Trøndersk lakseproduksjon - Sett i et internasjonalt perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Alger, fiskefór og biodrivstoff
Advertisements

Kommunikasjonsdirektør FHL
Stor motstand mot tarenæringen i Vikna
Markedsutviklingen av norsk sjømat
Vinnerne i laksemarkedet Agenda – Prisene for 2011 og 2012 nå – Hva avgjør prisene? – Spot eller kontrakter best? – Forsikring mot.
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Utvikling av kveite oppdrett; erfaringer og utfordringer
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Jakt, fiske og friluftsliv som næring
Hummer på Kvitsøy - status
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Energikrav i teori og praksis
Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte”
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
KIRKENS NØDHJELPS FASTEAKSJON 2010 Naturkatastrofer rammer alltid fattige hardest. Klimaendringene fører til mer flom, tørke og ekstremvær. Din innsats.
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
IKKE ALLE KOMMER TIL HIMMELEN
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Årsmøte Nordnorsk Havbrukslag Et hav av muligheter! Atle Eide, 9. februar 2006.
Norwegian Salmon Et hav av muligheter Høstkonferansen Møre og Romsdal Havbrukslag Therese Log Bergjord Pan Fish ASA.
Trøndelag som havbruksregion – hvordan utvikle næringen videre Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Produksjon - status og utsikter for Midt-Norge
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.
Akvakultur i Trøndelag
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Teknologiutvikling for Lønnsom foredling av Oppdrettsfisk =
Ringvirkninger av verdikjeder i norsk fiskeri- og havbruksnæring
Produktivitetsutvikling i oppdrett og dens innvirkning på sjømatsmarkedet Frank Asche
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Nordnorsk Havbrukslag 13. januar 2011 Fredd Wilsgård Når vestlendingene ser mot nord.
Høring av prNS 9417 Laks og regnbueørret – Enhetlig terminologi og metoder for dokumentasjon av produksjon Standardiseringskomiteen SN/K 504 Dokumentasjon.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Presentasjon for Aukra
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
100 lure ord å lære.
Styret - hjertet og hjernen i en klynge Trude Olafsen Prosjektleder Teknologi akvARENA
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Trainee- og kontaktstipend i havbruksnæringa Hans Inge Algrøy Regionsjef FHL Havbruk.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
AKVA 2013Dato: vitenparken.no Vitenparken Campus Ås To historier og en spådom Per Olav Skjervold.
Norwegian Ministry of Fisheries Verdier fra havet - Norges framtid Havbrukspolitisk redegjørelse Stor oppfølgingsinnsats ”Verdensmester i rammebetingelser”
Representantskapsmøte Norges Sildesalgslag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 2. juni 2005.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
Norwegian Ministry of Fisheries En konkurransedyktig havbruksnæring FHL havbruks årsmøte – tirsdag 30. mars 2004 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Havbrukspolitikk for økt norsk konkurransekraft Aqua Nor 9. august 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
ExxonMobil Gründercamp Oppgave
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Muligheter for midtnorsk havbruksnæring Alf Jostein Skjærvik, leder Midtnorsk Havbrukslag.
Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Gjensidige, AquaNor august 2005.
Hva blir Trøndersk landbruk sin viktigste rolle de kommende tiårene? Hvordan videreutvikle potensialet for verdiskaping? Sør-Trøndelag Fylkesting 14. april.
BERGEN – en marin hovedstad. Norge: verdens største eksportør av sjømat etter Kina Norge har 7 ganger større havområder enn landområder Norge eksporterer.
To deler –laksefisk, marin fisk, skalldyr –bioteknologi, framtidsvyer 35 artikler 24 institusjoner.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
Havbruksnæringen i Nordland Verdens beste fisk fra verdens vakreste kyst! VRI konferanse Oslo 17. april 2008 Tomas Norvoll Kunnskapsparken Bodø.
”Næringsklynge fra Tromsø til Oslo - hvordan er det mulig?” - Erfaringer fra ei havbruksklynge i Nordland Nordområdekonferansen 2007 Bjørn G. Nielsen –
Fjordlaks AS - konsernet
Finn-Arne Egeness Bransjeanalytiker Sjømat Nordea Bank Norge ASA
Kjetil Hestad, ordfører Tysnes kommune 25. november 2013
Utskrift av presentasjonen:

