Grunnleggende spørsmål om naturfag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Demens - Test.
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
FYSIKK 1 Hovedlinjene i den nye læreplanen
Eksperimentelt arbeid
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Hvem er Jesus?.
1 Populasjonsgenetikk BI3010-H05 Halliburton Kap.1 TERMINOLOGI  Populasjonsgenetikk er læren om genenes fordeling i tid og rom, og om de evolusjonære.
Teknologi og forskningslære
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Dagens tema: vitenskapsskoler introduksjon til forskningsmetoder.
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Roman- og novelleanalyse
Fysikk og teknologi - Elektrisitet
Kvalitativ metode i markedsforskning
Arbeidsmåter i naturfag
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Naturfag i sommerferien?
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Lære om hvordan forbruksmønsteret har endret seg opp gjennom historien
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Forelesning 7: Vitenskap fra Aristoteles til Galen
Kvalitative og kvantitative metoder
Forklaringstyper i historievitenskapen
Diskrete stokastiske variable
Johanne Molnes Harkjerr
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Nøkler til naturfag Et etterutdanningskurs basert
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Hovedideen Anta at en hypotese er riktig (H 0 ) Det er bare to muligheter, enten er H 0 riktig, ellers er den ”omvendte” hypotesen (H 1 ) riktig Gå ut.
Undring Tro Viten.
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Introduksjon - positivisme
Kræsjkurs Del Ii Hypotesetesting
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
Hva er Nysgjerrigper? Norges forskningsråd sin satsning på barn og unge Skal stimulere til nysgjerrighet og forskertrang Har en egen forskermetode Gir.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Utforsking 1 Økt 1.3.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Mennesker er nysgjerrige
Mennesker er nysgjerrige
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Hva er realfag? B – Samarbeid
Hvem stemmer på hvilke partier?
Utskrift av presentasjonen:

Grunnleggende spørsmål om naturfag 1. Hva er naturfag? 2. Hva holder naturfagsfolk på med? 3. Hva har naturfag betydd for samfunnsutviklingen? (sammenlign dagens samfunn med samfunnet for 300 år siden. Noen forskjeller?) 4. Er alle naturlover alltid sanne?

Hva er naturfag? …..et forsøk på å forklare og beskrive ulike sider ved naturen. Å undre seg over, og prøve å forklare verden rundt oss, er noe mennesket har gjort siden tidenes morgen. Forhåpentlig vil vi fortsette med det i all fremtid..............

Hva holder naturfagsfolk på med? - Kjemi: Hvordan stoffer er bygget opp, og hvordan de reagerer med hverandre for å lage nye Fysikk: Forklarer hvorfor, og hvordan gjenstander beveger seg, hvordan stråler brer seg, elektrisitet og magnetisme, universet osv. Biologi: Samspillet i naturen rundt oss – dyr og planter, hvordan egenskaper føres videre (evolusjon) og tilpasser seg nye miljø. Matematikk: Verktøy som alle naturfagene støtter seg til!

Naturfag og samfunnsutvikling Har naturvitenskapen gjort noe med samfunnet opp gjennom historien?

Historisk utvikling – en grov og meget enkel oversikt Før 600 f.Kr. Naturfenomen ble ofte forklart ut fra religiøse sannheter. Ca. 600 f.Kr. Greske filosofer setter spørsmålstegn ved de gamle forklaringene. De søkte fornuftige/logiske forklaringer basert på det man kunne observer. Ca. 1400 e.Kr. Viktig endring – det var ikke lengre nok å bare komme med en logisk forklaring på det man så, forklaringene måtte kunne testes  eksperimenter måtte gjøres.

Er kunnskap en trussel for fremtiden? Bærekraftig utvikling: Tilfredstille dagens behov uten at det går ut over de neste generasjonene! Føre - var – prinsippet: Tenk konsekvenser før det er for sent!

Naturvitenskap handler om både å stille spørsmål og å svare på spørsmål om den fysiske virkeligheten. Alle naturvitenskapelige påstander skal være falsifiserbare, det vil si at det skal være mulig å prøve å motbevise dem.

Hvordan får vi kunnskap i naturfagene, og hvilken kunnskap er det vi egentlig får? Viktige begrep: Observasjon Logisk forklaring Hypotese Eksperiment Teori Modeller OBSERVASJON HYPOTESE TEORI

EKSEMPEL: Hvorfor skifter bladene farge om høsten? Observasjon – bladene skifter farge om høsten! Mulige logiske forklaringer : Mindre lys Lavere temperatur Mindre/mer nedbør (Hvilken forklaring skal vi velge?)

Fem blinde menn med hver sin hypotese! Hva er en hypotese? En hypotese uttrykker det vi tror er forklaringen på det vi har observert. Eksempel - når lysmengden på bladene reduseres, så skifter de farge. Fem blinde menn med hver sin hypotese!

Hypotesetesting Forklaringene må testes slik at man kan skille mellom de som er riktige/gale. Forklaring styrket Hypotesen stemmer Test Hypotese Mulig forklaring Hypotesen stemmer ikke Forklaring er feil Ny forklaring

Hvordan tester man en hypotese? Man tester en hypotese ved å utføre et eksperiment. Et eksperiment utfører man ved å kun endre en faktor for å se hvordan denne påvirker resultatet. Alle andre faktorer skal holdes konstant. Lys er en mulig forklaring Faktorer Endrer en faktor Effekt Temperatur Nedbør Lys Temp. konstant Nedbør konstant Lys endret Lys er ikke en mulig forklaring Ikke effekt

Forskning - undring satt i system… TEORI E=mc2 En hypotese som er bekreftet tilstrekkelig mange ganger, får status som en teori. Teorien blir slik helt til noen har falsifisert hypotesen (vist at den er feil!) Har teorien blitt falsifisert, må en ny teori lages!

Teori og hypotese En hypotese er en antakelse om noe som kan undersøkes ved et eksperiment. En hypotese som er bekreftet tilstrekkelig mange ganger, får status som teori. En teori brukes til å forklare og forutsi grunnleggende sammenhenger i naturen. De aller sikreste teoriene kalles gjerne naturlover. En sjelden gang må teorier forkastes

Naturvitenskapelig arbeidsmetode Man observerer et fenomen. Av alle mulige forklaringer velger man èn. Lager en hypotese til denne forklaringen. Utfører et eksperiment som tester hypotesen – skjer det som hypotesen antar? Ut fra eksperimentet får vi noen resultater som må tolkes Konklusjon: Alternativ 1: Hypotesen stemmer  forklaringen er styrket  lag nye hypoteser for å teste forlaringen på nytt. En forklaring som har bestått mange tester går over til å bli en teori. Alternativ 2: Hypotesen stemmer ikke  forklaringen er motbevist (falsifisert)  lag ny forklaring

Den endelige sannheten! Naturvitenskapelige teorier har vist seg å kunne forklare mange fenomener i naturen. Forskere jobber kontinuerlig med hypoteser, eksperimenter, teorier og modeller for å prøve å kunne forklare verden på en bedre måte. Siden naturvitenskapen er under konstant utvikling, kan vi ikke si at vi i dag vet alt  MEN KANSKJE EN GANG I FREMTIDEN 

Lekse Svar på oppgaver i blå rute s. 16 i boken! Hva er en hypotese? Kan disse påstandene falsifiseres? I alle klasser er det minst en elev som har bursdag den 13 Det betyr ulykke å ha bursdag den 13. Hva er en vitenskapelig teori? Nevn ett eller flere eksempler på vitenskapelige teorier du har hørt om!