsen som har ansvar for å etablere og opprettholde tilfredsstillende informasjonssikkerhet. Dette er blant forpliktelsene til databehandlingsansvarlig . Det skal angis i melding/konsesjonssøknad til Datatilsynet hvilken stilling som har det daglige ansvaret for oppfyllelse av virksomhetens plikter, herunder for informasjonssikkerheten. Det daglige ansvaret tilligger som oftest daglig leder i virksomheten. Den som har det daglige ansvaret for informasjonssikkerheten, kan overføre oppgaver til egne ansatte. Oppgaver kan også overføres til eksterne, f.eks. kan man delegere oppgaver til leverandører . Dette må gjøres i form av skriftlige avtaler. Uansett om oppgaver er delegert eller ikke, ligger det juridiske ansvaret hos databehandlingsansvarlig. Arbeidet med informasjonssikkerhet må omfatte styring, gjennomføring og kontroll. Kapitlene 4 til 6 i Del II er bygget opp etter denne strukturen med en styrende del, en gjennomførende del og en kontrollerende del.

Målgruppe – hvem Normen gjelder for Normen gjelder for enhver virksomhet i sektoren som ved avtale har forpliktet seg til å følge Normen, herunder legevirksomheter, helseforetak, Arbeids og velferdsforvaltningen (NAV), tannklinikker, sykehus, apotek, apotekkjeder, kommuner , fylkeskommuner, Frittstående laboratorier, røntgeninstitutter, psykologpraksis, fysioterapiinstitutter, bandasjistvirksomheter, rehabiliteringsinstitusjoner, o.a., samt de nevnte virksomheters leverandører og andre i den grad de behandler helse og personopplysninger og de ved avtale har forpliktet seg til å følge Normen.

«Normen – hvordan skal den brukes, sentrale elementer» Noen utdrag av presentasjon utarbeidet av Jan Gunnar Broch, seniorrådgiver i avd. e-helse

Er dere der – eller gjenstår det noe som må tas tak i?

Faktaark 6, sikkerhetsrevisjon Inneholder bl.a 8- punkts sjekkliste, minimumskrav til en sikkerhetsrevisjon

Veiledere Koblet til kommunal virksomhet på hjemmesidene til Normen: Veileder i informasjonssikkerhet ved tilknytning mellom kommuner, fylkeskommuner og helsenettet Veileder for fjernaksess for vedlikehold og oppdateringer mellom leverandør og helsevirksomhet Personvern og informasjonssikkerhet for legekontorer (NB: egen mal for internkontroll finnes også) Veileder i personvern og informasjonssikkerhet for helse- og sosialtjenester i kommuner

Legekontor Det varierer om legekontorene er kommunale eller privat. I SiO-regionen er det både kommunale og private legekontorer. Egen veileder for legekontor: veileder 34 (av i alt 54) faktaark relateres til legekontor, se faktaark

Målgruppe 1.3 Målgruppe Målgruppen for veilederen er alle legekontorer. Denne veilederen er primært rettet mot personell med ansvar, oppgaver og roller i forbindelse med personvern og informasjonssikkerhet ved legekontoret. Eksempler på slikt personell er: Innen det private - Lederen for den enkelte legekontor (den ansvarlige eieren av virksomheten) Innen det offentlige - Ordfører, rådmann (som overordnet ansvarlig for den kommunale helsetjenesten) - Ledere innen den kommunale helsetjenesten

Takk for meg!