Trøndersk lakseproduksjon - Sett i et internasjonalt perspektiv

Et tenkt utgangspunkt for en visjon “Vi skal levere trygg mat til verdens mest kresne konsumenter i verdens tøffeste bransje” 1

Dette er noen av de produktene vi lager i Trøndelag

Dette er den verdikjeden vi jobber langs i Trøndelag Market Secondary Processing (VASP) Smolt/ Seawater Primary Processing Breeding Eggs Feed Verdikjeden går fra avl til konsumentferdige produkter. Trøndelag er nesten komplett

Oppdrett i Trøndelag – noe tall

Trøndelag – Produksjon av laksefisk Settefisk Trøndelag har ca 28 anlegg i kommersiell drift med ca 29 mill i konsesjonskapasitet Dette utgjør knappe ca. 17 % av total registert settefisk kapasitet for Norge Matfisk: Totalt Trøndelag har 149 konsesjoner Dette utgjør ca. 17 % av totalt antall kommersielle matfiskkonsesjoner for laks og ørret I Norge I tillegg kommer FoU og stamfisk

Trøndelag – Foredling 9 slakteri av totalt ca 60 i Norge Slaktevolum i 2005 ca. 130 000 tonn wfe Dette utgjorde vel 20 % av det totale slaktekvantum i Norge 8 foredlingsanlegg av vel 30 i Norge Råstoff 05 ca. 35 000 tonn wfe Dette utgjorde ca. 40 % av det totale kvantum til videreforedling Marine Harvest, SalMar og MidNor sentrale i dette

Trøndelag - struktur 13 oppdrettsselskaper med 2 konsesjoner eller mer med hovedkontor i Trøndelag. Disse har samlet mer enn 15 % av Norges totale produksjon av laksefisk Salmar Lerøy Midnor Midt-Norsk Havbruk Sinkaberg Hansen Måsøval Fiskeoppdrett Emilsen Fisk Bjørøya Fiskeoppdrett R. Lernes Vikna Sjøfarm Knutshaugfisk Ervik Laks og Ørret Refsnes Laks

Det internasjonale markedet

Matmarkedet i verden Det konsumeres ca 225 millioner tonn mat i EU Av dette er 55 millioner tonn kjøtt Av dette er 7 millioner kylling Sjømatkonsumet er 17 millioner tonn Av dette er atlantisk laks ca 700 tusen tonn Så vi har kun ca 4% av sjømatkonsumet Og nesten ingen ting av matvarekonsumet I dette ligger det Mest av alt enorme muligheter Men også store trusler

Kampen om matfatet Produktet Hva selger vi Konsumenten Verdiskapning Nesten all norsk laks treffer idag konsumenten som foredlet produkt Hva selger vi Ingen har tid, lyst eller kunnskap om å ta fatt på en hel, stor laks Konsumenten Er rik Mett Travel Har mange valgmuligheter Verdiskapning Spørsmålet er ikke om produktet skal videreforedles, Kun hvor det skal skje og hvor mye

Verdiskapning Produktform Dette vil kreve relativt store prosenheter Det er kun et tidsspørsmål før all laks eksporteres som fillet Og da helst pre-rigor Dette vil kreve relativt store prosenheter Av investerings- og kostnadsårsaker Igjen så går SalMar foran Om konsumet øker så vil antalle prosessenheter også kunne økes Veksten og konkurransekraften Er primært på ferske produkter Nærhet for den avanserte foredlingen Hylletid

Handlinger

Hva må vi gjøre Markedsadgang Produktutvikling Kundeprosesser Toll på high value Straffetoll Produktutvikling Fillet basert utvikling Bi produkter Utnyttelse av hele ”dyret” Kundeprosesser Ta fillet produksjonen hjem Nisjeproduksjoner

Økt markedsinnsats Hvor bruker vi pengene Vi må bruke mer penger på markedsinnsats 1% er ingenting For hver kilo fisk vil lager så hiver vi på for 7 kroner i fôr og 25 øre i markedsinnsats En økning på minst 300 millioner Kun en femtiøring til Vil sikre god lønnsomhet Rom for vekst Slutt på toll tull

Avslutning Oppdrettsnæringen i Trøndelag står fjellstøtt i den internasjonale matvare bransjen Komplett verdikjede – nesten Flott samspill mellom store og små Mange foregangsbedrifter Flott samspill med myndighetene En vinner resept

www.panfish.com