Trøndersk lakseproduksjon - Sett i et internasjonalt perspektiv
Et tenkt utgangspunkt for en visjon “Vi skal levere trygg mat til verdens mest kresne konsumenter i verdens tøffeste bransje” 1
Dette er noen av de produktene vi lager i Trøndelag
Dette er den verdikjeden vi jobber langs i Trøndelag Market Secondary Processing (VASP) Smolt/ Seawater Primary Processing Breeding Eggs Feed Verdikjeden går fra avl til konsumentferdige produkter. Trøndelag er nesten komplett
Oppdrett i Trøndelag – noe tall
Trøndelag – Produksjon av laksefisk Settefisk Trøndelag har ca 28 anlegg i kommersiell drift med ca 29 mill i konsesjonskapasitet Dette utgjør knappe ca. 17 % av total registert settefisk kapasitet for Norge Matfisk: Totalt Trøndelag har 149 konsesjoner Dette utgjør ca. 17 % av totalt antall kommersielle matfiskkonsesjoner for laks og ørret I Norge I tillegg kommer FoU og stamfisk
Trøndelag – Foredling 9 slakteri av totalt ca 60 i Norge Slaktevolum i 2005 ca. 130 000 tonn wfe Dette utgjorde vel 20 % av det totale slaktekvantum i Norge 8 foredlingsanlegg av vel 30 i Norge Råstoff 05 ca. 35 000 tonn wfe Dette utgjorde ca. 40 % av det totale kvantum til videreforedling Marine Harvest, SalMar og MidNor sentrale i dette
Trøndelag - struktur 13 oppdrettsselskaper med 2 konsesjoner eller mer med hovedkontor i Trøndelag. Disse har samlet mer enn 15 % av Norges totale produksjon av laksefisk Salmar Lerøy Midnor Midt-Norsk Havbruk Sinkaberg Hansen Måsøval Fiskeoppdrett Emilsen Fisk Bjørøya Fiskeoppdrett R. Lernes Vikna Sjøfarm Knutshaugfisk Ervik Laks og Ørret Refsnes Laks
Det internasjonale markedet
Matmarkedet i verden Det konsumeres ca 225 millioner tonn mat i EU Av dette er 55 millioner tonn kjøtt Av dette er 7 millioner kylling Sjømatkonsumet er 17 millioner tonn Av dette er atlantisk laks ca 700 tusen tonn Så vi har kun ca 4% av sjømatkonsumet Og nesten ingen ting av matvarekonsumet I dette ligger det Mest av alt enorme muligheter Men også store trusler
Kampen om matfatet Produktet Hva selger vi Konsumenten Verdiskapning Nesten all norsk laks treffer idag konsumenten som foredlet produkt Hva selger vi Ingen har tid, lyst eller kunnskap om å ta fatt på en hel, stor laks Konsumenten Er rik Mett Travel Har mange valgmuligheter Verdiskapning Spørsmålet er ikke om produktet skal videreforedles, Kun hvor det skal skje og hvor mye
Verdiskapning Produktform Dette vil kreve relativt store prosenheter Det er kun et tidsspørsmål før all laks eksporteres som fillet Og da helst pre-rigor Dette vil kreve relativt store prosenheter Av investerings- og kostnadsårsaker Igjen så går SalMar foran Om konsumet øker så vil antalle prosessenheter også kunne økes Veksten og konkurransekraften Er primært på ferske produkter Nærhet for den avanserte foredlingen Hylletid
Handlinger
Hva må vi gjøre Markedsadgang Produktutvikling Kundeprosesser Toll på high value Straffetoll Produktutvikling Fillet basert utvikling Bi produkter Utnyttelse av hele ”dyret” Kundeprosesser Ta fillet produksjonen hjem Nisjeproduksjoner
Økt markedsinnsats Hvor bruker vi pengene Vi må bruke mer penger på markedsinnsats 1% er ingenting For hver kilo fisk vil lager så hiver vi på for 7 kroner i fôr og 25 øre i markedsinnsats En økning på minst 300 millioner Kun en femtiøring til Vil sikre god lønnsomhet Rom for vekst Slutt på toll tull
Avslutning Oppdrettsnæringen i Trøndelag står fjellstøtt i den internasjonale matvare bransjen Komplett verdikjede – nesten Flott samspill mellom store og små Mange foregangsbedrifter Flott samspill med myndighetene En vinner resept
www.panfish.com